Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stier i Sandnesområdet (nybegynner)

Stier i Sandnesområdet (nybegynner) #2709280 30/05/2022 17:24
R
RudolfRabies Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!

Er fullstendig totalt nybegynner på sykkel men synes det ser gøy ut å ralle rundt i skogen, så tenkte at jeg nå midt i 30-årene (tidlig innslag av midtlivskrise?) skal prøve meg på litt stisykling... Har som sagt ikke syklet på sti overhodet før, men hadde en periode for 5-10 år siden hvor jeg var motvillig jobbsyklist.... Er i forferdelig dårlig form, så har like greit gått til innkjøp av en eMBT (som også skal benyttes til pendling).

Så ja, til spørsmålet... Er det noen som har noen nybegynnervennlige løyper å anbefale i Sandnesområdet? Gjerne i sykkelavstand fra sentrum-isj slik at jeg slipper å styre på med parkering og lignende... Finnes det noen partier i Melsheia for eksempel som kan sykles utenfor lysløypa?

Husker at jeg var på Strava for noen år siden også.. Er det muligheter for å finne stier der også? Filtrere på type ("sti/skog"), og vanskelighetsgrad eller noe? ICON_SMILE

//RR

Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709340 31/05/2022 08:49
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Last ned mtbmap.no appen ICON_SMILE

Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709343 31/05/2022 08:59
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sør-Rogaland er vel omtrent norges beste område for landeveissykling med et enormt nettverk av veier, men dessverre er situasjonen motsatt når det gjelder sykling på sti. Det finnes fine stier feks i Vagleskogen og i Sørmarka og sikkert i andre små skoger også. Og så finnes det noen stier i området rundt Hommersåk. Disse er veldig kjekke, men jeg ble i alle fall fort lei da det bare er sløyfer og runder på noen kilometer.

Mulighetene for å sykle en runde på noen mil innover marka eller opp til en fjelltopp på sti er vanskelig. De stiene som er i de større friluftsområdene er ofte veldig steinete og knotete og innebærer en del bæring av sykkelen noe som sikkert ikke er interessant med en tung el-sykkel :-).

Kanskje andre har bedre erfaringer her enn meg. Jeg kjøpte stisykkel etter å ha syklet mye på fjellet hjemme i Nord-Norge og ville sjekke mulighetene her i Sandnes. Jeg har nå solgt den og sykler kun landevei her :-)

Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709411 31/05/2022 15:43
R
RudolfRabies Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!

Takk for svar begge to!

Skal ta en titt på mbtmap-appen og starter der ICON_SMILE

Torinb: Det var kanskje litt som fryktet fra min side; har liksom aldri kommet over noen som driver mye med stisykling og det henger vel sammen med at terrenget da er noe begrenset. Vagleskogen og Hommersåk er jo relativt lett tilgjengelig og så har jeg jo støtt på en og annen MBT-syklist i Melsheia også så jeg får sjekke ut disse terrengene til å starte med.... Regner vel også med at det må finnes NOE når man kommer litt sørover også, så et alternativ er jo å ta med sykkelen på toget og hoppe av i Egersundtraktene. Der er det jo mye halvkupert terreng og forhåpentligvis noen greie kandidater.

Setter forøvrig pris på om noen har spesifikke råd til løyper også (og ikke bare områder) ICON_SMILE

Edit:

Njå bike park ser jo ut som et greit sted å starte bare for å lære seg opp og ned på sykkelen og egne ferdigheter ... Noen erfaringer herfra? ICON_SMILE

https://www.facebook.com/njaabikepark/

Redigert av RudolfRabies; 31/05/2022 15:52. Rediger grunn: tekst
Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709416 31/05/2022 16:13
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Strava heatmap får du et greit bilde av hvordan ståa er.
Men siden du holder til i Sandnes så er melsheia en god plass å begynne. Du kan fort surre 3-4 timer på kryss og tvers uten å være så mye innom samme sti, det er mye, men det er vanskelig å orientere seg å finne gode runder før en blir lokalkjent oppi der. Men det er generelt bratt, mye røtter og knot, men untak finnes...
Du kan også strekke deg opp i mot espelandskogen/over veien for BMX-banen på sviland, her er det også en god del sti.
Eller er det mye sti på kryss og tvers i Vagleskogen, det er bittelitt i Rundeskogen og i varatunparken.

Sørmarka har også mye sti.
Odnaberg ved Randaberg stadion er et område det bygges og lages til mye sti og elementer for tiden.

Langturer er også godt mulig å få til, er bare fantasien som setter grenser der, jeg har tatt noen turer over heia fra Edlandsvatnet på Ålgård over mot Lyefjell.

Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709443 31/05/2022 19:58
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Henger meg på at det kanskje er litt dårlig i området når det gjelder stisykling, men sjekk https://trailguide.net (og legg den på hjemskjermen på telefon så installeres den som en app). Kanskje du finner noe.

Bjørn J.

Re: Stier i Sandnesområdet (nybegynner) [Re: RudolfRabies] #2709452 31/05/2022 20:53
R
RudolfRabies Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk til dere to siste også! ICON_SMILE Har flere gode utgangspunkt nå, så jeg skal gjøre et forsøk og kan oppdatere tråden om en stund med mine egne erfaringer etter hvert ICON_SMILE

Moderator  support