Da er det enda en gang min tur å si at jeg ruller på Unaas-hjul, og at de er de mest hardføre og solid byggede hjulsettene jeg har hatt. Kombinert med lav vekt. Artig å kunne prate med hjulbyggeren om bygg og komponenter. Og fremfor alt: Deilig å kunne rulle innom og få rask service, om det skulle være behov. Har - bank i bordet - aldri opplevd at hjulene har vært en begrensende eller forsinkede faktor i min rimelig omfattende sykkelbruk

Jeg er usikker på om siste generasjon hjulsett derfra fortsatt håndbygges i Oslo. Tidkrevende håndarbeid fordelt på få medarbeidere var noe av bakgrunnen for fordums misnøye med leveranser og oppfølging derfra. Nå har som kjent Unaas ekspandert på alle vis.
(Ser forresten at deres 50 Supreme får god omtale i Landeveis dagsferske test av
Wilier Filante SLR.)
Hunt er utvilsomt et aldeles utmerket alternativ. Innovative og moderne, brede felger. Håndbygges i Taiwan sist jeg sjekket. Ypperlig forhandler i Sykkelkomponenter. Og synlige både i internasjonal sykkelpresse og i proffsirkuset, som Yolo nevner. Tommel opp.
Nevnte Scribe fremstår også som et godt og prisgunstig alternativ, om du er bekvem med å forholde deg til utenlandsk forhandler.
Og så finnes det en mengde gode alternativene blant de kjente merkene som er enkelt tilgjengelig. Gjelder både ferdigbygg, felger og andre komponenter. Igjen ville jeg sett etter håndbygg, fortrinnsvis med mulighet for kunden å påvirke valgene.
Uansett hva du velger - ikke glem verdien av enkel tilgang på deler og rask service, om det så er hos forhandler eller ditt lokale verksted. Det er et grunnleggende forhold som ofte ikke fanges opp i tester