Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
05/05/2022 11:29
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er glad vi yter litt el-energi til eu i disse tider. I april betalte jeg 70-øre/kWh ( ex avgifter og nettleie). Det synes jeg er billig i en tid hvor Putin truer med å slakte Ukraina og kaldkvele Europa energimessig.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: TrondAM]
05/05/2022 13:04
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Uansett grustak eller ei...175 mål for 320 husholdninger... Må jo vere feil...? 175 * 31,6x31,6 ....
... så cirka 400x400m anlegg. Høres vel cirka riktig ut det. Er nok snakk om betydelig mindre enn 175 000 kvm med solcellepaneler. Edit: feil tall - med en faktor 10!
Redigert av Mmar; 05/05/2022 13:14.
|
|
|
05/05/2022 13:11
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: JoachimV]
05/05/2022 13:17
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Takk! Og det blir vel mer watt per m2 enn vindparker.
Redigert av Mmar; 05/05/2022 13:18.
|
|
|
[Re: Mmar]
05/05/2022 13:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Takk! Og det blir vel mer watt per m2 enn vindparker. Bare å bygge solcelleanlegg i vindparker. Dumt å ødelegge dobbelt så mye areal og anlegge infrastruktur to ganger.
|
|
|
05/05/2022 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: Tange]
05/05/2022 20:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Takk! Og det blir vel mer watt per m2 enn vindparker. Bare å bygge solcelleanlegg i vindparker. Dumt å ødelegge dobbelt så mye areal og anlegge infrastruktur to ganger. Usikker på det nøyaktige regnestykket der for tida. I mitt hode så trenger vi begge deler og da er det ingen konkuranse. Det er en norsk forventing at vi skal ha en-1 stk løsning, vi kan ikke ha flere. Dumt å ødelegge den naturen i vindparkene mer enn nødvendig. Sånn det er mye av nå så er det lett å tilbakeføre og vi ender opp med masse fine grusveier til sykling, rekreasjon og generelt komme seg mer i utmark. Spåkula mi sier at mange vindkraftverk aldri kommer til å få noe fornyet konsesjon etter første runde. Hører ikke mange nordover klager på alle anleggsveiene de har fått tilgang på, perfekt til sykling, rekreasjon og generelt kommer seg lettere ut. Er jo nok av andre muligheter til solceller enn så lenge. Leste akkurat om et industribygg med paneler på vertikale vegger som hadde produsert over kalkulerte forventinger og går veldig i pluss. Ja noe deromkring, jeg tok en rund avregning og fikk 35.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
05/05/2022 20:59
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg er glad vi yter litt el-energi til eu i disse tider. I april betalte jeg 70-øre/kWh ( ex avgifter og nettleie). Det synes jeg er billig i en tid hvor Putin truer med å slakte Ukraina og kaldkvele Europa energimessig.
Jeg rakk å få meg fastpris er før den bikka krona. Jeg har blitt beskyldt for mye i denne tråden men enda ingen som har avslørt min skjulte agenda her at jeg får betalt for å bruke strøm når den blir dyr nok. 
|
|
|
06/05/2022 19:28
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkelig hvor mye tid folk bruker på å klage over høye strømpriser , og kanskje ikke så mye på å finne gunstige avtaler 
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
06/05/2022 20:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Helt vilt hvordan de tviholder på spotpris. Når skiten traff vifta i høst så var det 4% av private stømabonenter på fastprisavtale. Her kan man jo lett tenkte seg til at dette kunne vært en litt smoothere overgang hvis flere hadde hatt fastpris kunne man fordøya dritten over flere år.
Min hypotese er litt sånn gambling-syndrom nå på spotpris at de har tapt så mye at de tviholder på den i god tro om at det skal bli billig igjen til sommeren så de kan spare litt lommerusk igjen.
|
|
|
10/05/2022 06:08
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo åpenbart: spotpris med forståelig påslag er et enkelt produkt å forholde seg til fremfor de tildels innfløkte fastprisavtalene med en drøss forbehold. Hadde ikke kraftsalgsbransjen vært så shady og full av bondefangeri ville mange valgt mer stabile produkter.
|
|
|
10/05/2022 06:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har billig strøm så har ikke sett på några avtal. Møjligt att man kan få bra tillbud før fastpris nu, hur bra det blir beror självklart på hur priset kommer bli i framtiden. Det som i alla fall borde vara uppenbart er att fastpris avtal ikke er noen lösning på vedvaranda höga priser. De kommer självklart ikke sälja ut ström till fast pris billigare än vad medelverdiet på spotpris er övertid. Hvis de gör det nu över tid så er det för att de har gjort dåliga kalkyler.
edit: Tittade på en översikt av avtaler. Tyckte ikke det var så väldigt billiga fastpris avtaler i Oslo. Fra 1.6 kr kWh hvis man binder sig 3 år.
I Trondheim var priset mindre än en tredjedel och kortare och bindingstidene var kortare.
Redigert av fredriks; 10/05/2022 06:33.
|
|
|
[Re: Tagelli]
10/05/2022 06:47
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er jo åpenbart: spotpris med forståelig påslag er et enkelt produkt å forholde seg til fremfor de tildels innfløkte fastprisavtalene med en drøss forbehold. Hadde ikke kraftsalgsbransjen vært så shady og full av bondefangeri ville mange valgt mer stabile produkter. Dette er faktisk for det meste feil og var det første jeg fant ut når jeg begynte å se på min situasjon og muligheter for å komme meg vekk fra Tinderkirka i desember 2021. Det er ikke fastprisavtalene som er problemet det er alle variable avtaler som er suspekte, de er noe midt i mellom fast og spot. Dette er faktisk ekspertene enige om. Det som er veldig shady er jo at man er blitt forkvakla ved forkynning over lang tid til å tro at spotpris er det eneste saliggjørende. Fastprisavtaler er faktisk veldig greie å forholde seg til, jeg har en fastpris pr kWt (alt inkludert) et månedsgebyr på 45,- og en bindingstid som er gjenspeilet i strømprisen for perioden. Skal du inngå samme avtale i dag er prisen naturligvis økt og med nærmere 100% men det berører ikke min avtale. Ikke overraskende er sånne avtaler langt mer vanlig andre steder enn her på berget. https://www.lyse.no/strom/fastpris
|
|
|
[Re: fredriks]
10/05/2022 06:58
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tyckte ikke det var så väldigt billiga fastpris avtaler i Oslo. Fra 1.6 kr kWh hvis man binder sig 3 år.
Poenget er ikke at det skal være veldig billig. Det skal være forutsigbart så "folk flest" slipper å måtte ta hovedsikringen klokka 8 om morgenen for å unngå innkassokrav.
|
|
|
10/05/2022 07:16
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
At fastpris lønner seg sier mest om fremtids- og risikobildet. Fastpris er et veddemål, hvor selger ønsker å ha en fortjeneste. Det er et empirisk grunnlag for å hevde at spotpris på sikt er rimligere enn fastpris, i perioder kan selvfølgelig fastpris være gunstig. I tillegg kan fastprisavtaler bidra til å svekke konkurransen. De (makro)økonomiske tider som har eksistert de siste 10 år og de kommende årene, gjør det vrient å bruke historisk data til å spå(forecast) fremtiden. Høy strømpris er en viktig faktor for fremdeles høy vekst i Konsumprisindeksen (KPI). Fokuset på strømregningen til husholdningene er et sidespor, da økte energipriser påvirker prisen på veldig mange andre varer, og akkurat det virker det som at mange som ikke klarer ta inn over seg. All honnør til de som inngikk gode fastprisavtaler i 2021, at de er lønnsomme enda er vel hovedsaklig flaks da få kunne spå en krig. At gassprisen ville påvirke prisen på andre varer og dermed øke inflasjonen lå i kortene. Legg til tørke og lav fyllingsgrad, da blir det spennende.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
10/05/2022 07:21
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
At fastpris lønner seg sier mest om fremtids- og risikobildet. Fastpris er et veddemål, hvor selger ønsker å ha en fortjeneste. Det er et empirisk grunnlag for å hevde at spotpris på sikt er rimligere enn fastpris, i perioder kan selvfølgelig fastpris være gunstig. I tillegg kan fastprisavtaler bidra til å svekke konkurransen. De (makro)økonomiske tider som har eksistert de siste 10 år og de kommende årene, gjør det vrient å bruke historisk data til å spå(forecast) fremtiden. Høy strømpris er en viktig faktor for fremdeles høy vekst i Konsumprisindeksen (KPI). Fokuset på strømregningen til husholdningene er et sidespor, da økte energipriser påvirker prisen på veldig mange andre varer, og akkurat det virker det som at mange som ikke klarer ta inn over seg. All honnør til de som inngikk gode fastprisavtaler i 2021, at de er lønnsomme enda er vel hovedsaklig flaks da få kunne spå en krig. At gassprisen ville påvirke prisen på andre varer og dermed øke inflasjonen lå i kortene. Legg til tørke og lav fyllingsgrad, da blir det spennende. Jeg tenker på det som at fastpris er et veddemål mot noen med mye mer innsikt i strøm markedet enn meg. Selvfølgelig kan man vinne dann og vann, men overtid så vinner ekspertisen.
|
|
|
10/05/2022 07:44
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Hvis man går for fastpris for å tjene penger på det, så gjør man et veddemål mot noen som trolig har mer ekspertise/informasjon.
Men man kan også se på fastpris som forsikring, man må betale en liten premie for å ha forutsigbarhet.
|
|
|
10/05/2022 07:49
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hjelper ikke med fastprisavtale når kraftselskapene setter opp fastprisen rett som det er 
|
|
|
10/05/2022 07:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tyckte ikke det var så väldigt billiga fastpris avtaler i Oslo. Fra 1.6 kr kWh hvis man binder sig 3 år.
Poenget er ikke at det skal være veldig billig. Det skal være forutsigbart så "folk flest" slipper å måtte ta hovedsikringen klokka 8 om morgenen for å unngå innkassokrav. Vet vad poängen er men nu er det knappast många hvis noen som må ta huvudsikringen kl 8 på grund av spotpris. Huvudproblemet er faktiskt de höga prisene och ikke att prisene varierar.
|
|
|
[Re: johannessen]
10/05/2022 08:27
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man går for fastpris for å tjene penger på det, så gjør man et veddemål mot noen som trolig har mer ekspertise/informasjon.
Men man kan også se på fastpris som forsikring, man må betale en liten premie for å ha forutsigbarhet. Det er jeg enig i. Hjelper ikke med fastprisavtale når kraftselskapene setter opp fastprisen rett som det er  Det spørs hvor lang avtale du inngår. Når avtalen utgår, så inngår du en ny avtale på dagens priser.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
10/05/2022 12:07
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Merkelig hvor mye tid folk bruker på å klage over høye strømpriser , og kanskje ikke så mye på å finne gunstige avtaler Jepp, på samme måte som man ikke gidder å fotfølge forsikring, pensjon, bank, internett, telefoni, tv, alarm, drivstoff, eller jage mellom Kiwi og Rema eller Byggmax og Maxbo for å handle de billigste varene. Bruker heller den tiden på å sykle, siden det er verd mye mer 
|
|
|
[Re: knutspeed]
10/05/2022 12:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkelig hvor mye tid folk bruker på å klage over høye strømpriser , og kanskje ikke så mye på å finne gunstige avtaler Jepp, på samme måte som man ikke gidder å fotfølge forsikring, pensjon, bank, internett, telefoni, tv, alarm, drivstoff, eller jage mellom Kiwi og Rema eller Byggmax og Maxbo for å handle de billigste varene. Bruker heller den tiden på å sykle, siden det er verd mye mer  Och den viktigaste poängen er att det antagligen bara fanns ett kort vindu i tid når man kunde fått ett gunstigt fast pris avtale på ström i Sør-Norge. Tror ikke du kan finna ett gunstigt avtale nu oberoende av hur mycket tid du lägger ned.
|
|
|
10/05/2022 12:47
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Merkelig hvor mye tid folk bruker på å klage over høye strømpriser , og kanskje ikke så mye på å finne gunstige avtaler Jepp, på samme måte som man ikke gidder å fotfølge forsikring, pensjon, bank, internett, telefoni, tv, alarm, drivstoff, eller jage mellom Kiwi og Rema eller Byggmax og Maxbo for å handle de billigste varene. Bruker heller den tiden på å sykle, siden det er verd mye mer  Och den viktigaste poängen er att det antagligen bara fanns ett kort vindu i tid når man kunde fått ett gunstigt fast pris avtale på ström i Sør-Norge.
Tror ikke du kan finna ett gunstigt avtale nu oberoende av hur mycket tid du lägger ned. Dette er bare tåkelegging. Historisk så har fastprisavtalene fulgt "sesongprisene" Gode avtaler på sommeren og noe dyrere på vinteren. Frem til nyttår kunne du fortsatt få fastpris under krona. Det er faktisk litt spesielt at så mange er så lite interessert i egen strømavtale. Jeg var der selv frem til nyttår at jeg aldri brydde meg men ble drittlei av Tibberkirka. Når du må begynne med Reodor Felgen programmering av VVB er det ikke bare strømprisen det er noe feil med. Inkassokravene på strøm fortsetter å øke. Det betyr at "Nordmenn flest" kanskje sku droppet en sykkeltur å sett litt på egen strømavtale. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ord3LE/inkassokrav-paa-stroem-oeker-kraftig-det-er-helt-enormtMinner igjen om at fastpris er vanlig andre steder enn her på berget. Det er også en del av debatten i politkken om strømprisene at det for fremtiden skal være mer fastpriser.
|
|
|
10/05/2022 12:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tåkelegging?
Men då er det vel bara å löype och köpe fast pris på 1.80 de närmaste 3 åren eller 2.10 för det närmaste året.
Nu er det många i tråden som förstår vad fastpris er och vad det medför så gidder ikke förklara en gång till.
Er vel helt enkelt så enkelt som att man ibland kan tjäna på fast pris men oftast ikke gör det. Det som har hänt nu er en stor ändring i marknaden och det trengs ju ikke mer än att strömbolagen tror på sin egen propagande ett tag för att priset på fast pris ska vara gunstigt eller att man ikke trodde det skulle bli krig i Ukraina. Jag kommer satsa på fastpris på ström når de begynner bli ferdig med nettet mellan nord och sör Norge. Er rimeligt sikker på att strömbolagen kommer gå på sin egen propanda om att det knappt kommer ändra prisene i nord.
|
|
|
10/05/2022 13:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tåkelegging?
Men då er det vel bara å löype och köpe fast pris på 1.80 de närmaste 3 åren eller 2.10 för det närmaste året.
Ja jeg svarte på "fanns", det er vel meg bekjent min svensk fortid og hvordan prisene har vært historisk.
|
|
|
10/05/2022 13:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leste lite om förklaringarna om fast pris hos lyse "Da Ida fant ut at familieidyllen slo sprekker når barna skulle bades klokka 23 og mannen var konstant tom for rene boxere, bestilte hun fastpris. Nå plasker barna som vanlig klokka 18, og vaskemaskinen går daglig."
Ja, för hvis man har spott pris så må man bry sig om priset timme för timme. Väldigt mycket bättre at för det mesta betala mer för strömmen än att bara betala den billigare spotpris regningen man får varje månad.
Fast pris er en forsikring för att slippe betala mycket hvis marknaden ändrar sig och för att veta vad man faktiskt ska betala. Det kan både vara bra.
Det er ikke en rationell lösning i normal fallet för att slippe bry sig om timmes prisen.
|
|
|
10/05/2022 13:36
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det lommerusket man i de fleste tilfeller måtte ha spart på å ha spotpris fremfor fast forsvant jo fort i høst.  De som nå har fastpris kombinert med strømstøtten gjør det greit.
|
|
|
10/05/2022 13:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det lommerusket man i de fleste tilfeller måtte ha spart på å ha spotpris fremfor fast forsvant jo fort i høst.  De som nå har fastpris kombinert med strømstøtten gjør det greit. Tror vi får se om noe år hur bra avtalen som man kan köpa nu er. Att du och andra har varit heldiga nu er ju klart. Fast pris når priset oväntat går opp er ju en väldigt bra deal. Fast pris når priset ovantat går ned däremot. Tyckte vel inte prisene på fast pris som man kan få nu er så fantastiska. De som köper dem får hoppas på hög gaspris och att man ikke ändrar politik i Norge.
|
|
|
10/05/2022 13:47
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nå slipper man heldigvis å lage Reodor Felgen-løsninger på varmtvannsberederen, da Høiax har lansert Høiax CONNECTED og OSO har lansert OSO Charge. Støtte kan man få også; Støtte Smart varmtvannsbereder.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
10/05/2022 13:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tyckte vel inte prisene på fast pris som man kan få nu er så fantastiska.
Er vel ingen som har ment eller det? Jeg synes jo ikke 95 øre kWt er så fantastisk eller i mai men situasjonen tatt i betraktning så er det en gullgruve.
|
|
|
|
|