Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulsett

Hjulsett #2704558 18/04/2022 07:54
S
Sykkelfrelst Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei folk, trenger noen med litt peiling ..

Jeg skal ha nytt hjulsett til sykkel med gammeldags felgbrems.

Vil ha et sett som fungerer til "alt" - er en særdeles ivrig mosjonist men som ikke har titusenvis å legge i sykkel. Lykken er et skikkelig fjell men bor sånn til at det må bli en del flatmark òg i hverdagen.

Har mange mil i året men lite greie på og begrenset med penger til nyeste utstyr.

Opplever forøvrig at det fungerer ok det jeg har men hjulene gjorde en enorm forskjell da jeg skiftet de ut. Har carbon med profil på 45 mm tror jeg - som jeg fikk av en som har sluttet. De ruller fantastisk godt .. så vil ha en liknende profil - tror jeg..?

Problemet er at det er blitt kast og bremsebane er helt nedslitt så må kjøpe nye.

Er det lurt å ta noe med aluminium bremsebane på? Og hvilken bredde passer en sykkel med slik brems? Er det noe annet jeg må tenke på?

Veldig takknemlig for innspill, det er virkelig en jungel for en som meg å rote rundt i ..

På forhånd takk!!

Re: Hjulsett [Re: Sykkelfrelst] #2705585 25/04/2022 21:35
R
rubenlk Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg er i omtrent samme situasjon. Har lyst til å oppgradere standardhjulsettet på min Canyon Endurace, og har også felgbrems.

Som deg er jeg ivrig mosjonist, og planlegger ikke deltakelse i ritt eller noe slikt. Men det hadde vært gøy å få et litt «raskere» hjulsett på sykkelen. Jeg har satt budsjett på 10,000, og har foreløpig vurdert et sett fra Unaas i Oslo, eller å bestille et fra Hunt. Begge har 50-profil. Jeg sykler mest flatmark, og ikke veldig ofte store klatringer. Derfor tenker jeg 50-profil er fint mtp aeroegenskaper. Du skriver at du er glad i klatring, og etter det jeg har lest er det da enkelte som foretrekker lavere profil (man vil vel dra på lavest mulig vekt oppover). For meg går det litt på design også, og jeg synes kanskje Hunt-settet er hakket penere enn settet fra Unaas (selv om Unaassettet er bittelittegrann lettere).

Kan i alle fall dele de jeg har vurdert, med forbehold om at jeg ikke har veldig god peiling (utover det å Google meg opp på andres erfaringer):

https://www.huntbikewheels.cc/colle...55deep-26wide-999?variant=31828458897506

https://unaascycling.no/collections/landeveishjul/products/unaas-55-team-disc

Forhåpentligvis kommer det flere til her som har skikkelig peiling og kan opplyse oss begge.

Re: Hjulsett [Re: Sykkelfrelst] #2705618 26/04/2022 08:31
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hunt har hatt et utall av tester hos de fleste «sykkelbladene», med utelukkende god score, etter det jeg har sett. De har sponset WT-lag senest i fjor.

Ganske stor forskjell fra Unaas i QA og grunnlag som tilsier kvalitet. Tidligere tråder om Unaas her har vist at det er erfaringer som peker begge retninger.

Jeg vet godt hva jeg hadde valgt.

Merk at «26 wide» er tilpasset 25 mm dekk.

Scribe er et annet budsjett-merke som har fått svært god score hos internasjonal sykkelpresse.

Re: Hjulsett [Re: Sykkelfrelst] #2705620 26/04/2022 08:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Da er det enda en gang min tur å si at jeg ruller på Unaas-hjul, og at de er de mest hardføre og solid byggede hjulsettene jeg har hatt. Kombinert med lav vekt. Artig å kunne prate med hjulbyggeren om bygg og komponenter. Og fremfor alt: Deilig å kunne rulle innom og få rask service, om det skulle være behov. Har - bank i bordet - aldri opplevd at hjulene har vært en begrensende eller forsinkede faktor i min rimelig omfattende sykkelbruk ICON_SMILE

Jeg er usikker på om siste generasjon hjulsett derfra fortsatt håndbygges i Oslo. Tidkrevende håndarbeid fordelt på få medarbeidere var noe av bakgrunnen for fordums misnøye med leveranser og oppfølging derfra. Nå har som kjent Unaas ekspandert på alle vis.

(Ser forresten at deres 50 Supreme får god omtale i Landeveis dagsferske test av Wilier Filante SLR.)

Hunt er utvilsomt et aldeles utmerket alternativ. Innovative og moderne, brede felger. Håndbygges i Taiwan sist jeg sjekket. Ypperlig forhandler i Sykkelkomponenter. Og synlige både i internasjonal sykkelpresse og i proffsirkuset, som Yolo nevner. Tommel opp.

Nevnte Scribe fremstår også som et godt og prisgunstig alternativ, om du er bekvem med å forholde deg til utenlandsk forhandler.

Og så finnes det en mengde gode alternativene blant de kjente merkene som er enkelt tilgjengelig. Gjelder både ferdigbygg, felger og andre komponenter. Igjen ville jeg sett etter håndbygg, fortrinnsvis med mulighet for kunden å påvirke valgene.

Uansett hva du velger - ikke glem verdien av enkel tilgang på deler og rask service, om det så er hos forhandler eller ditt lokale verksted. Det er et grunnleggende forhold som ofte ikke fanges opp i tester ICON_SMILE

Re: Hjulsett [Re: Sykkelfrelst] #2705621 26/04/2022 08:55
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har hjul fra både unaas og hunt (55 team felgbrems og hunt sprint aero wide).
vil si at de er i samme gate kvalitetsmessig, og elsker kjøreegenskapene på begge to.

Fordelen med unaas for osloboere er jo at man kan stikke innom om man får problemer det første året, så da får man forhåpentligvis fikset opp feilene kostnadsfritt. (type gåene lagre, retting)
med Hunt kan det jo fort bli litt mer stress om noe skulle være galt, siden de opererer i et annet land, men de har jo gode garantier, og er kjent for eksemplarisk service.

Hadde dog en del problemer med slett arbeid når jeg fikk problemer med lagrene på mitt unaas hjulsett, så de måtte inn til rep igjen flere ganger før feilen ble fikset - dette var dog før de skalerte opp skalaen på sjappen, så muligens denslags problemer er forbi.

Ett problem med både hunt og unaas er at de stort sett bruker lager og hubs uten særlig vannbeskyttelse for ekstra lav rullemotstand, så det skal ikke mange regnværsøkter til før lagrene får problemer - jeg har byttet lagrene til noen NTN lager med kraftigere vannbeskyttelse (som sikkert ikke kostet mer en 0,5w i ekstra rullemotstand)

Re: Hjulsett [Re: bjarnetv] #2705622 26/04/2022 08:59
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bjarnetv

med Hunt kan det jo fort bli litt mer stress om noe skulle være galt, siden de opererer i et annet land, men de har jo gode garantier, og er kjent for eksemplarisk service.

Norges beste nettbutikk for sykkel www.sykkelkomponenter.no er Hunt-forhandler. Med bakgrunn i min og andres tidligere erfaringer med garanti/reklamasjon der vil jeg tippe det er minst like kjapt som å stikke innom hos Unaas.
sykkelkomponenter ftw

- Stefan
Re: Hjulsett [Re: Sykkelfrelst] #2705683 26/04/2022 19:56
R
rubenlk Offline
Fersking
Fersking
R
Her var det mange gode innspill. Mange takk! Da får jeg vurdere litt. Mye taler for Hunt fra sykkelkomponenter.no.

Det nevnes at hjullagere på disse dekkene ikke er veldig glade i vann, men iom. at jeg kun sykler i finværet er det vel kanskje ikke så farlig. Jeg er glad i å vaske sykkelen, da, men det bør de vel tåle?

Da kan jeg kanskje også driste meg til å spørre om det rent praktiske ved bytte av hjul, når disse etterhvert er i hus og skal på sykkelen. Er det så enkelt som å sette over kassett fra gammelt hjulsett (kun rullet 300 mil), bytte bremseklosser, kanskje spandere på nye dekk, og deretter komme seg ut på veien? Eller er det noe spesielt annet man bør være obs på her?

Re: Hjulsett [Re: rubenlk] #2705685 26/04/2022 20:30
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: rubenlk

Da kan jeg kanskje også driste meg til å spørre om det rent praktiske ved bytte av hjul, når disse etterhvert er i hus og skal på sykkelen. Er det så enkelt som å sette over kassett fra gammelt hjulsett (kun rullet 300 mil), bytte bremseklosser, kanskje spandere på nye dekk, og deretter komme seg ut på veien? Eller er det noe spesielt annet man bør være obs på her?

Ja. Dvs at ulike hjul "plasserer" gjerne kassetten litt forskjellig sideveis (et par mm). Dermed kan det være du må justere bakgir.

Moderator  support, Valentino