Ventilasjon soverom
|
Ventilasjon soverom
07/06/2022 07:24
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei
Vi har et villavent balansert ventilasjonsanlegg i huset hvor jeg har fiklet mye med avtrekk og tilluft, åpnet og lukket ventiler osv i et forsøk på å få inn frisk luft når vinduene åpnes, men det blir bare halvgodt og knapt det. Utfordringen er at vi har soverommene i 2.etg, så det blir steike varmt på soldager. Har vurdert å få installert en tradisjonell varmepumpe med ac der oppe, som helt sikkert vil hjelpe, spesielt i loftsstua. Men tviler vel på at den klarer å ha veldig god kjølende effekt på alle soverommene. Frem til nå ha vi brukt en portabel AC fra power, som vi kjører på full gass fra ettermiddag til vi legger oss. Denne bråker så mye at den ikke kan stå på etter leggetid. Nå er det typisk 16 grader på soverommet når vi legger oss (etter bruk av AC), så er det 22-25 grader på soverommet på morrakvisten. Og det er nå i juni, som det har vært 10-15 grader ute på dagen og kjølig på kveldne. På ordentlig varme dager kan det være opp mot 30 grader på morran og badstu på kvelden uten AC der oppe. Nå er vi helt avhengig av at vinden må komme fra nord (rett inn vinduet) for å få inn noe luft, men der vi bor er det ofte vindstille på kveldene, og gjerne kjølig (sola går bak et fjell, kuldegrop osv). Det hjelper dog lite at det er kjølig ute når man ikke får gjennomtrekk. Forleden hadde vi 18 grader og sol på dagen, når vi skulle legge oss var det 2 grader ute, med vinduet på vidt gap hele dagen hadde vi 19 grader på rommet når vi la oss. Per nå har jeg så mye undertrykk som anlegget kan produsere, likevel klarer det ikke trekke inn noe luft gjennom vinduene om det ikke er trekk fra nord.
Jeg har sett på mange forskjellige løsninger, bl.a Mitsubishi sin VL50, men jeg ønsker meg egentlig bare en form for ventilasjon som blåser inn frisk og kald luft uten noen form for varmegjenvinning, som kan stå på til alle døgnets tider. Altså må den være stillegående. Er det noen som har noen gode råd her? Har gått så langt som å vurdere om vi skal bytte ut hele villaventskiten med et anlegg som har AC.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Ventilasjon soverom
[Re: Hoaas]
07/06/2022 08:02
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Vi har samme problem med soverom i 2 etasje. Prøvd diverse lufteløsninger og vifte men ikke AC eller varmepumpe. Det som har fungert best (men ikke optimalt) er å ha vinduene i 2 etasje lukket gjennom dagen slik at varm luft ikke kommer inn. Vi har også fått blinds på vinduene som vi har nede og dermed holder sola litt ute. Vi åpner så vinduene på soverommene når vi legger oss. Virker som varmen også kommer inn gjennom taket, så bedre isolering der hadde nok hjulpet også hos oss.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
07/06/2022 08:17
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg lukker ikke vinduene på varme soldager. Hos oss er det tydelig en drivhus-effekt, så det blir minst varmt med vinduene på gløtt ila dagen. Det kan avhjelpe noe med solfilm på vinduene. Det hjalp litt hos meg, men om det var kvaliteten på filmen eller arbeidet (meg) vet jeg ikke men den flaket av.
- Stefan
|
|
|
07/06/2022 08:23
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har sett på mange forskjellige løsninger, bl.a Mitsubishi sin VL50, men jeg ønsker meg egentlig bare en form for ventilasjon som blåser inn frisk og kald luft uten noen form for varmegjenvinning, som kan stå på til alle døgnets tider. Altså må den være stillegående. Er det noen som har noen gode råd her? Har montert et par VL50 i en kjeller. De starter ganske stillegående, men lager mer lyd med årene. De lager nok lyd - en jevn sussing - til at de kan irritere når det er helt stille i rommet. Flexit Romventilator, eller lignende, lager også nok lyd litt til at det kan irritere på soverom.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
07/06/2022 08:23
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bor i TEK 17, soverom i 2 etg og hadde alle problemene du har. På Flexit som vi har så kan jeg snu anlegget fra overtrykk til gammeldags undertrykk når det er på 2. På 1 og 3 er tilluft/avsug default overtrykk. Vet ikke med Villavent, men ved å stille anlegget vårt til undertrykk så er det meste løst. På vinteren bruker vi det på 2 på natten og på overtrykk resten av tiden for å ikke fyre for kråka. På sommeren står det på 2 hele tiden med termostaten til varmegjenvinneren på minimum i tillegg har vi en enkel gulvvifte ved vinduet som går på det laveste og blåser/sirkulerer kjølig uteluft som kommer inn. Lukker alle andre vinduer dører i huset på natten så undertrykket må kompensere gjennom det åpne vinduet på vårt soverom. Har ca 30/70 tilluft/avtrekk. Jeg har også stengt av for tilluft på soverommet. Problemet ble lså klart løst med en tråd her inne. Om det ble sagt noe om Villavent husker jeg ikke, men du kan jo sjekke. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2639070&page=1
Redigert av sanouka; 07/06/2022 08:29.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
07/06/2022 11:00
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bor i TEK 17, soverom i 2 etg og hadde alle problemene du har. På Flexit som vi har så kan jeg snu anlegget fra overtrykk til gammeldags undertrykk når det er på 2. På 1 og 3 er tilluft/avsug default overtrykk. Vet ikke med Villavent, men ved å stille anlegget vårt til undertrykk så er det meste løst. På vinteren bruker vi det på 2 på natten og på overtrykk resten av tiden for å ikke fyre for kråka. På sommeren står det på 2 hele tiden med termostaten til varmegjenvinneren på minimum i tillegg har vi en enkel gulvvifte ved vinduet som går på det laveste og blåser/sirkulerer kjølig uteluft som kommer inn. Lukker alle andre vinduer dører i huset på natten så undertrykket må kompensere gjennom det åpne vinduet på vårt soverom. Har ca 30/70 tilluft/avtrekk. Jeg har også stengt av for tilluft på soverommet. Problemet ble lså klart løst med en tråd her inne. Om det ble sagt noe om Villavent husker jeg ikke, men du kan jo sjekke. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2639070&page=1Hei Ja jeg har fulgt den tråden, og det var derfor jeg begynte å fikle med innstillingene. Vi har så kraftig undertrykk som anlegget kan produsere nå, men det hjelper så lite. Termostat er på laveste og maks undertrykk, det er så det suser godt i ventilene. Blåser det feil vei ute, så skjer det absolutt nada når jeg åpner soveromsvinduet. Kriss har samme anlegg som oss i den tråden, og der fikk jeg også fatt i hvordan man endrer fra/tilluft. Skal sies at villavent ikke kan ha 30/70, anlegget har en maksimal forskjell på rundt 20%. Har jeg avtrekk på 70 er tilluft på 58. På vinteren har vi overtrykk for å få bedre trekk i peis og kjøkkenventilator, dette funker faktisk brukbart.
|
|
|
[Re: Andreas83]
07/06/2022 11:02
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har sett på mange forskjellige løsninger, bl.a Mitsubishi sin VL50, men jeg ønsker meg egentlig bare en form for ventilasjon som blåser inn frisk og kald luft uten noen form for varmegjenvinning, som kan stå på til alle døgnets tider. Altså må den være stillegående. Er det noen som har noen gode råd her? Har montert et par VL50 i en kjeller. De starter ganske stillegående, men lager mer lyd med årene. De lager nok lyd - en jevn sussing - til at de kan irritere når det er helt stille i rommet. Flexit Romventilator, eller lignende, lager også nok lyd litt til at det kan irritere på soverom. Soveromsvinduet vårt er 5m unna utvendig viftehus til villaventanlegget, så med vinduet åpent kan jeg love deg det er susing. Litt sus fra en VL50 tror jeg vil gi markant lavere støy enn åpent vindu.
|
|
|
[Re: svene]
07/06/2022 11:06
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har samme problem med soverom i 2 etasje. Prøvd diverse lufteløsninger og vifte men ikke AC eller varmepumpe. Det som har fungert best (men ikke optimalt) er å ha vinduene i 2 etasje lukket gjennom dagen slik at varm luft ikke kommer inn. Vi har også fått blinds på vinduene som vi har nede og dermed holder sola litt ute. Vi åpner så vinduene på soverommene når vi legger oss. Virker som varmen også kommer inn gjennom taket, så bedre isolering der hadde nok hjulpet også hos oss. Som sanuka er inne på, så blir det en vanvittig drivhuseffekt om jeg ikke har vinduene åpne eller har ACen stående på full trøkk hele dagen for å hindre varmeoppbygging. Vi har mørkleggingsplisse på alle soverommene, der er også litt derfor jeg ønsker en egen ventilator. Nå må jeg velge om jeg skal ha det svart på soverommet, eller har plisseen åpen for å få inn en bitteliten trekk med tilhørende midnattsol rett inn vinduet. Vi har også speilfilm på barna soverom, uten at det hjelper nevneverdig. Vi har 50cm isolasjon i taket, over en hel dag med 25 grader og sol på svart tak kan jeg love deg det er bygget opp et solid varmemagasin i taket.
|
|
|
07/06/2022 11:25
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bor i TEK 17, soverom i 2 etg og hadde alle problemene du har. På Flexit som vi har så kan jeg snu anlegget fra overtrykk til gammeldags undertrykk når det er på 2. På 1 og 3 er tilluft/avsug default overtrykk. Vet ikke med Villavent, men ved å stille anlegget vårt til undertrykk så er det meste løst. På vinteren bruker vi det på 2 på natten og på overtrykk resten av tiden for å ikke fyre for kråka. På sommeren står det på 2 hele tiden med termostaten til varmegjenvinneren på minimum i tillegg har vi en enkel gulvvifte ved vinduet som går på det laveste og blåser/sirkulerer kjølig uteluft som kommer inn. Lukker alle andre vinduer dører i huset på natten så undertrykket må kompensere gjennom det åpne vinduet på vårt soverom. Har ca 30/70 tilluft/avtrekk. Jeg har også stengt av for tilluft på soverommet. Problemet ble lså klart løst med en tråd her inne. Om det ble sagt noe om Villavent husker jeg ikke, men du kan jo sjekke. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2639070&page=1Hei Ja jeg har fulgt den tråden, og det var derfor jeg begynte å fikle med innstillingene. Vi har så kraftig undertrykk som anlegget kan produsere nå, men det hjelper så lite. Termostat er på laveste og maks undertrykk, det er så det suser godt i ventilene. Blåser det feil vei ute, så skjer det absolutt nada når jeg åpner soveromsvinduet. Kriss har samme anlegg som oss i den tråden, og der fikk jeg også fatt i hvordan man endrer fra/tilluft. Skal sies at villavent ikke kan ha 30/70, anlegget har en maksimal forskjell på rundt 20%. Har jeg avtrekk på 70 er tilluft på 58. På vinteren har vi overtrykk for å få bedre trekk i peis og kjøkkenventilator, dette funker faktisk brukbart. Mulig det blir litt for lite. Jeg begynte først på 80/20 og justerte meg ned til 70/30 og det er helt i grenseland, men gjorde det for å slippe sus i ventilene og for å klare å åpne ytterdøra Hadde ikke disse tingene funket så hadde jeg antvis montert varmepumpe/AC på soverommet. Skulle ventilasjonen ha fungert tilfredsstillende så måtte det isf ha vært installert varmepumpe/AC på det med minimum 2 soner delt inn i oppholdsrom og soverom.
|
|
|
[Re: sanouka]
07/06/2022 13:04
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bor i TEK 17, soverom i 2 etg og hadde alle problemene du har. På Flexit som vi har så kan jeg snu anlegget fra overtrykk til gammeldags undertrykk når det er på 2. På 1 og 3 er tilluft/avsug default overtrykk. Vet ikke med Villavent, men ved å stille anlegget vårt til undertrykk så er det meste løst. På vinteren bruker vi det på 2 på natten og på overtrykk resten av tiden for å ikke fyre for kråka. På sommeren står det på 2 hele tiden med termostaten til varmegjenvinneren på minimum i tillegg har vi en enkel gulvvifte ved vinduet som går på det laveste og blåser/sirkulerer kjølig uteluft som kommer inn. Lukker alle andre vinduer dører i huset på natten så undertrykket må kompensere gjennom det åpne vinduet på vårt soverom. Har ca 30/70 tilluft/avtrekk. Jeg har også stengt av for tilluft på soverommet. Problemet ble lså klart løst med en tråd her inne. Om det ble sagt noe om Villavent husker jeg ikke, men du kan jo sjekke. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2639070&page=1Hei Ja jeg har fulgt den tråden, og det var derfor jeg begynte å fikle med innstillingene. Vi har så kraftig undertrykk som anlegget kan produsere nå, men det hjelper så lite. Termostat er på laveste og maks undertrykk, det er så det suser godt i ventilene. Blåser det feil vei ute, så skjer det absolutt nada når jeg åpner soveromsvinduet. Kriss har samme anlegg som oss i den tråden, og der fikk jeg også fatt i hvordan man endrer fra/tilluft. Skal sies at villavent ikke kan ha 30/70, anlegget har en maksimal forskjell på rundt 20%. Har jeg avtrekk på 70 er tilluft på 58. På vinteren har vi overtrykk for å få bedre trekk i peis og kjøkkenventilator, dette funker faktisk brukbart. Mulig det blir litt for lite. Jeg begynte først på 80/20 og justerte meg ned til 70/30 og det er helt i grenseland, men gjorde det for å slippe sus i ventilene og for å klare å åpne ytterdøra Hadde ikke disse tingene funket så hadde jeg antvis montert varmepumpe/AC på soverommet. Skulle ventilasjonen ha fungert tilfredsstillende så måtte det isf ha vært installert varmepumpe/AC på det med minimum 2 soner delt inn i oppholdsrom og soverom. Ja, og det er jo litt av problemet. Nå er det lagt ventilasjonsrør i begge etasjer, uten noe mulighet for soneinndeling osv. Lufta er for så vidt helt fin, og det fungerer fint alle andre årstider enn på vår/sommeren. Nå er det uhyre sjeldent vi har tropenatt her, det var derfor jeg tenkte at VL50 kanskje kunne fungert tilfredsstillende. Det eneste jeg er litt redd for er at den skal drive med sånn jævla varmegjenvinning. Jeg ønsker kaldest mulig luft, men det er håpløst å finne noe uten varmegjenvinning som er beregnet til formålet. Kanskje man må ty til baderomsventilator montert feil vei 
|
|
|
07/06/2022 15:12
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bor i TEK 17, soverom i 2 etg og hadde alle problemene du har. På Flexit som vi har så kan jeg snu anlegget fra overtrykk til gammeldags undertrykk når det er på 2. På 1 og 3 er tilluft/avsug default overtrykk. Vet ikke med Villavent, men ved å stille anlegget vårt til undertrykk så er det meste løst. På vinteren bruker vi det på 2 på natten og på overtrykk resten av tiden for å ikke fyre for kråka. På sommeren står det på 2 hele tiden med termostaten til varmegjenvinneren på minimum i tillegg har vi en enkel gulvvifte ved vinduet som går på det laveste og blåser/sirkulerer kjølig uteluft som kommer inn. Lukker alle andre vinduer dører i huset på natten så undertrykket må kompensere gjennom det åpne vinduet på vårt soverom. Har ca 30/70 tilluft/avtrekk. Jeg har også stengt av for tilluft på soverommet. Problemet ble lså klart løst med en tråd her inne. Om det ble sagt noe om Villavent husker jeg ikke, men du kan jo sjekke. https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2639070&page=1Hei Ja jeg har fulgt den tråden, og det var derfor jeg begynte å fikle med innstillingene. Vi har så kraftig undertrykk som anlegget kan produsere nå, men det hjelper så lite. Termostat er på laveste og maks undertrykk, det er så det suser godt i ventilene. Blåser det feil vei ute, så skjer det absolutt nada når jeg åpner soveromsvinduet. Kriss har samme anlegg som oss i den tråden, og der fikk jeg også fatt i hvordan man endrer fra/tilluft. Skal sies at villavent ikke kan ha 30/70, anlegget har en maksimal forskjell på rundt 20%. Har jeg avtrekk på 70 er tilluft på 58. På vinteren har vi overtrykk for å få bedre trekk i peis og kjøkkenventilator, dette funker faktisk brukbart. Mulig det blir litt for lite. Jeg begynte først på 80/20 og justerte meg ned til 70/30 og det er helt i grenseland, men gjorde det for å slippe sus i ventilene og for å klare å åpne ytterdøra Hadde ikke disse tingene funket så hadde jeg antvis montert varmepumpe/AC på soverommet. Skulle ventilasjonen ha fungert tilfredsstillende så måtte det isf ha vært installert varmepumpe/AC på det med minimum 2 soner delt inn i oppholdsrom og soverom. Ja, og det er jo litt av problemet. Nå er det lagt ventilasjonsrør i begge etasjer, uten noe mulighet for soneinndeling osv. Lufta er for så vidt helt fin, og det fungerer fint alle andre årstider enn på vår/sommeren. Nå er det uhyre sjeldent vi har tropenatt her, det var derfor jeg tenkte at VL50 kanskje kunne fungert tilfredsstillende. Det eneste jeg er litt redd for er at den skal drive med sånn jævla varmegjenvinning. Jeg ønsker kaldest mulig luft, men det er håpløst å finne noe uten varmegjenvinning som er beregnet til formålet. Kanskje man må ty til baderomsventilator montert feil vei  Har du vindu på badet så du får luftet ut fukt og separat kjøkkenvifte så vil jeg tro det går greit å slå av anlegget på sommeren. Hos oss så står det nesten alltid noe åpent likevel. Det er trykket i tilluften som er problemet. Får du det bort så er det fritt frem for å lage gjennomtrekk i huset. Med overtrykk er dette ofte vanskelig å få til spes på stille dager/netter.
|
|
|
07/06/2022 21:40
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er foreløpig ikke så aktuelt å skru av anlegget, selv om vi har vinduer åpne. Jeg hadde mest lyst på en løsning som innebærer tilføring av frisk og kald uteluft til soverommet, mens jeg har mørkleggingsplisseen trekt ned og vinduet lukket.
Må kanskje begynne et sted, forhøre meg med leverandører av ventilasjon
|
|
|
08/06/2022 14:45
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
En kan ta ut varmeveksleren i VL50, det er bare et papirfilter. Det blir også mindre motstand for vifta. Foris selger Twinfresh/Blauberg miniventilasjon(Likt Flexit), hvor enkelte kan styres via wifi og kan settes i ventilasjonsmodus hvor enheten kun trekker inn luft. Er man litt Reodor Felgen kan man kanskje "hacke" en app-styrt Pax Calima. Trykkutfordringer og restvarme kan være utfordrende om du velger enkel løsning med kun ekstra innluft. Tak/Vegger holder irriterende godt på solvarme, selv om man lufter godt før leggetid, er rommet like varmt igjen kort tid etter at man har lukket vinduene.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
08/06/2022 15:27
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg ville sjekket støynivå på de ulike løsningene, har en Twinfresh rb85 i garasjen og det er ikke noe jeg ville hatt i et soverom.
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/06/2022 07:45
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
En kan ta ut varmeveksleren i VL50, det er bare et papirfilter. Det blir også mindre motstand for vifta. Foris selger Twinfresh/Blauberg miniventilasjon(Likt Flexit), hvor enkelte kan styres via wifi og kan settes i ventilasjonsmodus hvor enheten kun trekker inn luft. Er man litt Reodor Felgen kan man kanskje "hacke" en app-styrt Pax Calima. Trykkutfordringer og restvarme kan være utfordrende om du velger enkel løsning med kun ekstra innluft. Tak/Vegger holder irriterende godt på solvarme, selv om man lufter godt før leggetid, er rommet like varmt igjen kort tid etter at man har lukket vinduene. Var litt inne på tanken om det ja, ta ut varmeveksleren. Er klar over det, er derfor jeg ønsker noe som går døgnet rundt for å begrense varmeoppbygging som det tar lang tid å bli kvitt. Om jeg går for kun innluft så er det ikke verre enn at jeg stenger tilluftsventilen på rommet. VL50 støyer 15dB på laveste hastighet, twinfresh sin 21dB, fire ganger så mye støy. Nå tror jeg ikke noen av de bråker spesielt mye i forhold til når vi har vinduet åpent, men det er jo verdt å ta med i betraktningen. Slik jeg ser det har jeg 3 alternativer: 1 - Kjøpe VL50 på vårt soverom først, for å se om det gjør nytten. Hvis ja, kjøpe til de andre rommene også. Kostnad omkring 15 000. Uten kjølefunksjon. 2 - Kjøpe varmepumpe med flere innedeler - Kostnad omkring 40 000. Fornøyd garanti. 3 - Bytte ut Villavent anlegget med et som har større fleksibilitet og mulighet for kjøling og soneinndeling - Kostnad uviss, men sikkert grisehøy.
|
|
|
09/06/2022 08:02
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Bor i tett hus med systemair vtr500. Har separert ut soverommet fra resten av huset ventilasjonsmessig ved å snu dørkarmen og bytte terskel, stenge tilførsel fra ventilasjonsanlegg. Har satt inn en ekstra ventil ut til friluft oppunder taket for å få mest mulig naturlig ventilasjon fra vindu til nevnte ventil. I denne ventilen har vi montert en "stillegående" pc-vifte. Synes at skorsteinseffekten med inn og ut i samme rom fungerer langt bedre enn den opprinnelige konfigurasjonen med balansert ventilasjon. Er nok ikke helt frelst av pc-vifte-løsningen. Den er nok relativt stillegående sammenlignet med type baderomsventilatorer, men fortsatt merkbart sus. Og den dytter ikke så fryktelig mye luft heller... Ender opp med en innetemp som typisk er noen få grader over utetemp. Sliter nok mindre med solvarmingen enn det du har Hoaas, så mulig det ikke er overførbart. Om du ikke har screens på utsiden ville jeg vurdert det om det er mulig, forsåvidt i hele huset. Det har en betydelig effekt på innetemp og har lave driftskostnader sammenlignet med ventilasjon og ac.
|
|
|
09/06/2022 13:01
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hvis du stenger soveromsventilene for tilluft, kjører anlegget med maks avtrekk vs tilluft og har åpne soveromsvinduer så skulle en jo tro at du får bra frisklufttilførsel via vinduene. Ubalansen hentes vel derfra. Jeg er dog ingen ventilasjonsekspert, mulig det har negative konsekvenser mtp. fukt.
|
|
|
09/06/2022 19:26
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det å kjøre undertrykk er ikke en radon vennlig løsning hvis det skulle være et tema.
|
|
|
09/06/2022 20:38
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
skal ikke nye hus være tette slik at radonen uansett ikke skal bli sugd inn?
|
|
|
[Re: appelsin2]
09/06/2022 22:10
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
skal ikke nye hus være tette slik at radonen uansett ikke skal bli sugd inn? Hvilken garanti har man for at det er tett?
|
|
|
[Re: Syklist1]
09/06/2022 22:31
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvilken garanti har man for at det er tett?
Ingenting er tett, spørsmålet er eventuelt om det er tett nok. Jeg stilte et spørsmål fordi jeg lurte på svaret, vet det altså ikke.
|
|
|
[Re: ]
10/06/2022 11:15
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig jeg er ute og sykler her, men såvidt jeg kan se er innlegg og kommentarer fokusert på å fjerne overskuddsvarme. Bør det ikke heller først og fremst fokuseres på å hindre varmen i å trenge inn i første omgang?
Det er vel 4 (5) forskjellige varmekilder og barrierer her: 1: Kroppsvarme 2: Varme gjennom gulv 3: Varme gjennom vindu 4: Varme gjennom vegg 5: Varme gjennom tak.
Ettersom dette er 2. etg - som jeg antar også er øverste etg (bebodd loftsetg uten kaldloft?) skulle jeg mene at de viktigste barrierene for varme vil være gjennom tak og vegger med vindu på 3.plass. Kroppsvarme kan man igrunn ikke gjøre noe med, og det lagres etter hva jeg kan se mye varme i konstruksjonen. Når det gjelder vinduer kan persienner som er montert i flukt med vegg og ikke helt inne ved vinduene skape en luftspalte som isolerer mot varme fra solen gjennom vinduene.
...så jeg tenker at det er 2 hovedutfordringer her, den ene er tykkelsen på isolasjonen, den andre er avstanden mellom isolasjon/sperre og ytre barriere (lufting mellom tak/bordkledning og isolasjon).
Jeg mener derfor at mekanisk kjøling/ventilasjon ikke løser problemene men reduserer symptomene .... Dette medfører riktighet. Det er øverste bebodde etasje, uten kaldloft. Vi har også montert mørkleggingsplissè på alle soverom som flukter med vegg og gir ca 10-15cm luftlomme mellom vindu og plissè. Det er nok som du sier, svært mye varme som lagres i konstruksjonen, i tillegg har vi store vindusflater i 1.etg som genererer mye varme, som igjen stiger opp til 2.etg. Det er klart at mekanisk kjøling vil lindre symptomene, jeg mener at å skulle gjøre om på konstruksjoner for å få bukt med problemet vil bli svært kostnadsdrivende.
|
|
|
10/06/2022 11:17
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flexit ønsket ikke å hjelpe, de mener jeg bør kontakte en ventilasjonstekniker for å justere eller utbedre eksisterende anlegg. Det ser jeg ingen grunn til å bruke penger på.
Varmeveksleren drives rundt av en liten elmotor, hva om jeg kobler ut motoren? Vil ikke det gi dårligere varmegjenvinning og kaldere luft inn? Dette forutsetter selvsagt at det er kaldere ute enn inne. Har bytta denne motoren flere ganger, tar 1min å koble den ut.
|
|
|
10/06/2022 11:56
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Håper plisséene er hvite og reflekterende fremfor mørke og absorberende, men en god løsning som jeg utnytter selv - virker begge veier sommer og vinter. Vil anta at en permanent løsning vil være i overkant kostbart med dagens priser mht byggmaterialer ja og mangel på GODE håndverkere ja. Men jeg mente det var riktig å påpeke det ettersom jeg jo ikke kjenner ditt hus, alder/isolasjon og hvordan bordkledning/tak er snekret sammen i praksis.
Når det gjelder ventilasjonsløsninger skulle jeg mene at den bør stå på hele dagen i perioder det er aktuelt, for å redusere magasineringen av varme i konstruksjonen, slik at det blir mindre varme å fjerne i kveldingen.
Uansett: Håper du finner en løsning som blir levelig for dere. Baksiden er dekket med varmereflekterende folie, dobbelduk, innsiden er lysbrun. Huset er fra 2010 med 50cm i tak, 25cm i veggene og sikkert 1m i kneveggene Når det er varme perioder pleier den mobile ACen å stå på hele dagen, for å unngå det du påpeker, magasinering av varme. Dette har fungert greit. Det er bare så kjedelig å våkne på morran til en svettepøl og tungt hode fordi det har blitt varmt i løpet av natta. Vi får se hva vi ender opp med, men jeg tipper det blir en varmepumpe etterhvert.
|
|
|
10/06/2022 16:48
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Er det mulig å bytte ut vinduet med en innadslåene balkongdør? Det lufter så uendelig mye bedre enn et vindu.
|
|
|
10/06/2022 20:16
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fremstår for meg som at isolasjon skal være helt kurant, og det samme gjelder plisséløsningen. Ettersom jeg ikke har tenkt 100% gjennom og researchet følgende kan jeg ikke være detaljert, men jeg tror jeg ville ha skaffet/lånt/leid meg et termokamera og målt jevnt over et problematisk døgn slik at jeg visste nøyaktig hva som skjer og om det evt kan være mistanke om at de som bygget huset har jukset med isolasjonen. Ikke sikkert, men ikke umulig. Byggmestere kan være både både og og. Plankepetter har nok rett når det gjelder "fransk" balkong, men det har jo også sine ulemper... Jeg har ingen formening om etterrettelighet eller kvalitet på blekken, kvaliteten på testene eller produktene, men her er ihvertfall en test av termokamera. https://velgenkelt.no/varmekamera-test/Jeg var med å innrede/bygge 2.etg, og kan avkrefte at det er jukset med noe. I dag har det vært 10 grader og sol, anlegget trøkker inn så mye frisk luft det klarer og varmeveksler er deaktivert. Nå er det 7 grader ute, inne er det 26 i 1.etg og enda varmere i 2.etg. Huset fremstår som et drivhus  Å måle med thermokamera er kanskje ikke en dum idé. Det vil nok gi noen svar.
|
|
|
11/06/2022 08:27
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Å måle med thermokamera er kanskje ikke en dum idé. Det vil nok gi noen svar.
En mulighet er å ta kontakt med en energirådgiver, jeg fant først ut at det var en ting da vi flytta hit og fant ut at kommunen stilte med en gratiskonsultasjon fra en sådan. Det var ganske nyttig, og han vi hadde virka veldig kompetent. De kan også stille med termokamera for en ekstrasum, men rådet fra han (da i forbindelse med varmelekkasje) var å vente til vinteren, for da først er kontrasten i temperaturer stor nok til at ting blir tydelig. Så kan være det ikke lar seg gjøre/er vanskelig å finne det du leter etter.
|
|
|
13/06/2022 08:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fremstår for meg som at isolasjon skal være helt kurant, og det samme gjelder plisséløsningen. Ettersom jeg ikke har tenkt 100% gjennom og researchet følgende kan jeg ikke være detaljert, men jeg tror jeg ville ha skaffet/lånt/leid meg et termokamera og målt jevnt over et problematisk døgn slik at jeg visste nøyaktig hva som skjer og om det evt kan være mistanke om at de som bygget huset har jukset med isolasjonen. Ikke sikkert, men ikke umulig. Byggmestere kan være både både og og. Plankepetter har nok rett når det gjelder "fransk" balkong, men det har jo også sine ulemper... Jeg har ingen formening om etterrettelighet eller kvalitet på blekken, kvaliteten på testene eller produktene, men her er ihvertfall en test av termokamera. https://velgenkelt.no/varmekamera-test/Jeg var med å innrede/bygge 2.etg, og kan avkrefte at det er jukset med noe. I dag har det vært 10 grader og sol, anlegget trøkker inn så mye frisk luft det klarer og varmeveksler er deaktivert. Nå er det 7 grader ute, inne er det 26 i 1.etg og enda varmere i 2.etg. Huset fremstår som et drivhus  Å måle med thermokamera er kanskje ikke en dum idé. Det vil nok gi noen svar. Innih...te for et mareritt. Mitt hus blir rene fjellhytta i forhold, selv før jeg begynte å fikle med ventilasjonen. Jeg hadde slått av anlegget når man ikke trenger varmen, evt skrudd alt på minimum. Du trenger (frisk)luft inn i huset, overtrykket er garantert en viktig del av den likningen. Husk at søvn er kanskje det aller viktigste for god helse. Et godt inneklima ellers er grunnleggende for livskvaliteten.
Redigert av sanouka; 13/06/2022 08:15.
|
|
|
13/06/2022 08:46
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Gjennomtrekk ble løsningen vår på soverommet, hvor det fort kokte når sola sto på som verst. Opplevde at et åpent vindu alene ikke ga i nærheten av den luftingen vi behøvde, så jeg kjøpte meg en stenderfinder og måkte inn to regulerbare Flexit-ventiler. Har aldri opplevd dårlig eller varm luft på soverommet siden. Mekanisk og enkelt, men ekstremt effektivt. Har 25cm isolajson i veggene og 40cm i taket (blåseskum).
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
13/06/2022 09:05
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gjennomtrekk ble løsningen vår på soverommet, hvor det fort kokte når sola sto på som verst. Opplevde at et åpent vindu alene ikke ga i nærheten av den luftingen vi behøvde, så jeg kjøpte meg en stenderfinder og måkte inn to regulerbare Flexit-ventiler. Har aldri opplevd dårlig eller varm luft på soverommet siden. Mekanisk og enkelt, men ekstremt effektivt. Har 25cm isolajson i veggene og 40cm i taket (blåseskum). Dette er helt vanlige mekaniske ventiler? Ingen vifte eller noe? Har vurdert det samme, men vet ikke om det vil utgjøre noe forskjell. Greia er at vi kun har 1 yttervegg på soverommet. Ellers er det tak, knevegg med 1m isolasjon før man treffer yttervegg, og 2 innervegger mot bad og loftsstue. Det vil si at jeg må montere ventil på den ene ytterveggen, samme vegg som vindu er på. Tror ikke jeg klarer å få noe gjennomtrekk med det. Mistenker at jeg må ha noe som tvinger lufta inn. Edit: Kan sies at selv med begge vinduene åpne i loftsstua og soveromsvinduet vidåpent, så blir det ingen gjennomtrekk med mindre det blåser rett inn vinduet/vinduene
Redigert av Hoaas; 13/06/2022 09:12.
|
|
|
|
|