Flaggregler... avleggs tullball?
|
Re: Flaggregler... avleggs tullball?
[Re: Gråstein]
19/05/2022 07:22
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
man trenger ikke gå HELT bananas med reglene og skrive leserinnlegg i Adressa når naboen glemte flagget ved solnedgang. Men nå må du heller ikke glemme at hele denne tråden ble startet fordi trådstarter følte seg krenket av TANKEN om at noen kunne skrive et slikt leserinnlegg. Ikke at det faktisk var skrevet et. Hehehe, det er jo vanlig å bli 3. parts krenket. Feks at en som ikke er same blir krenket av en uttalelse om samer, på vegne av samene. Dette er da scenario eller hypotetisk krenket. Krenkelse på grunn av et potensielt leserinnlegg :-)
|
|
|
[Re: Howard]
19/05/2022 07:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Land som i løpet av de par hundre siste åra har klart å bli velfungerende, siviliserte samfunn - har (grovt sett) det til felles at de har noenlunde felles normer og verdier, respekt for myndigheter / autoriteter / lovverk og at folk flest innretter seg og oppfører seg noenlunde i henhold til sosiale samfunnsmessige normer. Jeg tror det er viktig i denne sammenhengen at man ikke uten videre kaster flaggregler, skjermluenormer osv under bussen «bare fordi det er gammeldags og utdatert». Jeg tror det er summen av alle disse små tingene som skaper nasjoner, noe som igjen er en forutsetning for velfungerende samfunn.
+1
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
19/05/2022 07:36
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Noe som nå nettopp slo inn hos meg:
Hvis man altså anser fenomenet "flaggregler" for å være noe totalt irrelevant og hinsides - hvorfor da i det hele tatt bry seg med flagget ? Altså, hvis det ikke har noen hensikt å ha noen regler rundt "det tøystykket", hvorfor da interessere seg for det tøystykket i første omgang ?
?? Man kan ha respekt for flagget, selv om man synes reglene rundt opp&ned er litt tullete eller ikke så viktige, på hvilken måte er det vanskelig å se?
|
|
|
19/05/2022 07:39
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Land som i løpet av de par hundre siste åra har klart å bli velfungerende, siviliserte samfunn - har (grovt sett) det til felles at de har noenlunde felles normer og verdier, respekt for myndigheter / autoriteter / lovverk og at folk flest innretter seg og oppfører seg noenlunde i henhold til sosiale samfunnsmessige normer. Jeg tror det er viktig i denne sammenhengen at man ikke uten videre kaster flaggregler, skjermluenormer osv under bussen «bare fordi det er gammeldags og utdatert». Jeg tror det er summen av alle disse små tingene som skaper nasjoner, noe som igjen er en forutsetning for velfungerende samfunn.
Jeg vet ikke helt hvor sterk den koblingen er, fra skjermluenormer til "respekt for lovverk". Det du sier her er vel egentlig at alt av smånormer/regler etc aldri skal sendes i graven fordi de alle er en del av limet som holder nasjonen sammen. Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke?
|
|
|
[Re: Gråstein]
19/05/2022 07:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nå er det heldigvis ingen som trenger å stå opp før sola for å heise flagg.
Teknisk sett vil det være vanskelig å heise flagget i samme øyeblikk som du står opp ;-) Med forbehold om at jeg ikke er inne i TS-sjargongen og (mis)forstår noe her her så er det kanskje flere som skal lese flaggreglene?
|
|
|
[Re: Ndreas]
19/05/2022 07:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg vet ikke helt hvor sterk den koblingen er, fra skjermluenormer til "respekt for lovverk". Det du sier her er vel egentlig at alt av smånormer/regler etc aldri skal sendes i graven fordi de alle er en del av limet som holder nasjonen sammen. Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke? Nettopp, samtidig med at vi har tilegnet oss noen nye for å erstatte gamle, som å kle guttebabyer i blått og jentebabyer i rosa, toppløs bading var ganske vanlig før for alle (nå er det bare halvparten som gjør det), og vi kler oss ikke lenger ut som indianere. Sånt veldig generelt lager hver generasjon sine egne normer og verdier, synes at de gamles er avleggs og snakker fy om de yngre generasjonene. (Dette er forøvrig også en fin måte på å klassifisere deltakerne i tråden  )
|
|
|
19/05/2022 07:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke? Men disse endringene skjer hele tiden selv om man ikke demonstrativt lar være å følge dem. Høflighetsformene "de" og "dem" forsvant gradvis - kanskje uten at noen opponerte med dem i særlig utstrekning.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/05/2022 08:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke? Men disse endringene skjer hele tiden selv om man ikke demonstrativt lar være å følge dem. Høflighetsformene "de" og "dem" forsvant gradvis - kanskje uten at noen opponerte med dem i særlig utstrekning. Samtidig er de i fult bruk i samfunn lenger ned som vi gjerne sammenligner oss med. Formen har blitt borte, men i et flat samfunn som vi har i Norge kan det hende høfligheten bare har blitt erstattet av en annen form for høflighet: 'du' og 'deg' som viser nærhet og likhet som vi setter pris på i vårt samfunn.
|
|
|
[Re: Tange]
19/05/2022 09:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Samtidig er de i fult bruk i samfunn lenger ned som vi gjerne sammenligner oss med. Formen har blitt borte, men i et flat samfunn som vi har i Norge kan det hende høfligheten bare har blitt erstattet av en annen form for høflighet: 'du' og 'deg' som viser nærhet og likhet som vi setter pris på i vårt samfunn.
Det er jeg veldig enig i.
|
|
|
19/05/2022 10:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vad er det vi har diskuterat? Luer innomhus. Jag tror det er relativt få som tycker det er viktigt, de er oftast rätt gamla, medans folk flest ikke bryr sig förutom i några situationer der det kan medföra en forskjell (som att elever gjömmer sig under en caps) Flaggregler. Tror de fleste bryr sig om dem men att många nog gör fel ibland utan att så många bryr sig. På de flesta områdena ändras normen kontinuerligt utan att det medför några problem, for eksempel hur man bör gå klädd vid bading.
|
|
|
19/05/2022 13:51
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke helt hvor sterk den koblingen er, fra skjermluenormer til "respekt for lovverk". Det du sier her er vel egentlig at alt av smånormer/regler etc aldri skal sendes i graven fordi de alle er en del av limet som holder nasjonen sammen. Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke? Nettopp, samtidig med at vi har tilegnet oss noen nye for å erstatte gamle, som å kle guttebabyer i blått og jentebabyer i rosa, toppløs bading var ganske vanlig før for alle (nå er det bare halvparten som gjør det), og vi kler oss ikke lenger ut som indianere. Sånt veldig generelt lager hver generasjon sine egne normer og verdier, synes at de gamles er avleggs og snakker fy om de yngre generasjonene. (Dette er forøvrig også en fin måte på å klassifisere deltakerne i tråden  ) Hva mener dere det er som holder for eksempel Norge sammen som nasjon? Hva er det som gjør at vi har et velfungerende samfunn?
|
|
|
[Re: 123nils]
19/05/2022 13:57
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Mitt svar: Forholdsvis homogen kultur, og en tanke i bakhodet om at uorden i samfunnet på våre breddegrader fort kan bli ubehagelig, sånn som på en vinternatt...
|
|
|
19/05/2022 22:00
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Flagget på halv stang 17. mai. Det var på en ca 1 meter lang balkong-stang, i en boligblokk.
Fikk ingen reaksjoner fra naboer, så da det var vel greit.
|
|
|
[Re: Anomyn]
20/05/2022 03:32
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Flagget på halv stang 17. mai. Det var på en ca 1 meter lang balkong-stang, i en boligblokk.
Fikk ingen reaksjoner fra naboer, så da det var vel greit. Eller det var ingen som visste om det var korrekt, så det var ingen som ville ta sjansen på å måtte kondolere...
|
|
|
20/05/2022 06:50
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hva mener dere det er som holder for eksempel Norge sammen som nasjon? Hva er det som gjør at vi har et velfungerende samfunn?
En milliard forskjellige ting som jeg ikke har kompetanse til å si noe bastant om. Du har en teori, og det kan godt være noe i den, men jeg tror virkelig ikke flaggregler og lueforbud etc er signifikante. Personlig tror jeg at tillit til myndighetene pga relativt ansvarlig styring er en av hovedårsakene.
|
|
|
20/05/2022 07:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har en teori, og det kan godt være noe i den, men jeg tror virkelig ikke flaggregler og lueforbud etc er signifikante. Personlig tror jeg at tillit til myndighetene pga relativt ansvarlig styring er en av hovedårsakene.
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer. Sluttet orden og sengestrekk i militæret har ingen direkte relevans til hvordan du opptrer under en militær fremrykning, men summen av en mengde ting, der disse inngår, har absolutt en påvirkning.
|
|
|
20/05/2022 07:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og er den påvirkningen positiv eller negativ? (tenker på militæret, ikke samfunnet i sin helhet)
|
|
|
20/05/2022 07:21
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer.
Kanskje, men hvilken dekning har du for å si noe om styrken og retningen på dette forholdet?
|
|
|
20/05/2022 07:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er det samme som at man kler seg i mørke pene klær i begravelser. Ingen tar skade av at du kommer i rosa joggebukse, aller minst den avdøde, men av respekt så følger man kutymen.
Og hvorfor viser man mer respekt i en begravelse med å vise at man har(hadde) råd til de dyreste klærne? Svart var en vanskelig og dyr farge og å ha råd til å ha svarte klær viste rikdom. Som så oftest følgte røkla etter (apet etter) da det ble billigere å kjøpe svart stoff. Kanskje med hjelp av den franske revolusjon kastet menn all farge på sjøen: Liberté, égalité, fraternité, spesielt det siste. Og i den følgende slengen, innførte man (menn) sørgeklærtradisjoner spesielt for kvinner som fortsatt har sin gjenklang i dagens (gode?) kutyme(?) Håper at ingen stiller i mørke klær i min begravelse. (Med mindre de gjør det i hverdagen også.)
|
|
|
20/05/2022 07:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva mener dere det er som holder for eksempel Norge sammen som nasjon? Hva er det som gjør at vi har et velfungerende samfunn?
Det blir gitt en del svar på det i denne foredragsserien av Harald Eia: https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge Likhet og tillit fremmes som viktige elementer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
20/05/2022 07:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer.
Kanskje, men hvilken dekning har du for å si noe om styrken og retningen på dette forholdet? Ingen ting. Derfor "kanskje".
|
|
|
20/05/2022 07:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og er den påvirkningen positiv eller negativ? (tenker på militæret, ikke samfunnet i sin helhet) Den mener jeg er positiv.
|
|
|
20/05/2022 07:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har en teori, og det kan godt være noe i den, men jeg tror virkelig ikke flaggregler og lueforbud etc er signifikante. Personlig tror jeg at tillit til myndighetene pga relativt ansvarlig styring er en av hovedårsakene.
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer. Då kanske det kommer gå dålig nu når en av norges just nu viktigaste artister har på sig lue på många bilder?
|
|
|
[Re: fredriks]
20/05/2022 08:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer. Då kanske det kommer gå dålig nu når en av norges just nu viktigaste artister har på sig lue på många bilder? Nei. Nå får jeg flashback til klimafornekterne som avskriver global oppvarming fordi det snør et sted på en tid der det vanligvis ikke snør. Det handler om summen av alt.
|
|
|
20/05/2022 08:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje er flaggregler og luekutyme en av mange små komponenter som tilsammen bidrar til et produktivt samfunn med tillit til dem som styrer. Då kanske det kommer gå dålig nu når en av norges just nu viktigaste artister har på sig lue på många bilder? Nei. Nå får jeg flashback til klimafornekterne som avskriver global oppvarming fordi det snør et sted på en tid der det vanligvis ikke snør. Det handler om summen av alt. Det var verkligen en flashback ... De bildene kanske ikke er en outlier men visar hur det faktiskt har blivit i Norge? Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.
|
|
|
20/05/2022 08:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.
Nei. Disse småtingene som binder oss skiftes ut etter hvert. En gang gikk alle menn med hatt. Det har ikke gått dårligere med oss fordi om vi sluttet med det. Kanskje er hatten på vei tilbake - i en annen form
|
|
|
20/05/2022 08:21
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
er det nog för länge sen kört för Norge.
Troligen
|
|
|
20/05/2022 08:49
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
De bildene kanske ikke er en outlier men visar hur det faktiskt har blivit i Norge? Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.
Saken er at ingen mener regelen er "så viktig". Hvem mener i tilfelle regelen er "så viktig"
|
|
|
[Re: appelsin2]
20/05/2022 08:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De bildene kanske ikke er en outlier men visar hur det faktiskt har blivit i Norge? Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.
Saken er at ingen mener regelen er "så viktig". Hvem mener i tilfelle regelen er "så viktig" Var helt klart någon eller några i den andra tråden som tyckte det och den har ju kommit opp i denna tråden också.
|
|
|
20/05/2022 08:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.
Nei. Disse småtingene som binder oss skiftes ut etter hvert. En gang gikk alle menn med hatt. Det har ikke gått dårligere med oss fordi om vi sluttet med det. Kanskje er hatten på vei tilbake - i en annen form Och i just detta fallet skulle jag si att det som diskuteras er hvis en regel som många redan har skiftat ut för lenge sen faktiskt er viktig eftersom andra verkar tycka det.
|
|
|
|
|