Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 19 1 2 15 16 17 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? - ultralydrenser [Re: Beinet1] #2677578 25/08/2021 11:46
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Noen som har erfaring med Biltema sin billigste ultralydvasker for øvrig? Liten sak med 1L volum.

Re: Kjedeolje - hvilken? - ultralydrenser [Re: Jacobsen] #2677583 25/08/2021 11:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Jacobsen
Noen som har erfaring med Biltema sin billigste ultralydvasker for øvrig? Liten sak med 1L volum.

Hadde den nest minste, og den var ok. Døde, da den ikke tålte at det kom litt væske inn i chassiset ved tømming. Nye, mer "industrielle" har 1: mye bedre varmeelement og 2: kraftigere ultralyd. Kan være greit å ha ltt plass, samt at de minste sjelden har noe særlig kraftig ultralydtransducer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2706814 08/05/2022 11:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Man blir lat i denne tropeheten.

Innså i dag at det var på tide å bytte kjedet, og var av gammel vane i ferd med å finne frem hvit og blå sprit for standard Molten-anbefalt fjerning av fabrikkolje før voksing.

Men så slo det meg - som Øyvind har rapportert, Ørjan i Sykkelkomponenter har sagt seg enig i, og grunnleggeren av Smoove har bekreftet til forumet - at det visstnok skal være tilstrekkelig å gi det nye kjedet en standard Smoove Prep-jobb.

Så da gjorde jeg det. Som alltid er det kjapt gjort. Og gikk samtidig over sykkelen med Squirt Bike Cleaner som forresten Squirt anbefaler i konsentrert form for å fjerne olje fra nye kjeder, uten at jeg har vært strålende fornøyd med det tidligere.

Jeg er usikker på resultatetet. Når jeg trekker kjedet gjennom en klut, er det ikke like rent som etter ovennevnte spritvask. Undres om olje er fjernet i leddene. Pedanten i meg er fristet til å ta det av og gi det en spritvask. På den annen side, er det absolutt ikke klissete. Og jeg ser at jeg i farten ikke helt har fjernet noen rester av gamle uhumskheter i trinsehjulene, så det kan ha smittet over.

Oppdatering: Droppet å ta av kjedet for spritvask, men gikk over på nytt med Smoove Prep. Ingen spor etter olje eller skitt på kluten nå. Tror jeg lar det bli med det. Siden det er så varmt. Og selvsagt påføre Smoove når kjede og drivverk er tørt.

Ultralydvasker er sikkert tingen, men dit har jeg ikke kommet ennå.

Lenker er som alltid merket i grønt.

Bare for å komme spørsmålet i forkjøpet:

Nei, dessverre ikke enkelt å få tak i kjede uten fabrikkolje.

Tidligere tilbød enkelte merker kjeder ferdig oppsatt med voks til overkommelig pris, som Squirt KMC.

Vet at Sykkelkomponenter for et par år siden lekte med tanken om å rengjøre kjeder for salg sammen med Smoove, men det har av forståelige grunner ikke materialisert seg.

Så har man alltid CeramicSpeed UFO KMC/Shimano/SRAM. Men da må man grave dypt i lommeboka og ikke finne på å fjerne originalvoks for å føre på sin egen favoritt. Dette er et kjede der man betaler dyrt for optimal funksjon og opptil flere watt spart de første titalls milene på ferskt kjede - for å vinne rittet ICON_SMILE

Det er bare å krysse fingrene for at de store aktørene en dag skal innse at det finnes et marked for kjeder som ikke er innsatt med olje.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2707033 10/05/2022 08:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjøl har jeg en ytterst pragmatisk holdning til dette: Nye kjeder får en dynk med gode, gamle WD-40, som jeg drar av med tørr fille. Så montering, tut og kjør. Liker for øvrig Smoove bedre enn diverse andre produkter jeg har brukt i en del år.

Gaute
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707037 10/05/2022 08:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Zero Friction Cycling selger ferdigpreppa kjeder. Silca selger diamantpolerte og voksede kjeder, men de er så dyre, at de er ansett som race only ICON_WINK

Har en 10-liter med sitrus på g som skal erstatte white spirit for å få vekk fabrikkolje/fett. Silca anbefaler sitrusrens som grovrens. Det er ekstremt viktig at man får vekk fabrikkfett før man har på voks, ellers vil ikke voksen feste seg godt nok til metallet og smøre dårligere.

Å selge usmurte kjeder vil nok ikke være et alternativ for de fleste store produsenter, da litt av formålet med fabrikk-"smøring" også er preservering; å holde kjedet rustfritt under transport og lagring. Alternativet må være emballasje som vil være ressurskrevende, både miljø-, kost-, og plassmessig. (forsikre seg om null oksygen i emballasjen gjennom forventet lagringstid - som kan være i årevis).

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707075 10/05/2022 11:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Men alt var ikke bedre før. Nye Shimanokjeder er smurt med en forholdsvis tynn olje og ikke sånn gammeldags gult våpenfett.
Når jeg preppet et i gå tok det tre minutter i whitespirit og to i kemetyl blårens før jeg var fornøyd med resultatet. Og jeg lar ikke bare minuttene gå. Jeg skvalper dem rundt i to syltetøyglass.

Det finnes også en anbefaling om en nøyaktig prosedyre for innkjøring av nye kjeder med originalgørra på. Dette bør gjøres ved fullmåne og høyvann i cleanroom . Jeg husker ikke hvilken av guruene som anbefaler det. Men gainesene blir for marginale for meg på den måten.

LarsB

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707170 11/05/2022 05:08
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
For lat til å lese tråden. Fikk en åpenbaring her om dagen. Sikkert sagt 100 ganger, men det er forskjell på oljer. Og ikke minst avgjørende hvordan den brukes.
Har i alle år klemt på noe søl og gnidd av og trodd jeg var flink. Etter litt studier renset jeg kjedet ekstremt godt. Ja jeg bruker diesel. Miljøsvin. Tørket av og lot det tørke ytterligere så jeg var helt sikker på at det var tørt.
Hadde Squirt stående. Påførte kvelden før og lot det tørke over natten. Fikk en aha opplevelse. Typ: «dette funket».
Vet det finnes bedre oljer enn den. Opplever squirt til å bli skitten relativt raskt. Smoove som nevnt over er nok den neste jeg vil kjøpe.
Muck Off dry som jeg har kjøpt liter av innser jeg kan kastes… eller brukes til generell trening.

Ceramic speed oljer og silca m.m. Er det virkelig verdt pengene når Squirt og Smoove gjør en ok/god jobb?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707174 11/05/2022 06:21
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har Smoove, squirt, Ceramic Speed og Silca super S. For meg er det verdt forskjellen i kroner. Personlig synes jeg Silca sin er helt konge.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olechr] #2707178 11/05/2022 06:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olechr
Jeg har Smoove, squirt, Ceramic Speed og Silca super S. (...) Personlig synes jeg Silca sin er helt konge.

yes ICON_SMILE

Kan du si noe om hvordan du opplever forskjeller mellom dem? Og gjerne om hvordan Silca utmerker seg?

Som treg hverdagssyklist er jeg særlig nysgjerrig på praktiske ting som holdbarhet mot regn, dernest våt sand og grus

Opplever selv at Smoove er mer holdbar enn Squirt i regn, men at den er sårbar overfor våt sand og grus.

Har ingen erfaring med Ceramic Speed - som jeg har oppfattet som primært tiltenkt ritt - eller Silca.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707180 11/05/2022 07:07
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Brukte squirt på terrengsykkelen i fjor høst og likte det veldig godt. Smurte ganske ofte, og syntes det gikk veldig bra, men en litt for våt tur strippa basically all voksen av og jeg fikk litt problemer med giringa på en eller annen måte. Trodde først girøret hadde fått seg en trøkk, men var visst bare litt lube som skulle til. Tipper jeg blir å kjøre squirt nå i sommer, også gå tilbake til olje på høsten igjen når/hvis det blir vått.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2707263 11/05/2022 15:05
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Jeg har Smoove, squirt, Ceramic Speed og Silca super S. (...) Personlig synes jeg Silca sin er helt konge.

yes ICON_SMILE

Kan du si noe om hvordan du opplever forskjeller mellom dem? Og gjerne om hvordan Silca utmerker seg?

Som treg hverdagssyklist er jeg særlig nysgjerrig på praktiske ting som holdbarhet mot regn, dernest våt sand og grus

Opplever selv at Smoove er mer holdbar enn Squirt i regn, men at den er sårbar overfor våt sand og grus.

Har ingen erfaring med Ceramic Speed - som jeg har oppfattet som primært tiltenkt ritt - eller Silca.

Silcaen er mer flytende når jeg legger den på. Så det virker som den «trekker» mer inn i kjede. Gjør man det har jeg inntrykk av at den holder lengre. Har mange turer nå uten at jeg har smurt på nytt. Samtidig så er den mer avhengig av å stå en stund fra påføring til man bruker sykkelen. Ikke brukt den på vått enda, så spent på hvordan den funker der.

Ambassadør for Scott.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707283 11/05/2022 17:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
På vått er det vel Synergetic som Silca anbefaler. JEG vill enok kjørt super secret chain blend og fylt på med Super Secret drip etter våte turer.

Med alle voksemulsjoner, så MÅ kjedet få stå stille så alt løsningsmiddel fordamper, så det bare er voks igjen som smører. Ellers renner det vekk, spesielt ved våt sykling. Og så må det tørkes vekk alt som er utenpå. det er ikke der man skal smøre.

Skal dere har tester og fakta om hvordan forskjellige kjedesmøringer virker og varer, så sjekk Zero Friction Cycling. Han tester hvordan smøring påvirker levetid på kjedet, og nå som det er såpass vrient å få tak i kjeder, driver selv protour-lagene med varmvoksing for å ha kjeder som varer lenger. Før var det nytt kjede på hver etappe..

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707322 12/05/2022 07:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er over på 100% varmvoksing på egne sykler og Hannes og Minas følger etter en regnværdag uten andre prosjekter.
Det er ganske så enkelt når man er i gang, selv om jeg foreløpig kjører med bare ett kjede til hver sykkel. Når kjedene er i vokserutinen, dvs innledende rens foretatt, tar det meg kanskje ti minutters aktivt arbeid for å fikse dem.

Det eneste jeg ikke er sikker på er når jeg egentlig må gjenta behandlingen.
Den eneste ulempen er at det blir møkkete rundt rulla med nyvokset kjede på vinteren.

LarsB

Redigert av larsb; 12/05/2022 07:30.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707331 12/05/2022 08:13
D
dTd Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
For noen år tilbake var vel rock n Roll gold inn, er det fortsatt bra greier eller er det kommet nye mye bedre løsninger?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: dTd] #2707335 12/05/2022 08:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: dTd
For noen år tilbake var vel rock n Roll gold inn, er det fortsatt bra greier eller er det kommet nye mye bedre løsninger?

Hvis du ser hvor lite faktisk smøring det er i Rock'n'Roll sammenlignet med andre, så begynner du å lure på hva du dreiv med før.
-> Det er faktisk ikke så bra som annet.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: larsb] #2707336 12/05/2022 08:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: larsb
Jeg er over på 100% varmvoksing på egne sykler og Hannes og Minas følger etter en regnværdag uten andre prosjekter.
Det er ganske så enkelt når man er i gang, selv om jeg foreløpig kjører med bare ett kjede til hver sykkel. Når kjedene er i vokserutinen, dvs innledende rens foretatt, tar det meg kanskje ti minutters aktivt arbeid for å fikse dem.

Det eneste jeg ikke er sikker på er når jeg egentlig må gjenta behandlingen.
Den eneste ulempen er at det blir møkkete rundt rulla med nyvokset kjede på vinteren.

LarsB

På rullebruk vokser jeg hver 500km. Ute i tørt vær, hver 2-300km, Ved vått vær, kanskje hver 150km(?)

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707340 12/05/2022 08:36
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Har etpar sesonger med Molten Speed Wax, på stisyklene. Blir slutt på det nå. Stadig så undret jeg på hvorfor kjedet detter ned fra storeklinga på garbaruk-kassetten, hele tiden. Det som fungerte så fint, før. Helt til jeg fant ut at kjedet blir gruelig sideveis stivt av smeltevoks. Så det girer tre gir ned for en halv baklengs omdreining på kranken.

Går seg nok til, men fryktelig plagsomt noen uker/måneder i året.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2707382 12/05/2022 14:43
D
dTd Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: baronKanon
Sitat: dTd

Hvis du ser hvor lite faktisk smøring det er i Rock'n'Roll sammenlignet med andre, så begynner du å lure på hva du dreiv med før.
-> Det er faktisk ikke så bra som annet.

Hmm, får vel vurdere å kjøpe inn noe annet da, selv om jeg fortsatt har en del igjen ICON_TONGUE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707389 12/05/2022 17:34
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
1) Full rens av 3 fabrikknye kjeder med white sprit og blåsprit
2) voksbehandling av 2 kjeder med Silca secret chain blend
3) Kjede 3 Silca synergetic wet lube

Alternativ til full voksbehandling er Silca super secret chain coating. Kan også brukes til forlenging av voksbehandling. Har nå syklet 40 mil på bare denne coatingen og fortsatt ingen ulyder.

Tørt føre: 2 kjeder vekselvis med voks
Vått føre: skifter over til kjede 3 med wet lube

Litt mye styr med rensing av nytt kjede men ellers lite jobb. Et voksbehandlet kjede renses med kokende vann før ny runde i slowcooker. Tar 5 min.

Voksguru er her: https://zerofrictioncycling.com.au/

Redigert av olasun; 12/05/2022 17:43.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707392 12/05/2022 18:47
D
dTd Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Hvor får man kjøpt Silca i Norge?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707395 12/05/2022 19:09
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Bikester

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707396 12/05/2022 19:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bikeshop.no
Glømit. De hadde ikke smøring

Redigert av baronKanon; 12/05/2022 19:48.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707397 12/05/2022 20:22
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
På lillehammer sport har de Wend wax chain lube.. Han ansatte i butikken mente det var helt overlegent bra. Noen med noe erfaringer?
Jeg kjøpte ikke(selv om han prøvde å selge så godt han kunne), men er selvsagt interessert om det er bra saker (når Smooven er tom)

Redigert av Gew88; 12/05/2022 20:22.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Gew88] #2707405 13/05/2022 05:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Gew88
På lillehammer sport har de Wend wax chain lube.. Han ansatte i butikken mente det var helt overlegent bra. Noen med noe erfaringer?
Jeg kjøpte ikke(selv om han prøvde å selge så godt han kunne), men er selvsagt interessert om det er bra saker (når Smooven er tom)

Wend wax er underlegent dritt, spør du de som har målt det. ICON_SMILE Styr unna.
Zero Friction Cycling har skrevet "litt" om det
De har skrevet "litt" mer om det på siden sin

Sitat: Zero Friction Cycling
You may be wondering how does a solid rubbed on the outside of a chain penetrate deep inside to the pins where lubrication is needed. Something that even the best wax emulsion drip lubes have shown to have difficulty with initial penetration.
The short answer is the laws of physics still work, and it simply doesn't. The initial test on cleaned chain following instructions precisely delivered chain wear almost exactly the same as test on a clean chain with zero lubrication. Chain wore almost to 0.5% within the first 1000km whereupon test had to be stopped as resistance was getting higher than coupling could handle.

I imagine their marketing budget is pretty flush as there was a lot left over from the product development budget.....

This is the highest recorded wear for clean block 1 of all lubricants tested to date. Whilst a vast improvement on test 1 following original instructions which recorded 80% wear – 35.7% wear of your chain in 1000km is a lot of hardened steel being abraded through denoting very poor lubrication and very high friction running. There would still be little actual lubrication occurring inside the chain on pins / inner plate shoulders.

Kan ta dette som god fisk for at dette må man bare holde seg unna.

Bare for å gå videre på hvorfor man ikke skal bruke Wend Wax, se på bakgrunnsanimasjonen på https://zerofrictioncycling.com.au/ Der ser man wend wax etter 3000 km mot Molten etter 6000km.

Redigert av baronKanon; 13/05/2022 07:08. Rediger grunn: "litt" mer

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Gew88] #2707411 13/05/2022 06:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
På lillehammer sport har de Wend wax chain lube..

Sånne ting er så skuff, hvis en butikk tar inn crap, så er de crap (i mine øyne). Når jeg skal handle noe fysisk så håper/forventer jeg at de har gjort en initiell bullshit-sortering.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Ndreas] #2707416 13/05/2022 07:25
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas

Sånne ting er så skuff, hvis en butikk tar inn crap, så er de crap (i mine øyne). Når jeg skal handle noe fysisk så håper/forventer jeg at de har gjort en initiell bullshit-sortering.

Da er det mye varer som ikke hadde blitt solgt i butikk ;-) Selv ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn Silca eller Ceramic speed drip så sant man ikke gjør det skikkelig med varmvoks.

Ambassadør for Scott.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olechr] #2707445 13/05/2022 10:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas

Da er det mye varer som ikke hadde blitt solgt i butikk ;-) Selv ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn Silca eller Ceramic speed drip så sant man ikke gjør det skikkelig med varmvoks.

Er forskjell på å ta inn regelrett drit og å ta inn "bra nok for å ha kunder som betaler for seg" ICON_WINK Men å pushe slangeolje er å dra den langt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707473 13/05/2022 13:16
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Takk for svar.
Har ingen andre erfaringer med butikken annet enn at det er hyggelige folk der, og at det er nærmeste butikk jeg får kjøpt Specialized-dekk.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: ØysteinS] #2707481 13/05/2022 13:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: ØysteinS
Har etpar sesonger med Molten Speed Wax, på stisyklene. Blir slutt på det nå. Stadig så undret jeg på hvorfor kjedet detter ned fra storeklinga på garbaruk-kassetten, hele tiden. Det som fungerte så fint, før. Helt til jeg fant ut at kjedet blir gruelig sideveis stivt av smeltevoks. Så det girer tre gir ned for en halv baklengs omdreining på kranken.

Går seg nok til, men fryktelig plagsomt noen uker/måneder i året.

Rart, det funker fint hos meg,både med Garbaruk og Shimano/SRAM kassetter.
Men jeg gjør en oppmykingsøvelse før bruk. Også tatt etter guruene.

Jeg drar kjedet rundt metallrøret på en veibom rett utenfor. Når jeg sager det litt frem og tilbake med en runde rundt røret (om det er forståelig) så spruter overflødig voks av og kjedet har helt ok funksjon på sykkelen etter et par minutters rolig tråkking der voks på innsiden av leddene jobber seg vekk.

LarsB

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2707493 13/05/2022 16:13
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Kjedelinje har nok noe å si. På Evil Offering v1 er det kjedefører fast i ramma, og skal man bruke den, så er kjedelinja låst med ca 1mm. Jeg har grublet på om jeg skal ta det av sykkelen og massere det litt. I vinter puttet jeg bare kjedet på, stivt som en pinne, og senere ut på sykkeltur. Om man skal trille sykkelen opp en kneik så faller kjedet ned av storeklinga av seg selv, så snart man dunker borti kranken. Kanskje varme det littegrann opp, og massere litt.

Side 17 av 19 1 2 15 16 17 18 19

Moderator  support