Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Edge 1040

Edge 1040 #2708910 27/05/2022 07:43
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Edge 1040 ser ut til å bli lansert i løpet av juni og nettet har mange lekasjer med bilder. Trolig vil også 530/830 få en revamp til x40.

Edge 530 er nå tre år gammel og nærmer seg raskt utdatering. Tror det er en opplysning som er naturlig for lesere av terrengsykkels test av sykkelcomputere? Men mulig gjennomsnittssyklisten er lite tech-interessert.

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2708928 27/05/2022 09:07
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Fin gjennomgang, fremdeles på 'spekulasjonsstadiet'
https://the5krunner.com/2022/05/21/garmin-edge-1040-first-images/

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2708931 27/05/2022 09:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
1040 ble vel utdatert den dagen smarttelefonen kom. Så 530 holder sikkert i mange år til hvis du er fornøyd med den.

Re: Edge 1040 [Re: Paulus] #2708947 27/05/2022 11:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
1040 ble vel utdatert den dagen smarttelefonen kom. Så 530 holder sikkert i mange år til hvis du er fornøyd med den.

Sykler du rundt med en smarttelefon på styret?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Edge 1040 [Re: Paulus] #2708948 27/05/2022 11:47
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Til å være "utdatert" så holder disse produktene seg overraskende bra, de er til og med overlegne de fleste smarttelefoner når det kommer til funksjonalitet når det kommer til sykling som sådan. Og de smartelefonene som kan matche er ikke jeg særlig interessert i. Dvs. den som uten å mukke kan brukes fra -20 til +35, som tåler snø, regn og søle, vibrasjoner, god batteritid og som har en forholdsvis robust innpakning.

I tillegg har man jo det sikkerhetsmessige, jeg trives bedre med å ha telefonen oppebevart på et trygt sted når jeg sykler, så skulle jeg være uheldig å få en krasj, så har jeg i det minste den - gitt at jeg er i stand til å bruke den og at det er dekning.

Jeg skal ha en 1040 når den kommer, jeg trodde H2 i år - alternativet hadde vært en Hammerhead Karoo, men den er pt. ikke god nok til mitt bruk og Shimanos siste stunt med å nekte integrasjon gjør også at den (og Shimano som åpenbart ikke har lært noe som helst etter Microspline fadesen) framover ikke står øverst på listen til noe som helst.

Lars-Erik
Re: Edge 1040 [Re: DesmoSkier] #2708951 27/05/2022 11:51
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: DesmoSkier

Nå er ikke jeg Paulus, men jeg har sett mange diskusjoner om temaet i andre fora og det er en overraskende store mengde folk som mener det er ikke bare innafor og lurt å bruke telefonen, men også at det er den overlegent beste løsningen. For egen del er jeg meget solid forankret i den andre gruppen, av de argumentene Ugla nevner i forrige innlegg.

Men jeg har bare konkludert med at noen folk tenker diametralt motsatt om det, og sånn får det bare være. Men jeg tenker jo mitt da ICON_SHOCKED

Redigert av knuthaug; 27/05/2022 11:51.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2708966 27/05/2022 12:41
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Ifølge https://www.trainerroad.com/forum/t/garmin-edge-1040-1040-solar/73004/14 er et snakk om solar på den nye edgen, tilsvarende det garmin har på noen av klokkene. Spent på om solcelle-feltet blir stort nok til at det blir god effekt av det (litt usikker på ladeeffekten på de klokkene).

Re: Edge 1040 [Re: Ugla] #2709020 27/05/2022 22:09
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Nei

Sitat: Ugla

Til å være "utdatert" så holder disse produktene seg overraskende bra, de er til og med overlegne de fleste smarttelefoner når det kommer til funksjonalitet når det kommer til sykling som sådan. Og de smartelefonene som kan matche er ikke jeg særlig interessert i. Dvs. den som uten å mukke kan brukes fra -20 til +35, som tåler snø, regn og søle, vibrasjoner, god batteritid og som har en forholdsvis robust innpakning.

I tillegg har man jo det sikkerhetsmessige, jeg trives bedre med å ha telefonen oppebevart på et trygt sted når jeg sykler, så skulle jeg være uheldig å få en krasj, så har jeg i det minste den - gitt at jeg er i stand til å bruke den og at det er dekning.

Jeg skal ha en 1040 når den kommer, jeg trodde H2 i år - alternativet hadde vært en Hammerhead Karoo, men den er pt. ikke god nok til mitt bruk og Shimanos siste stunt med å nekte integrasjon gjør også at den (og Shimano som åpenbart ikke har lært noe som helst etter Microspline fadesen) framover ikke står øverst på listen til noe som helst.

Hva gjør at en telefon på styret er farligere enn en edge?

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709034 28/05/2022 07:11
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Ønskene avhenger selvsagt av bruken. Men det er jo ikke voldsomme sykkelturer som skal til før man tømmer en vanlig iPhone for strøm med gps/Strava på styret. For meg hjelper det ikke om mobilen har raskere/bedre brukergrensesnitt om den konsekvent er upålitelig som sykkelcomputer

Re: Edge 1040 [Re: Ugla] #2709035 28/05/2022 08:01
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva savner du fra Hammerhead?

Re: Edge 1040 [Re: Paulus] #2709036 28/05/2022 08:25
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Jeg leser i hvert fall ikke ugla til å mene det, men at om man kjører med telefonen på styret og den får seg en smell i en krasj (og den vil i en del tilfeller tåle mindre enn en sykkelcomputer) og blir ødelagt, har man ingen mulighet til å ringe etter hjelp. Jeg føler meg i hvert fall litt tryggere med telefonen i sekken. Og dersom man tømmer batteriet på gps-bruk og stor fin skjerm, kan man heller ikke ringe. Veldig aktuelt for meg nåomdagen med en telefon med batteri som synger på siste verset.

Redigert av knuthaug; 28/05/2022 08:25.

Re: Edge 1040 [Re: runermm] #2709038 28/05/2022 08:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm

1. Det er kun delvis integrasjon med AXS, dvs. full funksjonalitet under en tur som er det viktigste, men ikke data til SRAM-appen etterpå som jeg synes er litt kult og som jeg bruker litt for å utfordre meg selv på girdistribusjon. Jeg har tre sykler med AXS, men dette kan jeg strengt tatt leve med og det vil jo komme nå som SRAM eier dem
2. Har en Orbea Rise uten eget display hvor min Garmin 1030 plukker data sammen med øvrig informasjon som treningsdata og batteristatus og assistansenivå fra motoren. Sistevnte finnes ikke pt, og Shimano har denne uken trukket tilbake Hammerhead sin lisens til å lese den proprietære Ant+ protokollen deres (her er det Shimano som igjen er den stygge ulven, ref også microspline-saken, og hvorfor de har ikke har en åpen Ant+ protokoll som andre er helt bak mål), men dette er for meg en showstopper - alternativet er å bruke masse penger på et display jeg ellers ikke trenger på sykkelen. Her skal det sies at jeg også har en Garmin Epix2 som kan plukke opp dette, men jeg synes klokke er upraktisk når det er kaldt ute. Dette påvirker igjen min holdning til Shimano, men det er en annen sak - unngår allerede Shimano drivverk pga. Microspline og måten de blokkerte Hope, Notubes, Chris King og andre
3. festeanordningen viker særdeles sårbar selv om en bruker Garmin fester på sykkelen, så er det alt for mange som brekker tvert av på selve dingsen og da tenker jeg at den er ekstra sårbar ift. Stisykling

Lars-Erik
Re: Edge 1040 [Re: knuthaug] #2709059 28/05/2022 11:19
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: knuthaug
Ifølge https://www.trainerroad.com/forum/t/garmin-edge-1040-1040-solar/73004/14 er et snakk om solar på den nye edgen, tilsvarende det garmin har på noen av klokkene. Spent på om solcelle-feltet blir stort nok til at det blir god effekt av det (litt usikker på ladeeffekten på de klokkene).

Ser ut som den kommer i to versjoner, en med sollading og en uten. Prisforskjellen i USA er ca 150 USD, det blir vel fort 1500 her.

Set at linken over er tatt ned, men i denne tråden er det noen som fikk kopiert ut noe fra en produktside før den ble tatt ned.

https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=169909

Re: Edge 1040 [Re: Ugla] #2709069 28/05/2022 14:45
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

1. Det er kun delvis integrasjon med AXS, dvs. full funksjonalitet under en tur som er det viktigste, men ikke data til SRAM-appen etterpå som jeg synes er litt kult og som jeg bruker litt for å utfordre meg selv på girdistribusjon. Jeg har tre sykler med AXS, men dette kan jeg strengt tatt leve med og det vil jo komme nå som SRAM eier dem
2. Har en Orbea Rise uten eget display hvor min Garmin 1030 plukker data sammen med øvrig informasjon som treningsdata og batteristatus og assistansenivå fra motoren. Sistevnte finnes ikke pt, og Shimano har denne uken trukket tilbake Hammerhead sin lisens til å lese den proprietære Ant+ protokollen deres (her er det Shimano som igjen er den stygge ulven, ref også microspline-saken, og hvorfor de har ikke har en åpen Ant+ protokoll som andre er helt bak mål), men dette er for meg en showstopper - alternativet er å bruke masse penger på et display jeg ellers ikke trenger på sykkelen. Her skal det sies at jeg også har en Garmin Epix2 som kan plukke opp dette, men jeg synes klokke er upraktisk når det er kaldt ute. Dette påvirker igjen min holdning til Shimano, men det er en annen sak - unngår allerede Shimano drivverk pga. Microspline og måten de blokkerte Hope, Notubes, Chris King og andre
3. festeanordningen viker særdeles sårbar selv om en bruker Garmin fester på sykkelen, så er det alt for mange som brekker tvert av på selve dingsen og da tenker jeg at den er ekstra sårbar ift. Stisykling

1. Det blir nok snart løst, ja. 2. Skal nok mye til at Shimano gir etter her frown 3. Jeg har mange mil på sti med K2, inkludert
noen fæle fall, har gått bra så langt, men ser at mange klager.

Til mitt bruk fungerer K2 ypperlig både på sti og landevei. Veldig god navigasjon og genial, automagisk klatrefunksjon er det jeg liker best. Skulle ønske de brukte samme stilsett som Mtbmap på kartrendering, men er bra det HH har laget og.

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709079 28/05/2022 16:54
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hva tenker du om batteriet på K2?

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709082 28/05/2022 17:04
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kunne vært bedre. Hvis jeg bruker autolås på skjermen (altså at den går i svart etter noen sekunder) så varer den en lang tur (20-25 mil/12-13 timer). Men når jeg skal sykle Jotunheimen rundt i sommer tar jeg med ekstra batteri. Kommer til å ta et sted mellom 16 og 20 timer ICON_SMILE

Re: Edge 1040 [Re: runermm] #2709084 28/05/2022 17:11
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Kunne vært bedre. Hvis jeg bruker autolås på skjermen (altså at den går i svart etter noen sekunder) så varer den en lang tur (20-25 mil/12-13 timer). Men når jeg skal sykle Jotunheimen rundt i sommer tar jeg med ekstra batteri. Kommer til å ta et sted mellom 16 og 20 timer ICON_SMILE

Når jeg nå beskriver en ide på dette, må jeg ta forbehold om hvordan omgivelser rundt enheten, og koblingsmuligheten, faktisk ser ut... Men altså: USB batteri/"powerbank", kabel, koble på når enheten har brukt en del av sin egen batterikapasitet...

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709091 28/05/2022 18:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere måter å løse dette på. I JR kommer jeg til å sykle med sminkeveske på styret. Ekstrabatteri ligger der med en 90-grader støpsel inn i enheten. Null stress. Batteri kan også tapes under stem eller legges i en overrørsveske.

Re: Edge 1040 [Re: knuthaug] #2709228 30/05/2022 10:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: knuthaug

Jeg leser i hvert fall ikke ugla til å mene det, men at om man kjører med telefonen på styret og den får seg en smell i en krasj (og den vil i en del tilfeller tåle mindre enn en sykkelcomputer) og blir ødelagt, har man ingen mulighet til å ringe etter hjelp. Jeg føler meg i hvert fall litt tryggere med telefonen i sekken. Og dersom man tømmer batteriet på gps-bruk og stor fin skjerm, kan man heller ikke ringe. Veldig aktuelt for meg nåomdagen med en telefon med batteri som synger på siste verset.

Hvis du knuser telefonen som står på styret så ringer du bare med telefonen du har i sekken eller i lomma. Slik jeg ser på det har du redundans med to telefoner vs en telefon og en edge, og sikkerheten burde da være bedre, ikke dårligere.

Når det gjelder batteritid så har jeg mye bedre batteri på telefonen enn på min edge. Men det varierer jo selvsagt fra telefon til telefon.

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709236 30/05/2022 12:00
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Hvis du knuser telefonen som står på styret så ringer du bare med telefonen du har i sekken eller i lomma. Slik jeg ser på det har du redundans med to telefoner vs en telefon og en edge, og sikkerheten burde da være bedre, ikke dårligere.

Når det gjelder batteritid så har jeg mye bedre batteri på telefonen enn på min edge. Men det varierer jo selvsagt fra telefon til telefon.

@knuthaug sin forståelse var akkurat det jeg skrev. De færreste gidder å omgi seg med flere telefoner, og den telefonen man har vil man gjerne skal være fin og fjong, og ikke en "rugged" sak som finnes, men som de færreste vil ha. Dagens mobiltelefoner er generelt sett ganske skjøre så sant du ikke pakker de inn i ett eller annet futteral, de er som regel også ganske store og klumpete satt på styret. Markedslederne tåler ikke engang å bli brukt i minusgrader.

Mobiltelefoner slik de fleste bruker har overhodet ikke bedre batterikapasitet enn Edge dersom skjermen står på hele tiden i lesbar styrke sammen med gps'en, noe som er selve vitsen med å ha den på styret og som Edge er så god på.

I tillegg så har en Edge tilleggsfunksjonalitet i å vise treningsdata, data fra di2/AXS, pulsmåler og mange andre kilder som støtter Ant+/BT som f.eks integrasjon mot elektriske sykler - alt i samme skjermbilde, og du kan fritt velge å ha dette på samme skjerm som kartet om du så vil. Jeg kjenner ingen mobiltelefoner i dag som har app'er som klarer tilsvarende. Det er funksjonalitet jeg bruker på hver eneste tur jeg er i skogen. Mindre viktig for meg er ren treningsfunksjonalitet og integrasjon mot "Live segments" etc, men det er der det også.

Lars-Erik
Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709240 30/05/2022 12:15
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Nå har vel Paulus i åresvis vært på sykkelGPS-diskusjoner her inne med løsningen "bruk en mobiltelefon i stedet for".
Hver gang blir han forklart (ofte av Ugla ICON_SMILE ) hvorfor det ikke fungerer.

Jeg bruker en Edge 1030 på styret, og ville aldri vurdert å bruke en telefon i stedet for. Jeg har syklet på en god del fellesturer og truffet mye folk på sti, og har så og si aldri sett noen med en telefon på styret. Jeg har derimot truffet mange stående i et stikryss med hanskene av, fiklende med telefonen de akkurat måtte plukke opp av lomma for å sjekke kartet.

Redigert av DesmoSkier; 30/05/2022 12:16.

Helge
Strava
Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709248 30/05/2022 12:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har jo sett meg hvertfall.

Samsung xcover pro på styret med quadlock funker kjempebra. Mulig å ha en liten top tube bag også m ekstra batteri. Navigasjon m osmand+mtbmap er mye bedre enn Garmin og skal mye til at den knuses.

Ingen som har prøvd dette vil si at Garmin er bedre på navigasjon.

Re: Edge 1040 [Re: larsdx] #2709253 30/05/2022 13:20
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Du har jo sett meg hvertfall.

Samsung xcover pro på styret med quadlock funker kjempebra. Mulig å ha en liten top tube bag også m ekstra batteri. Navigasjon m osmand+mtbmap er mye bedre enn Garmin og skal mye til at den knuses.

Ingen som har prøvd dette vil si at Garmin er bedre på navigasjon.

Jeg sa "så og si aldri" ICON_SMILE

Mitt store ankepunkt mot mobiltelefon er størrelse, betjening med hansker og at den drar for mye strøm. Jeg ønsker å bare klikke på plass GPS'en og ikke bekymre meg for ekstrabatteri. Så lenge en telefon ikke greier å understøtte navigering/skjerm påskrudd lenge nok uten ekstrabatteri så vil jeg si at jo - Garmin er bedre på navigasjon.
Garmin Edge-serien har også en hel haug med andre (trenings)funksjoner jeg personlig ikke bruker, men det er det jo mange som gjør noe også flere nevner her i tråden.

Helge
Strava
Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709262 30/05/2022 14:00
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Viser ikke diskusjonen først og fremst at dette handler om preferanser og prioriteringer fremfor hva som er den beste dingsen?

tillegg så har en Edge tilleggsfunksjonalitet i å vise treningsdata, data fra di2/AXS, pulsmåler og mange andre kilder som støtter Ant+/BT som f.eks integrasjon mot elektriske sykler - alt i samme skjermbilde, og du kan fritt velge å ha dette på samme skjerm som kartet om du så vil. Jeg kjenner ingen mobiltelefoner i dag som har app'er som klarer tilsvarende. Det er funksjonalitet jeg bruker på hver eneste tur jeg er i skogen. Mindre viktig for meg er ren treningsfunksjonalitet og integrasjon mot "Live segments" etc, men det er der det også.

Hvis man synes dette er viktig, så er det sikkert fornuftig med en gps. Hvis man, som meg ikke bryr seg, eller en gang vet hva det er så blir det en annen sak.

Jeg har derimot truffet mange stående i et stikryss med hanskene av, fiklende med telefonen de akkurat måtte plukke opp av lomma for å sjekke kartet.

That's how I roll - til tross for at jeg eier opptil flere garmin edge gps'er.

Personlig foretrekker jeg heller å bruke litt tid på å finne frem telefonen enn å sørge for at gps'en er ladet, oppdatert og har riktig kart. Hvis man i tillegg har lyst til å hente en tur fra trailguide, så må turen også lastes inn i. Hvis det ikke koster noe energi å sørge for disse tingene så er det jo greit nok. Men hvis man som meg synes det er hakket mindre meningsfullt enn å parre sokker så er situasjonen en helt annen. Jeg vil dog anta at hovedgrunnen til at ganske mange sykler rundt uten noen som helst dings på styret er at de ikke synes den er verdt pengene.

Nå skal det sies at jeg har tatt gps litt i bruk igjen, men først og fremst for å få meg en pulsmåler. Et pulsbelte var billigere enn ei ny pulsklokke.

Jeg gjetter på at Ugla og Desmoskier vurderer disse tingene helt annerledes enn meg (og kanskje Larsdx og Paulus også). Det betyr ikke at noen av oss har rett eller feil. Men jeg tror vel man trygt kan anta at det er mange som heller fikler litt med telefonen i skauen enn å bruke 5000(?) kr på en gps.

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709272 30/05/2022 15:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har begge deler og det er fordeler og ulemper med de ulike løsningene. Men der er objektivt bedre å navigere med osmand+mtbmap enn garmin-skjermen. En gammel xcover (ikke pro) gjør jobben helt greit.

Re: Edge 1040 [Re: Håvard.] #2709409 31/05/2022 15:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håvard.

Viser ikke diskusjonen først og fremst at dette handler om preferanser og prioriteringer fremfor hva som er den beste dingsen?

Det er vel litt både og, spørsmålet til trådstarter var ift. sykkelcomputer, og jeg vet til dags dato ikke om en eneste mobiltelefon som matcher funksjonaliteten i dagens 1030, og da heller ikke 1040.

I tillegg til navigasjon har vi da som jeg har skrevet om tidligere også integrasjon mot alt av sensorer som girveksler, elsykkel, puls mv, alt som er av treningsfunksjonalitet og alt kan blandes sammen helt sømløst i en eller flere skjermer som man kan swipe mellom og som i tillegg er laget for alt slags vær.

Så må man gjerne si at man heller prioriterer enkelte ting på en slik device, men dersom det er komplett sykkelcomputer man vil ha med alt av egenskaper så mener jeg at den mobilen med tilhørende software fremdeles ikke er laget - og det er slettes ikke de vanlige mobiltelefonene som Samsung, Apple mv.

Lars-Erik
Re: Edge 1040 [Re: Ugla] #2709427 31/05/2022 16:49
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Håvard.

Det er vel litt både og, spørsmålet til trådstarter var ift. sykkelcomputer, og jeg vet til dags dato ikke om en eneste mobiltelefon som matcher funksjonaliteten i dagens 1030, og da heller ikke 1040.

I tillegg til navigasjon har vi da som jeg har skrevet om tidligere også integrasjon mot alt av sensorer som girveksler, elsykkel, puls mv, alt som er av treningsfunksjonalitet og alt kan blandes sammen helt sømløst i en eller flere skjermer som man kan swipe mellom og som i tillegg er laget for alt slags vær.

Så må man gjerne si at man heller prioriterer enkelte ting på en slik device, men dersom det er komplett sykkelcomputer man vil ha med alt av egenskaper så mener jeg at den mobilen med tilhørende software fremdeles ikke er laget - og det er slettes ikke de vanlige mobiltelefonene som Samsung, Apple mv.

At diskusjonen drar avgårde i en annen retning enn trådstarters opprinnelige innlegg er vel heller normalen enn unntaket her. Det var diskusjonen jeg kommenterte på :-) Poenget mitt er at diskusjonen viser at folk har såvidt ulike prioriteringer og preferanser for hva man ønsker seg med en computer (hvis man i det hele tatt vil ha en) at man aldri kan finne et omforent svar på hvilken som er best. Og det er selvsagt helt ok. Ikke minst fordi de som lurer på om de trenger en dyr gps kan se at det er delte meninger om hvorvidt integrasjon, sensorer og det å til en hver tid ha kartet på styret er er nyttig er eller bare unødvendig dill.

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709473 01/06/2022 06:12
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Min bruk av sykkelcomputer er primært å ha fart, hrm, distanse, klokke hele tiden på framsiden. I noen tilfeller også watt. Den blir primært brukt som en logger av treningsøkter med fysiologisk indikatorer og sekundært som en navigasjonsinstrument. (selv om det er veldig kjekt når det er nødvendig) Jeg foretrekker også å ha wattmåler såvel på terrengsykkelen som på landeveisykkelen., Fordi HRM ofte ikke gir godt nok bilde av treningsmengden i en stitur. HRM fanger ikke opp belastningen av alle spikes i watten spesielt på vei opp bratte partier. Sykkelcomputer er med andre ord en treningspartner som tilknyttes en mengde sensorer. Min erfaring med telefon er at de tømmes for batteri etter 2t med navigasjon og er for meg ikke et alternativ.

Tråden var egentlig litt for å finne ut om andre gledet seg til 1040, og det andre var å gi et lite spark til redaksjonen. Jeg synes man ikke kan gi "best i test" stempel på 3 år gammel teknologi når det er nye varianter rett rundt hjørnet. Det kan bli litt villedende for forbrukerne, og man bør i såfall skrive at den ble lansert i april 2019

Re: Edge 1040 [Re: Egi] #2709484 01/06/2022 07:04
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sånn for å ta diskusjonen enda mer tilbake til opprinnelig tema ICON_SMILE
Jeg har en Edge 1030 (ikke plus) i dag, og vurderer kjøp av 1040 når den kommer. Ikke fordi det er nødvendig, men fordi dama også vil ha sykkelcomputer med kart og kan da ta over den gamle (som egentlig er mer enn bra nok både for meg og henne). Alternativet er å kjøpe en 1030 plus på det salget som nå garantert kommer når ny modell blir lansert.

Jeg bruker GPS til navigasjon og å logge turer. Bruker felt som høyde over havet, tilbakelagt distanse, høydemeter opp/ned, klokke, når sola går ned og ikke minst - en app som teller hvor mange øl jeg skal drikke når jeg kommer hjem.

Helge
Strava
Re: Edge 1040 [Re: DesmoSkier] #2709510 01/06/2022 08:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Ikke fordi det er nødvendig, men fordi dama også vil ha sykkelcomputer med kart og kan da ta over den gamle (som egentlig er mer enn bra nok både for meg og henne).

Well done! Jeg har desperat prøvd å få kona til å føle hun trenger en sykkelcomputer sånn at hun kan overta min 520 (som egentlig er mer enn bra nok ... ) og bruke alt for mye penger på en ny. Men neida. Sånt trenger hun ikke, og da sitter jeg her med min 520 som egentlig er for god til å byttes ut..

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå