Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Jotunheimen Rundt 2022

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709774 03/06/2022 15:34
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Følger ‘klesdebatten’ med interesse. Jeg har syklet såpass mange tusen kilometer i all slags vær og temperaturer gjennom årene, så jeg vet godt hva jeg trenger å ha på meg for å trives og fungere. Det er ikke et triks å ha på seg for lite klær hvertfall ICON_LAUGH
Hva jeg starter med får dagen bestemme når den kommer, men med oppholdsvær som betingelse tenker jeg likt som dere. Trøye, vindvest, lange ermer og tynne skotrekk, men jeg vil nok også gå for en fóret kort bukse a la Assos Tiburu fra start av. Den parret med lange bein holder meg varm ned til ca nullpunktet, men kan fint brukes også mellom 12-15 grader.
Tykk jakke, tykkere skotrekk, hansker, kanskje til og med en tynn lue og buff får komme på når natten melder seg, og det er vel på Beito.

Hva er forøvrig kildene for to depotstopp? Er det noe info jeg går glipp av?


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709785 03/06/2022 17:55
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Det er bare basert på svar på mail fra arrangør, ingenting bekreftet. Typisk at rittet blir dyrere og dårligere når Styrkeprøven tar over for Sogn CK, men de skal likevel jobbe hardt for å klare å ødelegge en slik løype. Og ja, jeg bytter også til tykkere skotrekk på Beitostølen, men jeg har da også Raynaud's (sykler hele rittet med tjukke ullsokker og toe caps).


Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709790 03/06/2022 18:50
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Fascinerende lite informasjon fra arrangøren om JR.
Knapt mulig å finne ut om påmeldingen som ble gjort for 2,5 år siden fortsatt gjelder.

Styrkeprøven fikk seg nok en ordentlig nesestyver av covid og særlig etter fjorårets avlysning av T-O, men de kan jo ikke holde på sånn særlig lenge uten at det går helt galt? frown

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709818 04/06/2022 08:50
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Er mulig å finne startliste via eqtiming, men ikke via styrkeproven.no etter det jeg kan skjønne: https://live.eqtiming.com/59018#contestants

Sjokkerende lite info gitt at det er et ritt som krever en del logistikk.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: DBrodshaug] #2709823 04/06/2022 10:29
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Ja, deltakerliste er ikke noe problem å finne.

Men jeg skulle veldig gjerne hatt noe mer informasjon snart. Spesielt som førstereis til dette ønsker jeg meg detaljer rundt hvor og hvor mange klesdepoter det vil være, hvordan klær er ønsket pakket, merket og sendt og matstasjoner. Hvor mange, hva vil man finne på de forskjellige, får man fylt flaskene sine der, med hva får man i såfall fylt dem med osv osv….


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709836 04/06/2022 15:36
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
K
ket16 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
Sitat: RoyE
Ja, deltakerliste er ikke noe problem å finne.

Men jeg skulle veldig gjerne hatt noe mer informasjon snart. Spesielt som førstereis til dette ønsker jeg meg detaljer rundt hvor og hvor mange klesdepoter det vil være, hvordan klær er ønsket pakket, merket og sendt og matstasjoner. Hvor mange, hva vil man finne på de forskjellige, får man fylt flaskene sine der, med hva får man i såfall fylt dem med osv osv….
Helt enig i dette. Sendte e-post til en adresse jeg fant på nettsiden nå nettopp med spørsmål om når informasjon kommer ut. Inntil videre kan det jo kanskje være greit å dele litt bekymringer og tips her?

Ser at det snakkes om å kle seg opp på Fagernes eller Beitostølen. Vil det si at det vanligvis ikke er veldig kaldt over Filefjell? Er det vanlig å ha med noe form for vesker på sykkelen? Må man ha en bag pr depot for bagasje eller flytter de den samme bagasjen videre til neste stopp?


Ketil
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709844 04/06/2022 16:28
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Til Filefjell er det ca 6 mil, om du starter 2100 er klokka da antagelig 23.00-23.30. Dvs. at natta ikke har tatt ordentlig tak ennå, dessuten går det jevnt oppover så du holder varmen.

Til Valdresflya fra Filefjell er det ca 12 mil = 4-6 timer =
kaldeste perioden i løpet av løpsdøgnet treffer du på toppen. I tillegg er det mye nedover eller flatt hele veien til Vågåvatnet (ca 7 mil), så her får du to timer til å bli god og kald.

Nede i Ottadalen er det mest sannsynlig svalt og over Sognefjell skal det mye regn og motvind til for at det blir veldig kaldt.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: ket16] #2709849 04/06/2022 19:39
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Sitat: ket16
Sitat: RoyE
Ja, deltakerliste er ikke noe problem å finne.

Men jeg skulle veldig gjerne hatt noe mer informasjon snart. Spesielt som førstereis til dette ønsker jeg meg detaljer rundt hvor og hvor mange klesdepoter det vil være, hvordan klær er ønsket pakket, merket og sendt og matstasjoner. Hvor mange, hva vil man finne på de forskjellige, får man fylt flaskene sine der, med hva får man i såfall fylt dem med osv osv….
Helt enig i dette. Sendte e-post til en adresse jeg fant på nettsiden nå nettopp med spørsmål om når informasjon kommer ut. Inntil videre kan det jo kanskje være greit å dele litt bekymringer og tips her?

Ser at det snakkes om å kle seg opp på Fagernes eller Beitostølen. Vil det si at det vanligvis ikke er veldig kaldt over Filefjell? Er det vanlig å ha med noe form for vesker på sykkelen? Må man ha en bag pr depot for bagasje eller flytter de den samme bagasjen videre til neste stopp?


Mtp vesker. Jeg har syklet slangeløst siden 2017, men allikevel henger det fortsatt en liten og kompakt veske under setet med dekkspaker, slange og noe småtteri, just in case om uhellet skulle være ute. Har foreløpig knapt trengt den de siste fem åra, men den blir som den alltid er værende på. Utover dette kommer jeg til å ha en liten overrørsveske med mat/snacks, tilgjengelig for å forsyne meg fra i fart. Tanken er at én lomme på ryggen og overrørsvesken kan være forbeholdt mat og næring, og to lommer disponible for klær og andre små nødvendigheter.
Om det er som jeg håper og regner med kan jeg fylle drikkeflasker, lommer og veske med mat på matstasjonene og ha egen ønsket snacks/påskjønnelse å glede meg til der det er mulig å legge ut bagasje.

Redigert av RoyE; 04/06/2022 19:42.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: ket16] #2709859 05/06/2022 05:56
Registrert: Apr 2022
Innlegg: 91
yalla Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2022
Innlegg: 91
Sitat: ket16
Ser at det snakkes om å kle seg opp på Fagernes eller Beitostølen. Vil det si at det vanligvis ikke er veldig kaldt over Filefjell?


Jeg var veldig glad for lange ben og erme fra start i 2018, det var vel svjh bare noen få plussgrader over Filefjell. Det var iallefall mye "klaging" i gruppa på de som startet i kort/kort..

Det føltes litt rart å starte i lang/lang når sola steika, men sola går fort ned med sein start.


hilsen en gammel mann med hatt
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709862 05/06/2022 08:04
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Etter å ha syklet i 2017, 2018 og 2019 på rundt 13 timer har jeg kommet frem til følgende bekledningsopplegg.

Husk at JR er langt, dvs at intensiteten svært sjelden er høy, mye av rittet foregår på kveld/natt/morgen, så det blir sjelden varmt. Start og mål er sannsynligvis da det er varmest. Jeg har aldri hørt noen si at de har kledd på seg for mye.

Jeg starter med skoovertrekk, knevarmere, bib, undertrøye, trøye, armvarmere, foret vest og tynne hansker.

Da beholder jeg bekledning på underkroppen uforandret hele turen og justerer varmen stort sett ved å åpne/lukke vesten. Jeg har en vest der glidlåsen går begge veier, da kan må åpne fra bunn uten at det blir helt vindseil, og man slipper å ta med seg hele feltet i asfalten fordi man klundrer med å lukke glidlåsen igjen. Noen tar av og på jakker/vester i fart uten problem, andre tror de kan det, jeg har valgt å unngå hele problematikken. Min vest har også lommer for å sikre enkel tilgang til mat.

Første obligatoriske stopp har vært Fagernes, da har jeg fokusert på mat/drikke og tykkere hansker. Andre obligatoriske stopp har vært Randsverk, igjen fokus på mat/drikke, juster bekledning om nødvendig, jeg har pleid å beholde de tykke hanskene helt til jeg sykler uten til mål.

Dette er jo mitt personlig opplegg, så ikke sikkert det passer for andre. Det jeg synes har vært mest vanskelig er å finne riktige hansker, for tynne blir for kaldt, for tykke så så sliter jeg må å hente ut mat fra baklommene.

Anbefaler feks en liten veske på overrøret til mat, både for å ha nok, men også for å sikre enkel tilgang. Er ikke bare bare å hente opp ting fra baklommene om fingrene har blitt til ispinner feks.

Bekledning må selvfølgelig justeres etter værmelding, men jeg ville uansett planlagt for at det blir kaldere enn det er meldt. I 2018 var det vel meldt 5 grader på det kaldeste over Valdresflya, men det ble -4(?) tror jeg.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2709875 05/06/2022 10:16
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
K
ket16 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
Fikk nettopp svar fra sportssjefen hos Styrkeprøven, og de har et håp om at informasjon skal komme ut i løpet av kommende uke.

Uansett veldig betryggende med gode tilbakemeldinger fra litt mer erfarne utøvere i tråden her. Det settes pris på.


Ketil
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2710058 07/06/2022 14:58
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: RoyE


Mtp vesker. Jeg har syklet slangeløst siden 2017, men allikevel henger det fortsatt en liten og kompakt veske under setet med dekkspaker, slange og noe småtteri, just in case om uhellet skulle være ute. Har foreløpig knapt trengt den de siste fem åra, (...)


Da ville jeg spandert en ny slange.

LarsB

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: larsb] #2710072 07/06/2022 18:36
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Det skal sies at det ikke er den samme slangen som har ligget der siden 2017 ICON_SMILE

Men eller takk for tipset!


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2710176 08/06/2022 12:07
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 876
hanedalen Offline
Maker of dreams
Offline
Maker of dreams
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 876
Apropo slange....

Er det risky å kjøre latex slanger på et såpass langt ritt? Blir trykkfallet for stort?

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: hanedalen] #2710202 08/06/2022 15:52
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Sitat: hanedalen
Apropo slange....

Er det risky å kjøre latex slanger på et såpass langt ritt? Blir trykkfallet for stort?


Nei.

Redigert av Oddefa; 08/06/2022 15:53.
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: Oddefa] #2710204 08/06/2022 17:18
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 876
hanedalen Offline
Maker of dreams
Offline
Maker of dreams
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 876
Sitat: Oddefa
Sitat: hanedalen
Apropo slange....

Er det risky å kjøre latex slanger på et såpass langt ritt? Blir trykkfallet for stort?


Nei.


latex it is!

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2710910 15/06/2022 18:35
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Jeg mottok nettopp respons på en mail jeg sendte arrangøren for noen dager siden hvor jeg etterspurte mer informasjon. Det blir understreket at dette ikke er helt endelig, og at det kan komme endringer. Informasjonen blir tilgjengelig etter Trheim-Oslo kan det fortelles. Ser ut som syv stk matstasjoner og fem depoter for klær.
Limer inn det jeg har mottatt her:

JOTUNHEIMEN RUNDT
RITTMANUAL 2022

LES DENNE FØR START



VELKOMMEN!

Jotunheimen Rundt ble som kjent avlyst i 2020 og 2021 grunnet covid-19 pandemien.
Styrkeprøven AS i samarbeid med Sogn Cykleklubb ønsker deg derfor velkommen til den 30. utgaven av Jotunheimen Rundt i 2022.
Traseen er den samme som den har vært de foregående 29 årene, med en fantastisk natur og de spektakulære opplevelsene som Jotunheimen Rundt er alene om i nordlige deler av Europa.

Vi legger til rette for at deltakerne skal få en så trygg og god opplevelse som mulig. Det blir sørget for god service, godt utstyrte matstasjoner, servicebiler underveis og god stemning både i start og målområdet. Sentrumsparken i Sogndal er en fin ramme rundt målområdet hvor du kan utveksle dine erfaringer med andre deltakere.

Et svært vesentlig element i å få et trygt ritt er deg som deltaker. Vi ber derfor den enkelte om å sykle forsvarlig og ta hensyn til øvrige ryttere og omgivelsene for øvrig. Jotunheimen Rundt er et turritt, som er ment å være en positiv opplevelse for alle som deltar. Dette er du en sentral aktør for å oppnå.

Som arrangør er vi opptatt av at du skal kunne fullføre rittet og være fornøyd når du endelig kommer til mål i Sogndal. Det henger høyt prestasjonsmessig å ha fullført dette rittet.

Eirik Thorgersen
Rittleder Jotunheimen Rundt 2022


1. STARTOMRÅDE OG RITTKONTOR I LÆRDAL.

Dato: Fredag 1. juli 2022.

Rittkontoret er i idrettshallen i Lærdal.
Rittkontoret åpner fredag 1. juli kl. 15:00.


Startområdet er i Lærdal sentrum – Øyreplassen.

Starttider i Lærdal fredag 1. juli:

- kl. 18:00​Start for de som bruker mer enn 20 timer.
NB! Starten for de som bruker mer enn 20 timer er satt opp av hensyn til matstasjonene. Med raskere sykling enn det som er stipulert risikerer du å komme til ubemannede matstasjoner.
- kl. 20:20​Inntil 10 stk. puljer med 10 deltakere.
- kl. 21:10​Start første hovedgruppe (antatt raskeste ryttere)
- kl. 21:15​Start andre hovedgruppe

2. OM LØYPA OG MATSTASJONENE.

Om løypa:

Løypa er på totalt 430 km og har 4609 meter stigning. Skal etter sigende være det vakreste rittet som arrangeres i Nord-Europa.

Starten på rittet foregår i sentrum av Lærdal og følger E16 oppover Lærdalsdalen, over Filefjell til Fagernes. Fra Fagernes følges RV 51 over Valdresflya og ned til Randen. Rv 15 følges til Lom.
Fra Lom følger du Sognefjellveien (med Nord-Europas høyeste fjellovergang, 1440 moh).Fra Sognefjellet går veien om Turtagrø og ned til Fortun og Skjolden. Turen går videre utover langs Sognefjorden til du kommer i mål i Sogndal.

”Timeout” på 3 min på Fagernes og Randsverk – gjelder for tetgruppa.
Jotunheimen Rundt er et turritt, hvor det ikke er tillatt med følgebiler. Som en konsekvens av dette er det obligatorisk stopp for tetgruppa på 3 minutter på henholdsvis Fagernes og Randsverk. Dette er gjort for at de som ligger i tetgruppa skal ha anledning til å få fylt på med mat og drikke, uten å være avhengig av følgebil.

Fortsatt ”timeout” ned Sognefjellet.

Timeouten som er innført ned Sognefjellet videreføres. Bakgrunnen for dette er sikkerhetsvurderinger, både for ryttere og annen trafikk. Veien er ikke stengt for annen trafikk, og det er en del turisttrafikk i området. Timeouten fungerer slik at ryttere må bruke minimum 22 minutter ned fra Sognefjellet. Om ryttere kjører raskere enn dette vil de få et tidstillegg på det doble av den tiden de har kjørt raskere. Eks. Ved 19 minutter vil tidstillegget bli 3 x 2 = 6 minutter.

Følgebiler er som nevnt ikke tillatt i rittet, og deltakerne anbefales derfor å få sendt bagasje til matstasjonene med oppsatt bagasjetransport. Om du trenger annen service under veis kan du benytte rittets servicebiler. Rittet har 5 godt utstyrte servicebiler som vil være ute i løypa. Se mer om transport i kapittel 3, og om service i kapittel 5.

Maksimalt tidsforbruk for å fullføre.

Maksimal tid for de som starter kl. 20:30 – 21:15 er 26 timer og for de som starter kl. 18:00 er det 28 timer.
Fagernes må være passert til kl. 04:00, Beitostølen 06:00, Randsverk kl. 11:00, Sognefjellet 16:30 og mål i Sogndal før kl. 22:00.





De 7 matstasjonene.

Som tidligere år er vi opptatt av å ha gode matstasjoner. På alle stasjonene vil det bli servert variert mat og drikke.
På Lom blir det servert gryterett. Her vil det være mulighet for de som ønsker til å legge seg nedpå og slappe av litt før de gir seg i ferd med Sognefjellet.

Matstasjonene er fordelt som følger:

Fra start
Sted
Til neste matstasjon
86 km
Vang
59 km
145 km
Fagernes
38 km
183 km
Beitostølen
66 km
249 km
Randsverk
44 km
293 km
Lom
50 km
343 km
Sognefjellet
42 km
385 km
Dale skule, Luster
45 km
430 km- MÅL
Sogndal sentrum



3 Transport (bagasje , sykler og busstransport)
All transport av sykler og bagasje som er satt opp i samband med rittet, skjer på eget ansvar. Vi deler ut bobleplast som nyttes mellom syklene for å unngå riper og skader. Ta med et teppe eller noe liknende, om du vil ha bedre beskyttelse av sykkelen din.
3.1 Busstransport av ryttere og sykler frå Sogndal til startområde i Lærdal
Det blir satt opp egen transport for ryttere og sykler frå skysstasjonen i Sogndal til startområdet i Lærdal på fredagen (ekstrabusser og lastebil med sykler). Opplastning av sykler vil være fra kl 14:30. Avgang fra skysstasjonen er kl 15:15 (buss for 49 personer – mest for de som starter før kl 21) og kl 17:30 - mest for de som starter 21:10 eller 21:15) . Det går også ordinær rutebuss fra Sogndal kl 17:15 til Lærdal). Transport av sykler skjer på eget ansvar.
3.2 Bagasjetransport fra startområdet (til matstasjonene og til Sogndal)
LEVERING AV BAGASJE TIL MATSTASJONENE I LÆRDAL: Alle kan sende små poser/sekker med ekstra klær til matstasjonene Fagernes, Beitostølen, Randsverk, Lom og Sognefjellet. I startområdet i Lærdal må du legge din bagasje på merket plass for den eller de matstasjonen(ene) hvor du vil sende din pose eller sekk. Pr. matstasjon kan en sende små poser/sekker på opp til ca 1,5 kg. Ikke bruk plastbokser o.l., fordi disse tar for mye plass. Bagasje som du trenger etter målgang kan sendes direkte til Sogndal. Husk å merke alle poser/sekker som skal sendes med ditt startnummer.
HENTING OG LEVERING AV BAGASJE VED MATSTASJONENE: Ved matstasjonene i Fagernes, Beitostølen, Randsverk vil bagasjen ligge sortert etter startnummer (på bagasjetraller for de som starter etter kl 21). Legg tilbake bagasjen på riktig hylle før du sykler videre (all bagasje fra disse tre matstasjonene vil bli levert samlet i målområdet ca. kl 14.30)
NB: På de to siste matstasjonene, Lom og Sognefjellet, må du legge bagasjen din over på merket plass for raskere transport til Sogndal. Dersom du ikke flytter din bagasje til merket plass «Bagasje til Sogndal», er det fare for at bagasjen ikke kommer til Sogndal før siste bagasjelevering lørdag kveld (ca. kl. 18).
Vi har som målsetting at all bagasjen fra alle matstasjonene, unntatt bagasje fra Sognefjellet, vil bli kjørt til målområdet i Sogndal innen kl 15:00, og at all bagasje vil bli levert innen kl 18.
Du kan sende bagasje(bag/sekker) fra startområdet i Lærdal direkte til målområdet i Sogndal. Det vil være en egen oppsamlingsplass i startområdet skiltet med «Bagasje til Sogndal». Husk å merke bagasjen som skal sendes med ditt startnummer
3.3 Transport av ryttere og sykler frå målområdet i Sogndal til Lærdal
Transport av ryttere og sykler med buss frå målområdet i Sogndal til Lærdal vil bli lørdag kl. 14:30, 17.00 og 20.30, samt søndag kl. 10.30. (I tillegg går det ordinære rutebusser fra Sogndal til Lærdal både lørdag og søndag, se tabellen på neste side) Bussbillett løser du på bussen. Ta ev kontakt med
transportør: http://www.nettbuss.no. Transport av sykler skjer på eget ansvar
Tabell busstransport
JOTUNHEIMEN RUNDT
15:15 Ekstrabuss+lastebil. Opplasting av sykler fra kl 14:30 (skysstasjon) 17:30 Ekstrabuss med stor henger + lastebil
17:15 Ordinær rutebuss (fra skysstasjon)
21:05 Ordinær rutebuss (fra rådhuset)
21:15 Lastebil for transport av bagasje til Sogndal
JOTUNHEIMEN RUNDT 14:30 Rutebuss (skysstasjon)
14:30 Ekstrabuss med stor henger (fra skysstasjonen) 17:00 Kombibuss (frå skysstasjonen)
20:30 Ekstrabuss med stor henger (fra skysstasjonen) 22:30 Ordinær rutebuss til Oslo (skysstasjon)
JOTUNHEIMEN RUNDT/SOGNEFJELLRITTET 08:25 Ordinær rutebuss over Sognefjellet
12:50 Lastebil (fra startområdet)
12:50 Ekstrabuss ( fra startområdet)
15:00 Ekstrabuss (fra matstasjon)
16:30 Ordinær rutebuss over Sognefjellet
JOTUNHEIMEN RUNDT
10:30 Ekstrabussar og lastebil (fra skysstasjonen)
07:55 Ordinær rutebuss til Bergen (fra skysstasjon) 11:30 Ordinær rutebuss til Oslo (fra skysstasjon) 14:30 Ordinær rutebuss til Oslo (skysstasjon)
Det er vanlig takst på alle bussene. Sykkel må òg betales for. Transport av sykler og bagasje skjer på eget ansvar.
Takster 2022:
Sogndal – Lærdal: kr 100,- pr voksen. Sogndal – Lærdal: kr 100,- pr sykkel.

4 Trygghet i og etter rittet
Alle har ansvar for å følge rittreglement og trafikkregler.
Ikke bruk følgebiler – send bagasje til matstasjonene, og bruk servicebilene om du får behov for hjelp! Følgjebiler er ikke tillatt i et turritt!
Når mange sykler i lag må en være ekstra nøye med å tenke på trygghet for både seg selv og de andre du sykler sammen med:
Alle skal ha fungerende lys foran og bak på sykkelen, som skal benyttes i skumring/mørke
• Vær konsentrert. Ulykker skjer oftest pga. av manglende oppmerksomhet.
• Hold plassen din i feltet – ingen brå bevegelser i side- eller lengderetning.
• Vis med tydelig tegn hull i asfalten og andre hindringer i vegen.
• Unngå løse deler, vær forsiktig med flasker, de kan føre til farlige situasjoner om de kommer på avveie.
• Hold framhjulet bak bakhjulet til han som er framfor deg. Bruk bremsene framfor å skli opp på sida av sykkelen framfor deg.
• Unngå å ta opp drikkeflaska når du er midt i feltet – drikke gjør du når du ligg bak i feltet eller i motbakker når farten er lav.
Vær forsiktig ved hjemmturen. Sørg for at du har fått nok søvn før du setter deg bak rattet for å kjøre hjem etter rittet. Etter å har syklet Jotunheimen Rundt er du uegnet som sjåfør inntil du har fått hvilt deg skikkelig!

Steder der du må være spesielt oppmerksom:
Rett etter starten i Lærdal er felta samla. Mange er ivrige etter å komme i gang og presser tempoet opp i rykk og napp. Ta det rolig og sykle disiplinert! Du kommer snart til stigningene og feltet sprer seg ut. Utforkjøringene har vist seg å være stedene der ulykker kan skje. Kjør forsiktig. Vegstandarden i Norge er «som den er» – det kan være hull i asfalten og andre hindringer for oss syklister. Å treffe et hull i asfalten i stor fart kan føre til brå punktering og manglende kontroll over sykkelen. Det pågår vegarbeid over Filefjell, derfor vil det være noen strekk meg grusveg i år. Utforkjøringen ned fra Filefjell forbi Tyinkrysset skjer om natta og lyset er dårlig. Ta det rolig! (Vi må sjekke dette)Ned Sognefjellet er det bratt og med flere parti med svært smal veg der det ikke er plass til stor bil og sykkel samtidig. Flere steder er det dårlig asfaltdekke, så hold farten nede! Svingene er krappe og det blir mye bremsing. Felgene blir varme og det kan lett bli punktering. Bruk vekselvis for- og bakbrems. Dette er et turritt, ikke glem det. Det vert delt ut detaljert vegrapport ved utdeling av startnummer.
Husk at på strekket ned fra Sognfjellet er det ”time out”, så her kan du ta det rolig. Se under pkt. 2.
5 Annen praktisk informasjon
Viktige tips om mat og klær på turen
Ta med godt med mat og drikke mellom matstasjonene. Sjekk værmeldingen, og vær beredt på at det kan være kaldt over fjellet nattetid, dette gjeld særlig over Valdresflya. Selv om det er 25 varmegrader ved starten i Lærdal vil det kunne være bare 2 -3 grader over Valdresflya og minusgrader på Randsverk. Det kan være godt med noe vindtett i de lange utforkjøringene. Som oppgitt i kapittel 3 er mulig å sende bagasje med ekstra klær på forhånd til alle matstasjonene.
Elektronisk tidtaking
Tidtaking er EQ Timing’s engangsbrikker som festes på hver side av hjelmen. Det blir registrert mellomtid ved passering på Fagernes, Lom og Sognefjellet, samt sluttida. Det er mulig å få info om passeringstidspunkt på http://raceone.com/
Tidsbrikka er engangs så den trenger du ikke tenke på å levere tilbake.
Sykkelservice, servicebiler
Det er utstyr til sykkelservice før start og ved hjelp av fem servicebiler ute i løypa. Servicebilene har med seg verktøy, lappesaker og noen få reservehjul, slanger og dekk. Hjula er utstyrte med Shimano 9 og 10 delt frikrans. Bilene har og med noen smådeler som bremseklosser, vaiere mm. Vi vil sterkt tilrå at du tar en nøye sjekk på sykkelen i god tid før start. Sjekk bremseklosser og dekk. Dekkene bør være rimelig nye og innkjørt slik at du reduserer risikoen for punktering undervegs i rittet. Alle bør ta med seg pumpe, dekkspaker og slange/lappesaker. Erfaring har vist at den som punkterer, ofte punkterer to gonger. Ta derfor med to slanger. Det kan bli ventetid på servicebilen, da denne kan være flere mil unna. Sørg for en nøye sjekk av sykkelen i god tid før start. Sjekk for slitasje og skift ut slitte deler. Alle bevegelige deler må være godt smurt. Vi vil og tilrå at du har en rimelig ny sykkelbukse med god pute. Bruk av «chamois crème» hjelper og mot gnagsår. TA PÅ VARME KLÆR PÅ BEITOSTØLEN- DU SKAL OVER VALDRESFLYA OG DET KAN VÆRE KALDT PÅ RANDSVERK!
Vis miljøhensyn – ikke kast søppel fra deg - du sykler i Jotunheimen nasjonalpark!
Ikke kast fra deg søppel langs vegtraseen! Ta med deg emballasje fra energibarer, energigel og annet søppel til neste stopp ved matstasjon eller til mål. Jotunheimen nasjonalpark er et område av internasjonal og nasjonal verdi.
For deg som sykler rittet for første gang
Fra starten i Lærdal kan det være ganske hektisk. Det er ikke om å gjøre å henge med de fremste i pulja, men det er en fordel i ligge i et godt felt fram til Fagernes. Frå Fagernes blir det til at de store feltene som var samla til da, brytes opp i mindre grupper i stigningene opp mot Beitostølen og Valdresflya. Det er viktig å finne «sitt tempo», det er langt fram til Sogndal. Det viktigeste er å ha krefter igjen til siste fjellovergangen, Sognefjellet. Jotunheimen Rundt er et turritt der opplevingen av å sykle i Norges mest storslåtte natur står i høysetet. Legg vekt på opplevingen av turen som en positiv opplevelse, ikke fokuser på at du skal sykle fort eller nå en målsetting om tid. Det aller viktigeste er å fullføre med en god følelse av at dette var en fantastisk tur. Bruk de 7 matstasjonene og spis på hver matstasjon, fyll lommene og få med deg rikelig med drikke. I et så langt ritt er det helt avgjørende at du får i deg nok mat og tilstrekkelig med væske. Det er rikelig med mat og drikke på stasjonene, sørg for å variere på både mat og drikke. Problemet kan være å få i seg nok av begge deler. Prøv gryteretten på Lom. Gled deg til vaflene på Sognefjellet – de smaker ekstra godt! Du får mer vafler i Luster, energi som kan komme godt med i siste kneiken før du kommer til Sogndal.
6 Målområde i Sogndal
Målgang i Sogndal er i sentrumsparken. Nå kan du være stolt av deg selv. Når du kommer i mål vil du få drikke og litt snacks, og alle vil få servert grillmat. Det settes opp flere telt, og det er godt med bord og stoler i målområdet. Sekretariatet, hvor premier kan hentes, er i kommunehuset (i målområdet). All bagasje fra Lærdal og matstasjonene vil ligge i et telt til høyre for målgang. Til høyre for mål er det også toalett. Dusj og garderober er på Trudvang skole, se kartet nedenfor. Det vil være egen speaker, musikk og underholdning i målområdet. Premieutdeling vil også være i målområdet.
Oversiktskart som viser målområdet og sted for dusj og garderober( Trudvang skule)
Foto fra Sogndal. Målområdet er merket med rød pil.


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2710972 16/06/2022 09:28
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Håper de holder på det, det gjør det veldig mye mindre skummelt å sykle rittet i skiftende vær.


Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711130 17/06/2022 15:41
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 597
esv Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 597
Er det noen som vet om det er mulig å bytte starttidspunkt (eksempelvis fra 2115 til 2110) i omregistreringsordningen til eqtiming når man kjøper startnummer fra andre?

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: esv] #2711131 17/06/2022 17:01
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Sitat: esv
Er det noen som vet om det er mulig å bytte starttidspunkt (eksempelvis fra 2115 til 2110) i omregistreringsordningen til eqtiming når man kjøper startnummer fra andre?


Siden 21.10 starten er " full" tror jeg du må kjøpe startn 21.10 for å sykle der. Med forbehold om den er maks/full nå da. Mulig jeg har ett 21.10 startnr til salgs tidlig neste uke. Er skadd, og veldig veldig usikker om jeg kan sykle om 2 uker.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711193 19/06/2022 05:45
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
K
ket16 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
Skjønner når jeg leser artikkelen i Landevei at det kan være travelt for arrangøren av Styrkeprøven og Jotunheimen rundt. https://www.landevei.no/sykkelritt/...er-pa-darlig-organisering-i-styrkeproven
Med kun en ansatt har vel fokuset vært styrkeprøven frem til nå.


Ketil
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711215 19/06/2022 14:22
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Åpenbart mannskapsmangel i Styrkeprøven frown
Får håpe de kommer seg gjennom året og stiller sterkere neste år.

Generelt er det dramatisk nedgang i rittdeltagelse. Blir interessant å se om det tar seg opp igjen eller om folk har gått lei for godt.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711223 19/06/2022 17:26
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Ja får håpe det blir bedre neste år og at det ikke blir utfordrende å få gjennomført det, har fått overført startnr fra i år til neste år så hadde vært kult å få brukt det også, men foruten egotanker så tror jeg Styrkeprøven er viktig for manges motivasjon, selv om deltagelse faller. Synd hvis både det og Mjøsa rundt forsvinner. Hadde vært kult hvis noen av Mjøsaregionens lag kunne restartet Mjøsa rundt, var egentlig veldig godt arrangert de årene jeg sykla det + passe utfordrende løype og lengde.

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: Oddefa] #2711246 19/06/2022 23:14
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Det mest bekymringsverdige ved gjennomføringen av Styrkeprøven var at servicenummeret vi fikk utdelt ikke alltid svarte på telefon eller ringte tilbake, leste om noen som måtte bli hentet ned privat etter sykkelhavari på fjellet. Hvis noe sånt skulle skje i relativt lett bekledning og minusgrader på Valdresflye, ville det vært helsetruende.

Og det generelle inntrykket var at de var underbemannet på alle områder, var på etterskudd planleggingsmessig og hadde dårlig informasjonsflyt i organisasjonen.


Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711705 22/06/2022 17:37
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Forresten noen som har tips til en minimal rammeveske som ikke gir problematikk med at knærne toucher borrelåsene? Innså etter Trondheim-Oslo at det kan være greit å ha med regnjakke, lange hansker og kjedeolje hele veien, og da helst et annet sted enn lommene.


Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711707 22/06/2022 17:49
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Apidura Expedition. Liten, lett og vanntett. Finnes i ulike størrelser. Hadde tenkt å droppe min, men tar kanskje med likevel.


Bikeshop Apidura

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711808 23/06/2022 18:03
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 105
E
etengesdal Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 105
Det er satt opp ulike busstider Sogndal-Lærdal fredag, er det bare eg som les det slik at du må ta 15.15 bussen for å få med deg sykkelen?

Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711811 23/06/2022 19:41
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
K
ket16 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
styrkeproven.no/ofte-stilte-sporsmal

Jeg fikk svar på det jeg lurte på angående posefrakt. En pose fraktes fra matstasjon til matstasjon.


Ketil
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: ket16] #2711815 23/06/2022 20:52
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Heh?

Hva menes med det? Er det posen/bag med klær etc det snakkes om her?


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Jotunheimen Rundt 2022 [Re: RoyE] #2711818 23/06/2022 22:46
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Merkelig opplegg, hvordan skal de få til det når det er spredning på opptil 10 timer ved Lom? La oss si 7 timer hvis vi regner med at de tregeste starter 18:00.

Kan ikke skjønne at det skal være så mye dyrere for dem å kjøre det som før, bare fordi Styrkeprøven har tatt over. Prøver de virkelig å snu på femøringen ved å leie for små lastebiler til å kunne kjøre og plukke opp 1 kolli per stasjon?


Create the problem and sell the solution
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå