Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one?

Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? #2706037 29/04/2022 13:52
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Er lysten på racersykkel med skivebremser, men så var det dette med budsjett og hva en bør eventuelt kjøpe.

Sykler fortsatt på White RR Ultimate carbon, som er vel rundt 10 år nå. Til mitt fungere igrunn denne bra, men kjenner at skivebremser og kanskje noen bredere dekk kunne gjort seg. Et ekstra pluss hadde vært å hatt en sykkel med så mye som mulig av kabler skjult i rammen.

Såg litt på den røde/svarte eller grå til White i fjor, til ca 25 tusen, men ser ikke ut som den selges i år.

Kom over denne: https://oslosportslager.no/sykling/...r02-disc-one-racersykkel-2020-51635.aspx

Dette er vel en 2020 modell. Noen tanker rundt denne? Er egentlig godt over mitt tiltenkt budsjett.

Redigert av eskval82; 29/04/2022 13:58.
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706048 29/04/2022 17:21
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Bra tilbud og sykkel, men merk at den er litt mer aggressiv enn din nåværende sykkel (1.44 stack/reach vs. 1.5 på din). Det er ikke nødvendigvis et problem, selv syklet jeg på 1.39 til jeg pushet forbi 40 år.
Hjulsettet er litt kjipt/billig, men til prisen er det ikke noe å utsette på der. De nyeste/dyreste modellene har vel gjerne skjulte kabler i styre. Jeg personlig synes det er noe herk for mekking og reise, selv om det ser stilig ut.

Nærmeste tilsvarende bra pris på merkesykkel er vel Giant TCR Advanced Pro 0 til 44k.

Sepeda kommer nok med et mer utfyllende svar snart ICON_LAUGH

Create the problem and sell the solution
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706050 29/04/2022 18:28
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kjøp sykkel med hjertet
Denne BMC’en her sir «love»

PS tror bare den tar 28mm dekk som maks.

Redigert av Panda; 29/04/2022 18:35.
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706057 29/04/2022 20:27
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Det er en pris som gjør det litt frustrerende å ikke skulle kjøpe ny sykkel :-)

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706059 29/04/2022 20:57
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Viss den er mer aggressiv enn den eg har i dag, så spørs det om den er aktuell. Sykkelen er veldig kul den, men litt minus med aggressiv, dyr(for min del) og kanskje maks 28mm dekk.

Kanskje noe helt annet, men såg på denne nå: Canyon https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/cyclocross-bikes/inflite/cf-sl/inflite-cf-sl-7/3021.html?dwvar_3021_pv_rahmenfarbe=BU%2FPK#all-components-section-tab

Behovet er grunn ikke en gravel/cyclecross, men hvordan blir en cyclecross opp mot en vanlig landevei, viss eg f.eks setter på landeveisdekk og bruker den på landeveien, og setter på et 50 drev?

Hvordan er Cayon størrelsene? Eg er 182, og innerben på 89. Får da anbefalt medium ramme og setehøyde på 778-788. Ser det er innafor både medium og large, hvordan vil disse to bli for meg?

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706067 30/04/2022 05:46
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: eskval82

Behovet er grunn ikke en gravel/cyclecross, men hvordan blir en cyclecross opp mot en vanlig landevei, viss eg f.eks setter på landeveisdekk og bruker den på landeveien, og setter på et 50 drev?

Det er vel grei enighet om at en gravel/cyclocross gjør en fullgod jobb som landeveissykkel med egnet hjulsett. Landevei hadde en utfyllende artikkel på temaet, hvor de testet dette. Anbefaler å lese den.

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: TørreSokker] #2706088 30/04/2022 15:51
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: TørreSokker

Det er vel grei enighet om at en gravel/cyclocross gjør en fullgod jobb som landeveissykkel med egnet hjulsett. Landevei hadde en utfyllende artikkel på temaet, hvor de testet dette. Anbefaler å lese den.

Takk for tips. Antar det er betaling på bladet, så det har eg dessverre ikke.
Men er i grunn mer interessert i hvordan hjulene som originalt står på en cyclecross/gravel fungere på landeveien med landeveisdekk? Tenker i første omgang at det er uaktuelt med to hjulsett.

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706105 30/04/2022 22:48
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Historisk har hjul til grussykkel hatt lavere makstrykk og flere eiker (=tyngre) enn landeveishjul. Nå begynner forskjellene å bli vasket ut, delvis pga. at man bruker bredere dekk og lavere trykk på landeveien enn tidligere. F.eks. Zipp 303S markedsføres både som et gravel- og landeveishjulsett.

For øvrig bør du ikke la deg skremme helt bort av mer aggressiv ramme, hvis du har kappet gaffel/flyttet spacere på den du har i dag, vil du kanskje kunne sitte lignende ved å ikke kappe den nye.

Create the problem and sell the solution
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706110 01/05/2022 08:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du får gode svar i tråden, eskval82, men det kunne vært enda bedre om du var litt mer tydelig på hva du faktisk trenger ICON_SMILE

Er ditt reelle bruk aktive ritt, turritt, trening, tur, langtur, pendling, landevei, grus, kjerrevei, krossløype, sommer, vinter, tørt, vått?

Sykkelindustriens kloke hoder gjør sitt beste for å tilby både proffene og oss det best egnede redskapet, og det avhenger av bruk.

Om du velger en sykkel med geometri og komponenter som egner seg for ditt primære bruk og i tillegg er allsidig nok til annet ønsket bruk, er du som regel i mål.

Man kan selvsagt anskaffe en sykkel som er designet og utstyrt for annet bruk og siden gjøre endringer til eget bruk. Men det kommer med kostnader og du får ikke nødvendigvis utnyttet kompetansen til industriens kloke hoder på samme vis.

Eksempelvis har rittredskapet Canyon Inflite, som du vurderer, ikke bare sikret Mathieu van der Poel og andre ryttere edelt metall i krossløypene, men også fått skryt i tester for allsidighet på grus og til og med på landeveien. Artige tester finner du f.eks. i Road.cc og ikke minst Gran Fondos sammenliknende test Canyon Inflite vs. Canyon Grail – Are you still crossing or are you already gravelling?

Men som et minimum bør du - som du nevner - endre utveksling og dekk dersom du skal bruke f.eks. nevnte Inflite CF SL 7 primært som landeveissykkel. Og med all respekt for Inflite som en fantastisk sykkel, hvorfor? Du vil aldri se et landeveislag stille med en krossykkel som Inflite.

Om du ønsker en landeveissykkel som også takler hakket grovere underlag enn asfalt, se heller på kjappe landeveissykler med dekklaring på 30 mm eller mer og felger som er egnet for slangeløst oppsett. Det gjelder snart alle landeveissykler av siste generasjon. Se bare på årets ritt: Van Baarle vant Paris-Roubaix på sin vanlige Pinarello Dogma F.

Om du derimot ønsker en allsidig og rask doning på alle slags underlag, også grov grus eller gjørmete krossløype, se gjerne både på grussykler og krossykler. Nå smelter siste generasjon med ritt-grussykler og krossykler sammen og er stadig oftere samme rammesett, men forskjellige komponenter.

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: Sepeda] #2706117 01/05/2022 10:54
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: Sepeda
Du får gode svar i tråden, eskval82, men det kunne vært enda bedre om du var litt mer tydelig på hva du faktisk trenger ICON_SMILE

Er ditt reelle bruk aktive ritt, turritt, trening, tur, langtur, pendling, landevei, grus, kjerrevei, krossløype, sommer, vinter, tørt, vått?

Sykkelindustriens kloke hoder gjør sitt beste for å tilby både proffene og oss det best egnede redskapet, og det avhenger av bruk.

Om du velger en sykkel med geometri og komponenter som egner seg for ditt primære bruk og i tillegg er allsidig nok til annet ønsket bruk, er du som regel i mål.

Man kan selvsagt anskaffe en sykkel som er designet og utstyrt for annet bruk og siden gjøre endringer til eget bruk. Men det kommer med kostnader og du får ikke nødvendigvis utnyttet kompetansen til industriens kloke hoder på samme vis.

Eksempelvis har rittredskapet Canyon Inflite, som du vurderer, ikke bare sikret Mathieu van der Poel og andre ryttere edelt metall i krossløypene, men også fått skryt i tester for allsidighet på grus og til og med på landeveien. Artige tester finner du f.eks. i Road.cc og ikke minst Gran Fondos sammenliknende test Canyon Inflite vs. Canyon Grail – Are you still crossing or are you already gravelling?

Men som et minimum bør du - som du nevner - endre utveksling og dekk dersom du skal bruke f.eks. nevnte Inflite CF SL 7 primært som landeveissykkel. Og med all respekt for Inflite som en fantastisk sykkel, hvorfor? Du vil aldri se et landeveislag stille med en krossykkel som Inflite.

Om du ønsker en landeveissykkel som også takler hakket grovere underlag enn asfalt, se heller på kjappe landeveissykler med dekklaring på 30 mm eller mer og felger som er egnet for slangeløst oppsett. Det gjelder snart alle landeveissykler av siste generasjon. Se bare på årets ritt: Van Baarle vant Paris-Roubaix på sin vanlige Pinarello Dogma F.

Om du derimot ønsker en allsidig og rask doning på alle slags underlag, også grov grus eller gjørmete krossløype, se gjerne både på grussykler og krossykler. Nå smelter siste generasjon med ritt-grussykler og krossykler sammen og er stadig oftere samme rammesett, men forskjellige komponenter.

Takker så meget for svar Sepeda!

Godt poeng at eg burde forklart bruken mer ja. Tiltenkt bruk er trening, dvs ikke planer om turritt i nær framtid. Har sykla litt turritt tidligere, så kan muligens skje i framtiden igjen en gang. Noen pendling kan det bli, i tillegg sykling på dårlege vestlandsveier. Kun tiltenkt bruk på sommerhalvåret. Bruker hardtail til kjerreveier/fjellveier, men et pluss om den kan testes til dette og.

Viss en slik sykkel blir kjøpt, har eg kun tenkt å ha eit 50 drev(Viss framgiret takler dette uten å måtte skiftes) og et sett mer egnet landeveisdekk. Tror ikke eg fant ut av hvilken dekkebredde denne sykkelen takler.

Som du er inne på, så er det kanskje mer passende med en landeveissykkel med bredere dekklaring. Finnes det noe bra alternativer i prisklassen 20-35 tusen ca?

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706118 01/05/2022 11:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Priser har jeg dessverre ikke oversikt over, og avhenger av hvilke komponenter du måtte foretrekke. Andre vet.

Men det finnes en voksende mengde fine landeveissykler med bred dekklaring, altså 30 mm eller mer.

Eksempler på rittsykler er siste versjoner av Orbea Orca (OMR 35, OMX 32), Giant TCR Advanced (32), Fara F/RD (32), Bianchi Sprint (32), Specialized Aethos (32) og Tarmac (30), Canyon Ultimate (30) og Aeroad CFR (32), BMC Teammachine (30), Trek Émonda (30), Merida Reacto (30), Cannondale Supersix (30) og CAAD13 (30).

Men Aethos er ikke en rittsykkel, sier du? Kanskje ikke, men den dukket opp i Tour de France ICON_SMILE

Og hvorfor nevne aerosykler som Aeroad og Reacto? Fordi man nå vinner brosteinsritt som Flandern Rundt og Paris-Roubaix på dem.

Blant mer allveis- og langturrettede, finner du kjappe modeller som for eksempel Trek Domane (38!), Cervélo Caledonia (35), Cannondale Synapse (35), Merida Scultura Endurance (35), Focus Paralane (35), Specialized Roubaix (33) og BMC Roadmachine (33).

Og så videre og så videre.

Kort sagt finner du nå kun unntaksvis dekklaring på under 30 mm på siste generasjon landeveissykler med skiver.

Legg til at de fleste produsenter opererer med sikkerhetsmonn på industristandarden 6 mm eller mer klaring rundt hele dekket. Det betyr at mange modeller i praksis kan ta et par millimeter bredere dekk enn det som produsenten oppgir.

Stadig flere har til og med skjermfester, for ryttere som ikke absolutt vil bli våt og møkkete i regn og søle.

Med en moderne landeveissykkel er du godt over i hva som for kun få år siden ble regnet All Road, altså blandevei. Da er du godt rustet for både dårlige veier, brostein og alminnelig grus, så vel som den deiligste og raskeste landevei.

Heldigvis er det mange på forumet som kjenner de forskjellige alternativene og kan gi råd. Ikke minst har Øyvind og Alpers fra redaksjonen ekstremt bred erfaring og dyp innsikt. Selv har jeg sluttet å kjøpe sykler (bank i bordet), men om jeg skulle gjort det, ville det vært et særdeles vanskelig luksusproblem ICON_SMILE

Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706163 02/05/2022 07:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Takk for tips. Antar det er betaling på bladet, så det har eg dessverre ikke.
Men er i grunn mer interessert i hvordan hjulene som originalt står på en cyclecross/gravel fungere på landeveien med landeveisdekk? Tenker i første omgang at det er uaktuelt med to hjulsett.

Du får prøve-abonnement for en slikk og ingenting - https://www.friflytbestill.no/abonnement/digitalt/digitalt-abonnement-1-maned f.eks. Da kan du lese alt av nettartikler på alle Fri Flyts nettsider, samt hele papirarkivet for de siste 20 årene.

Denne artikkelen her gir deg en del svar: https://www.landevei.no/sykler/gravel/hva-er-raskest-av-landeveissykkel-og-gravel

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706165 02/05/2022 07:54
L
LCU Offline
Medlem
Medlem
L
BMC teammachine slr 02 one tar 30mm (reell bredde).
Hjulsettet som følger med er et hån mot sykkelen, men fungerer fint som treningshjulsett og til alskens "uvørent" bruk.

Jeg har utstyrt henne med Zipp 303 Firecrest, de matcher henne godt :-)

Nå bruker jeg denne sykkelen stort sett bare på asfalt (rittsykkelen min) da jeg har en dedikert grussykkel, men den har ikke stått tilbake for noe på de grussektorene jeg har syklet på under landeveisritt.

...men lytt til Sepeda, mange gode tips over.

Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
Re: Noen tanker rundt BMC teammachine slr 02 one? [Re: eskval82] #2706168 02/05/2022 08:27
bjerbu Offline
Fersking
Fersking
Hei

Jeg har BMC Teammachine SLR02 Disc One og har hatt den siden 2018 og er strålende fornøyd. Har byttet til Unaas 55 LTD hjul med 28 mm. slangeløse dekk. Dette fungerer perfekt til raske landeveisritt og litt enkel grusveiskjøring.
Sykkelen er god til lange ritt (tr.heim/Oslo) eller rene raske fellesstarter (stjernetråkket)
Løp og kjøp, du får en kjempesykkel ICON_SMILE

2015 Nakamura Grade 6.27
2016 Nakamura pursuit 6.0T
2018 Teammachine SLR02 Disc One Mexico Blue

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå