Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk

Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk #2709364 31/05/2022 10:31
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!

Har en Ripley AF som jeg er ganske fornøyd med men gaffelen blir jeg ikke helt venn med.

Fikk noen tips i fjor som gjorde at den ble bedre.
Claes Henrik Sykkel i Drøbak plukka den i biter på 1. gangs service og bytta litt olje samt fjerna fett i negativ kammeret og tok ut en luftspacer

Etter det så er jeg og gaffelen nesten kompiser, men synes fortsatt den er for lite følsom på småslag slik at hendene får for mye bank.
Er det fortsatt noe som kan tunes eller er det bedre å bytte gaffel til en factory eller kanskje en Pike av et eller annet slag?

Vil helst ikke ha for tung gaffel så Fox 36 blir for voldsomt og vil heller ikke opp på 140mm om jeg kan slippe.

Hjula som fulgte med har jo 35mm felg. Hvordan er det med dekk på disse, må man holde seg på 2,4" og oppover pga bredden??

Har stort sett kjørt den med Enve hjul med 26mm felg men det settet trenger en runde med stell og Agressor dekka på original settet ruller jo ikke akkurat godt.

Noen gode forslag til dekk som ruller greit på sti, men gir litt solid følelse og grep i terrenget og passer på 35mm felg??

AG

40+ and still climbing......
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709366 31/05/2022 10:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er superfornøyd med RS Pike på stihardtailen (riktignok en 2017-årgang). Jeg synes RS-gafler holder seg pløshe mye lenger enn Fox før de må ha service, i tillegg blir de mindre påvirket av temperatur enn Fox (med mindre du liker å eksperimentere med alternative oljer).
https://www.pinkbike.com/news/every...xs-redesigned-2023-forks-and-shocks.html

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709367 31/05/2022 10:40
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har (nesten) samme sykkel er veldig fornøyd med Factory 130 FIT4, særlig etter service hos Gira sykkel i Asker. Factory med GRIP2 skal visstnok være enda smuddere, men da får du ikke lockout.

Pikkisikka 2.6 fungerer utmerket på de felgene til vinterbruk, men kun foran. Bak må du litt ned på volum. På sommertid bruker jeg Hans Dampf 2.4 på sti og Barzo 2.6 til ritt.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: runermm] #2709371 31/05/2022 10:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: runermm
men da får du ikke lockout.
Ække birkensykkel dette, vettu. fishwhack

Fox 34 kan jo utstyres med Luftkappe eller Secus fra Vorsprung for bedre støtte i midtregister uten å miste følsomhet. Fun fact er at man kan kjøre med mer sag med Secus enn ellers og likevel få plushere demper. Har du FIT4, kan du installere Fractive fra Vorsprung for bedre funksjon i demperen.

De færreste gafler i dag er dårlige utgangspunkt, og litt fintuning og oppgraderinger er det som skal til for å få en smooth gaffel enda bedre.

Sjekk også om foringene går smooth eller om det er motstand når du setter innerbeina inn i ytterbeina uten pakninger, demper eller luftfjær installert. Går det treig, kandu høre om Dogstar har blokker for å blokke ut foringene, som sannsynligvis da enten er litt trange eller u-runde.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709374 31/05/2022 11:13
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei og takk!

Det er som vanlig mange som sitter på kunnskap :o)

Har ikke kastet meg på å skru gaffel selv ennå, sender det stort sett til noen som kan.
Det blir fort nok skruing på andre deler på alle syklene som er i omløp.

Trenger egentlig ikke lockout på denne sykkelen, så den ulempen med Grip2 er ikke så farlig.

Får lese litt om div fra Vorspung og evt spørre en "venn" om hjelp ved behov.

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709376 31/05/2022 11:16
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finnes da ikke bedre Ultrabirkensykkel enn Ripley!

Hadde nok klart meg fint uten LO, men kjekt å ha til tider. Slik den er nå så er gaffelen mer enn følsom og pløsj nok for meg, så drømmer ikke om oppgradering, men jevnlig service er nok lurt å legge inn i kalenderen.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709380 31/05/2022 11:48
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke Fox 34 Performance Grip på sykkelen din?
Jeg mener det skal være det, om du har ID koden (4 tegn) så finner vi fort ut av det.

Den gaffelen er veldig god og jeg forstår ikke helt hvorfor den skal være dårlig på småslag.
Hvor mye sag har du?
Hvor mye returdemping kjører du med?

Sånn ellers kan du fint kjør med 2,35 dekk på i35 felgene dine, og smalere også for den del, men med smalere dekk blir mer av felgkanten eksponert for steiner og dekkprofilen fra 2,4 og opp til 2,6 blir bedre.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Ripen] #2709388 31/05/2022 12:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Er det ikke Fox 34 Performance Grip på sykkelen din?
Jeg mener det skal være det, om du har ID koden (4 tegn) så finner vi fort ut av det.

Den gaffelen er veldig god og jeg forstår ikke helt hvorfor den skal være dårlig på småslag.
Hvor mye sag har du?
Hvor mye returdemping kjører du med?

Sånn ellers kan du fint kjør med 2,35 dekk på i35 felgene dine, og smalere også for den del, men med smalere dekk blir mer av felgkanten eksponert for steiner og dekkprofilen fra 2,4 og opp til 2,6 blir bedre.

Performance er ikke "veldig god" :-)
Den er ok god, med mye å hente ved å oppgradere.
Den er veldig god til prisen, men nå ønsker han å oppgrader, og Ripley kler en bedre gaffel meget godt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709390 31/05/2022 12:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Pike Ultimate, får "gammel" modell ganske ikke sinnsykt dyr hos tyske nettbutikker nå. Bedre enn Fox 34, stiver, uten noe ekstra vekt.

2kg hjul kan føles daft, medfølgende har billige nav, men er gode.
Jeg har kjørt to sesonger med 35mm indre bredde og 2.4 dekk, funker fint.

Smak og behag, 30 vs 35mm gir litt forskjellig kjørefølelse.

26mm vs 35mm, der merker du forskjell. Så spørs det om du vil ha vekt eller stivhet eller whatnot da..?

Mye synsing og muligheter her :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709391 31/05/2022 12:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Performance er veldig god til prisen. Det er samme, gode luftfjær, med en enkel demper, som fungerer godt hvis man er innenfor riktig vekt/kjørestilområde.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: baronKanon] #2709392 31/05/2022 12:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Performance er veldig god til prisen. Det er samme, gode luftfjær, med en enkel demper, som fungerer godt hvis man er innenfor riktig vekt/kjørestilområde.

Til prisen, jepp.

Men grip2 eller RS Ultimate er betydelig bedre og en markant forbedring.
Aldri blitt venn med Performance, er alltid et eller annet kompromiss der, når man setter de opp.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709407 31/05/2022 15:21
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei igjen alle!

Gaffelen er en Perfomance med FIT Grip tune D66K.
Husker ikke verdier for sag og retur på stående fot men skal eksperimentere litt med det før jeg gir opp og kjøper en ny.

Når det gjelder å være innenfor i vekt område så vet jeg ikke.
Sykkelen er en large og jeg er 95kg netto oppimot 100kg med utstyr på eller kasnkje til og med litt over.

Jeg leter nok litt etter "the holy grail" her, men vil at sykkelen skal føles rask i klatringene, trygg i utforkjøringene men med litt popp og at gaffelen skal føles kontrollert.

Eneste gangene jeg virkelig har følt at gaffelen var god var med en Fox Vanilla 125R på en stihardtail med 26" hjul for en evighet siden, en RS Bluto med RCT3 demper som jeg hadde på en fatbike og en billig Marzocchi med open bath på en Merida hardtail.

Ellers har det vert mye "hoppestokk" av forskjellige slag både fra Fox og Rockshox oppigjennom.
Har hatt Fox fra Rythm til Factory og RS fra billig til dyr.

Hjul og dekk er litt samme greia, har prøvd mye forskjellig og har per nå flere sett å velga blant.

Enve M60/40 HV på I9 nav 26mm innerbredde
Ibis S35 original hjul med 35mm innerbredde
Duke 1814 29mm innerbredde på Bontrager brandet DT240 nav

Liker egentlig følelsen med S35 hjula best nedover og Enve hjul oppover, men det kan være pga dekk.
Agressor 2,5 WT på S35 og Forekaster/Recon Race 2,35 på Enve.

Totalopplevelsen på sykkelen er veldig bra, men føler at gaffel, dekk og hjul er der det skorter litt.

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709495 01/06/2022 07:31
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
D66K = Description: 2021, 34, A, FLOAT, 29in, P-S, 130, Grip, 3Pos, Light Reb, Matte Blk, Std/Matte Blk Logo, Kabolt 110
Grip demper, ikke FIT.

Jeg står fast ved min påstand om at dette er en veldig god gaffel for mange, spesielt om man ikke liker å bruke tid/nerde på instillinger.
Rimelig enkel å sette opp og den skal være myk og fin i toppen av vandringen.
Klart man kan få bedre demping med en Factory gaffel men da må man også forstå og fintune mer, om man ikke er spot on med anbefalte basic innstillinger da.

Her må du nok sjekke sag, retur og evt om du skal ha inn igjen en spacer ettersom du er en såpass stor og kraftig gutt.
Start med anbefalingene fra Fox etter din vekt, og juster 1 ting om gangen utifra det.

20% sag = 26mm, dette er et godt utgangspunkt og det plasserer deg der du skal ligge i vandringa.
Det skal du etter tabellen treffe ved ca 100psi men du må uansett måle og ikke bare se på pumpa.

https://www.ridefox.com/dl/bike/605-00-136-34-Tuning-Guide-revC.pdf

Mye billigere og mer lærerikt å bruke litt tid på dette enn å kjøpe en ny gaffel, det er faktisk ikke alltid at gresset er grønnere på den andre sia av gjerdet.
Som nevnt over her så finnes det deler du kan kjøpe og putte inn som gjør den enda bedre i toppen av vandringa, ikke sikkert det er nødvendig.
Og får du det fortsatt ikke til så ser du etter en annen gaffel. ICON_SMILE

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709500 01/06/2022 07:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Trenger ikke gå for ny factory demper, det kan være du blir fornøyd med å bytte innmaten til en grip2. Men du bør først utrede muligheter som "bare" koster tid som Roy sier ICON_SMILE

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709503 01/06/2022 08:20
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takker for innspill!!

Jeg har hatt sykkelen siden i fjor og eksperimentert en god del med lufttrykk og returdemping allerede, først som den var når den kom på sykkelen.

Pga opplevelsen av at den var ufølsom så senka jeg trykket og samtidig returdempingen for å unngå at den "pakka" seg men den var fortsatt ufølsom.
Etter tips fra Baronkanon bla så økte jeg trykket til riktig sag punkt for å unngå at den lå for dypt som utgangspunkt og det ble litt bedre.

Etter en tur på service så ble den vesentlig bedre og opplevdes som en ny gaffel mer eller mindre.
Da ble det byttet til litt tynnere olje og plukket ut en spacer.

Har ikke problemer med at den bunner og det er vel fort det som er formålet med spacerene dvs. å tune progressiviteten i luftfjæra ved å krympe volumet.

Målet er at den skal klare å filtrere ut de småslagene som man blir sliten i hendene av samt beholde roen når det går litt unna uten å dykke for mye når man bremser.

Ripen; det står vitterlig FIT Grip nederst på gaffelbeinet, se bilde
[Linket bilde]

AG

Redigert av Gullars; 01/06/2022 08:21.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709514 01/06/2022 08:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
FIT GRIP er det fulle navnet til GRIP ICON_SMILE

Småkrafs er vanskelig. Man kan senke trykk og øke demping for at det skal bli bedre (faktisk). Det er slik at mykere fjær gir deg bedre grep. Så kommer det an på hvordan dempingen fungerer også. Har prøvd å runkepelle på dette ganske grundig, men det er tungt stoff. Holder fortsatt på med en teoribok på høyskolenivå for demperteori ICON_SMILE Jeg vil forstå.

Jeg tror du får mest ut av å oppgradere luftfjær med Luftkappe eller Secus (hvis Secus passer).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709546 01/06/2022 11:45
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Godt, da var jeg ikke helt på jordet.

Har også forsøkt å lese meg opp (har jo tross alt en maskiningeniør utdanning lang der bak et sted), men får ikke helt grep om alle parametre.

Det er jo utallige variabler og mange av de krever litt vel mye pelling for å treffe.

Det kan i mitt tilfelle være så enkelt som at det er litt binding eller tørre foringer/pakning for gaffelen blir vesentlig plusjere etter at sykkelen har stått på hodet en stund.

Har fått tilbud om å låne en shockwiz så jeg takker i allefall ja til det for å prøve å lære litt.
Får fikle litt og evt investere litt deretter og ny gaffel helt til slutt.

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709550 01/06/2022 12:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sykkel oppned er er et gullegodt (tok du den?) tips.
Vår alles super-demper-pille-guru Ole forter seg å snu sykkel oppned om medsyklende kommer litt på etterskudd. (og det er bare nesten tull)
Jeg har min oppned før tur når jeg husker det og forskjellen er merkbar.

LarsB

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709554 01/06/2022 12:45
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tok den;o)

Det er vel derfor bla. Lefty funker så bra på småslag i tillegg til rullelager løsningen.

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709556 01/06/2022 13:32
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg har vel igrunn aldri brukt en Fox-gaffel som har hatt noe small bump sens å snakke om, uansett hvor mye tweaking og tuning og serving de har fått. Det jeg synes funker bra er å bruke litt grovere dekk på fremhjulet og gå ned et knepp ned på dekktrykk, samt bruke grips med skum og ikke gummi. Det tar greit unna det Fox ikke klarer, og jeg slipper buzz i hendene etter lange nedkjøringer.

Ellers så kan volume spacers kombinert med lavere trykk i gaffelen hjelpe _noe_, men mangelen på small bump sens har nok mer med summen av friksjon i Fox sine dempere å gjøre. Nye bushings kan hjelpe hvis du merker at de slarker. Trikset med å snu sykkelen på hodet i noen sekunder før en tur er også gull.

Jeg bruker forøvrig en Fox 36 Elite 170mm med GRIP2 og 2 x volume spacers og rundtom 50-65 PSI, avhengig av hva som står på menyen. Jeg veier +/- 87kg på badevekta.

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709580 01/06/2022 17:47
C
CHS Offline
Fersking
Fersking
C
AG, du må kjøre hardere og røffere så olja skvetter opp og smører bedre:-)

Noen som har prøvd/erfaringer med MRP Ramp Control?

Tenkte å prøve på Lyrik’n på el doningen.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709583 01/06/2022 17:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ville nok heller vurdert en Chickadee Hill AWK enn en Ramp control.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709598 01/06/2022 19:58
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Du har jo en bra luftfjær. Hvis du synes den er litt for "hard" uansett fjærrate og lufttrykk, og aldri bånner, kanskje det er mindre kompresjonsdemping du vil ha? Det er justerbart på Grip2 (hsc), men tror ikke det er det på grip 1 som du har. Mulig det kan endres på service ("custom tune"), men ikke sikkert du "treffer" helt på første forsøk da heller. Du får kanskje noen ledetråder på det fra shockwiz? Jeg har aldri prøvd det...

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709606 01/06/2022 20:22
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for alle insights.

Mistenker også at det er hsc som er synderen i kombinasjon med friksjon i og med at gaffelen ble bedre etter skift til tynnere olje og blir bedre av å stå på hodet men aldri helt bra over tid.

Får prøve shockwiz først og tune etterpå.

Er ikke tøff nok til å kjøre hardere enn jeg gjør, dessverre ;o)

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709608 01/06/2022 21:10
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Tynnere olje er jo en annen måte å få mindre kompresjonsdemping, den flyter lettere gjennom ventilen i demperen (når den først åpner). Har jo vært noen tråder tidligere om andre gafler som har i overkant mye kompresjonsdemping fra fabrikk, bl.a. delte vel Øystein S sine erfaringer med å endre på ventilen i en rockshox-gaffel mener jeg.

Jeg mistenker at mange gafler leveres med oppsett tilpasset bikepark/bygde løyper med mer hopp og dropp, og jevnere underlag - type Gullia-stier - som er mer vanlig i utlandet? Ikke det som passer best til norske marka-stier nødvendigvis.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: CHS] #2709619 02/06/2022 06:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: CHS
AG, du må kjøre hardere og røffere så olja skvetter opp og smører bedre:-)

Noen som har prøvd/erfaringer med MRP Ramp Control?

Tenkte å prøve på Lyrik’n på el doningen.

Alternativ:
Everflow TANK, anbefales sterkt til RockShox.
Kjører det på Zeb. Markant mer følsom, mer kontroll, mer kontroll i midten av vandringa...finfin rampup mot slutten. Lav fart, høy fart... mer kontroll.
"enkel" og rimelig oppgradering.

Øker negativkammeret, rett og slett.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709642 02/06/2022 08:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Litt på siden, men tenkte på det i morrest ifbm en kompis fikk jobbtilbud fra SRAM etter å ha designa og cnc'a sitt eget framdrev:
Sykkelbransjen har noen få store aktører, men i mitt inntrykk en veldig bred og fin underskog av små nisjeselskaper som lager forbedringer som er kompatible og det er jeg veldig glad for. Men hvis feks Everflow TANK, eller Luftkappe elns er forbedringer på en gaffel, hvorfor kjøper/lisensierer ikke bare Fox/SRAM dette og baker det inn som standard i sine toppmodeller feks?

Hvis en bruker kan bruke ~700kr og få en mye bedre opplevelse på sin 13k gaffel burde det jo være STOR interesse for produsenten av gaffelen å bake dette inn. Bedre brukeropplevelse for et lite tap i marginer.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709644 02/06/2022 08:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er ikke sikkert de store har designfilosofien som passer inn med nisjeproduktene. Husk at de store skal lage produkter som skal være "bra" til et veldig bredt publikum. Dermed vil det bli bra for noen få, og bra nok for veldig mange. For at alle skal ha noe som er BRA, må de tilpasse. Det har også noe med produksjonskostnader å gjøre. Det koster mer å produsere flere av disse forbedringene. De medfører ofte også mer komplisert service (ikke at det stopper en del produsenter på en del løsninger).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709645 02/06/2022 08:52
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Er nok veldig mange grunner til det, men største er nok det amerikanske minefeltet "corporate legal" når det kommer til å ta inn ting som er laget av andre og helt enkelt kost vs nytte.

Det handler jo ikke bare om materia og R&D kostnad men også om hvor mye det koster at serve det, antal potensielle reklamasjoner pga slitasje og/eller feilbruk, statistisk verdi på muligheten at det kommer fortsette funke bra innenfor gitte rammer vs [den potensielle] kostnaden i alle led for utvikling, produksjon og reklamasjonshåndtering.

Aftermarket er jo et marked og subkultur innenfor det meste; Motorsykler, biler, klær, HiFi osv. Alt etter hva man er ute etter og hvilke slags kompromisser/balanser man ønsker kan det meste gjøres bedre

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709653 02/06/2022 10:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nå er det ikke sånn at produsentene ikke gjør endringer som til dels tar opp tråden fra de små aktørene.
Negativfjærer har vokst i det siste hos både RS og Fox bla. Så det er ikke sånn at de ikke følger med. Da ville vi jo kjørt 63 mm gafler med superhøy "static friction" enda.

Men som det indirekte sies over så er alt kompromisser i demperteknologi.
Pris, betjenbarhet, holdbarhet, service, levetid osv. skal passe ikke bare flest mulig brukere, men også markedssegmentet produsent sikter mot med de ulike modellene.

Så får vi vanlige litt å pusle med mens Ole, Baronkanon og ØysteinS får bygge om av hjertets lyst.

LarsB

[edit] jsdk har sagt det meste av dette mens jeg var på møte ICON_SMILE [/edit]

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support