Terningenrittet 2022, 26 mai (Himmelspretten)
|
Re: Terningenrittet 2022, 26 mai (Himmelspretten)
[Re: Otoen]
30/05/2022 19:35
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Terningen slik den er i dag fungerer jo supert, så trolig ikke vits å endre noe.. tenkte litt på det som ble sagt på siste episode av terrengsykkelpodden, med tanke på hvorfor mange ikke tør å delta på diverse ritt. Der blir det snakket om at mange ritt trolig er for tekniske for mange, og at stiritt kanskje bør inneholde mest flyt for positiv opplevelse for folk flest. Såpass flyt at selv de som normalt gamper grus også kan kose seg. Terningen er jo slikt sett ikke flyt, kjenner jo flere her i Elverum som ikke deltar pga for mye knot. Jeg digger løypa, og vil gjerne ha den slik. Men, er typisk flytstiritt ville nok kunne slått an…
Det samme slo meg da jeg hørte podden (som forøvrig er helt konge). Mulig det mest rekrutterende er å kjøre 3 runder i tur-klassen og 4 runder for elite. Med så lavt deltakerantall som mange ritt har for tiden kan de fleste av oss som har mosjonert noen år kjøre elite som listefyll for å få en mer "verdig" klasse hvis vi hadde ønsket å kjøre 4 runder. Terningenrittet er så kult ritt at CKE fortjener et fulltegnet ritt. Da jeg syklet terningenrittet i 2019 var jeg så dårlig trent at runde 3 og 4 var lange nok da jeg var i så dårlig form og det ble så bløtt som det ble. Dere burde tatt en prat med de som vurderte å stille, men droppet å stille. Vi forumnisser kommer nok til å stille uansett format på rittet så sant formen ikke er katastrofalt dårlig 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Oddefa]
30/05/2022 19:47
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja har selv tenkt at kanskje 3 runder i tur hadde vært vel så motiverende for mange for å delta Stian. Skal ta med meg den til evalueringen.
|
|
|
30/05/2022 20:07
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har studert Strava litt. Ser jeg kjørte ca 2 minutter dårligere enn Odd Erik på første runde. Jeg ville i utgangspunktet fryktet mer etter masse kløning de første 3km. Deretter litt over 1 minutt dårligere pr runde på de tre siste rundene. De tre siste rundene må sies å være godkjent når Odd Erik hadde begge fordelene av å være godt kjent i løypa og generelt er bedre teknisk enn meg- spesielt på vått føre. På rask sti langs elva segmentet kjørte vi omtrent like raskt, men med en ørliten fordel til Elverum også der. På flatpartiet terningen kjørte vi også ganske jevnt, men en bitteliten fordel Odd Erik også der. Med bare 7 turer innom sti i år er det masse positivt å ta med seg Angrer litt på at jeg ikke gadd å varme opp bedre. Burde tatt noen vekkedrag. Da tror jeg at jeg hadde kommet opp i ryggen til Elverum-toget ila asfalten (men da hadde jeg sikkert klønet det til andre steder) Ikke glem at jeg tok det rolig da siden jeg skulle sykla ritt i dag he he. Nei da, veldig bra av deg Stian og det viser at du har flyten mer inne en tidligere, da du er en av de jeg har sykla med som har hatet røtter mest he he.. Nøkkelen til å sykle rollercoasteren med flyt er også ta den på kontrollert puls også når ritt. Men har faktisk færre terrengturer en deg i år, blitt sånn landeveisyklist vettu he he. Ser jeg har 5 turer i skauen før rittet på torsdag, dog var 4 av de innom Terningenrittet, men kun en gang litt hardt så generelt lite o2 pumping på meg i terrenget i år. Men du har rett at jeg kjenner løypa veldig godt, og at vått føre generelt passer meg godt både teknisk og fysisk (lav 02/kapasitet, men sterk utholdenhet/på å ligge kontrollert i sone 3ish uten å gå i nærhet av rød og en kan spare noen sekunder her og der med å ikke gå sone 4/5). Noe helt annet, skal snart evaluerer rittet, noen tanker/ønsker for neste utgave ? - samme trase ( 4X8) ? - evt noen endringer slik at det blir 3 runder som er lengre en nåværende slik at total lengde blir det samme ? Usikker på hvordan en skal få til det med flyt i trasen men vi har såvidt snakket om det etter rittet så vi tar en titt/gjør en vurdering. Snakker da fortsatt innenfor Terningemoen og over jernbanen til ytre Ringvei eller inn i Grundsetmarka. Terningen slik den er i dag fungerer jo supert, så trolig ikke vits å endre noe.. tenkte litt på det som ble sagt på siste episode av terrengsykkelpodden, med tanke på hvorfor mange ikke tør å delta på diverse ritt. Der blir det snakket om at mange ritt trolig er for tekniske for mange, og at stiritt kanskje bør inneholde mest flyt for positiv opplevelse for folk flest. Såpass flyt at selv de som normalt gamper grus også kan kose seg. Terningen er jo slikt sett ikke flyt, kjenner jo flere her i Elverum som ikke deltar pga for mye knot. Jeg digger løypa, og vil gjerne ha den slik. Men, er typisk flytstiritt ville nok kunne slått an… Egentlig burde vi laget et sinnsykt maratonritt med start og mål på Terningen, over i ytre ringvei og gjennom kremen av Mosjømarka. Sleng led Rondanestien opp mot Savalsetra også så har vi kanskje Norges feteste ritt… men, da måtte vi nok samarbeidet med Løten sykkelklubb.. det rittet ville blitt så sinnsykt kult det… og skulle man gjort det enkelt så skulle man satset på gps ritt… da slipper man unna med mye merkejobb:). Sikkert 100 grunneier å snakke med først he he. men ja, vi kunne lett lagd ett "offroad Elverum/Løten" med 13-14 mil som hadde vært episke saker. Vil nå si dette er et flytstiritt, det som teknisk er jo ikke veldig mye knot. For meg er knotete terreng der jeg av og til må tråkke nedi. Det må du strengt tatt ikke gjøre her. Det partiet som er utfordrende i trasen er preget av krappe svinger og veldig kort men bratte knekkere. Ikke hindringer som er tekniske/knot. TSR og UB er veldig mye mer teknisk på store deler av trasen. Når det gjelder dekk på Terningen (og ellers), Rocket Ron i år som i fjor og de 6-7 årene før. Ikke best til noe, ok til det meste. Akkurat som meg. Allround. Forutsigbart (sykler du på de i alle forhold så vet du hvordan de reagere), bytter ikke dekk før det er ødelagt. Slitasje er ikke ødelagt. Når er vel dette utgående dekk så mulig en må se på andre etterhvert. Da er det nok ikke du som bør definere flyt for den vante grusbanker;). Flyt er ala TL1, Terningen er mye mer teknisk i form av røtter, stein og svinger… men, enig med deg at det er noe helt annet med feks Terrengsykkelrittet… da snakker vi teknisk i mine øyne, og bla en av grunnene til at jeg ikke delte der er nettopp for jeg ikke er god nok når det blir såpass teknisk. Kanskje synd at NM skal foregå i såpass tekniske løyper, med tanke på bredde? Uansett, Terningen opplever jeg og som lett og moro teknisk for min del, men veit at den ikke er flyt for de fleste altså. Men, Terningenrittet bør bestå slik som i dag, kanskje 3 runder for tur ja, passer meg bedre;).
CK ELVERUM
|
|
|
30/05/2022 20:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Du må kjøre elite og 4 runder, Øistein
|
|
|
31/05/2022 11:16
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehehe, vil helst ha egen klasse for oss som åpner sterkt, for så å sprekke… holder nok med to runder da:).
CK ELVERUM
|
|
|
31/05/2022 12:40
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Holdt meg lett unna terningenrittet som følge av mye "teknisk". Har skjønt det er min erfaring og tilnærming til terrengritt som er problemet. Hadde det vært ytre ringvei *4 hadde jeg møtt opp 
|
|
|
[Re: Skogsmann]
31/05/2022 14:23
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Holdt meg lett unna terningenrittet som følge av mye "teknisk". Har skjønt det er min erfaring og tilnærming til terrengritt som er problemet. Hadde det vært ytre ringvei *4 hadde jeg møtt opp Da vil jo hedmarksvidda rundt 25 juni passe perfekt for deg
|
|
|
[Re: Skogsmann]
31/05/2022 15:30
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Holdt meg lett unna terningenrittet som følge av mye "teknisk". Har skjønt det er min erfaring og tilnærming til terrengritt som er problemet. Hadde det vært ytre ringvei *4 hadde jeg møtt opp Samme her. Var med på Terningenrittet i 2018, gikk på hodet uti bushen på runde en og bare flaks at jeg ikke landet på de steinene som lå der. Var mildt sagt forsiktig resten av turen. Men hedmarksvidda må prøves, ja og så Finnskogkureren på lørdag. Hvordan er den nye løypa forresten? Tror det var 2015 jeg syklet sist. Hardtail med 34 foran og 10-42? Eller fulldemper med 32 foran og 9-46?
|
|
|
31/05/2022 15:46
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehehe, vil helst ha egen klasse for oss som åpner sterkt, for så å sprekke… holder nok med to runder da:). Skal foreslå på evalueringen en egen klasse som avsluttes der du sprekker. Dvs vinneren er den som er nærmest deg når du sprekker. Da må du stoppe opp og si "Mål". Kan håpe at du holder frem til den førsten kloppen neste år slik at rittet blir 6-7 min iallefall.
|
|
|
31/05/2022 17:03
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehehe, blir moro detta:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: stosu]
31/05/2022 18:07
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Holdt meg lett unna terningenrittet som følge av mye "teknisk". Har skjønt det er min erfaring og tilnærming til terrengritt som er problemet. Hadde det vært ytre ringvei *4 hadde jeg møtt opp Da vil jo hedmarksvidda rundt 25 juni passe perfekt for deg 25 Juni var liksom den første og eneste frihelgen før August… Får vurderes tett på. Hørt den skal være fin.
|
|
|
|
|