på jakt etter en semi sammenhengende singletrack igjennom hele nordmarka, gjerne lang nok til å ta en natt i telt. Prøvd før med bikerafting men det ente med å bli et knot helvette. Finnes det noen med erfaringer eller noen stier som dere vet jeg kan bruke?
typ: fra frognerseteren til grua, 50km+, hovedsaklig singletrack, litt grus er OK, litt hike-a-bike er OK vis det gir en god sti på vei ned etterpå, en toptur eller to hadde vært kult men ikke nødvendig
Trur du med hell kan sjekke EmilZipps(?) tour de oslomarka på strava, den gjengen er flinke til å poste video og stravalenker til sine episke eventyr i subforumet Utflukt.
tjekket dem ut, fant "tour du oslofjorden" som ser kul ut men ikke helt det jeg var ute etter, vil litt mere vekk fra civilisasjon. fant ikke den tour de oslomarka desværre. Skriver en melding til han dirkete og spør
Kom med litt mer info om HVA du tenker deg; start/sluttpunkt, lengde, teknisk/underlag. Du skriver "lang nok til å ta en natt", mener du da en overnatting eller skal du sykle kontinuerlig gjennom et døgn/hele natten?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
en natt i telt, hele marka på langs/tvers, jo mindre knotete sti jo bedre, startpungt/sluttpungt kunne fks vært frognerseteren til grua men er ikke så nøye på det, viktigste er at stien er god
(redigerte mitt første inlegg til med dette) typ: fra frognerseteren til grua, 50km+, hovedsaklig singletrack, litt grus er OK, litt hike-a-bike er OK vis det gir en god sti på vei ned etterpå
Trur du med hell kan sjekke EmilZipps(?) tour de oslomarka på strava, den gjengen er flinke til å poste video og stravalenker til sine episke eventyr i subforumet Utflukt.
Yepp, han har han fått, link til film og strava på PM, flere fine vann hvor teltet kan settes opp.
Du kan ta toget til Asker og sykle opp til Solli, derfra kan du dra videre opp til Sollihøgda, Sørsetra, Kleivstua. Etter Kleivstua vil jeg tro det blir mye grus, men da har du hele Nordmarka for deg selv. Vet det finnes en del stier, men dette er ett område jeg ikke har utforsket ennå.
Kan forsåvidt anbefale Finnemarka også, som har mange glimrende stier og overnattingsmuligheter
Et poeng som er lett å glemme er at stier er kultur, ikke natur. Det betyr at stinettverket langt inne i skauen sjeldent er idyllisk og flytbasert. Det er snarere knotete og tilgrodd.
En spesiell tur som egner seg for eventyrlystne og ekspedisjonshungrige er Bygata, en sti fra oldtida, som krysser hele Nordmarka fra Maridalen til Hadeland.
Et poeng som er lett å glemme er at stier er kultur, ikke natur. Det betyr at stinettverket langt inne i skauen sjeldent er idyllisk og flytbasert. Det er snarere knotete og tilgrodd.
En spesiell tur som egner seg for eventyrlystne og ekspedisjonshungrige er Bygata, en sti fra oldtida, som krysser hele Nordmarka fra Maridalen til Hadeland.
oltidsveien(bygata) virker perfekt! er den sånn tracktorspor aktig eller bare vanlig grusvei? EDIT: sett litt på stien og den virker veldig gjenngrodd? er det deg som har syklet den på strava? hvordan var den?
Du kan ta toget til Asker og sykle opp til Solli, derfra kan du dra videre opp til Sollihøgda, Sørsetra, Kleivstua. Etter Kleivstua vil jeg tro det blir mye grus, men da har du hele Nordmarka for deg selv. Vet det finnes en del stier, men dette er ett område jeg ikke har utforsket ennå.
Kan forsåvidt anbefale Finnemarka også, som har mange glimrende stier og overnattingsmuligheter
ikke en dum mulighet, blir litt mere av typen oslomarka rundt men takk for tipest, skal vudere mulighetene min litt
oltidsveien(bygata) virker perfekt! er den sånn tracktorspor aktig eller bare vanlig grusvei?
Her vil du få alt av underlag, men i hovedsak er det sti. Du må regne med noe pushbike også. Det er noen gruspartier for å binde sammen ruta, men de er egentlig ganske korte.
Fint sted å stoppe for overnatting er Båhussetra. Det ligger rett vest for Grimstjernet og er cirka halvveis.
Når har jo trådstarter kanskje truffet blink, men jeg tenkte også Vestmarka og Krokskogen for farbarhet. Tror man finner løsninger etter Kleivstua også. Begynte jeg å plotte litt så slenger den ut her: https://connect.garmin.com/modern/course/105760099
Stoppa ved Setervann. Hadde tenkt å dra over Åmotkollene, men her er det jo mange andre muligheter, f. eks mot Østervann om man vil sikte tilbake mot Oslo.
Bør skytes inn at jeg ikke har syklet sti på evigheter, så fortsatt farbarhet bør kanskje bekreftes av noen, men virket farbart på mtbmap.
Kjørte en liten del av bygata i helgen, dvs jeg startet ved vestenden av Mylla (Sindersetra) og syklet til Gjerdingen langs Bygata. Stien går parallelt med grusveien et godt stykke her, og det er ikke helt lett å se hvor den går. Heldigvis har noen merket start og slutt av disse stisnuttene med striper av sagmugg, så se etter dette! Videre gjennom skogen mot Gjerdingen er det merket sporadisk med gule remser, men hvis du følger gps-tracket som er linket lengre opp i tråden skal du komme på rettt vei.
Generelt vil jeg si det er ganske mye knot, men noen fine partier er det jo også. Det som er litt deprimerende er at det flere steder er herjet av skogsmaskiner og flathogst. Spesielt ett parti mellom Roensetra og Kalvdalen tror jeg har vært veldig fin flytsti tidligere, men nå ser det mer ut som Mordor med svære kvisthauger og gjørme overalt :-(
Graderingen på mtbmap for den delen jeg syklet virker rimelig. Tror noen har oppdatert den relativt nylig, for det er mismatch mellom det som kommer frem på mobilappen og det som er på webversjonen. (Webversjonen virker rimelig, mens mobilappen ser helt annerledes ut).
Redigert av tseval; 31/05/202212:13. Rediger grunn: typo
Jeg synes Dragonveien er mer slitsom å sykle, men den er veldig fin fra Langsetløkka til Movatn. Derfra blir det mer slitsomt. Mer opp og ned og sti som bærer mer preg av å ikke ha vært brukt på svært lenge. Spesielt fra Ørfiske og under kraftlinja på "baksiden" av Varingskollen. Bygata var nok i bruk lenger -- til innpå 1900-tallet pga seterdrift.
Gamle Hadelandsvei er et bedre prosjekt. Men også den sliter mer på kreftene enn Bygata, selv om den også er kortere.
Det som er litt deprimerende er at det flere steder er herjet av skogsmaskiner og flathogst. Spesielt ett parti mellom Roensetra og Kalvdalen tror jeg har vært veldig fin flytsti tidligere, men nå ser det mer ut som Mordor med svære kvisthauger og gjørme overalt :-(
Var dette hogsten fra veikrysset ved Velomyra øverst i Kalvedalen fra 1,5 år siden, eller er det en ny hogst nå? :-O
Redigert av bronx; 31/05/202216:18. Rediger grunn: Ingen støtte for emoticons
Kan også anbefale "Vakerseterveien", fra Åsa/Damtjern til Skansebakken i Sørkedalen, ruta Asbjørnsen gikk og rotet seg bort i Gagnumsetertraktene en sommernatt på Krokskogen. Blåmerket sti hele veien. Om man vil, kan man begynne med fegata nede ved Åsa landhandel, og sykle sti nesten hele veien. Blåmerket også.
Av de gamle kløveveiene gjennom marka er det vel bare faret mellom Haugsbygda (Klekken/Ringkollen) og Sørkedalen via Langlia som har lange strekk hvor opprinnelig trasé er ukjent. Butlersmalet blir også en utfordring.for å få til ferdsel på den ruta. En grunneier som garantert aldri vil ha bru over der.
Det som er litt deprimerende er at det flere steder er herjet av skogsmaskiner og flathogst. Spesielt ett parti mellom Roensetra og Kalvdalen tror jeg har vært veldig fin flytsti tidligere, men nå ser det mer ut som Mordor med svære kvisthauger og gjørme overalt :-(
Var dette hogsten fra veikrysset ved Velomyra øverst i Kalvedalen fra 1,5 år siden, eller er det en ny hogst nå? :-O
Det er nok det gamle hogstfeltet altså, og det er farbart over der, men pent er det ikke...
Du står med veien bak deg ikke sant, med kameraet slik rød pil viser? Da kan jeg trøste deg med at stien ikke har blitt så ødelagt. Her var den gjengrodd. Litt lenger oppe, der hogstfeltet slutter og stien begynner å stige, ihjeltråkket av beitedyr.
Du står med veien bak deg ikke sant, med kameraet slik rød pil viser? Da kan jeg trøste deg med at stien ikke har blitt så ødelagt. Her var den gjengrodd. Litt lenger oppe, der hogstfeltet slutter og stien begynner å stige, ihjeltråkket av beitedyr.
ja, det stemmer sånn noenlunde. Jeg står på stien (tror jeg, ikke så lett å se under kvist og gjørme) og ser vel litt mer oppover (vestover i forhold til pilen), men sånn ca.
Jeg syklet Mylla - Maridalen i 2014 på sti med to overnattinger under åpen himmel i lyngen.
Mange gjemte fine stiperler underveis. Gitt noe bagasje på ryggen ble vel opplevelsen omtrent 1/3 veldig bra sti, 1/3 helt ok sti, og 1/3 grus/knot/helvete, totalt ca 70 km.
Dette var før det fantes særlig info om stisykkelmulighetene nord for Ullevålseter og Barlindåsen så turen ble stort sett basert på vanlig turkart/norgeskart. Se bilde for ca rute, beklager elendig oppløsning, logget ikke turen men tegnet den inn sånn ca på norgeskart etter jeg var ferdig. Gode muligheter til å forbedre den med alle innspillene tidligere i tråden.
Jeg og Sverre syklet flere ganger gjennom Nordmarka i 2013. Fra Grua til byen på nesten bare sti. Flotte stier over Gyrihaugen. Forøvrig er det meste ganske bra synes jeg.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Re: bikepacking igjennom nordmarka på sti?
[Re: chalshus]
#271686617/08/202200:18