|
Hva spiser man på ritt? (grenserittet 80km)
|
Re: Hva spiser man på ritt? (grenserittet 80km)
[Re: dTd]
21/04/2022 12:12
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Noen mennesker reagerer kraftig på fruktose (det er en av karbohydratene de som ikke tåler FODMAPs reagerer på) + at det er begrenset hvor mye fruktose som kan tas opp av gangen (for de lagres i leveren eller noe slikt) er ikke fagperson så skal ikke si så mye mer enn det  , men derfor det er kjekt å vite hvilken gel du tåler. Det er også som nevnt over viktig å matche gel inntaket med nok vann ellers kan det også skje reaksjoner som gir dårlig mage/diare. Ved høy intensitet så vil du ikke drive å få i deg kostfiber, fett eller tyngre proteiner da det setter i gang en del fordøyelsesprosesser som blir for mye å deale med for kroppen samtidig som man skal drive å brenne høy-oktan karbs for å fuele innsatsen man gjør. Fordøyelse krever væske og blod til magen, og det er egentlig ressurser som er opptatt med helt andre ting når man gir jernet.... Så det å ha en mening om intensiteten sett iforhold til deg selv kan være lurt å tenke på. Svært lange ritt hvor intensiteten er mer "endurance" tempo hvor man også benytter fett som næringskilde tilsier at man kan spise litt mer variert og solid mat, mens fullt tut og kjørr = mest mulig lettopptagelige karbohydrater og vann.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
21/04/2022 12:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen mennesker reagerer kraftig på fruktose (det er en av karbohydratene de som ikke tåler FODMAPs reagerer på) + at det er begrenset hvor mye fruktose som kan tas opp av gangen (for de lagres i leveren eller noe slikt) er ikke fagperson så skal ikke si så mye mer enn det  , men derfor det er kjekt å vite hvilken gel du tåler. Det er også som nevnt over viktig å matche gel inntaket med nok vann ellers kan det også skje reaksjoner som gir dårlig mage/diare. Ved høy intensitet så vil du ikke drive å få i deg kostfiber, fett eller tyngre proteiner da det setter i gang en del fordøyelsesprosesser som blir for mye å deale med for kroppen samtidig som man skal drive å brenne høy-oktan karbs for å fuele innsatsen man gjør. Fordøyelse krever væske og blod til magen, og det er egentlig ressurser som er opptatt med helt andre ting når man gir jernet.... Så det å ha en mening om intensiteten sett iforhold til deg selv kan være lurt å tenke på. Svært lange ritt hvor intensiteten er mer "endurance" tempo hvor man også benytter fett som næringskilde tilsier at man kan spise litt mer variert og solid mat, mens fullt tut og kjørr = mest mulig lettopptagelige karbohydrater og vann. Hvor stiller enduro seg der? Lange, rolige perioder på sykkelen, men full sprut i etappene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
21/04/2022 16:59
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Noen mennesker reagerer kraftig på fruktose (det er en av karbohydratene de som ikke tåler FODMAPs reagerer på) + at det er begrenset hvor mye fruktose som kan tas opp av gangen (for de lagres i leveren eller noe slikt) er ikke fagperson så skal ikke si så mye mer enn det  , men derfor det er kjekt å vite hvilken gel du tåler. Det er også som nevnt over viktig å matche gel inntaket med nok vann ellers kan det også skje reaksjoner som gir dårlig mage/diare. Ved høy intensitet så vil du ikke drive å få i deg kostfiber, fett eller tyngre proteiner da det setter i gang en del fordøyelsesprosesser som blir for mye å deale med for kroppen samtidig som man skal drive å brenne høy-oktan karbs for å fuele innsatsen man gjør. Fordøyelse krever væske og blod til magen, og det er egentlig ressurser som er opptatt med helt andre ting når man gir jernet.... Så det å ha en mening om intensiteten sett iforhold til deg selv kan være lurt å tenke på. Svært lange ritt hvor intensiteten er mer "endurance" tempo hvor man også benytter fett som næringskilde tilsier at man kan spise litt mer variert og solid mat, mens fullt tut og kjørr = mest mulig lettopptagelige karbohydrater og vann. Hvor stiller enduro seg der? Lange, rolige perioder på sykkelen, men full sprut i etappene. Det er jo en blanding av anaerobt og vo2 max-ish så man trenger sukker å brenne. Er det brukt opp tror jeg man fort havner i svime og gjør dumme ting. De siste åra jeg syklet enduro så fant jeg ut at jeg trivdes best med å kjøre litt tempo i bakkene og rett ut. Veldig lite slapt og lite henging i grøfta. Rett og slett asosial, men det var sånn jeg måtte gjøre det for å holde fokus  Så mest sukker, litt prot underveis. Jeg får alltid i meg litt protein på lange ritt ala Offroad Valdres, i form av YT melk eller lignende. Men aldri aldri mer spekemat/salami og fiber ting etter jeg brant meg på det en Ultrabirk.
|
|
|
22/04/2022 06:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har prøvd polarbrød med avokado eller Nugatti, barer, gel i tilfelle etc. Har endt opp med både matpakke og barer, med gel til klatringene før siste etappene. Tenker at matpakke er nødvendig fordi man faktisk er ute en hel dag, og man trenger påfyll til generell drift av kroppen.. Vet at Yoann Barelli kjører baguetter, men han er også jævlig rar og veganer.
|
|
|
29/04/2022 16:40
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Mange gode tips! Har til nå kjøpt inn litt Maurten gel og sportsdrikk, og tanken er å teste det i helgen, så får vi håpe det går greit Men om man skal ha 2-4 geler i timen så blir det dyr morro med 50kr stk 
|
|
|
29/04/2022 19:50
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
3-4 ekstra brødskiver pr dag 3-4 dager før ritt + 1 l Farris pr dag. God frokost, fyll drikkeflaske med godt drikke. Drit og piss før start. Ta drikke og event en halv banan på matstasjon. Siste timen tar du de to gel som er tapet fast på ramma. ????? Ikke spis for mye nå,bør du ned noen kilo ? Jeg må det og jeg vet det virker. Lykke til .
|
|
|
29/04/2022 19:54
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Mange gode tips! Har til nå kjøpt inn litt Maurten gel og sportsdrikk, og tanken er å teste det i helgen, så får vi håpe det går greit Men om man skal ha 2-4 geler i timen så blir det dyr morro med 50kr stk Maurten er bra greier, men absolutt i den dyreste enden av skalaen. Budsjettvariant er å kjøpe maltodekstrin og fruktose på helsekost/amazon og blande sjæl 1:1 forhold med litt sitronsyre og funlight for smak. Og en klype bordsalt.
|
|
|
|
|
|