Løpetråden
|
Re: Løpetråden
[Re: boltzmann]
14/02/2022 21:07
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring er at å doble fra treningsturer på slike løp, i tid, går helt fint om du har godt treningsgrunnlag i bunn. Altså en 3 timer + når du har muligheten, så klarer du også 6-7 timer én gang.
En avart er back-to-back dager også, f.eks. 3 timer 2 dager på rad. Ultraløp handler om å starte rolig nok, ikke være redd distansen, ha trua på at du klarer det og bli vandt til å løpe på slite bein.
Og ikke minst, lær deg å spise mens du løper.
Redigert av eOpseth; 14/02/2022 21:08.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
15/02/2022 09:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Maurten-gel løser den biffen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/02/2022 10:30
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Maurten-gel løser den biffen. Gel i 6-7 timer bør du ha forsøkt før et løp i hvert fall. Det er lett å bli kvalm om du bare spiser søtt så lenge, da må du sørge for at saltbalansen opprettholdes på en eller annen måte. Potetgull skal ikke undervurderes på slike løp eller salte kjeks.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
15/02/2022 10:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Maurten-gel løser den biffen. Gel i 6-7 timer bør du ha forsøkt før et løp i hvert fall. Det er lett å bli kvalm om du bare spiser søtt så lenge, da må du sørge for at saltbalansen opprettholdes på en eller annen måte. Potetgull skal ikke undervurderes på slike løp eller salte kjeks. Jeg har syklet 14-dagers etapperitt i 40 graders varme kun på gel underveis på etappene. Det var også gammeldags gel i 2002/2003. Maurten-gelen oppleves veldig lite søt og løser seg opp gradvis i magen slik at den ikke gjør deg så kvalm. Men det er klart greit med litt variasjon i 6-7 timer. Snicker/salte nøtter osv kan fungere som variasjon. Blir ikke salte kjeks veldig tørt mens man løper? Litt som mariekjeks, eller ? https://www.landevei.no/sykkelkultur/mariekjeks-som-sykkelmat-ikke-smart
Redigert av sykkeloyvind; 16/02/2022 07:54.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/02/2022 07:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
RITZ fungerer greit, men ikke mange av de på en gang for da kan det bli tørt som du sier. Mariekjeks er nok i særklasse ille Potetgull fungerer fint. Snickers er som du sier ypperlig, men varmen setter noen begrensninger. Jeg er ingen stor fan av peanøttsmør, men brødskiver med peanøttsmør er gode energibomber, men pass på at det enten er en (litt) salt utgave eller at man tilsetter litt salt selv.
Men det er nettopp slikt som bør prøves ut, for kommer kvalmen midtveis i et ultraløp så kan det bli unødig tøft, og den er vanskelig å bli kvitt.
|
|
|
17/02/2022 08:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et interessant spørsmål er jo hvor mye volum man egentlig må trene. Jeg er vel ikke den eneste småfeite amatøren som har erfart at sweetspot på sykkel fungerer svært bra for å komme raskt i for meg helt brukbar form. Eliten har jo drevet med terskeltrening i løping lenge, særlig her i Norge, noe som vel på mange måter minner om Sweetspot og med watt er det mye lettere å styre intensiteten og ha et bevisst forhold til terskel også i terrenget. Man trenger selvsagt langturer for å ikke bli skremt av distansen, men jeg tipper hverdagsmosjonisten helt fint kan klare trene seg opp til ultraform med i hovedsak å trene litt under og rundt terskel.
|
|
|
17/02/2022 08:33
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Min påstand er at du trenger lite, relativt sett. Særlig om du har annen trening i bunn, som nevnt.
Fokus på langtur i rolig tempo for å bygge stamina og å tåle distansen er viktig, også fra skadeståsted. Det er mange ultraløpere som aldri løper en eneste intervall, ikke engang langintervall, selvsagt avhengig av ambisjonsnivået. Men det er noe av det som er bra med ultramiljøet, de har klart å holde på dette at å fullføre trumfer tiden en har brukt. Å komme igjennom er en prestasjon i seg selv.
Nå har jeg som nevnt gjort noen slike løp tidligere, det begynner å bli noen år siden, men jeg leker med tanken om å entre den arenaen igjen i år. Fra å ligge på 12-15 timer på sykkelsetet/uke nå, ville jeg gjort dette enkelt med en til to løpeturer i uka. En tur på ca timen, og en langtur på 2-3 timer. På det grunnlaget mener jeg at jeg skulle klart å gjennomfør ultraløp opptil 50 miles om jeg får til dette i 4-6 måneder før selve løpet, helt uten ambisjoner om noen gode plasseringer. Turene vil da legges opp i omtrent samme terreng som løpet skal være, akkurat det er viktig.
|
|
|
17/02/2022 08:44
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fokus på langtur i rolig tempo for å bygge stamina og å tåle distansen er viktig, også fra skadeståsted. Det er mange ultraløpere som aldri løper en eneste intervall, ikke engang langintervall, selvsagt avhengig av ambisjonsnivået. Men det er noe av det som er bra med ultramiljøet, de har klart å holde på dette at å fullføre trumfer tiden en har brukt. Å komme igjennom er en prestasjon i seg selv.
Dette siste er jo veldig bra og veldig ulikt sykkelmiljøet. Er vel nesten bare Birken og et par andre turritt det er noe særlig antall deltakere som stiller kun for å gjennomføre.
Nå har jeg som nevnt gjort noen slike løp tidligere, det begynner å bli noen år siden, men jeg leker med tanken om å entre den arenaen igjen i år. Fra å ligge på 12-15 timer på sykkelsetet/uke nå, ville jeg gjort dette enkelt med en til to løpeturer i uka. En tur på ca timen, og en langtur på 2-3 timer. På det grunnlaget mener jeg at jeg skulle klart å gjennomfør ultraløp opptil 50 miles om jeg får til dette i 4-6 måneder før selve løpet, helt uten ambisjoner om noen gode plasseringer. Turene vil da legges opp i omtrent samme terreng som løpet skal være, akkurat det er viktig.
[/quote] Er vel omtrent sånn jeg trener også. Akkurat nå vanskelig å få trent i terrenget, men det kommer seg om snøen smelter eller det fryser til igjen. På tredemølla synes jeg det er litt kjedelig å løpe uten intervaller som avbrekk og har foreløpig ikke klart å løpe lenger enn to timer.
|
|
|
20/03/2022 06:21
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Vil bare delen to erfaringer
Erfaring nr1
Har siden i høst trent mye langintervall på mølle/rulle, 2x20min, 3x10min, 4x8min, 5x6min ol, og opplever at det koster lite å ligge i moderat fart. Men det er et glasstak som hindrer meg i å få opp farta når jeg skal akselerere.
Løsninga mi var å legge inn noe 3x10min 45/15 på mølla. Det har en såpass stor effekt at jeg lurer på om det blir piggsko på Far nå når våren kommer slik at en får øvd på 200metere på bana.
Erfaring nr2 Snakka med et utøver i Team Trøndelag (regionlag friidrett) som sa at de trente legg i apparat med 4x6rep med overraskende tunge vekter. En skulle ha samla bein konsentrisk (opp), for så å legge tyngde på en fot og la seg gli ned eksentrisk.
Det å ta tåhev mens en pusser tenna er ikke tungt nok.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
21/04/2022 07:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes jeg har dårlig framgang om dagen. Totalt har trening i vinter vært bra, to litt slappe uker i februar og corona i januar, men de fleste ukene har vært greie.
Løp 100 km totalt uka før påske + litt sykling. Stort sett veldig rolig. I påsken ble det kun fem timer sykling og 10 km løping. På tirsdag løp jeg 26km på asfalt og det gikk etter hvert fryktelig sakte. Pulsen var helt grei, men beina ble sure og treige etter hvert. Føler ikke jeg har noe særlig framgang når jeg prøver løpe "fort" heller. Trener fortsatt til listefyll på Romeriksåsen på langs.
Usikker på hva jeg skal gjøre. Har dårlige erfaringer med å "hvile meg i form"
Eneste trøsten akkurat nå er at det går ganske mye fortere når jeg sykler sti.
|
|
|
28/04/2022 16:02
|
Lasse123
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Første gang på dette forum. Jeg er hobby syklist og hobby jogger. Lurer litt på noe ang løping. Mitt første løp noen gang nå fk lørdag. Ca 8.5 km og ganske så flatt. Jeg har kun løpt rolige langturer fra halvmaraton og opp til 60 km siden jeg startet å løpe for 4 år siden. Aldri fortere en 6:30 per km. Men jeg er fornøyd. For noen måneder siden fant jeg ut at mye langløping ikke er bærekraftig for meg. Tåler ikke det så veldig desverre. Så da tenkte jeg å konvertere til kortløping. Dvs under halvmaraton. Så de siste mnd har jeg prøvd å få fart på kroppen med intervaller med mer. Ikke helt enkelt. Men jeg synes jeg har gjort en eventyrlig framgang. Meg om det. Uansett 8.5 km til helga. Jeg har løpt den løypa 2 ganger. Første gang for 2 uker siden. Snittfart 4:51 min,km. Andre gang 4:35 min,km. Så jeg har lurt litt på om dette er bare å ha en superdag, flaks eller feil på min gps. Men jeg hadde tenkt å løpe på jevne 4:30 per km på Lørdag. Jeg trener så å si alltid alene. Så hvordan det blir sammen med 150 andre vet jeg ikke. Tips og råd den siste dagen tas imot. Lasse
|
|
|
18/05/2022 19:12
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg innvestert i nye asfalt sko og kjøpte inn New Balance Freshfoam X1080 som skulle være myke og fine, men der ble jeg skuffet. Mine gamle og slitte Hoka Speedgoat har jo mykere såle  Andre som har erfaring med disse NB skoene ? Veier drøyt 70kg og jogger i ~10km/t
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Lasse123]
19/05/2022 18:20
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hei Første gang på dette forum. Jeg er hobby syklist og hobby jogger. Lurer litt på noe ang løping. Mitt første løp noen gang nå fk lørdag. Ca 8.5 km og ganske så flatt. Jeg har kun løpt rolige langturer fra halvmaraton og opp til 60 km siden jeg startet å løpe for 4 år siden. Aldri fortere en 6:30 per km. Men jeg er fornøyd. For noen måneder siden fant jeg ut at mye langløping ikke er bærekraftig for meg. Tåler ikke det så veldig desverre. Så da tenkte jeg å konvertere til kortløping. Dvs under halvmaraton. Så de siste mnd har jeg prøvd å få fart på kroppen med intervaller med mer. Ikke helt enkelt. Men jeg synes jeg har gjort en eventyrlig framgang. Meg om det. Uansett 8.5 km til helga. Jeg har løpt den løypa 2 ganger. Første gang for 2 uker siden. Snittfart 4:51 min,km. Andre gang 4:35 min,km. Så jeg har lurt litt på om dette er bare å ha en superdag, flaks eller feil på min gps. Men jeg hadde tenkt å løpe på jevne 4:30 per km på Lørdag. Jeg trener så å si alltid alene. Så hvordan det blir sammen med 150 andre vet jeg ikke. Tips og råd den siste dagen tas imot. Lasse Du kommer til å løpe betydelig raskere på løpet enn du har gjort på trening. Hvor fort vil tiden vise. Bare vær obs på farta første km, for da blir det gjerne mye adrenalin og hodemist.
|
|
|
29/05/2022 07:27
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ecotrail 50 i helgen
Eget løp: Spontan påmelding og dårlige forberedelser. Løp likevel bra fram til stipartiet med mot Fossum, så løp jeg for fort og måtte betale for det resten av turen. Må øve på å veksle mellom å løpe og gå.
Arrangementet er helt supert og folk er utrolig hyggelige. En helt annen opplevelse enn sykkelritt.
Redigert av larsdx; 29/05/2022 07:28.
|
|
|
[Re: larsdx]
29/05/2022 09:22
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Arrangementet er helt supert og folk er utrolig hyggelige. En helt annen opplevelse enn sykkelritt.
31 km her. Fordi det passet inn i treningsprogrammet mitt til Romeriksåsen på langs om noen uker. Etter treningsplanen skulle de siste km etter Lysaker elva løpes i tempofart og det hadde jeg faktisk overskudd til. Veldig tilfredsstillende. Gikk i de bratteste motbakkene og de første 2,5km kilometrene som var i motbakke, så var jeg så heldig å løpe sammen med en fra sykkelklubben og siden vi hadde mye å snakke om, så gikk hele denne bakken i pratetempo. Godt for beina  Jeg må sil meg enig i den gode stemningen og forskjellen i opplevelsen fra sykkelritt.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
29/05/2022 13:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sterk innsats @Juffe. Var mange som tok meg igjen på slutten som nok er i dårligere form enn meg, men flinkere til å disponere. Skal også løpe RPL og skal bruke litt tid på skovalg og drikkesystem neste ukene.
For min del tenler jeg at jeg er ferdig med sykkelritt hvor folk roper "fløtt deg" og er sure. På ecotrail var det tommel opp fra alle som passerte eller ble passert pg god stemning hele veien. Hadde egentlig tenkt løpe 10km over sommeren, men tror jeg må finne en høst-ultra i stedet. Kanskje en backyard?
|
|
|
29/05/2022 13:33
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Ja, en høst-ultra kan bli nok et mål. Kanskje til og med selge billetten til Birken? Jeg løp med vanlige sko i går etter tips fra en venn. Det var jeg glad jeg gjorde da vi kom ut på asfalten, men jeg tror det blir terrengsko på RPL. Jeg vurderer å tape deler av føttene siden det skal være en del myr som skal forseres. Har du løp RPL før @lardsdx??
|
|
|
29/05/2022 14:05
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, ikke løpt. Aldri løpt noe mer enn 40 km før i går. Er spent på terrenget i RPL, veldig uklart for meg hvordan terrenget er i forhold til Østmarka og Nordmarka. Tror kanskje beste skovalg er terrengsko med 5mm drop og ok demping, men det har jeg ikke. Har jo styrken min på sti og sliter på grusen, særlig nedover.Skal teste en tur med nulldrop terrengsko med 2 mil sti og en mil grus , så får vi se.
Bare å gi f.... i Birken nå. Hadde tenkt sykle UB, men ettet de endret datoen gadd jeg ikke. Tror det blir Furusjøen rundt (løpet) og en backyard i oktoberish. Og eco 80 neste år.
|
|
|
29/05/2022 16:11
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Eco 80 tror jeg blir hovedmål for neste år også. Jeg har Sauchony Peregrine med 4mm dropp som jeg er veldig fornøyd med. Løp med 8mm dropp i går.
|
|
|
03/06/2022 06:38
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Backyard Sandefjord virker som et fint høstløp.
|
|
|
23/06/2022 05:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må jeg droppe Romeriksåsen på Langs? Dårlig form siste to ukene, forkjølelse fra mandag, på bedringens vei i dag, men fortsatt slimhoste.
Alle sier jeg må droppe det, men tenkte høre her i stedt for med legen.
|
|
|
23/06/2022 13:41
|
sls
Veteran
|
Veteran
Må jeg droppe Romeriksåsen på Langs? Dårlig form siste to ukene, forkjølelse fra mandag, på bedringens vei i dag, men fortsatt slimhoste.
Alle sier jeg må droppe det, men tenkte høre her i stedt for med legen. Er du i tvil, så bør du stå over et såpass langt løp. Sjekk om du kan få flyttet starten din til neste år.
|
|
|
23/06/2022 17:48
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg snubla og falt for en uke siden og nå har jeg ødem i legg og kne. Trykker jeg på leggen setter fingeren min igjen et spor og knipser jeg på kneet, så skvalper det. Mye som tyder på at jeg må droppe Romeriksåsen på langs ja. Kjip, siden det har vært treningsmålet siden jeg fikk påvist MS tidligere i vinter.
Er det noen som har noen tips? Jeg sendt mail og spurt om det er mulig å flytte påmeldingen min til neste år. Men går ikke det, så har jeg jo lyst til å prøve meg i år og se hvordan det går.
|
|
|
24/06/2022 06:48
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke venteliste for løpet?
|
|
|
24/06/2022 17:23
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er det ikke venteliste for løpet? Det har vært fullbooket i lang tid, men det var mulig å selge og kjøpe plasser frem til og med 22.6. Jeg var så heldig å fikk flyttet plassen min til neste år siden datoen var passert. Legen har dessuten drenert kneet og støttet valget om å utsette deltagelsen.
Redigert av Juffe; 24/06/2022 17:24.
|
|
|
13/09/2022 16:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løp ganske langt på fredag. Eller, langt og langt, men benene var hvertfall i aktivitet i åtte timer.
Hatt gode bein etterpå.
Nå får jeg små stikkende smerter på bakre sidedel av helen. Hvor bekymret bør jeg være? Må jeg droppe å løpe?
|
|
|
13/09/2022 17:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Løp ganske langt på fredag. Eller, langt og langt, men benene var hvertfall i aktivitet i åtte timer.
Hatt gode bein etterpå.
Nå får jeg små stikkende smerter på bakre sidedel av helen. Hvor bekymret bør jeg være? Må jeg droppe å løpe? Hvis det er i feste for akilles senen så hadde jeg vært litt forsiktig, åtte timer løping er langt - regner med mer enn åtte mil når du sier løping og ikke jogging. Må og må, hvis du ønsker å løpe en konkuranse og kan ta smerten etterpå så er det vel bare å gønne på
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/09/2022 17:26
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hatt gode bein etterpå.
Nå får jeg små stikkende smerter på bakre sidedel av helen. Hvor bekymret bør jeg være? Må jeg droppe å løpe? Hvor langt løp du? Jeg løp 60km for over en uke siden og hadde første løpetur forrige torsdag. Det kjentes helt greit. Jeg tror du kan ha godt av å vente noen dager med å løpe. Om smertene ikke gir seg, så kan du jo høre med en med fagbrev på kropp. Minst.
|
|
|
13/09/2022 17:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@Juffe Bare 50km, men i fjellet og det var sykt mye småstein så føttene fikk litt juling.
Løp på søndag og har løpt i går og i dag. I morgen er det planen å løpe en halvtime rolig. Men tenker kanskje jeg skal droppe det hvert fall.
|
|
|
13/09/2022 17:52
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
@Juffe Bare 50km, men i fjellet og det var sykt mye småstein så føttene fikk litt juling.
Løp på søndag og har løpt i går og i dag. I morgen er det planen å løpe en halvtime rolig. Men tenker kanskje jeg skal droppe det hvert fall.
Jeg har lært at man ikke skal løpe med smerter, så ta deg en velfortjent hviledag du 
|
|
|
|
|