Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips?

Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? #2709980 06/06/2022 22:04
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal være noen dager i Svolvær / Lofoten med jobb, men har ca 1,5 dag ledig til sykling.

Hva er det beste jeg kan gjøre? Sti eller landevei - eller begge deler?
Hvis jeg går for sti bør jeg da velge emtb og hvor leier jeg egentlig sykkel?
Ad landevei: Tuneller eller annet jeg bør være obs på?

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710026 07/06/2022 10:53
LeifArne Offline
Entusiast
Entusiast
Det er sikkert noen lokale som kan komme med flere tips, men jeg og samboer rømte fra Oslo i fem måneder i fjor og bodde i Lofoten fra mars til juli. Bodde i Leknes området, så har ikke veldig mye lokalkunnskap rundt Svolvær.

Landevei:

Napp-Reine 45km (90km tur retur) følger E10 hele veien. En tunnel nær Reine, men her er det mulighet for syklister å velge alternativ vei langs kysten. Jeg syklet som oftest Leknes-Reine, men da må du sykle i Nappstraumtunnelen som er litt skummel, så anbefaler å starte fra Napp. Kan f.eks parkere bilen der gåturen til Stornappstind begynner.

Valbergveien tur retur ca. 60 km + eventuelt Gimsøya rundt på ca. 30km
Flat og fin landeveistur, hvor du cruiser langs kysten på en mindre trafikkert vei. Hvis du misliker å sykle samme vei tilbake kan du gjøre det til en runde ved å ta E10 tilbake, men jeg syklet nesten alltid tur-retur, da Valbergveien er mye finere og mindre trafikkert. Hvis du parkerer med Gimsøystraumbroen kan du starte med Valberg tur retur, og supplere med Gimsøya rundt og eventuelt tur retur Brenna hvis du ønsker lenger tur.

Terreng:

Smørdalskammen: Her kan du sykle både opp og ned uten å måte bære sykkel hvis du er i ok form. Litt kort tur alene. Fin flyt.

Justadtinden: Litt bæring på toppen, og kanskje litt lenger nede også hvis du ikke er i superform. Fin flyt nedover. Hvis du parkerer på Hagskaret, kan du starte med Justadtinden og ta Smørdalskammen etterpå.

Ryten: blir fort 50% dytting opp med mindre du er i superform, men fin flyt utfor i fantastiske omgivelser. Kanskje litt mye turister hvis du drar i juli/august.

Nonstinden på Ballstad: mye bæring opp, veldig kul, men litt eksponert tur ned hvis du kjører langs eggen.

Hadde jeg hatt en dag tilgjengelig, hadde jeg prøvd å skaffe en Emtb og syklet Justadtinden og Smørdalskammen sammen. Jeg tok denne turen flere ganger med vanlig mtb (Ripmo), men da er den knallhard, og med Emtb vil du kunne sykle 95% både opp og ned.

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710211 08/06/2022 18:12
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har fått leid meg en racer så da ligger det an til landeveistur.

Jeg har hele dagen så kan legge opptil ei rute på 15-20 mil med mindre det er veldig mye bakker. Start og stopp er Svolvær.

Forslag til rute?

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710214 08/06/2022 18:42
B
bherman Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: runermm
Har fått leid meg en racer så da ligger det an til landeveistur.

...mindre det er veldig mye bakker.

Tja, bakker trenger du ikke være spesielt redd for ICON_WINK
Satte opp en runde i Komoot som går rundt Austvågøy, der beregnes det 630 høydemeter på ca. 98 km ICON_SMILE
Da får du en rundtur, ellers blir du sannsynligvis nødt til å finne deg i å sykle ut og inn på veier som leder til strender eller bare stopper.

Redigert av bherman; 08/06/2022 18:45.
Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710217 08/06/2022 19:41
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Runde er best, men tåler blindveier også - særlig hvis det er noe å glane på i enden av veien

Komoot-link?

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710222 08/06/2022 20:27
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Et alternativ til Nappstraumtunnelen er sykkelfergemellom Ballstad og Nusfjord, hvis tidspunktet passer vel og merke.

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2710226 08/06/2022 20:39
B
bherman Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: runermm
Runde er best, men tåler blindveier også - særlig hvis det er noe å glane på i enden av veien

Komoot-link?

Det er nesten litt vanskelig å ikke finne noe å se på i Lofoten, især om du har været med deg ICON_SMILE

Ruta i Komoot var bare noe jeg satte opp veldig "fort åg gæli'" for å vise hvor liten høydeforskjell det er, men her har du i det minste linken:
https://www.komoot.com/tour/7997326...TymhFZ5j91AzbtUvIrVrOIiR5s27&ref=wtd

Re: Sykling i Svolvær / Lofoten - hva er ditt tips? [Re: runermm] #2711509 21/06/2022 12:59
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det jeg endte med å gjøre var å sykle fra Svolvær til Å og tilbake. På returen fulgte jeg E10 hele veien, mens jeg utover tok en sving på østsida fra Sundklakkbrua til Leknes (815). Været var for jævlig de to første timene (tett tåke og regn), men så ble det bedre og bedre.

Ganske lang tur, ca 260 km, 3000 høydemeter, ingen lange bakker, men mange kortere. Jævligste bakken (og strekket) var gjennom Nappstraumtunnelen (under fjorden). Meget god vei og lite trafikk hele turen.

I sum var det en fantastisk dag, klart inn på Topp 5 i Norge i min bok.

Høye grønne fjell, dype daler, bredde sletter, spisse topper, fraktale fjordarmer, forlokkende sandstrender og deilig eim av tørrfisk gjennom de historiske fiskeværene som kloret seg fast på skjær og småøyer i havgapet.

Gpsen var lite samarbeidsvillig i regnværet så bare returen ble loggført:
https://www.strava.com/activities/7298502966

Sykkel fikk jeg leid via Hygglo. Fungerte perfekt!
https://www.hygglo.no/056d-landeveissykkel

Moderator  support