Hva slags erfaringer har dere på lengde på stem på terreng vs. Racer? Har 70 mm på Scott Scale og kjører for det meste grusritt. Ønsker å øke lengden, men litt i tvil om jeg går for landeveis lengde og 110 eller midt i mellom. Magefølelsen sier 90..
Den Gangen jeg banket grus seriøst sist (2014-2015) med en lett karbon-hardtail, brukte jeg 60mm stem. Har ikke økt siden
Smaken er som baken. Nyere sykler er lengre i overrør, og har bedre geo. Min siste sykkel som heller mot XC, en ´21 Epic Evo, kom med 60mm stem fra fabrikk, og det passer meg strøkent.
90mm kjører jeg på grusraceren min (bukkestyre) fordi den er så himla kort at jeg ikke ville fått plass ellers.
Grus/birken o.l. Er ikke terreng? Tipper du prøver å være morsom…
Nei jeg tror ikke baronen prøver å være morsom. Grus krever andre egenskaper for en sykkel enn stier og moderne rundbane. 90mm stem kan sikkert funke i Birken, men vil gi deg dårlig kontroll i "ekte" terreng.
Hva ønsker egentlig trådstarter å oppnå med lengre stem? Selv har jeg 90mm stem på grusracer og 35mm på MTB, ikke bare fordi det stemmer med disiplinen, men fordi det gir meg god sittestilling uten vondt i hender, skuldre, nakke eller rygg. Begge kom med lengre stem, men det kjentes aldri rett og ga ubehag i håndflater og skuldre. Bruk et stem som passer sykkelen og kroppen.
Grus er dårlige veier, og det mest hensiktsmessige der er da en landeveissykkel for dårlige veier, dvs grussykkel. Det er "bare" i Norge man tvinges til å bruke terrengsykkel på grusritt. Internasjonalt er "gravel" en greie med grussykler for formålet. Før det var det landeveissykler eller CX-sykler som ble brukt pp disse rittene.
Nei, prøver ikke å være morsom, men hvis du skal sykle primært (bare?) grus, er Scale feil sykkel. Spesielt hvis det er en nyere modell. De nyere er lengre og er laget for kortere fremspring.
Som Petter Storm sier: det er ikke typen sykkel som sier noe om hvor langt styrefremspring du skal ha, men hvordan du sitter på sykkelen. Styre for langt frem vil gi deg belastinger feil sted. Ser mange som sykler med supermannstilling, og det er ikke fordelaktig i lengden.
Grunnen til at man på landevei osv har lange fremspring, er at man da kan komme lenger fremover mot syklisten foran for bedre utnyttelse av dragsug. Overrøret er da også mye kortere. Styreegenskaper med langt fremspring og smale styrer er generelt sett jævlig. Etter at jeg har begynt å sykle med krøllestyre til jobb, har jeg hatt noen skumle bråsvinger pga langt fremspring. Ikke gøy.
Styreegenskaper med langt fremspring og smale styrer er generelt sett jævlig.
Om vi hadde vært på annet forum med flere krøllstyrer, kunne vi ha diskutert akkurat dét.
Om jeg får lov å blande meg, vil jeg slutte meg til dem som sier at man kan sette på så langt styrefremspring som måtte passe rytter og ønsket sittestlling også på en terrengsykkel som Scale om man vil sykle raskt på grusen. Å, jada. Og gjerne Syntace Flatforce for å komme ned i posisjon. Å, joda.
Ellers skriver baronen mye klokt og riktig, som alltid!
Baronen vet jo selvfølgelig at man må ha en terrengsykkel i mange grusritt i Norge.
Å optimalisere en Scale for Birken er litt som å rigge en motorsykkel laget for Paris - Kandahar for å kjøre på asfalt gjennom Europa. Det er jo ikke ulovlig, du kan få en behagelig (og rask) tur, men det er i utgangspunktet feil redskap.
Baronen tar jo helt feil: slamma stam på 12 -13 cm på landeveissykkel som er laget for slikt gir sykt gode kjøreegenskaper. Velg riktig sykkel for formålet i riktig størrelse og sett på stem som gir riktig sittestilling.
Tja, det er fortsatt ulike preferanser, selv om menigheten har insisterte på "jo kortere jo bedre" de siste årene. Mondraker hadde vel nesten toppmontert styre et år, men nå har jeg inntrykk av at konsensus på stisykler kryper opp mot 50 mm igjen. Litt som at felger og dekk skulle være bredest mulig, men nå er man tilbake på at 30 mm og 2,4" fungerer best. Se på nysykkelen til Vidar Mehl som han vant med i helga (insta), den har mist 100 mm og negativt vinklet styrefremspring. Ikke mange her inne som henger på ham. Jeg tror langt og lavt stem på grussykling i litt fart oppleves stabilt og behagelig hvis det gir en god posisjon ellers. Prøv 90 og se om du liker det!
Min opplevelse er at lenger og negativt vinklet stem kan gi en god opplevelse til bruken trådstarter skisserer.
Sitat: Garpen
Å optimalisere en Scale for Birken er litt som å rigge en motorsykkel laget for Paris - Kandahar for å kjøre på asfalt gjennom Europa. Det er jo ikke ulovlig, du kan få en behagelig (og rask) tur, men det er i utgangspunktet feil redskap.
Tja. Klassevinneren på Birken Allroad (bukkestyre) syklet omtrent like fort som klassevinneren på M50. I de yngre klassene er alle raskere. Det ble vel påpekt her på forumet også i fjor at det oppleves som relativt krevende med bukkestyre på enkelte av partiene i Birken. Tester i Terrengsykkel gir vel heller ikke noen entydig konklusjon.
Tja. Klassevinneren på Birken Allroad (bukkestyre) syklet omtrent like fort som klassevinneren på M50. I de yngre klassene er alle raskere. Det ble vel påpekt her på forumet også i fjor at det oppleves som relativt krevende med bukkestyre på enkelte av partiene i Birken. Tester i Terrengsykkel gir vel heller ikke noen entydig konklusjon.
Avsporing: Hva er greia med de enkelte partiene som oppleves relativt krevende? (Spør for en venn)
Hva slags erfaringer har dere på lengde på stem på terreng vs. Racer? Har 70 mm på Scott Scale og kjører for det meste grusritt. Ønsker å øke lengden, men litt i tvil om jeg går for landeveis lengde og 110 eller midt i mellom. Magefølelsen sier 90..
Kjør på med magefølelsen. Til tross fra hva mange tror er det ikke farlig med litt lengre stem. Du merker jo fort om det blir for mye av det gode. Hvis du lurer på hva som er riktig dimensjon kan du kjøpe inn et par lette og gode Kalloy Uno stem fra Ebay i ulike størrelser. Jeg brukte et på 90 mm og -17 grader på min forrige fulldemper (giiisp!) for å få riktig plassering. Stemene er lette trygge og billige. Under er link til den første og neste tilbyderen.
Tja. Klassevinneren på Birken Allroad (bukkestyre) syklet omtrent like fort som klassevinneren på M50. I de yngre klassene er alle raskere. Det ble vel påpekt her på forumet også i fjor at det oppleves som relativt krevende med bukkestyre på enkelte av partiene i Birken. Tester i Terrengsykkel gir vel heller ikke noen entydig konklusjon.
Avsporing: Hva er greia med de enkelte partiene som oppleves relativt krevende? (Spør for en venn)
Ta Ballettbakken f.eks. Du klarer fint å kjøre fra en på bukkestyre nedover, om du har vanlig terrengsykkel. Men - du klarer neppe å kjøre fra noen på flata på forhånd om du har bukkestyre, for da legger terrengsyklistene seg på hjul. Så om du kjører i et samlet felt, vil du tape plasseringer i Birken.
Men si du er sterk og starter langt bak, og følgelig må kjøre mye alene. Da kan bukkestyre være lønnsomt.
Overnevnte gjelder i stor grad for alle terrengpartiene.
Takk for god utvikling til spørsmålet. Skjønner at jeg (sannhet med modifikasjoner) har valgt feil utstyr til norske grusritt og at relativt kort stem er fordelaktig for terrengsykling og manøvrering.
Da velger jeg å akseptere svarene jeg har fått og endre forklaring/spørsmål:
Jeg har kjøpt feil sykkel til birken! Scale med demper og 70 mm stem. Er det subjektivt smart å øke lengden på stem for en mer aero sittestilling og raskere ferd over fjellet til Lillehammer?
Scale er perfekt til Birken - ikke la ikke-Birken-syklister fortelle deg noe annet. 70 mm stem er sikkert helt fint på en størrelse Small. Å øke stemlengde er helt kurant, i hvert fall opp til 100-110 mm. Fortsatt sykles det rundbaneverdenscup med stemlengder der omkring. Om du blir noe mer aerodynamisk med 90 mm stem enn med 70 er et åpent spørsmål. Hvis sykkelen føles passe med 70 mm ville jeg kjørt med det i Birken også.
Takk for tilbakemelding. Føles ikke krise. Ville nok vært litt mer avslappet med lenger stem. «Kom som du er» kan man vel også si i dette tilfellet. Får prøve å summere opp etterpå.
Hva med å bare prøve det er jo hvordan det passer deg som er interessant. Har du litt liten sykkel blir det sikkert bra, har du stor sykkel blir den veldig stor. Jeg kunne med fordel hatt en mye lavere terskel for å prøve meg frem på sittestillinger. Samme greia her igjen i år med ny sykkel på mange turer sitter langt inne å prøve å sette på et slitent gammelt stem på det nye smykket men når det ble gjort var det riktig.
Helt enig med Øyvind, hardtail som Scale er det perfekte redskap til å sykle fort på Birken. Trådstarter sykla birken på 3 blank fra pulje 20+/useedet i fjor med en 27.5 ht han lånte dager før, vet ikke hvor mange minutt du hadde på sykkelen før Birken ? Kan ikke ha vært mye. Sånn sett er det å optimalisere sykkelen til en stilling som passer deg best innafor, også lengre stem. Jeg sykla allroad/bukkestyre klassen i fjor og syntes det var morsomt, men også veldig hardt og utfordrende. Men såpass god opplevelse at jeg har meldt meg på i allroad klassen igjen. Er dog ikke i tvil om at jeg hadde syklet 10 min raskere i en seedet gruppe med MTB. For allroad blir i beste fall smågrupper, som ikke nødvendigvis blir homogene, mens i seedet start med MTB går det mer av seg i selv, man finner sin plass og ruller på, går det for fort så kan en slippe seg ned og det kommer ny gruppe 30 sekund bak. Men utfordringen som ligger å sykle birken fort med litt annet redskap er mer motiverende for meg en evt klare å trille sub 3 timer. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvilken sykkel jeg hadde syklet Birkebeinerrittet raskest på av hardtailen og grusraceren hvis jeg skulle ha sykla tempo med all inn og samme form/vær. Det jeg vet er at grusraceren er morsommere på grusen mht fartsfølelse, garantert litt raskere på asfalt og garantert en del tregere i terrenget. Ganske sikker på at jeg taper en del i Djuposet og de neste terrengpartene, men om det veier opp for det jeg tar på lettere underlag er jeg usikker på. Hadde ikke blitt overrasket om det hadde vært jevnt og at dagsform hadde spilt mer inn en sykkelen.
Men tror også som Øyvind sier jeg ville gitt 70 mm stemmet en lengre tids sjans, på en annen side har du stem på 90 mm lett tilgjengelig så prøv det. Selv har jeg sizet ned både stem på super-sixen min (2 cm) og Topstone carbon grusraceren (1 cm), først og fremst fordi rammene er litt store (jeg er i nedre lengde mht den første og ønsker å sitte mer oppreist på sistnevnte når jeg skal ut på lange turer). Kan ikke si at det har vært negativt for fartsfølelse. Terrengsyklene har stemet de ble solgt med, kort stem på 7cm på heldempaen, perfekt. Lenger på hardtailen, som er jobbsykkel for tiden, funker det også, sykla tekniske terrengritt ala UB flere ganger på det oppsettet.
Det jeg kanskje ikke fikk skikkelig frem er at rammene er dimensjonert for en stemlengde, slik at hvis du var vant med korte sykler med 90-100mm stem og nå har en lenger med 70mm, så er det bare tull å bytte hvis du sitter bra.
Det aller viktigste er om man har en sykkel som er god å sitte på. Ni mil på dårlig vei er uansett slitsomt for kroppen, og da er det veldig kjedelig med sittestilling som ikke passer kroppen din (være seg, muskelsammensetning, fleksibilitet etc.)
Nærmest objektiv fasit får du nok ved å ta en sykkeltilpasning.
Jeg har i hvert fall sykla Birken med sykler med stemlengde opp til 120 mm i sin tid.
Her er min Birken-CV: 1994: Jamis Dragon, Tange stål – Rock Shox Mag21-gaffel – Avocet Cross 3:31:38 1995: Kona Eksplosif stål – Marzochi XCR-gaffel – Avocet Cross: 3:21:03 – Seier i M16 1996: Cannondale F700 – HeadShock DD60-gaffel – Hutchinson Bomber-dekk: 3:11:11 - Elite 1998: Scott Endorphin Termoplast – Rock Shox SID-gaffel – Bomber-dekk: 2:49:14 Elite 1999: Merida Matts Alu-sykkel – Rock Shox SID-gaffel: Hutchinson Python 2:58:41 Elite 2003: Kelly stål-hardtail – Manitou Mars-gaffel – Hutchinson Python-dekk: 2:55:20 Elite 2007: Canyon Grand Canyon carbon – Magura-gaffel – Conti Race King 3:05:45 Elite 2010: Ultrabirken på Specialized Epic fulldemper 2010: Whyte karbonsykkel – Rock Shox SID – Tufo pariserdekk – 3:27:42 Elite 2019: Focus Paralane – Gravelsykkel – Maxxis 33 mm crossdekk – 3:03:16 AllRoad
Det er ikke sykkelen som har stått for utslaget i tider her i hvert fall. Bortsett fra i 2019 er alle disse årene syklet med 26-tommers hjul/dekk. Forhold og form gjør vesentlig større utslag på sluttiden enn sykkelvalg. Det viktigste er en velholdt sykkel som ruller godt og gir effektivt tråkk og god kontroll.
Nok en gang takk for svært utfyllende svar. Hadde ikke brukt den lånte 27,5” mer enn 3 mil for å finne rett høyde Odd Erik. Så du har rett i lite trening på den.
Da er nok konklusjonen at jeg får sykle en 8-10 mils tur på grus i nærområdet. Hadde 5 mil i helgen og følte jeg ble sittende med for mye trykk på hendene. Tror det var pga litt for kort stem. Men om man skal kjøpe 90 mm av den grunn er kanskje noe tidlig å si.
Det å ha sykkel som føles trygg å navigere på grus og røtter trumfer nok det meste som Øyvind og Baron er inne på. Selvfølgelig er det formen som vil avgjøre tid i det store bildet. 90 km med litt vondter tåler man nok..
Fun fact: hørte podcast med grunnleggeren av Lauf, og Lauf-gaffelen ble konstruert for typisk islandsk "terrengsykling", som i praksis alltid har vært grussykling. Gaffelen skullSå ble grussykler med krøllestyre en greie, og de kastet seg rundt. Tror den neste Lauf-sykkelen blir veldig komfortabel på lange turer på drittveier.
Verdens raskeste banesyklist - som også er gravelproff er allerede på Lauf-saken. Men du får ikke Merket i Birken med bukkestyre, dessverre. Uansett hvor fort du sykler.
Fun fact: hørte podcast med grunnleggeren av Lauf, og Lauf-gaffelen ble konstruert for typisk islandsk "terrengsykling", som i praksis alltid har vært grussykling. (...) Tror den neste Lauf-sykkelen blir veldig komfortabel på lange turer på drittveier.
Nå får jeg veldig lyst til å legge ut en uendelig rant om Lauf, deres nye Seigla og den ikke fullt så nye, men lekre Anywhere, men skal la være på dette forumet. Det paradoksale er at jeg er begeistret for syklene deres, men ikke nødvendigvis dempegaffelen som var utgangspunktet for det hele.
Når bukkestyresykler som Seigla har plass til enorme dekk på 2,25" selv i 700C/29", faller noen uansett av de tradisjonelle utfordringene eller innvendingene knyttet til smalere dekk versus terrengdekk bort.
Håper å kunne titte innom Lauf i Reykjavik, om jeg i sommer endelig får realisert drømmen om rundtur på sagaøya
Jeg er forresten blant de mange som har syklet grus og en smule terreng både på rittfulldemper, ritthalvdemper og helstiv terrengsykkel før jeg konverterte fullstendig til bukkestyre. Påstår ikke av den grunn at bukkestyre nødvendigvis er raskest. Det er bare forskjellige opplevelser og forskjellige preferanser.
Er ikke i det minste tvil om at Scale eller lignende sykkel kan være svært så rask i rette oppsett, om enn mine erfaringer begrenser seg til forrige generasjon.
Finnes da også en en mengde mtb vs gravel på Youtube som i hvert fall duger som underholdning. Denne fra april i år er artig i det den ikke er på grus, men... brostein
Til dette med om Birkenløypa er vanskelig / lett med blandeveissykkel, så handler vel det om hva man er innkjørt på også? Selv blir jeg fort litt ustø på cx om det dukker opp stein og røtter, selv om jeg er vant til å sykle på sti. Jeg regner med at en som har syklet my cx-ritt eller sti med krøllstyre takler det bedre. Og kanskje at en landeveissyklist som aldri sykler terreng klarer seg litt bedre med en klassisk birkensykkel.