Jeg er helt for å bytte deler på sykler etter smak og behag. Men å gjøre det på ifm. test av en hyllemodell, åpner for en del spørsmål. Er tilpasning greit på alle testmodeller, eller bare de fra de aller øverste hyllene? Hvor går grensa for tilpasning? Er det kun bytte av grupper og hjulsett som aktuelt, eller kan man også be om andre tilpasninger? Hva med mullet? Shigura? (Flate styrer dette, Sepeda, full forståelse hvis du ikke tar referansene.) Og for å gjenta meg selv: Hva er det til syvende og sist testeren tester da?
I tråden jeg viste til tidligere, virket testsenior gauter å mene at man skal ikke endre på standardmodellen; i svaret til meg over sier Alpers at han tar det han får. So there you have it. [...] Jeg tror fleste ønsker en ærlig og uavhenig test av standardsykkelen som henger på (den virtuelle) veggen i butikken. Warts and all. Man kan drøfte hvordan sykkelen ville vært med lenger vandring eller kortere stem, men å bytte deler før testen høres rart ut.
Jeg ser jo at engasjementet ditt egentlig er konstruktivt. Likevel strever jeg litt med å få tak i hva du egentlig mener når det gjelder originalt oppsett eller ikke på testsykler. Dessuten blander du litt epler og pærer her, vil jeg si: stisykkel til <50k og en Pro Tour-verdig landeveissykkel til >120k. To helt ulike kategorier av sykler og (i all hovedsak) to ulike målgrupper av kjøpere. Det er heller ingen bransjehemmelighet at fleksibiliteten og muligheten for å få ønsker innfridd er en litt annen når man kan klaske 120k i disken.
At folk har sine favoritter på dekk, holker, seter og styreteip, og gjerne bytter dette underveis i en sykkels brukstid, veit vi. Samtidig er et standardoppsett på en sykkel et samlet resultat av en masse avveininger fra produsentens side. Det har hendt mer enn én gang at produsenter tar til seg tilbakemeldinger fra tester, og bytter ut dekk og annet på bakgrunn av dem. Da kommer forbrukerjournalistikken til sin rett, spør du meg.
Jeg synes det er mest naturlig å teste sykkelen slik den leveres. For de fleste sykler betyr det katalogmodellen. Hvis det finnes flere varianter i katalogen, velger man en og opplyser om det. Jeg tenker ikke på pedaler, sete og holker som tilpasninger, men f.eks. å velge et annet hjulsett enn det som leveres som standard. En annen gaffel er også en tilpasning i min bok.
Sepeda påpeker at det finnes mange ulike konfigurasjoner av modeller nå til dags, og nevnte Wilier kommer angivelig i ti varianter fra produsenten. Hva er egentlig katalogmodellen da? Jeg synes dette blir litt vel teoretisk. Filante'n leveres fra produsent med grupper fra de tre store leverandørene samt alu eller karbonhjul (pluss litt ekstra bling på den aller dyreste Campa-varianten). Velg Shimano, SRAM eller Campa, sko den med alu eller karbon, og test i vei.
Derimot synes jeg det stiller seg litt annerledes med modellen som ble testet av dere. Sepeda fremstiller det som om det finnes à la carte-meny av tilvalg under Filante'n på Unaas hjemmeside, men det ser ikke sånn ut. Man kan velge gruppe og størrelse. Scroller man derimot videre nedover, står det at man kan _oppgradere_ til et annet hjulsett (og sikkert hva annet hjertet måtte begjære). I dette tilfellet sparer man nesten et halvt kilo i vekt på en sykkel til drøyt 7 kg. Det er valgt guffehjul i "konservativ" bredde i stedet for 28 mm. Corsa. Slike oppgraderinger synes jeg i høyeste grad er en tilpasning av originalt oppsett, og ikke naturlig å gjøre med en testmodell. Man kan selvsagt gjøre det læll og la det være opp til leseren å trekke egne konklusjoner, men som et generelt prinsipp synes jeg ikke testmodeller bør oppgraderes - hvis ikke man gjør selve oppgraderingen til en slags A/B-test, da.
Ellers er jeg enig i at det er stor forskjell på en sykkel til <50k og >120k. I innlegget spurte jeg derfor om endring av originaloppsettet på testsykler bare skal være forbeholdt toppmodellene. Jeg vet ikke, men det hadde vært artig å høre deres vurderinger. Forøvrig tror jeg følelser og lidenskap spiller en langt større rolle ifm. de aller dyreste modellene. Jeg tror ikke det er desimalscoren på en tilfeldig test som avgjør om kunden ender med Dogma eller C68, men dersom valget står mellom en TCR eller Ultimate kan det være tungen på vektskåla.
Testprotokoller kan være morsomt lesestoff. Jeg er ikke dogmatisk, men synes målet må være mest mulig like vilkår. Kjepphesten min er at et norsk sykkelblad må teste under norske forhold, som flere er inne på. olechr og LarsB har forresten gode innspill i denne tråden.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel?
[Re: mob]
#270794018/05/202218:31
Sepeda påpeker at det finnes mange ulike konfigurasjoner av modeller nå til dags, og nevnte Wilier kommer angivelig i ti varianter fra produsenten. Hva er egentlig katalogmodellen da? Jeg synes dette blir litt vel teoretisk. Filante'n leveres fra produsent med grupper fra de tre store leverandørene samt alu eller karbonhjul (pluss litt ekstra bling på den aller dyreste Campa-varianten). Velg Shimano, SRAM eller Campa, sko den med alu eller karbon, og test i vei.
Dette er ren semantikk.
Jeg sa strengt tatt ikke at den kommer i ti varianter fra produsenten.
Jeg sa at den kommer i ti forskjellige konfigurasjoner. Det er ikke "angivelig". Det er ingen tvil om det. Se på listen og tell.
Du sier bare det samme med andre ord, selv om du forenkler.
Ja, disse konfigurasjonene utgjøres av kombinasjoner av én Campa-gruppe, to forskjellige SRAM-grupper, to forskjellige Ultegra-grupper, to forskjellige Campa-hjulsett, et Wilier-hjulsett og et Vision-hjulsett. Disse ni forskjellige komponentene kombineres i ti forskjellige konfigurasjoner.
Du mener at det er greit å teste alle disse ti konfigurasjonene som produsenten tilbyr, men ikke en konfigurasjon med hjulsett som importør og forhandler rutinemessig tilbyr.
Jeg mener at det greit å teste også en konfigurasjon med hjulsett som importør og forhandler rutinemessig tilbyr. Det gjør Landevei også. Det er ikke mer dramatisk enn det.
Sitat: mob
Sepeda fremstiller det som om det finnes à la carte-meny av tilvalg under Filante'n på Unaas hjemmeside, men det ser ikke sånn ut. Man kan velge gruppe og størrelse. Scroller man derimot videre nedover, står det at man kan _oppgradere_ til et annet hjulsett (og sikkert hva annet hjertet måtte begjære). I dette tilfellet sparer man nesten et halvt kilo i vekt på en sykkel til drøyt 7 kg.
Igjen er dette ren semantikk.
Jeg har ikke fremstilt det som det finnes en à la carte-meny av tilvalg under Filante.
Jeg skrev ordrett:
Sitat: Sepeda
Like under beskrivelsen av pakkene fra Wilier finner du informasjon om at alle sykler tilbys med Unaas-hjul for dem som ønsker det.
Og det er altså ikke slik at man kjøper en sykkel i oppsett fra produsenten og et annet hjulsett i tillegg.
Man får sykkelen med det hjulsettet man velger - fra produsent eller forhandler.
Jeg hadde selv en gang valget mellom hjul fra produsenten på rundt 2000 gram og hjul fra forhandler på rundt 1500 gram. Jeg valgte det siste.
Igjen - jeg klarer ikke å se noen dramatikk i dette.
Slike oppgraderinger synes jeg i høyeste grad er en tilpasning av originalt oppsett, og ikke naturlig å gjøre med en testmodell.
Jeg forstår prinsippet, men er ikke enig.
Jeg er derimot glad for at Landevei tester sykkelen i et oppsett som norsk forhandler tilbyr og som jeg selv som kunde kanskje hadde valgt.
(Selv om jeg på denne sykkelen hadde vært veldig fristet av både gruppe og hjul fra Campa. Om ikke akkurat de som produsenten har i sine standardpakker.)
I hvert fall hadde jeg vært veldig nysgjerrig på nettopp dette hjulsettet, noe som gjør det ekstra fint at det testes.
Jeg synes som nevnt at det er bra at et norsk sykkelmagasin tester sykler og komponenter som er tilgjengelig primært i Norge - i dette tilfellet hjulsett - og som dermed naturlig nok ikke testes i utenlandsk sykkelpresse.
Jeg er ikke dogmatisk, men synes målet må være mest mulig like vilkår.
Jeg synes du er litt dogmatisk
I praksis betyr din holdning at Landevei ikke kan teste en sykkel slik den selges i Norge fordi det ikke blir like vilkår som om... hva? Som om man skulle ha kjøpt sykkelen i Italia? Urettferdig mot italienerne? Kanskje, men jeg tror de tåler det.
Kjepphesten min er at et norsk sykkelblad må teste under norske forhold, som flere er inne på. olechr og LarsB har forresten gode innspill i denne tråden.
Hjertens enig i begge deler.
Og jeg har i all beskjedenhet understreket det samme selv.
Og i tillegg til at det er verdifullt at testene foregår under norske forhold, synes jeg som nevnt det er fint at norsk sykkelpresse også kan dekke norske merker hva gjelder både komplette sykler og det som tilbys av komponenter. I dette tilfellet et hjulsett.
For meg er det to sider av samme sak: Relevans for norske syklister.
Men nå har du gjort en så grundig markedsføringsjobb ved stadig å gjenta at man sparer nærmere et halvt kilo ved å velge hjul og dekk som forhandleren tilbyr, at du utvilsomt har gjort deg fortjent til et heftig avslag om du vil ha det italienske vidunderet. Vel å merke i oppsett rett fra fabrikk!
(Forskjellen på oppgitt hjulvekt er riktig nok bare rundt 250 gram.)
Uansett - takk for hyggelig PM - venner
[Re: Sepeda]
#270794918/05/202219:24
Dette er ren semantikk.
Jeg sa strengt tatt ikke at den kommer i ti varianter fra produsenten.
Jeg sa at den kommer i ti forskjellige konfigurasjoner. Det er ikke "angivelig". Det er ingen tvil om det. Se på listen og tell.
Du sier bare det samme med andre ord, selv om du forenkler.
Ja, disse konfigurasjonene utgjøres av kombinasjoner av én Campa-gruppe, to forskjellige SRAM-grupper, to forskjellige Ultegra-grupper, to forskjellige Campa-hjulsett, et Wilier-hjulsett og et Vision-hjulsett. Disse ni forskjellige komponentene kombineres i ti forskjellige konfigurasjoner.
Du mener at det er greit å teste alle disse ti konfigurasjonene som produsenten tilbyr, men ikke en konfigurasjon med hjulsett som importør og forhandler rutinemessig tilbyr.
Jeg mener at det greit å teste også en konfigurasjon med hjulsett som importør og forhandler rutinemessig tilbyr. Det gjør Landevei også. Det er ikke mer dramatisk enn det.
Sepeda fremstiller det som om det finnes à la carte-meny av tilvalg under Filante'n på Unaas hjemmeside, men det ser ikke sånn ut. Man kan velge gruppe og størrelse. Scroller man derimot videre nedover, står det at man kan _oppgradere_ til et annet hjulsett (og sikkert hva annet hjertet måtte begjære). I dette tilfellet sparer man nesten et halvt kilo i vekt på en sykkel til drøyt 7 kg.
Igjen er dette ren semantikk.
Jeg har ikke fremstilt det som det finnes en à la carte-meny av tilvalg under Filante.
Jeg skrev ordrett:
Like under beskrivelsen av pakkene fra Wilier finner du informasjon om at alle sykler tilbys med Unaas-hjul for dem som ønsker det.
Og det er altså ikke slik at man kjøper en sykkel i oppsett fra produsenten og et annet hjulsett i tillegg.
Man får sykkelen med det hjulsettet man velger - fra produsent eller forhandler.
Jeg hadde selv en gang valget mellom hjul fra produsenten på rundt 2000 gram og hjul fra forhandler på rundt 1500 gram. Jeg valgte det siste.
Igjen - jeg klarer ikke å se noen dramatikk i dette.
Slike oppgraderinger synes jeg i høyeste grad er en tilpasning av originalt oppsett, og ikke naturlig å gjøre med en testmodell.
Jeg forstår prinsippet, men er ikke enig.
Jeg er derimot glad for at Landevei tester sykkelen i et oppsett som norsk forhandler tilbyr og som jeg selv som kunde kanskje hadde valgt.
I hvert fall hadde jeg vært veldig nysgjerrig på nettopp dette hjulsettet, noe som gjør det ekstra fint at det testes.
Jeg synes som nevnt at det er bra at et norsk sykkelmagasin tester sykler og komponenter som er tilgjengelig primært i Norge - i dette tilfellet hjulsett - og som dermed naturlig nok ikke testes i utenlandsk sykkelpresse.
Jeg er ikke dogmatisk, men synes målet må være mest mulig like vilkår.
Jeg synes du er litt dogmatisk
I praksis betyr din holdning at Landevei ikke kan teste en sykkel slik den selges i Norge fordi det ikke blir like vilkår som om... hva? Man skulle kjøpt sykkelen i Italia? Urettferdig mot italienerne? Kanskje, men jeg tror de tåler det.
Kjepphesten min er at et norsk sykkelblad må teste under norske forhold, som flere er inne på. olechr og LarsB har forresten gode innspill i denne tråden.
Hjertens enig i begge deler.
Og jeg har i all beskjedenhet understreket det samme selv.
Og i tillegg til at det er verdifullt at testene foregår under norske forhold, synes jeg som nevnt det er fint at norsk sykkelpresse også kan dekke norske merker hva gjelder både komplette sykler og det som tilbys av komponenter. I dette tilfellet et hjulsett.
For meg er det to sider av samme sak: Relevans for norske syklister.
Men nå har du gjort en så grundig markedsføringsjobb ved stadig å gjenta at man sparer nærmere et halvt kilo ved å velge hjul og dekk som forhandleren tilbyr, at du utvilsomt har gjort deg fortjent til et heftig avslag om du vil ha det italienske vidunderet. Vel å merke i oppsett rett fra fabrikk!
(Forskjellen på oppgitt hjulvekt er riktig nok bare rundt 250 gram.)
Uansett - takk for hyggelig PM - venner
Hehe, du er fønni.
I denne tråden har vi lært:
Produsenten tilbyr ikke testmodellen/varianten/konfigurasjonen på sin hjemmeside. Importøren tilbyr ikke testmodellen/varianten/konfigurasjonen på sin hjemmeside, men lar deg - nå er jeg like ved å trykke inn caps lock her - oppgradere til en slik modell/variant/konfigurasjon.
En slik test er ikke urettferdig overfor de stakkars sykkelsmykkeprodusentene i sør, men overfor merker som ikke importeres av et firma som tilfeldigvis også er landets største produsent av hjulsett. Det er selvsagt helt udramatisk, men jeg tenkte jeg skulle nevne det.
(Forskjellen på oppgitt hjulvekt er forresten 330 gram, give or take. Forskjellen mellom oppgitt vekt på unaas.no og landevei.no er 400 gram.)
Fred ut.
[Re: gauter]
#270795018/05/202219:29
Noen innvender at testerne sykler på et såpass høyt nivå at det ikke er relevant for leserne. Det argumentet skjønner jeg lite av.
Dette er ikke noe jeg har tenkt nøye på eller et veldig viktig poeng og jeg synes i hovedsak testene er gode, men for min del oppleves sykler forskjellig i høy og lav fart. Om alle stier bombes og droppes ned i 30 km/t får man ikke et bilde av hvordan den oppfører seg når terrenget oppleves knotete. Blant annet.
Det er helt sant, men det er jo ikke snakk om konstant gønning heller. Akkurat når det gjelder stisykler, kan det med balanse i lav fart (teknisk terreng) ha noe å si. Men ikke på rittsykler.
Dette er overførbart til f.eks. løpesko: Jeg ville ikke lagt særlig vekt på en test av dyre konkurransesko med karbonplate, hvis testen var utført av en stor bamse med dårlig løpeteknikk og som aldri en gang er i nærheten av 4:00 i kilometertid.
Derfor er også såkalte "parking lot tests" av sykler lite verdt.
Er kun delvis enig. Er testen av konkurransesko gjort av en løper som er betydlig bedre enn deg så er nok relevansen tilsvarende lav. Sitter på upubliserte tester som viser store forskjeller mellom hva som er best for en eliteløper og en supermosjonist.
Dette er definitivt det samme på sykkel. Ganske så sikkert at pysete meg kommer best ut av det med noe annet enn hodeløse tullinger (eller gode syklister som de også kalles).
#270795518/05/202219:50
Fortsetter å skjule, for spesielt interesserte, av respekt for våre terrengvenner.
Importøren tilbyr ikke testmodellen/varianten/konfigurasjonen på sin hjemmeside, men lar deg - nå er jeg like ved å trykke inn caps lock her - oppgradere til en slik modell/variant/konfigurasjon.
Jeg er usikker på hva du mener, men jeg gjør et forsøk:
Du mener at det er feil å si at...
...men at de derimot oppgraderer. Siden Unaas bruker ordet oppgradere.
Å oppgradere er her et markedsføringsord for å tilby. Jeg prøver å unngå å bruke markedsføringsord.
All respekt for Unaas, men det er ikke sikkert at det er en objektiv sannhet at deres hjul er en oppgradering fra ethvert hjulsett som en italiensk toppmodell til over hundre tusen kommer med fra produsent. Jeg skal i hvert fall ikke påstå det.
At man må ta kontakt med forhandleren for å få et pristilbud på sykkelen med alternative hjul, synes jeg ikke er prinsipielt avgjørende. Det er bare et praktisk forhold. Dette er ikke en ren nettbutikk der hele salgsprisessen nødvendigvis er digitalisert.
En slik test er ikke urettferdig overfor de stakkars sykkelsmykkeprodusentene i sør, men overfor merker som ikke importeres av et firma som tilfeldigvis også er landets største produsent av hjulsett.
Beklager, jeg klarer ikke å se den logikken.
Det er et faktum at forhandleren her tilbyr alternative hjul. Det er en realitet for norske syklister som vurderer å kjøpe sykkelen. Det er ikke rettferdig eller urettferdig, det bare er slik.
At en annen forhandler eventuelt ikke gjør det samme for et annet merke er i så fall også et faktum. Som norske syklister må forholde seg til. Og som eventuelt en test i norsk sykkelpresse kan avspeile.
Men jeg håper og tror at forhandlerne som tilbyr rammesett i denne klassen er fleksible og tilbyr alternative hjulsett.
(Forskjellen på oppgitt hjulvekt er forresten 330 gram, give or take. Forskjellen mellom oppgitt vekt på unaas.no og landevei.no er 400 gram.)
Beklager hvis jeg har gått meg vill her, men trodde ikke at Unaas' hjul var så mye lettere.
Unaas oppgir at 50 Supreme veier 1340 gram, uten at jeg vet nøyaktig hvilket oppsett det er i (type boss og aksling). Det skriver også Landevei.
Wilier oppgir at SLR42KC veier 1587 gram pluss/minus noen prosent. Det lenkes dertil også fra forhandlerens hjemmeside.
Differansen er 247 gram, avrundet til 250. Om jeg ikke har blingset.
Jeg forstår at forskjell på oppgitt vekt for komplette bygg kan ha flere forskjellige årsaker, fra rammestørrelse til gitte variasjoner i materialvekt for både rammesett og komponenter, og visstnok selv lakkeringen.
#270797219/05/202205:43
Akkurat når det gjelder stisykler, kan det med balanse i lav fart (teknisk terreng) ha noe å si. Men ikke på rittsykler.
Dette var et merkelig utsagn. Her virker det nesten som du forutsetter at rittsykler kun brukes av folk som sykler fort i sykkelritt. For meg med mine høyst middelmådgie stravatider er det hvertfall høyst relevant å vite hvordan en rittfulldemper klarer seg i knotete terreng. Det virker nesten som du mener jeg ikke er relevant som kjøper av denne typen sykler.
Sitat: gauter
Dette er overførbart til f.eks. løpesko: Jeg ville ikke lagt særlig vekt på en test av dyre konkurransesko med karbonplate, hvis testen var utført av en stor bamse med dårlig løpeteknikk og som aldri en gang er i nærheten av 4:00 i kilometertid.
Dette var et enda merkeligere utsagn. Jeg er vel kanskje det du kaller en "stor bamse" og løper vel mila på 48-50 min. Strava sier vel at jeg er nokså midt på treet blant folk som løper og ser på sosiale medier etc. at det er rikelig med folk som løper veldig mye saktere enn meg. Har karbonsko, riktignok av mengdetypen, som jeg bruker når jeg løper på asfalt o.l. Dyre var de også. Hvorfor er det ikke relevant hvordan jeg opplever skoen? Kan det være at en som løper på 4.00 opplever skoen annerledes enn en som løper på 4.45?
[Re: larsb]
#270797519/05/202206:12
Mine beskjedne tips til forbedring av blad og nettsider.
1) Ikke slipp artiklene på nett før bladet kommer i postkassa. Da er det i alle fall uten interesse å lese det. 2) Merk artikler på nett når de er skrevet og sluppet første gang om de er resirkulert.
LarsB
Dette burde faktisk være et minimum så lenge dette er en betalingstjeneste. Graden av resirkulering på sidene får det til å framstå som det produseres mye mer innhold enn det faktisk gjøres. Etter litt vel mange skuffelser over resirkulert innhold har jeg nesten sluttet å klikke på artikler som jeg ikke vet omhandler nylige hendelser.
[Re: trond67]
#270803819/05/202210:31
Bladet Terrengsykkel, slik vi husker det på sitt beste som inspirerende kvalitetsblekke, er definitivt savnet. Dessverre tror jeg vi aldri får se Terrengsykkel gjenoppstå i papirformat. Markedet for ikke-målbare printannonser er tilnærmet utradert, i dag alt skal regnes hjem i klikk og rates med pixel-tracking og CTAs. Det holder ikke å flashe med lesertall eller opplagstall som revideres en gang i året - den tid er forbi, synd men sant.
Løvsteika
[Re: larsdx]
#270805219/05/202212:01
Akkurat når det gjelder stisykler, kan det med balanse i lav fart (teknisk terreng) ha noe å si. Men ikke på rittsykler.
Dette var et merkelig utsagn. Her virker det nesten som du forutsetter at rittsykler kun brukes av folk som sykler fort i sykkelritt. For meg med mine høyst middelmådgie stravatider er det hvertfall høyst relevant å vite hvordan en rittfulldemper klarer seg i knotete terreng. Det virker nesten som du mener jeg ikke er relevant som kjøper av denne typen sykler.
Nja, vi prater kanskje litt forbi hverandre her, og jeg var litt upresis og sleivete. Selvsagt spiller balanse inn på en rittsykkel. Siden jeg veit at du har fulgt med en stund, har du også fått med deg at Terrengsykkel tester rittsykler på variert underlag, også sti. Mer på sti med røtter og stein, som vi kjenner hjemmefra, enn de fleste andre redaksjoner, tror jeg. Det er gjerne nettopp på sti at forskjellene blir tydelige. Komfort, framkommelighet og effektivitet er sentrale parametre syklene måles på. Balanse/tyngdepunkt nevnes jo også hyppig i testene, som seg hør og bør. Men rittsykler måles ikke på hvor sakte de kan sykles før man ramler av - men det tror jeg ikke du mente, heller.
Sitat: larsdx
Dette var et enda merkeligere utsagn. Jeg er vel kanskje det du kaller en "stor bamse" og løper vel mila på 48-50 min. Strava sier vel at jeg er nokså midt på treet blant folk som løper og ser på sosiale medier etc. at det er rikelig med folk som løper veldig mye saktere enn meg. Har karbonsko, riktignok av mengdetypen, som jeg bruker når jeg løper på asfalt o.l. Dyre var de også. Hvorfor er det ikke relevant hvordan jeg opplever skoen? Kan det være at en som løper på 4.00 opplever skoen annerledes enn en som løper på 4.45?
Jo, sikkert. Men derfor vil jeg kanskje legge vekt på betraktninger fra en som har både mosjonistfart og supermosjonist- eller elitefart inne. Akkurat som på sykler - raske rittsykler er laget for verdenscupnivå. Mitt inntrykk er at konkurransesko med karbonplate (som jeg sikter til, ikke såkalte mengdetreningssko) ikke primært er laget for mosjonister med stor kjøpekraft. Nike ZoomX Vaporfly Next% ble jo utviklet til og i tett samarbeid med Eliud Kipchoge. For eksempel har nok mange kjøpt seg karbonplatesko og blitt litt skuffet. Kanskje de til og med får mer vondt i beina enn med gamleskoa - nettopp på grunn av karbonplata og litt middelmådig teknikk, fordi de jogger og ikke løper, og da kommer ikke karbonplata til sin rett.
Hovedpoenget mitt er at utstyr som er laget for å vinne verdenscup og mesterskapsmedaljer, bør testes i rammer så tett på intendert bruksområde som mulig. Det må vel være litt av premisset. Da er det ikke feil at spreke folk står bak.
Sjøl har jeg aldri vært med på test av utforsykler. Det ville blitt feil og lite troverdig, ettersom jeg ikke har fartsferdighetene nedover til å sette en utforsykkel ordentlig på prøve.
For å gjenta, jeg trekker ikke i trådene på tester i Terrengsykkel/Landevei, så her uttrykker jeg bare mine personlige synspunkter, forhåpentligvis uten å framstå som flåsete eller arrogant.
Gaute
#270806019/05/202212:37
Sjøl har jeg aldri vært med på test av utforsykler. Det ville blitt feil og lite troverdig, ettersom jeg ikke har fartsferdighetene nedover til å sette en utforsykkel ordentlig på prøve.
Jeg tror derimot at det kanskje kunne hatt noe for seg, å ha noen linjer fra "ola u-pro" i en test, så lenge den ola'en er en flink tester. Hva en proff dh'er sier om en sykkel er mindre interessant for meg (hvis jeg snuste på en DH-sykkel) enn en som bare har sykla DH et par år feks (men igjen, har solid test-kompetanse).
Bladet Terrengsykkel, slik vi husker det på sitt beste som inspirerende kvalitetsblekke, er definitivt savnet. Dessverre tror jeg vi aldri får se Terrengsykkel gjenoppstå i papirformat. Markedet for ikke-målbare printannonser er tilnærmet utradert, i dag alt skal regnes hjem i klikk og rates med pixel-tracking og CTAs. Det holder ikke å flashe med lesertall eller opplagstall som revideres en gang i året - den tid er forbi, synd men sant.
Sånn er det dessverre. Derfor håper jeg at de gir 100% på nett slik at man kan få 1 produkt som er bra og ikke 2 som er halvveis. :-) Vi trenger både landevei og terrengsykkel her hjemme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
1) Ikke slipp artiklene på nett før bladet kommer i postkassa. Da er det i alle fall uten interesse å lese det. 2) Merk artikler på nett når de er skrevet og sluppet første gang om de er resirkulert.
LarsB
Dette burde faktisk være et minimum så lenge dette er en betalingstjeneste. Graden av resirkulering på sidene får det til å framstå som det produseres mye mer innhold enn det faktisk gjøres. Etter litt vel mange skuffelser over resirkulert innhold har jeg nesten sluttet å klikke på artikler som jeg ikke vet omhandler nylige hendelser.
Samme her, jeg leser nesten ikke testene på terrengsykkel.no lengre fordi det er umulig å vite om det er en resirkulert test eller om den faktisk er ny. Denne f.eks.: KNEBESKYTTERE OG KNEBESKYTTELSE SYKKEL - TESTER 2022
Tirsdag 05. april 2022. kl 07:30
Den må jo være ny av året, eller? Men når jeg leser litt så ser det velkjent ut, leste jeg ikke denne testen av RaceFace Indy i fjor da jeg tittet på knebeskyttere? Jeg vet ikke, men pga tidligere erfaring med resirkulerte artikler som ikke er merket som det så blir jeg ganske skeptisk.
Dette har vært oppe mange ganger. Hvorfor merker dere ikke resirkulerte artikler med original publiseringsdato?
Redigert av Arne_And; 19/05/202212:39.
#270806819/05/202212:58
Gaute, vi er som du skriver ikke kjempeuenige. Mitt generelle inntrykk er som jeg skrev før i tråden at testene er bra.
Siden jeg veit at du har fulgt med en stund, har du også fått med deg at Terrengsykkel tester rittsykler på variert underlag, også sti. Mer på sti med røtter og stein, som vi kjenner hjemmefra, enn de fleste andre redaksjoner, tror jeg. Det er gjerne nettopp på sti at forskjellene blir tydelige. Komfort, framkommelighet og effektivitet er sentrale parametre syklene måles på. Balanse/tyngdepunkt nevnes jo også hyppig i testene, som seg hør og bør. Men rittsykler måles ikke på hvor sakte de kan sykles før man ramler av - men det tror jeg ikke du mente, heller.
Nei, det mener jeg ikke, men for min del er kanskje egenskapene på knotete sti viktigere enn å spare to sekunder opp den lokale monsterbakken om jeg skal kjøpe ny rittsykkel. For en som sykler på elitenivå og kjemper om sekunder vil jeg tro det er omvendt.
Jo, sikkert. Men derfor vil jeg kanskje legge vekt på betraktninger fra en som har både mosjonistfart og supermosjonist- eller elitefart inne. Akkurat som på sykler - raske rittsykler er laget for verdenscupnivå. Mitt inntrykk er at konkurransesko med karbonplate (som jeg sikter til, ikke såkalte mengdetreningssko) ikke primært er laget for mosjonister med stor kjøpekraft. Nike ZoomX Vaporfly Next% ble jo utviklet til og i tett samarbeid med Eliud Kipchoge. For eksempel har nok mange kjøpt seg karbonplatesko og blitt litt skuffet. Kanskje de til og med får mer vondt i beina enn med gamleskoa - nettopp på grunn av karbonplata og litt middelmådig teknikk, fordi de jogger og ikke løper, og da kommer ikke karbonplata til sin rett.
Hovedpoenget mitt er at utstyr som er laget for å vinne verdenscup og mesterskapsmedaljer, bør testes i rammer så tett på intendert bruksområde som mulig. Det må vel være litt av premisset. Da er det ikke feil at spreke folk står bak.
Nei, det er ikke feil, men det går an å tenke gjennom hvem leserne og kjøperne er. For eksempel er det nok relativt mange mosjonister på rundt mitt nivå som kan la seg friste til å prøve å barbere et minutt eller to på 10km ved å kjøpe karbonsko.
Løper forøvrig med Hoka Carbon X som med litt velvilje kan kalles en mengdesko.
[Re: larsdx]
#270807319/05/202213:07
Nei, det er ikke feil, men det går an å tenke gjennom hvem leserne og kjøperne er. For eksempel er det nok relativt mange mosjonister på rundt mitt nivå som kan la seg friste til å prøve å barbere et minutt eller to på 10km ved å kjøpe karbonsko.
Absolutt. Når det kommer til stykket, faller vel de fleste av oss i kategorien godt voksne, stæsjglade mosjonister.
Gaute
#270807919/05/202213:19
Et moment mht Fri Flyt som fellesblad er jo interessen for artikler om det hotteste innenfor hver enkelt gren. I motsetning til hva som ble skrevet for en stund tilbake i denne tråden så skulle man jo tro at snittleseren vil ha størst interesse for testing av sykler i et litt lavere segment. Samme som vi syklister vil ha større interesse for testing av klatreutstyr, kajakk, telt etc på et lavere nivå, og ikke utstyret som kanskje tiltrekker en 'heltids' kajakkpadler. Skulle tro bladet kun blir veledyktig hvis det fremstår som et blad som alle abonnenter har interesse av å lese mer eller mindre alt i. Hvis hver nisje kun leser noen få sider er ikke konseptet levedyktig.
LarsB
Samme her, jeg leser nesten ikke testene på terrengsykkel.no lengre fordi det er umulig å vite om det er en resirkulert test eller om den faktisk er ny. Denne f.eks.: KNEBESKYTTERE OG KNEBESKYTTELSE SYKKEL - TESTER 2022
Tirsdag 05. april 2022. kl 07:30
Den må jo være ny av året, eller? Men når jeg leser litt så ser det velkjent ut, leste jeg ikke denne testen av RaceFace Indy i fjor da jeg tittet på knebeskyttere? Jeg vet ikke, men pga tidligere erfaring med resirkulerte artikler som ikke er merket som det så blir jeg ganske skeptisk.
Dette har vært oppe mange ganger. Hvorfor merker dere ikke resirkulerte artikler med original publiseringsdato?
Dette er min favoritt: En artikkel som ble publisert om to dager!
Saywut? Artikkelen ble lagt ut 22. januar, men datert 24. januar. Da snakker vi ferskvare!
Eller forresten - denne om ryggtrening fra mars er kanskje enda bedre.
Viste seg å være seks år gammel.
#270832121/05/202218:10
Jeg abbonerer også på bladet Kondis. Der hadde jeg også ønsket at Terrengsykkel kunne lagt seg også. Topp, bredde, reportasjer, tester. Og lite fjas og fanteri. (Hva jeg anser som fanteri, er det sikkert andre som liker)
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
#270832321/05/202218:51
Gode reportasjer fra de stedene som går under radaren. Ildsjeler som står på, lokale helter, entusiasme, bredde, rittrapporter fra både XC og enduro. Det hadde vært grunn til fornyelse. Er vel en av de (få?) som savner papirmagasinet. Det var alltid kos å få i kassa, herlig underholdning på gubbetronen. Tekstur, nydelig fotografi og eksklusivitetsfølelsen forsvinner med nettartikler. Mer enn nok av gode nettsteder å gnu på når det gjelder tester og stæsj ellers for min del.
Gode reportasjer fra de stedene som går under radaren. Ildsjeler som står på, lokale helter, entusiasme, bredde, rittrapporter fra både XC og enduro. Det hadde vært grunn til fornyelse. Er vel en av de (få?) som savner papirmagasinet. Det var alltid kos å få i kassa, herlig underholdning på gubbetronen. Tekstur, nydelig fotografi og eksklusivitetsfølelsen forsvinner med nettartikler. Mer enn nok av gode nettsteder å gnu på når det gjelder tester og stæsj ellers for min del.
Etter hva jeg har skjønt er det mange som savner det gamle. Greia er vel at det kommer ikke tilbake og det nye bladet er ikke helt det store.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#270833221/05/202222:23
D koker vel ned til at det sånn egentlig bare er to betalte journalister. En til terreng og en til landevei. Kanskje en slenger her og der som får noe stæsj og penger til iskrem og hangaroundstatus for en bildeserie. Det er en marginal aktivitet som vi bedriver i et grisgrendt land. Annonsekronene reflekteres nok i det faktumet.
"It never gets easier, you just go faster."
[Re: sanouka]
#270834422/05/202207:28
D og penger til iskrem... Det er en marginal aktivitet som vi bedriver i et grisgrendt land. Annonsekronene reflekteres nok i det faktumet.
Ser jo at flere etterlyser turrapporter o.l. IMHO er det problemet litt todelt. 1. Folk kan helt sikkert være flinkere til å sende inn forslag til turrapporter osv. Redaksjonen er sikkert avhengig av å bli tipset eller at folk tar kontakt. Personlig har det vært svært motiverende å lese om andre stisyklister på tur.
2. Dersom bladet/nettsiden faktisk ønsker å ha turrapporter fra hobbysyklister på tur så bør dette betales bedre enn hva jeg har opplevd tidligere. Har ved noen anledninger skrevet turrapporter. Betaling for bilder og tekst har vært ganske laber. Dette gir noe mindre insentiv til å skrive rapporter i en hektisk hverdag. Sitter nå på et par turer som erfaringsmessig kunne passet bra, men gidder ikke få ut fingern for å kunne kjøpe en ekstra softice med jordbærstrøssel.
Kan forøvrig godt hende at turene vi har vært på, bildene eller tekstene ikke er verdt mer kronasjer, men virker ikke som om det kryr av spennende turartikler der ute.
#270837122/05/202214:21
Kjempetrist at bladet er borte. Var på en av de største narvesen i Oslo byen her om dagen og ikke ett eneste terrengsykkel magasin var å oppdrive. Virker som pandemien har vært tøff for flere. Som flere har vært inne på så må nok i vertfall terrengsykkel på nett bli mye bedre på nett ganske så snart. Selv er jeg av de som synes det er veldig artig og lese norske tester av både mtb og emtb.
#270839522/05/202219:43
Jeg kan forstå at det er vanskelig å få papirutgavene i balanse, selv om jeg mener at annonsemarkedet burde tatt tatt seg kraftig opp nå.
Det som dog irriterer meg mest er at den digitale dekningen er så ujevn og uforutsigbar. Hvis Landevei faktisk skal proffsykling så må de være på hugget hele tlda.
Når Idar Andersen tar en stor seier så forventer jeg at Landevei dekker det, men nei da. Derimot skriver VG om det?!
[Re: runermm]
#270839822/05/202219:58
Jeg kan forstå at det er vanskelig å få papirutgavene i balanse, selv om jeg mener at annonsemarkedet burde tatt tatt seg kraftig opp nå.
Det som dog irriterer meg mest er at den digitale dekningen er så ujevn og uforutsigbar. Hvis Landevei faktisk skal proffsykling så må de være på hugget hele tlda.
Når Idar Andersen tar en stor seier så forventer jeg at Landevei dekker det, men nei da. Derimot skriver VG om det?!
Hei du. Jeg og Knut greier faktisk ikke skrive om absolutt alt og alle hele tiden. Det går ikke. Vi kan dessverre ikke sitte vakt hver enda helg - sånn tilfelle noe skulle skje. Av og til, sånn som nå, må vi dessverre tåle å ikke kunne følge det opp.
Sporten i VG er en stor redaksjon som gjør nettopp det - sitter vakt. Hvor mange de har på sporten akkurat nå vet jeg ikke, men jeg vil tippe det er 8-10 stykker, som er en del av en turnus. Da går det greit for en av journalistene å ta tak i den saken, ettersom rette vedkommende får fri til uka. Det gjør altså ikke vi. Eller, vi kan, men fordi vi er glade i jobben vår tar vi gjerne i et ekstra tak.
Jeg synes det er hyggelig at dere ønsker mer, men enkelte helger må vi prioritere annerledes - denne helgen er det simpelthen snakk om at den ene har fri, og den andre må jobbe med andre saker.
Jeg skulle også ønske at annonsemarkedet var i vater igjen, men det er dessverre langt fra slik.
Hei du. Jeg og Knut greier faktisk ikke skrive om absolutt alt og alle hele tiden. Det går ikke. Vi kan dessverre ikke sitte vakt hver enda helg - sånn tilfelle noe skulle skje. Av og til, sånn som nå, må vi dessverre tåle å ikke kunne følge det opp.
Sporten i VG er en stor redaksjon som gjør nettopp det - sitter vakt. Hvor mange de har på sporten akkurat nå vet jeg ikke, men jeg vil tippe det er 8-10 stykker, som er en del av en turnus. Da går det greit for en av journalistene å ta tak i den saken, ettersom rette vedkommende får fri til uka. Det gjør altså ikke vi. Eller, vi kan, men fordi vi er glade i jobben vår tar vi gjerne i et ekstra tak.
Jeg synes det er hyggelig at dere ønsker mer, men enkelte helger må vi prioritere annerledes - denne helgen er det simpelthen snakk om at den ene har fri, og den andre må jobbe med andre saker.
Jeg skulle også ønske at annonsemarkedet var i vater igjen, men det er dessverre langt fra slik.
Har dere ikke stoffutveksling? VG Nett fronter deres stoff, så da kunne man kanskje unntaksvis legge en sak fra VG Sporten på egen front?
#270840422/05/202220:49
Jeg skjønner at det ikke er vond vilje som ligger bak og at ressursene er (veldig) begrenset. Men: Kan dere ikke engasjere en junior som kan fylle inn hullene? Vi forventer ikke Alpers-kvalitet hele tida, men bare få det ut
Og som allerede nevnt: Litt tettere samarbeid med VG er kanskje mulig, både redaksjonelt og på annonsesalg?
Aller helst ønsker jeg meg mange flere betalende abonnenter, men da må det også leveres slik at man får i gang en jevn, positiv spiral. Blir litt støtecup nå syns jeg.
#270840722/05/202221:01
Har dere ikke stoffutveksling? VG Nett fronter deres stoff, så da kunne man kanskje unntaksvis legge en sak fra VG Sporten på egen front?
Jo - vi har til tider/ kan ha det. Men det betinger like fullt at jeg eller Knut må ta jobben med å få det ut på vår side.
Jeg skjønner at det ikke er vond vilje som ligger bak og at ressursene er (veldig) begrenset. Men: Kan dere ikke engasjere en junior som kan fylle inn hullene? Vi forventer ikke Alpers-kvalitet hele tida, men bare få det ut
Og som allerede nevnt: Litt tettere samarbeid med VG er kanskje mulig, både redaksjonelt og på annonsesalg?
Aller helst ønsker jeg meg mange flere betalende abonnenter, men da må det også leveres slik at man får i gang en jevn, positiv spiral. Blir litt støtecup nå syns jeg.
Takk takk.
Vi og VG har to helt separate avdelinger for salg og marked. De kan ikke lenkes opp mot hverandre nå (om det blir sånn i fremtiden aner jeg ikke), ettersom vi er helt ulike produkter. Å annonsere på VG eller sponse Spårtsklubben, er noe helt annet enn å være klesleverandør til High Camp.
Det er ønskelig med et større redaksjonelt samarbeid på tvers av redaksjonene, men jeg tror ikke det er realistisk med en god flyt før i 2023. Det kan helt klart bli mer nå, men at det blir sømløst på tvers av sidene må vi nok vente litt til med. Akkurat nå må vi ri av den første vårstormen. Vi har lange uker frem til NM er over, og det blir nok først på andre siden av sommeren vi har anledning til å ta tak i det nærmere.
Når det gjelder frekvens - er vi dessverre nødt til å holde å holde høyere tempo i deler av sesongen enn andre. Vårklassikerne, den norske sesongåpningen, Styrkeprøven og NM er ritt der vi er til stede og jobber lange dager. Ut over det må vi ta tak i det viktigste - gitt at vi har anledning. Denne helgen ble det dessverre ikke mulig. Ironisk nok er jeg opptatt med et stort portrett av Dag Otto - som skal på trykk i Fri flyt.
Det blir bra - men det tar veldig mye tid fra landevei.no..
Hvis Fri Flyt har hovedinntektene fra annonse og ikke brukerbetaling skulle jeg tro tilsier at man har et strategisk problem, uten at jeg kjenner "Narvesen-segmentet" så godt. Trenden i medienorge nå er hvertfall at lønnsomme publikasjoner har størstedelen av inntektene fra brukerbetaling (papir og digitalt). En 70/30-fordeling er vel ganske typisk.