Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Mikketeve] #2709660 02/06/2022 10:22
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Mikketeve
Tynnere olje er jo en annen måte å få mindre kompresjonsdemping, den flyter lettere gjennom ventilen i demperen (når den først åpner). Har jo vært noen tråder tidligere om andre gafler som har i overkant mye kompresjonsdemping fra fabrikk, bl.a. delte vel Øystein S sine erfaringer med å endre på ventilen i en rockshox-gaffel mener jeg.

For egen del er det _alltid_ for stiv HSC som gir meg vondter i hender og bein når det er for stiv demping. LSC går mer på dekkgrep og kjensla av at hjulene følger bakken. På Lyrikene så skal det mye mer til å få håndpump, enn før jeg moddet. Justering på LSC går mest på holde gynginga moderat. Hos meg, vel å merke. 2x Lyrik, og en altfor justerbar Mattoc Pro. Og 2xSuper Deluxe, ene med justerbar LSC.

Det var da jeg hadde Avalanche-innsats i gaffel og DBInline bak, at jeg oppdaget at slitasje på kropp dreide seg om HSC, ikke LSC. Jeg kjøpte en Monarch Plus på Foxyen min. og den hadde altfor slem HSC, fant jeg først ut etter noen år på andre sykler.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709666 02/06/2022 12:30
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Basert på det fleste innspillene så virker kosensus å være som jeg tidligere oppsummerte at HSC er hovedsynderen?

Om man forenkler litt så vil jeg tro at høy friksjon oppleves som stram HSC før friksjonen er overvunnet og det skjer lettere etterat sykkelen har stått på hodet slik at alt som skal gli mot hverandre er "soaked" i olje.

Det burde jo finnes noe low friction greier for å omgå dette friksjons problemet??
HSC er vel another cup of tea, men det er vel veier rundt det og.

Er det riktig oppfattet dersom problemet mitt virker å være demper relatert mer enn luftfjær relatert??
Ergo så vil ikke modifikasjoner av fjæra være veien å gå??

AG

40+ and still climbing......
Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709671 02/06/2022 13:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
njaaa, større negativfjær i luftfjæra vil gjøre at det skal mindre til for å sette gaffelen i bevegelse. Det er det som skjedde når Claes Henrik fjernet greaseoverskudd på service. Det er større negativ-luftkammer som er resultat av f.eks Luftkappemodifikasjon.

Det henger sammen alt sammen.......

LarsB

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709677 02/06/2022 13:44
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Vi må snakke om foringer. Det er null vits i å surre med demping og fjærkurve hvis ikke gaffelen er mekanisk i orden. Overraskende ofte er selve glideforingene i ytterbeina, som innerbeina glir på, for trange og heller ikke helt runde. Når de er helt nye er de også litt ru i overflaten, og holder derfor godt på smøreolje og gjør at de glir godt selv om de er for trange. Trange foringer gir gode stivhetsmålinger og senker garantireturen pga slarkete gafler når man ikke gidder vedlikeholde. Når det har gått noen måneder blir foringene polert blanke av bruken, men de er fremdeles for trange. Da kommer det ikke lengre noen olje mellom foringene og innerbeina, og gaffelen glir elendig. Første tur etter en service er ofte bra, da har foringene fått en oljefilm, men den blir raskt borte og neste tur er dritt igjen. I tester man leser har sjelden gaffelen blitt brukt lenge nok til at foringene har blitt polert, så problemet blir ikke merkbart i testperioden.

Hvis du henger på styret uten å bruke bremsen og jukker opp og ned, da skal gaffelen reagere silkemykt. Gjør den ikke det er det et tegn på at noe er galt. Neste test er om jelt tomme gaffelbein sklir av innerbeina av sin egen vekt. Både med og uten nav montert.

Man får kjøpt verktøy for å blokke ut foringene til ønsket toleranse, og også gjøre dem helt runde. Jeg har brukt utblokkere som er 0,1mm over innerbeindiameter, da ender foringen opp med å bli alt fra 0.6-0.8mm over, avhengig av hvor mange ganger verktøyet dras igjennom. Elastitet i foringene gjør at man alltid får litt mindre åpning enn utblokkerens diameter.

Jeg har med stort hell gjort dette på både Fox 36 og 34, nå nylig min 2022 F34SC som begynte å bli dårlig selv når den var nyservet.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709704 03/06/2022 06:00
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Lars B:
Jeg angra idet jeg trykket send, for jeg visste at den kommentaren kom og du har jo selvfølgelig 100% rett.
Det var jo hovedgrunnen til at jeg ba Claes om å «sprette» gaffelen på service.

Ole: Dette høres interessant ut og kan forklare mye.
En digresjon er at jeg hadde en kort periode en BOS gaffel som var myk som smør i kompresjonen men slarket når jeg testet den ved å klemme inn forbremsen og rugge den frem og tilbake. Om jeg leser dette rett så var den som den skulle være og dagens gaffel som ikke slarker har urende foringer.

Er dette noe du evt utfører for oss andre dødelige på samme vis som über feinschmecker Formula bremselufting back in the days?

AG

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709762 03/06/2022 13:11
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Gullars
Lars B:
Jeg angra idet jeg trykket send, for jeg visste at den kommentaren kom og du har jo selvfølgelig 100% rett.
Det var jo hovedgrunnen til at jeg ba Claes om å «sprette» gaffelen på service.

Ole: Dette høres interessant ut og kan forklare mye.
En digresjon er at jeg hadde en kort periode en BOS gaffel som var myk som smør i kompresjonen men slarket når jeg testet den ved å klemme inn forbremsen og rugge den frem og tilbake. Om jeg leser dette rett så var den som den skulle være og dagens gaffel som ikke slarker har urende foringer.

Er dette noe du evt utfører for oss andre dødelige på samme vis som über feinschmecker Formula bremselufting back in the days?

AG

Den BOS'en var nok bortimot perfekt. Når gaffelen kjøres vil oljen krype opp og mette foringene ganske greit. Mulig den kunne hatt godt av lit mer eller tykkere olje også.

Jeg har ikke begynt å utføre utblokking som en tjeneste ennå, kjøpte kun verktøyet for å få orden på egne gafler. Men hvis du er mekkekyndig nok til å utføre ytterbeinservice selv, kan jeg gjøre selve utblokkingen etter at du har demontert alt.

https://www.vpg.no/tips-og-r%C3%A5d/sykkel/slik-tar-du-ytterbeinservice

Kan du å feilsøke som nedenfor?

La sykkelen stå på hodet noen minutter først for å få smøreoljen opp.

Hvis du henger på styret uten å bruke bremsen og jukker opp og ned, da skal gaffelen reagere mykt selv når du har hele vekten din på styret. Gjør den ikke det er det et tegn på at noe er galt.

Neste test er om helt tomme gaffelbein sklir av innerbeina av sin egen vekt. Her må du ta av ytterbeina, ta av tetningene, og komprimere både luftkammer og oljedemper helt (slipp ut luften mens du trykker inn, og ha maks returdemping, så blir stagene stående inne). Ha gaffelene vertikalt, skyv ytterbeina på, og se om de sklir av.

Ole.

Re: Oppgradere Ibis Ripley AF 2021 - gaffel og dekk [Re: Gullars] #2709847 04/06/2022 17:43
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er litt i tvil om evne ferdigheter på gaffelområdet, så vi får se, men takk for tilbudet.

Gjorde et lite forsøk i dag.
Skrudde av all returdemping på både gaffel og bakdemper og stakk på en høyfjellsstitur i Nesbyen.

Det funka egentlig bedre enn forventa, men endte med å legge på 3 klikk med demping på gaffelen.

Fikk tilbake litt pop og den virka å svare bedre.
Ingen endringer i lufttrykk så langt.

AG

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support