Tyskerne har ofte rett (bortsett fra i 1914 og 1939)
Men MIN opplevde opplevelse er at en lykt som blinker kjapt, er mer synlig da den tiltrekker seg oppmerksomhet. Men den må blinke fort sog irriterende :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Politiet bruker før øvrig Vegtrafikklovens paragraf 3 til å straffe folk som bruker lyskaster, selv om det ikke er noen kvantitative regler for lysstyrke.
Uten at jeg har satt meg helt inn i Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, så ser det ut som at det er ok med blinkende lys på dagtid, med krav til blink pr sekund.
Mens vi venter på at andre og stiligere forumkolleger vil legge ut noe elegant, kan jeg bidra med enda mer fornuft og trafikksikkerhet.
Den tidligere proffrytteren Tom Barras har med sitt nyskapende Spatzwear (nå også sponsor til Alpecin-Fenix) gitt oss ikke bare skotrekk som faktisk fungerer, og undertrøyer som holder deg både varm og tørr. I et stadig voksende assortiment, har jeg nettopp plukket opp disse sokkene i Fluo BANG! med reflekser. I realiteten er fargetonen hakket mer fluoriserende gul enn bildene viser. Tenk tennisball. Snart er det høst og mørketid!
På tide å minne igjen om at dette egentlig er en uhøytidelig stiltråd, basert på Håvard aka H.O.T.O.N aka hotrytis møte med legendariske Lee "Hollywood" Turner
Meeen... nå som mørketiden nærmer seg, er jeg igjen grepet av en mer praktisk og rasjonell versjon av Fluo BANG-galskapen.
Samlingen har nylig vokst med enda en overligger - fjorårets versjon av knall oransje Santini Vega Extreme, som testet i mørk versjon av Øyvind. Dette er en fullblods vinterjakke, men jeg har likevel funnet meg godt til rette i den gjennom kalde høstmorgener og turer i høyden. Liker særlig godt at fuktighet fra yr og småregn knapt trenger inn i det myke Polartec innertrekket, at kragen er varmende, at det er lufting under armene, at baklommen er fullstendig vanntett, at det er vanntette mansjetter, og at flappen over bakparten er både vanntett og reflekterende. Synligheten i grått vær er topp. Stram og tettsittende med Spatzwear Race Layer eller Basez 2 under. Og til forskjell fra mye annet italiensk sykkeltøy, er den faktisk laget i Italia. Denne jakka blir med inn i vinteren!
Andre favoritter denne høsten er GripGrab Hi-Vis hals, som jeg innbiller meg også ser bra ut, og gul Castelli Difesa-lue med brem og øreflapper.
Hittil har jeg vært mest glad i hvite sokker, men ettersom mørket senker seg, har jeg også likt både følelse og utseende på reflekterende Spatzwear Sokz.
Refleksvest Mont Ventoux med baklommer og det hele fra belgiske Raceviz er ikke i hyppig bruk, men jeg liker å ha den i bakhånd. Særlig når jeg er i svart mellomsesongsjakke fra en viss sveitsisk produsent som vil at vi skal sponse oss selv.
Fluor holder jeg meg unna Er noe med de fargene som fullstendig krasjer med mitt estetiske syn Men slenger gjerne på andre farger enn kun svart, men bibben skal være svart (Så lenge det ikke er noe klubbklær!) Svart bib fungerer til alt og jeg kombinerer med mørkeblå, oransje, grå eller svart trøye. Er nok litt for koservativ, liker at sokkene mine er hvite også
Her må jeg bare vise et bilde jeg fant på nett dessverre. Den er dessverre pakket bort for sesongen, men kan godt ta en vaffeldate i Marka når temperaturen tillater bruk av kortere benklær. Paret med denne blir det jo smashing!
Et hjertesukk og velment påminnelse fra en kar som hyppig sykler Sørkedalsveien i grålys, skumring, tåke eller regn:
7 av 10 syklister er knapt synlige, i mørke eller duse klær, om det så er Perfetto, Shakedry eller stilriktige jordfarger fra Rapha, på like stilriktig mørklagte sykler.
3 av 10 bærer skarpe farger, som umiddelbart fester seg på netthinnen, i kontrast til grå asfalt og skyggelagt vei.
Ungdommene og damene er synligere, ofte med både friske farger, reflekser og/eller lykt.
Gamlekara synes konsekvent å sykle - eller stå på rulleski - i svart, mørkeblått eller burgunder uten nymotens lykter eller større reflekser.
Ser fra bilistenes reaksjoner at enkelte av de mørklagte oppdages sent. Håper inderlig at ingen blir skadet.
Har en avsmak for svarte farger på alt fra klær til kjøkkenutstyr. Selv om det dessverre er vanskelig å etterleve så er det topp at det blir mer fokus på det. Dårlig utvalg hos bikeshop men mer hos https://www.bikester.no/ale-cycling/ av Ale-klær.
Kunne trengt en langarmet jakke som er litt tettsittende men ikke for varm i grunn..
Et hjertesukk og velment påminnelse fra en kar som hyppig sykler Sørkedalsveien i grålys, skumring, tåke eller regn:
7 av 10 syklister er knapt synlige, i mørke eller duse klær, om det så er Perfetto, Shakedry eller stilriktige jordfarger fra Rapha, på like stilriktig mørklagte sykler.
3 av 10 bærer skarpe farger, som umiddelbart fester seg på netthinnen, i kontrast til grå asfalt og skyggelagt vei.
Ungdommene og damene er synligere, ofte med både friske farger, reflekser og/eller lykt.
Gamlekara synes konsekvent å sykle - eller stå på rulleski - i svart, mørkeblått eller burgunder uten nymotens lykter eller større reflekser.
Ser fra bilistenes reaksjoner at enkelte av de mørklagte oppdages sent. Håper inderlig at ingen blir skadet.
Fluo bang om høsten, folkens, fluo bang!
Enig enig. Jeg holdt på å frontalkrasje med en i dag som hadde olivengrønn overdel og brune bukser. Skikkelig camo farger. Var søren meg ikke lett å se. Heldigvis var han feit som ei julegris og transporterte seg sakte.
Ikke italiensk som Alé, dette, men liker den pendlervennlige idéen om én trøye for hver dag - basert på thailandsk tradisjon med forskjellige farger fra hinduistiske guder som gir beskyttelse og lykke!
Ser at Monton begynner å få god omtale i Europa, f.eks. i britiske Road.cc