Caps inne, fy fy
|
Re: Caps inne, fy fy
[Re: fredriks]
08/05/2022 22:34
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner.
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
09/05/2022 05:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner. Så det ska alltså alltid vara førbjudet med huvudplagg inne för att noen kom på det för kanske 100 år sen? Vad är orsaken till denne felles normen? Noen rationell grund? Skulle vel också si att det er mycket som ändras i samfundet över tid med tanke på klädsel och oppförande men alltså ikke med tanke på huvudplagg inne enligt en del.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/05/2022 06:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Samtidig kan det hende at eleven føler seg dum/stygg/uflidd osv uten hodeplagg. Hvis dette stemmer har du her avdekket et større samfunnsproblem som er viktigere å gjøre noe med enn huva av eller på i kirka. Såklart er det et ønske om at ingen føler seg teit på håret. Jeg går personlig såpass sjelden til frisør at det er perioder der jeg ikke føler meg helt vel uten hodeplagg. Kan se for meg at ungdommer kan ha det på samme måte. Må denne følelsen gå foran alt annet? Er du da plutselig verdens sentrum, og slipper å ta hensyn til omgivelsene? Selvfølgelig kan man bli enig om en norm på jobben om slikt, og det skal også utvises en form for toleranse. Men man skal heller ikke henfalle til egoisme og kvasiviktighet. Man burde jo da også stille på arbeidsintervju slik man ønsker å fremstå i det daglige, altså med caps fordi man er flau for håret. Gjorde du det?
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
09/05/2022 06:34
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... og jeg ikke vil bli oppfatta som en tulling. Jeg prøver å prente dette inn i mine barn. Du får aldri sjansen til å lage et nytt førsteinntrykk. Er du først oppfattet som en tulling (med caps på inne) skal det mye til for å endre lærerens/prestens/arbeidsgiverens oppfatning.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Panda]
09/05/2022 07:01
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har jobbet åtte år som vernepleier på en ungdomsskole (Jobber ikke der nå) og der var caps/lue ett ett stort diskusjonstema. Selvsagt var det de eldste som var pådrivere for å fortsette med at capsen/lua skulle av. Vet ikke hvordan dette er nå, men forundrer meg ikke at det fortsatt er sånn. Leser at presten i nevnte sak er tatt ut av tjeneste. Men, kirken er vel for tilgivelse, så han får nok lov til å fortsette. Kirken er bakstreversk, og prester der får vel gjøre som de vil. Nekte å vie homofile f.eks. Ser ikke problemet med caps eller lue, utenom i noen yrker. Jobber i dag i akuttpsykiatrien, der har vi visse regler for påkledning. Der er caps/lue ikke tillatt. Dette handler mer om at vi skal være anonyme og opptre med ett åpent kropsspråk. Pas. kan selvsagt ha på seg caps/lue/hette/solbriller.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
09/05/2022 08:52
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skjønner jo at når du sitter i møte med finansgutta på Aker Brygge at du ikke kan ha på caps, det har med miljøet å gjøre.
Men, er ikke skolen for mangfold da? Skal vi sette barna i bås fra start?
|
|
|
09/05/2022 09:41
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Om man ikke ser poenget med noe som andre mener er viktig så kan man vere snill og grei og gjøre det likevel. De som ikke er enige har plassert seg i antimaskebåsen :-)
|
|
|
09/05/2022 09:43
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Cap inne og koranbrenning er jo samme greia egentlig. Ubetydelige greier som man kan velge å blåse opp eller ikke. Brenne opp noe papir eller hatt inn er liksom ikke noe store greier i seg selv. Det blåses heller opp når det brukes som middel for å vise mangel på respekt.
For klasseromsopplegget skjønner jeg det egentlig godt. Framfor å drive å ha en gradsdiskusjon om hvor mye ned i øya man kan ha en cap for å ikke delta i klassen, så sier man bare nei, selv om det jo i normaltilfellet er helt uproblematisk og egentlig et ikke-tema. Det er de som trekker denne ned og bruker den som et middel for å ikke delta eller for å irritere øvrigheta, eller de som klikker i vinkel av dette som lager problemet her. Ikke de som innfører regler om å ikke ha de på i det hele tatt.
|
|
|
[Re: Garpen]
09/05/2022 09:45
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
... og jeg ikke vil bli oppfatta som en tulling. Jeg prøver å prente dette inn i mine barn. Du får aldri sjansen til å lage et nytt førsteinntrykk. Er du først oppfattet som en tulling (med caps på inne) skal det mye til for å endre lærerens/prestens/arbeidsgiverens oppfatning. Det har jeg gjort med mine unger også. "Tenk så lett det er å vinne når så mange velger å være vriene idioter som aldri tar sjansen"
|
|
|
[Re: supernalle]
09/05/2022 09:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er sikker på at folkene i Terrengsykkel ikke er spesielt glade for folk som kommer for sent (og når personen først dukker opp, skal highfive halvparten av de som allerede er der), spiller på telefonen, ikke følger med, prater med en annen om noe helt annet, maser om de ikke er ferdig snart, lukter vondt (i dag har mange elever tatt over den rollen flere lærere hadde i gamle dager), begynner å spise, sover, tror man er morsom, spør hvorfor man jobber der, osv. osv. på redaksjonsmøter. For ikke å snakke om dem som bare overser spørsmålene de blir stilt i debatter og som de vegrer seg for å svare på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/05/2022 10:00
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Ja, en kan ha rett til å gå med kaps, og ja en kan selv bestemme hva en har på seg, men om en går livet rundt med en iboende manglende respekt for autoriteter, så vil en leve livet i hard mode.
Det å være høflig og det å innordne seg legitime autoriteter er en viktig del av det å delta i et sivilsamfunn. Ja, det er kult å kjempe mot the man, men sjeldent er det et vinnerlodd om en ikke gjør det en er pålagt.
Litt generalisering, men jeg tror han kidden fra prestecasen også vil bli en slik en som krangler med politiet når de ber ham gå hjem fra byen.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
09/05/2022 10:09
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, en kan ha rett til å gå med kaps, og ja en kan selv bestemme hva en har på seg, men om en går livet rundt med en iboende manglende respekt for autoriteter, så vil en leve livet i hard mode. Den tydelige koblingen mellom capsbrukere og de som har manglende respekt for autoriteter  Denne diskusjonen høres mer og mer ut som de gamle grekerne som klaget over "dagens" ungdom, oppsummert i en setning her The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers.
|
|
|
[Re: appelsin2]
09/05/2022 10:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om man ikke ser poenget med noe som andre mener er viktig så kan man vere snill og grei og gjøre det likevel. De som ikke er enige har plassert seg i antimaskebåsen :-) Men hur många er det som tycker att det er viktigt? Er det en generell förståelse att detta er fel? Jag bruker nästan aldrig keps, varken ute eller inne och sällan lue inne men vet att det har förekommet helt utan kommentarer jag vet om där jag har jobbat.
|
|
|
[Re: Ndreas]
09/05/2022 10:15
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Denne diskusjonen høres mer og mer ut som de gamle grekerne som klaget over "dagens" ungdom
Nja, diskusjonen her er vel heller om hvilke konkrete krav det er ok å stille. Dette fra Hellas er klaging over at de ikke retter seg etter nevnte krav.
|
|
|
09/05/2022 10:15
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner. Så det ska alltså alltid vara førbjudet med huvudplagg inne för att noen kom på det för kanske 100 år sen? Vad är orsaken till denne felles normen? Noen rationell grund? Skulle vel också si att det er mycket som ändras i samfundet över tid med tanke på klädsel och oppförande men alltså ikke med tanke på huvudplagg inne enligt en del. Det hadde vært hyggelig om man kunne oppfatte hva man hadde spurt om, og fått besvart. Jeg besvarte et spørsmål om eksistensen av felles normer - IKKE om EN spesifikk norm. Men, siden man altså har hengt seg opp i denne, så er det jo blant annet det å si at jeg faktisk ikke helt forstår poenget med å skulle ha på en caps i absolutt alle sammenhenger - hvis den har så liten effekt på hodet, har den jo ingen hensikt, og da kan den like gjerne bli liggende igjen hjemme. Personlig bruker jeg hodeplagg av hensyn til temperatur, og av og til også fuktighet - og siden jeg har måttet tenke litt om dette, har jeg oppdaget at der også er et annet moment i hvorfor jeg "tar av meg lua" når jeg er kommet innendørs for å være der en stund: Dermed gir jeg nemlig et signal om at joda, jeg har oppfattet at jeg har kommet innendørs... Hvorfor det skulle ha interesse ? Vel, man har noe som heter utestemme og innestemme, og det gis også andre forskjeller på de to områdene; at jeg har oppfattet hvor jeg er, kan altså være av interesse for andre, selv om de kanskje ikke er seg bevisst dette (megen kommunikasjon foregår via underbevisstheten; man føler seg vel eller uvel i situasjonen fordi underbevisstheten har oppfattet signaler som tilsier det ene eller det andre...).
|
|
|
09/05/2022 10:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner. Så det ska alltså alltid vara førbjudet med huvudplagg inne för att noen kom på det för kanske 100 år sen? Vad är orsaken till denne felles normen? Noen rationell grund? Skulle vel också si att det er mycket som ändras i samfundet över tid med tanke på klädsel och oppförande men alltså ikke med tanke på huvudplagg inne enligt en del. Det hadde vært hyggelig om man kunne oppfatte hva man hadde spurt om, og fått besvart. Jeg besvarte et spørsmål om eksistensen av felles normer - IKKE om EN spesifikk norm. Takk, det samma. Jag skrev i första hand om en norm och er därför ikke väldigt intresserad i ett svar som alltså handlade om alla normer. Trodde också tråden i första hand handlade om en specifik norm . Men, siden man altså har hengt seg opp i denne, så er det jo blant annet det å si at jeg faktisk ikke helt forstår poenget med å skulle ha på en caps i absolutt alle sammenhenger - hvis den har så liten effekt på hodet, har den jo ingen hensikt, og da kan den like gjerne bli liggende igjen hjemme. Personlig bruker jeg hodeplagg av hensyn til temperatur, og av og til også fuktighet - og siden jeg har måttet tenke litt om dette, har jeg oppdaget at der også er et annet moment i hvorfor jeg "tar av meg lua" når jeg er kommet innendørs for å være der en stund: Dermed gir jeg nemlig et signal om at joda, jeg har oppfattet at jeg har kommet innendørs... Hvorfor det skulle ha interesse ? Vel, man har noe som heter utestemme og innestemme, og det gis også andre forskjeller på de to områdene; at jeg har oppfattet hvor jeg er, kan altså være av interesse for andre, selv om de kanskje ikke er seg bevisst dette (megen kommunikasjon foregår via underbevisstheten; man føler seg vel eller uvel i situasjonen fordi underbevisstheten har oppfattet signaler som tilsier det ene eller det andre...).
Ok, så du trenger så hvis folk har noe på huvudet för att veta hvis du er inne eller ute? Vad med att ha noe på huvudet i butikken? På bussen?
|
|
|
09/05/2022 10:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dermed gir jeg nemlig et signal om at joda, jeg har oppfattet at jeg har kommet innendørs... Opplever du at folk ofte tviler på om du har oppfattet dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ndreas]
09/05/2022 10:26
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Den tydelige koblingen mellom capsbrukere og de som har manglende respekt for autoriteter  Det handler ikke om kaps/ikke kaps, det handler om å innordne seg ikke bare når en vil, men også når en må. Som mann med gryende måne bruker jeg masse kaps for å ikke bli solbrent på toppen + se kul ut/brande meg selv som friskus, men når dama i døra på Nidarosdomen ber meg ta av lua når jeg går inn, så gjør jeg selvfølgelig det. Bare en idiot ville begynne å krangle.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/05/2022 10:30
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Dermed gir jeg nemlig et signal om at joda, jeg har oppfattet at jeg har kommet innendørs... Opplever du at folk ofte tviler på om du har oppfattet dette? Hyggelig at man altså ikke forstår så klare referanser til UNDERBEVISSTHET - la meg anbefale at man faktisk LESER det man altså IKKE allerede har lest...
|
|
|
09/05/2022 10:33
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
(...)
Lue-ikke lue har ingenting å si. Jeg kan godt bruke skyggelue inne, unntatt på HV-øvelse, i kirka, møte med sjefen. Hvorfor akkurat ikke på de tidspunktene? LarsB På HV-øvelse fordi uniformreglene er ganske klare, i kirka på grunn av respekt for tradisjon og i møte med sjefen siden hu er gammal og litt konservativ & og jeg ikke vil bli oppfatta som en tulling. Sidespor: Hørselsvern(øreklokker) med lue/caps gir dårligere støydemping, og dermed ganske farlig for hørsel hvis man er på HV-øvelse eller andre steder med støynivåer som kan gi støyskader. På en skytebane hvor flere står på rad anbefaler mange å kjøre dobbelt; propper og øreklokker. Nå har det blitt mer vanlig med Taktiske øreplugger, men hvis man er i nærheten av ting som virkelig bråker over lengre tid, er det bedre å kjøre dobbelt. Fikk selv hørselsskade fordi jeg brukte lue om vintern, med øreklokker over. Kjenner mange som har fått det samme av identisk årsak.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
09/05/2022 10:36
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
[quote=fredriks] Takk, det samma. Jag skrev i första hand om en norm och er därför ikke väldigt intresserad i ett svar som alltså handlade om alla normer. Trodde också tråden i första hand handlade om en specifik norm .
[quote]
Vel, spørsmålet lød, og jeg siterer: "Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? "
Og, vel, dum som jeg tydeligvis er, trodde jeg at man faktisk SPURTE dette, og ikke bare bablet i vei som en annen politiker... Min feil; jeg skal selvfølgelig for fremtiden forsøke å skjerpe meg...
|
|
|
09/05/2022 10:40
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Det handler ikke om kaps/ikke kaps, det handler om å innordne seg ikke bare når en vil, men også når en må. Som mann med gryende måne bruker jeg masse kaps for å ikke bli solbrent på toppen + se kul ut/brande meg selv som friskus, men når dama i døra på Nidarosdomen ber meg ta av lua når jeg går inn, så gjør jeg selvfølgelig det.
Bare en idiot ville begynne å krangle.
De aller fleste vil bare innfinne seg, naturlig nok. Vi ønsker stort sett ikke å bryte et steds normer, og det er fint. Men all denne måpingen og dåningen rundt om noen har på seg caps i noen situasjoner og slutninger om at det er starten på anarki og manglende respekt for autoritet og alt mulig annet som vi ser i denne tråden er latterlig på grensen til pinlig. Noen har rett og slett ikke fått med seg at hatt i kirka bryter en norm. Det må være greit uten at de blir merka som antiautoritære pøbler som har et vanskelig liv foran seg. Så vil de fleste av disse ta den av når de blir gjort oppmerksomme på dette. Også har man forskjellige grader av "tydelig norm". For meg er kirka en tydelig greis, men på min jobb er det ikke nødvendigvis ille med caps på. Jobbintervju, nei, skolen, tja?. Det er masse flytende situasjoner og nyanser av div slag, og da blir det ekstra morsomt når noen prøver å være hatte-politi og legge ned loven på hvor det ikke er greit med caps og hvor ille dette er.
|
|
|
09/05/2022 10:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=fredriks] Takk, det samma. Jag skrev i första hand om en norm och er därför ikke väldigt intresserad i ett svar som alltså handlade om alla normer. Trodde också tråden i första hand handlade om en specifik norm .
[quote]
Vel, spørsmålet lød, og jeg siterer: "Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? "
Og, vel, dum som jeg tydeligvis er, trodde jeg at man faktisk SPURTE dette, og ikke bare bablet i vei som en annen politiker... Min feil; jeg skal selvfølgelig for fremtiden forsøke å skjerpe meg...
Sammanhanget i tråden och vad jag skrev tidigare borde kanske kunna brukes till noe? Ser nu att du antagligen missförstod jag jag menade. Jag lurte alltså ikke på hvis ett samfund ska ha regler för folkeskikk utan om hur länga gamla regler om folkeskikk, i första hand om trådens ämne, ska få vara kvar på grund av att några tycker att det er viktigt. Tror att "regeln" om lua inne er en rest fra lång tid tilbaka som på många sätt har spelat ut sin rätt.
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/05/2022 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hørselsvern(øreklokker) med lue/caps gir dårligere støydemping, og dermed ganske farlig for hørsel hvis man er på HV-øvelse eller andre steder med støynivåer som kan gi støyskader.
Har man ikke normalt sett feltlue på seg når man skyter?
|
|
|
09/05/2022 11:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Presten her har vel driti seg ut, men jeg ser jo et element av Jordans 5te her: "Do Not Let Your Children Do Anything That Makes You Dislike Them"
En ansvarlig forelder ville gitt ungdommen grunnlag for å ta av lua når den idioten (presten) fyrer seg opp. Uansett hva du synes om lue av/på så er det ungdommen som ikke kan tilpasse seg situasjonen som taper på det på sikt.
|
|
|
09/05/2022 11:41
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
[quote=Peddal-pedanten][quote=fredriks] Takk, det samma. Jag skrev i första hand om en norm och er därför ikke väldigt intresserad i ett svar som alltså handlade om alla normer. Trodde också tråden i första hand handlade om en specifik norm .
Sammanhanget i tråden och vad jag skrev tidigare borde kanske kunna brukes till noe? Ser nu att du antagligen missförstod jag jag menade. Jag lurte alltså ikke på hvis ett samfund ska ha regler för folkeskikk utan om hur länga gamla regler om folkeskikk, i första hand om trådens ämne, ska få vara kvar på grund av att några tycker att det er viktigt. Tror att "regeln" om lua inne er en rest fra lång tid tilbaka som på många sätt har spelat ut sin rätt. På mange vis - men kanskje ikke alle ? Eftersom generasjonene går sin gang, og teknologi, økonomi og, ja, også fenomenet mote har sin virkning, vil antagelig enkelte normer kunne forsvinne helt, men siden det altså kan være mange grunner for en regel, er jeg ikke nødvendigvis like sikker på at denne regelen vil fordufte. Endres, ja - forsvinne, ikke nødvendigvis... En annen vinkling som muligens blir litt oversett, er spørsmålet i hvilken grad (f.eks) det norske samfunn kan sies å være ETT samfunn, eller et knippe mere eller mindre parallelle samfunn... Der finnes tydelige kulturforskjeller ikke bare mellom landskapsområder (vestland kontra østland, innland kontra kyst), men også mellom yrkesgrupper, aldersgrupper, interessegrupper, etc. - så det vil kunne skje at normer overlever fordi forskjellige grupper er enige om normen, samtidig som de er uenige om begrunnelsen for normen...
|
|
|
[Re: GeirK]
09/05/2022 11:44
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hørselsvern(øreklokker) med lue/caps gir dårligere støydemping, og dermed ganske farlig for hørsel hvis man er på HV-øvelse eller andre steder med støynivåer som kan gi støyskader.
Har man ikke normalt sett feltlue på seg når man skyter? Det varierer sikkert mye med hva man driver med i Forsvaret. Feltlue kan f.eks. brukes litt "høy" slik at man får øreklokkene korrekt på. En erfaren soldat vil ha helt andre preferanser på skytebanen/øvelse/felt enn en i førstegangstjenesten. Det er forbedringspotensial i Forsvaret(samme gjelder andre som driver med liknende trening) når det kommer til hørselsskader, ref. Forsvaret fikk besøk av Arbeidstilsynet - stanset all skytetrening og En av tre i Sjøforsvaret har hørselstap. Dette har ikke noe med den debatten som foregår i tråden. Det er kun en vennlig påminnelse om at lue/caps svekker støyreduksjonen gjennom dårligere dekning og dermed kan gi falsk trygghet i støyende forhold. Kortvarig støy har kanskje lite å si, men lang eksponering av høy støy uten korrekt beskyttelse kan gi permanente hørselsskader som f.eks. svekket hørsel eller tinnitus. Støyen fra et grovkaliberet skudd er nok til å forårsake permanent (synlig) hørselskade.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
09/05/2022 12:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner. Samtidig jobber samfunnet (en del krefter innenfor) alltid med å endre normer. Om ikke hadde samfunnet som du sannsynligvis trives temmelig godt med ha vært helt annerledes, og du hadde stilt med velur puffbukse til fest isf. dress. Det som er den typiske mørke dressen kan takke mye av sin opprinnelse i det å sparke mot etablerte normer under den franske revolusjonen. Angående luen stiller jeg meg nøytralt. Kan ikke engang huske jeg noensinne har prøvd en caps, og her er det sikkert greit med litt erfaringsgrunnlag.
|
|
|
[Re: Tange]
09/05/2022 12:27
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Bryr mig ikke alls hvis noen har på sig cap eller luve innendörs. Ser ikke alls problemet med hvis noen vill ha det. Hur länge ska ideer om vad som er folkeskikk vara kvar bland endel i samfundet? Omtrent så lenge vi HAR samfunn. Den praktiske definisjonen på samfunn innbefatter en ide om enkelte felles normer, og at man oppfører seg innen visse grenser eller i visse former, blant annet (men ikke begrenset til) også av praktiske grunner. Samtidig jobber samfunnet (en del krefter innenfor) alltid med å endre normer. Om ikke hadde samfunnet som du sannsynligvis trives temmelig godt med ha vært helt annerledes, og du hadde stilt med velur puffbukse til fest isf. dress. Det som er den typiske mørke dressen kan takke mye av sin opprinnelse i det å sparke mot etablerte normer under den franske revolusjonen. Angående luen stiller jeg meg nøytralt. Kan ikke engang huske jeg noensinne har prøvd en caps, og her er det sikkert greit med litt erfaringsgrunnlag. Eh, i det innlegget snakket jeg om samfunn, ikke "samfunnET" - hva reglene faktisk er, og hva jeg tenker om de, er faktisk noe jeg ikke har kommentert i det hele tatt, med unntak av en liten del av vinklingen rundt lue-regelen... Joda, gitte samfunn er dynamiske, ikke statiske, og forskjellige deler av et gitt geografisk områdes samfunn vil ha forskjellige grader og hastigheter av sådanne endringer - det stemmer også. Og ja, notres chères amis, les sans-culottes, har selvfølgelig gitt sine bidrag til det eurosentriske motebildet. Alt dette forandrer ikke på den fundamentale sammenhengen mellom fenomenet samfunn og fenomenet normer, selv om man altså av og til glemmer sånne ting som kulturforskjeller, som altså kan eksistere selv innenfor et inntil nylig så (i det ytre:) monokulturelt samfunn som det norske... Tilbake til caps: Som jeg forstår det, er poenget med caps beskyttelse mot sol, for hodebunn og øyne - og i såfall forstår jeg ikke helt hvorfor enkelte synes å ha sine caps sveist fast; det må da være greit å kunne få litt lufting av knollen når man kan ?
|
|
|
09/05/2022 12:27
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner jo at når du sitter i møte med finansgutta på Aker Brygge at du ikke kan ha på caps, det har med miljøet å gjøre.
Men, er ikke skolen for mangfold da? Skal vi sette barna i bås fra start? Når en lærer står og skal se på elevene så er dette et større problem enn man skulle tro. Som lærer er man faktisk pliktet til å oppfatte hvordan elevene har det (selv om dette i praksis er umulig), så hindrer bremen på capsen en del av dette. Jeg prøvde en stund å gjøre avtaler om å ha den bakfrem hvis de skulle ha på seg caps, men det var ikke alle som synes var helt greia. "Løsningen" ble at jeg tok diskusjoner med elever en-til-en om hva som var årsaken til at jeg ikke hadde oppfattet hvordan de reagerte og hadde det, og det klarte de å ha en forståelse for. Men det blir jo litt ekstra arbeide, som går ut over undervisningen til andre. Elever skal få kunne uttrykke seg, men ikke til enhver pris. De må også kunne forholde seg til normer, og ikke instinktivt og umiddelbart reagere på egne følelser. Det handler om at de skal læres opp til å reflektere og å ta hensyn til andre. En del av det som er flott med å være lærer er oppleve forskjellige typer elever. Å brenne koranen er noe helt annet. Det skjer i det offentlige rom, og ikke i en læringsisntitusjon, som skal drive med allmenndannelse.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
|
|