Har ikke abbonoment, hvilken modell tenker du på?
Navnet på lenken som Øyvind ga røper svaret
Denne lenken fungerer bedre når man ikke har abonnement. Som du ser fra samme lenke, kan du få tilgang til hjemmesiden og alle utgaver av Landevei gjennom tidene, med et utall nyttige artikler og relevante tester, fra kun kr. 99. Du kan neppe gjøre en bedre investering når du er på sykkeljakt.
Er 198 høy så trenger nok str 60/61. Budsjett er 15-20k. Sett lenge på Finn.no men ikke funnet noe. (...) Spørsmålet mitt er om noen vet om markeder (liknende Finn, Facebook grupper etc) hvor jeg bør ta en titt? Eller Butikker som har overliggere til nedsatt pris, eller har landeveissykkler som dere mener gir mye for pengene?
Facebook Market finnes, men jeg kan ikke anbefale det, siden min egen sykkel ble lagt ut der av profesjonell heler samme dag som den ble stjålet.
Du skriver ikke hvor du bor, men det er alltid verdt å ta en ringerunde til forhandlere i regionen. Du kan absolutt være heldig og komme over sykler som er tilgjengelig i butikk uten at du finner dem på nettet.
Det er mange på forumet som er ivrig etter å hjelpe ved slike forespørsler, og i en ledig stund kikket jeg både hos forhandlere og på Finn, uten å finne noen umiddelbart gode alternativer i din størrelse og budsjett. Alle utfordringer i verdikjedene knyttet til både pandemi og krig, har ført til begrenset utvalg og høye priser på tilgjengelige landeveismodeller. Det synes å være noe enklere hva gjelder blandevei/gravelsykler.
Nevnte CAAD13 er et utmerket forslag, og
modellen med nyeste, gode Tiagra tangerer ditt budsjett. Men jeg har ikke sett den tilgjengelig i Norge i din størrelse. Forhandler kan gjerne bestille, om du er interessert. 105 og oppover er mer kostbart.
Her er forresten en generell kjøpsguide og en grei guide for bruktkjøp.
Kjøpsguiden har rukket å bli fem år, men er fortsatt relevant, om enn delvis foreldet på noen få punkter. Viktigste endring de siste fem årene er at skiver er blitt standard på landeveissykler av alle slag, dekklaring og dekk er blitt bredere, og slangeløst oppsett mer vanlig blant både amatører og proffer. Dermed blir syklene betydelig mer allsidige til bruk på variert underlag og i variert vær. Og så er det kommet til stadig mer kostbare gruppesett med flere tannhjul på kassetten og elektronisk giring, men det er heldigvis av underordnet betydning og ikke noe du behøver å bruke tid på.