Flytte fra rekkehus til enebolig
|
Flytte fra rekkehus til enebolig
25/04/2022 11:28
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I dag bor vi i rekkehus som er en del av ett borettslag, men vurderer å flytte til selveier enebolig
Argumentene for å flytte er å slippe å høre nabostøy gjennom veggene og kunne spille musikk høyt selv, være litt mer fristilt på hva jeg kan gjøre i garasjen og når jeg gjør det. Så slipper jeg også å betale ett overbetalt styre som finner på alle mulig tåpelige ting for å rettferdiggjøre egen lønn.
Ser for meg en relativt liten og enkel enebolig med liten og lettstelt hage, det kommer en del av dem for salg i nabolaget med ujamne mellomrom, så det blir kortreist flytting. Har ikke gjeld og mellomlegget til eget hus står klart i banken
Så hvor mye jobb er det egentlig med eget hus som er bygd på søttitallet ? Beskjære ett tre og fem busker om våren, brøyte litt snø, passe på robotklipperen og hive litt maling på veggene av og til. Det meste bør vel være gjort på en onsdagskveld, eller er det noen tids- og pengefeller som man kan gå i ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Flytte fra rekkehus til enebolig
[Re: Flamini]
25/04/2022 11:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Og drenering og vannrør som frostsprenger og taket som ikke er tett likevel. Og så må du ta badet siden det er 40 år gammelt. Og vinduene, og da kan du like godt legge gulvvarme over alt. Og strømforbruket mann. Huset damper om vinteren. Så du må etterisolere. Og så går pengene.
LarsB
Redigert av larsb; 25/04/2022 11:38.
|
|
|
25/04/2022 12:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er kun tid, penger og interesse som begrenser hva du kan legge i vedlikehold/utbedringer av et hus.
|
|
|
25/04/2022 12:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Enten asfalter hele hagen, eller hellelagt biloppstalling og plen (robotklipper), ............... eller naturtomt.
Utover det, kommer an på hva du forventer og ønsker. I verste fall arver ungene ei rønne, men er det så farlig om dere har trivdes der?
|
|
|
[Re: Dexter]
25/04/2022 13:34
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Et hus fra 70-tallet som har hatt en eier som gjorde ting nøye, enten selv eller leide inn kvalifiserte fagfolk, vil kanskje ikke pådra seg så store vedlikeholdskostnader. Såfremt du ser papirer på at tak, rør og det elektriske er i god stand.
Et hus fra 70-tallet med et par forskjellige eiere og mange håndverkere fra Mitt anbud, da kan du sikkert sette en eller to nuller bak det du tror du vil bruke på vedlikeholdet. Ser flere av de som har kjøpt &%#¤% dyre hus i nabolaget jeg vokste opp i, har brukt solide summer på nødvendig(kjedelig) vedlikehold. larsb sitt innlegg kunne vært skrevet om halvparten av husene, sett bort fra gulvvarmen.
Klippe trær, kjøre snøfreser og klippe gress er lett. Får man seg en liten kjøkkenhage, er det også ganske kult.
Tips: Gå alltid gjennom byggesakene som vedrører eiendommen. Enkelt om kommunen har noe ala Saksinnsyn. Smart å se hvordan huset var originalt og hva som har blitt gjort, så du ikke får overraskelser.
Redigert av Andreas83; 25/04/2022 13:45. Rediger grunn: Saksinnsyn
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
25/04/2022 14:11
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du må nok beregne å bruke hver fridag, ettermiddag og kveld de neste 3-4 årene fremover. Alternativt få noen til å gjøre arbeidet for deg. Hagen vår var nærmest overgrodd naturtomt. Den har vi brukt 2 hele sommere på å rydde. I år ser vi for oss å plante noe av det vi vil ha der. Men først må vi felle 10-15 tre som alle lener feil vei.
|
|
|
25/04/2022 19:33
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
En lang historie kort: Vi kjøpte hus bygd i 1979 på Rena i 2019. (Hadde tidligere bodd der i ny enebolig fra 2010-2017). Kjøpte det ut fra at vi likte tomta, samt så muligheter i huset som ikke hadde blitt rørt innvendig siden byggeåret. Ikke særlig aktuelt å ha det slik, så da var det å snakke med en vi kjenner som har entreprenørfirma og som tok ansvar for totalrenovering innvendig. Gikk over hele huset og sa hva som burde gjøres, så sa vi hvordan vi ville ha det og slik ble det. Brukte ca 1. mill på det innvendige og fikk det oppgradert med alt fra nytt bad, nytt kjøkken, alt av overflater, varme i gulv, nytt elanlegg, rør i rør vvs. Utvendig var det bra, et par strøk maling gjorde vi selv på ei uke. Videre snekret jeg et par plattinger og utvidet veranda første sommeren. )Og du som er gjeldfri og penger i banken kan få ordnet det som trengs før dere flytter inn så en slipper å ta litt nå og litt da.)
Og da var vi egentlig i havn. Klipper plenen når det trengs, malte gamlegarasjen i sommer. Trenger ikke gjøre mer enn enn må eller har lyst til. Fordelen med eget hus er som du sier, kunne spille musikk så høyt man vil og slippe å forholde seg så voldsomt til naboene.
Liker du å pusle litt som meg så kan det hende at du gjør om snekkerbua til Zwiftrom, eller at du bygger en hagestue..Liker du ikke å holde på ute så kan du få noen til å gjøre det for deg. Hadde ikke vært i tvil et sekund på leilighet vs enebolig fra 70 tallet.
|
|
|
25/04/2022 20:13
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det høres ut som en god idé. Da jeg flyttet fra gutterommet i enebolig på landet og inn i leilighet i Oslo sa min samboer at jeg ikke egnet meg for å bo i leilighet. Tror hun hadde rett. Det tok ikke så lang tid før vi bygde hus. Jeg er kjempefornøyd med god plass inne, ute samt at jeg ikke trenger å bry meg om hva andre mener, jeg har etterhvert bygd garasje med boder, utestue osv, laget murer, større veranda, plantet busker og trær osv. Nå har jeg nytt bad hengende over meg.
Flere av de tingene du kanskje tenker er unyttig å betale for i et borettslag må du i stor grad enten gjøre selv eller betale mer for alene. Et større borettslag forhandler gjerne bedre priser og lykkes oftest bedre med prosjekter enn du gjør selv.
Større hage, hus osv tar mer tid og koster litt mer enn et rekkehus.
Som LarsB skriver en enebolig bør jevnlig holdes vedlike, renoveres og div gammeldagse løsninger må byttes, alt fra vinduer, el-anlegg, bad, kjøkken, tak, piper, slitent panel, evt litt fukt hist og pist
Sett deg inn i tilstandsrapporten med lupe.
Bare å hoppe i det !!!
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
25/04/2022 21:18
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenker helt motsatt, er drittlei av stort hus og hage og ønsker meg leilighet. Hadde det bare vært mulig å kjøpe leilighet med 30m2 bod, har for mange sykler og annet plasskrevende sportsutstyr.
Minuset med å flytte er selvsagt at her har jeg hyggelige naboer på alle kanter, mens man aldri vet hva man får ved en evt. flytting.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: Dexter]
25/04/2022 21:27
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er kun tid, penger og interesse som begrenser hva du kan legge i vedlikehold/utbedringer av et hus. Er da ikke noe mindre behov for vedlikehold av et sameie. Det er bare hvordan det blir håndtert å du kan med litt flaks slippe unna med å bare betale deg ut av det i form av fellesutgifter og pådra deg fellesgjeld. Same-same. Jeg har kjøpt meg inn i tomannsbolig å leser Tomannsboliger kan bli et mareritt, ikke bare å anbefale når sameier ikke eier perspektiv på alt som må gjøres å sitter med glasset sitt å flirer og ler når det er innsamling av hageavfall.
Redigert av JoachimV; 25/04/2022 21:30.
|
|
|
25/04/2022 21:30
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Digg med hus, god plass og kort vei til stiparadis og landeveiseldorado, men hvorfor finnes det ikke vaktmesterservice for hus? Hadde gladelig betalt abonnement for at noen tok seg av jevnlig, moderat vedlikehold.
|
|
|
25/04/2022 22:11
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Den dagen barna flytter ut skal jeg ha tresifret med hyttedøgn i året og en 3-4 roms borettslagsleilighet som jeg forhåpentligvis ikke kjøper alene.
Hvis det ikke hadde vært for at huset er ganske nytt (2014) så tror jeg ikke at jeg ville valgt å vente til barna blir voksne med å flytte ned i størrelse, arbeid, vedlikehold, skatter og avgifter.
|
|
|
[Re: runermm]
26/04/2022 05:19
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Digg med hus, god plass og kort vei til stiparadis og landeveiseldorado, men hvorfor finnes det ikke vaktmesterservice for hus? Hadde gladelig betalt abonnement for at noen tok seg av jevnlig, moderat vedlikehold. det er ett par enkeltmannsfirmaer som tar slike oppdrag, muuligens også vaktmester kompaniet. kjente en for mange år siden som reiste rundt med hiacen sin og tok småoppdrag rundtomkring
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: JoachimV]
26/04/2022 07:00
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er kun tid, penger og interesse som begrenser hva du kan legge i vedlikehold/utbedringer av et hus. Er da ikke noe mindre behov for vedlikehold av et sameie. Det er bare hvordan det blir håndtert å du kan med litt flaks slippe unna med å bare betale deg ut av det i form av fellesutgifter og pådra deg fellesgjeld. Same-same. Jeg har kjøpt meg inn i tomannsbolig å leser Tomannsboliger kan bli et mareritt, ikke bare å anbefale når sameier ikke eier perspektiv på alt som må gjøres å sitter med glasset sitt å flirer og ler når det er innsamling av hageavfall. Tviler ikke på det. Min erfaring med sameie er at de fleste ikke gidder å møte opp på sameiermøtene, og de som møter opp er stort sett ikke de skarpeste, og de kan da vedta alt mulig rart som får store konsekvenser for alle.
|
|
|
26/04/2022 07:44
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Flyttet fra BBL-rekkehus til 50-talls-enebolig for 13 år siden, og pengene fløy. Men er veldig avhengig av hvor mye du/partner ønsker å "tilpasse/pusse opp" osv. Som kjent har jo byggematerialprisene blitt sinnsyke....f.eks. fra 360kr/m2 for bordkledning.
Ting som koster mer i enebolig enn BBL: - Kommunale avgifter/søppel/vann osv - Eiendomsskatt i enkelte kommuner - ALT må betales selv på enebolig, mens borettslaget leide inn folk som skiftet bordkledning/vinduer/dører, så en fikk litt stordriftsfordeler/kvantumsrabatt - Et hus er større, så forvent at du/dere bruker en del penger på flere møbler både inne og ute. - Økonomiske risikoen er lavere med BBL - er ikke sånn at du plutselig finner ting som må repareres for 100.000 pga radon i et BBL - da fordeles kostnaden. Men forsikringer kan avhjelpe. - 2,5% forsvinner dagen du kjøper i dok.avgift...BBL har ikke dok-avgift.
Hekklipping kan forøvrig være mer tidkrevende enn mye annet...
Men virker som du har god økonomi, og fordelen med enebolig vil nok være større enn ulempene, men husker jeg ble overrasket over hvor mye penger som rant ut ekstra da jeg kjøpte, og hvor mye penger jeg kunne hatt om jeg ikke hadde kjøpt.
Men er utrolig digg å ha sin egen garasje og stor isolert bod...nå kan en jo bygge bod uten å måtte søke om en er mer enn en meter fra nabogrensen...
|
|
|
26/04/2022 08:17
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi flyttet fra leilighet i borettslag - eldre bygg, men totalrenovert i løpet av 2 siste år - og til et slags rekkehus i et bygg fra 1939 og en eiendom på over 4 mål (som eies sammen med 3 andre rekkehus). Vi kommer nok til å fortsette livet ut med å pusse, flikke og fikse på dette huset, men ser på det som en investering og det er jo godt å se at man skaper noe. Det er uansett verdt det for å kunne bo sentralt, men slippe å bo oppå noen. Med to barn på 5 og 8 år er det deilig med plass de kan slå seg løs på. Det hender selvsagt at jeg spør meg selv om det virkelig er verdt det å bruke så mye tid og penger på huset, jeg kunne gjerne hatt mer tid til til friluftsliv, men jeg er nå i det minste aktiv og og når vi finner en grei balanse i arbeidsmengden betyr det mye å se at man skaper noe sammen. Jeg er veldig heldig med en nydelig samboer som lever godt i litt rot og "evig oppussing" - verdien av et sentralt og romslig hjem som er akkurat herpa nok til at ungene kan slå seg løs trumfer manglende listverk  Love her big time 
|
|
|
26/04/2022 10:19
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Født og oppvokst i enebolig, første egne bolig var i borettslag blokk, neste bolig var borettslag rekkehus, siste 34 år i enebolig. Det er som andre har nevnt både fordeler og bakdeler med enebolig, men verdien av å ta egne (konas) beslutninger veier tyngst for meg.
Vår bolig er fra 79/80 og var greit vedlikeholdt da vi kjøpte. Med normalt vedlikehold i vårt eie har vi fortsatt original kledning, vinduer og takstein. (For 2 år siden byttet jeg 2 kvm kledning under et vindu og i år må 1 punktert vindu byttes)
Vi har gjennom årene pusset opp/modernisert alle rom, ikke for at vi måtte, men for (konas) ønske om forandring og eget preg.
Rør, vann og avløp er ikke rørt, bortsett fra det som må skiftes når ny armatur / toalett byttes. Fortsatt samme el-anlegg med skrusikringer som ved siste el-tilsyn fikk godkjent.
Om vinteren må jeg brøyte innkjørsel og gårdsplass 1-2,5t avhengig av mengde, og på sommeren klippes gress 1-2 x pr uke og det tar ca 1,5t.
Jeg overdriver ikke vasking av huset, men spyler med hageslange 1-2x i året. Jeg liker ikke å bruke alle fine dager med beising så jeg tar bare en vegg av gangen, altså pr år. Det blir også den ene gangen jeg vasker veggen med kjemikalier. Neste år tar jeg vinduer, dører etc vist ikke det er mer behov for å ta en vegg i stedet. Slik jobber jeg meg rundt huset år etter år, så sant vi holder oss til samme farge. Det betyr ca 1 uke i stige/gardintrapp pr år og er noe jeg ikke behøver å grue meg til å begynne med.
Sjekker tak og takstein vår og høst og fjerner/spyler bort mose samt bytter stein om nødvendig. Har byttet 6 stein på disse 34 årene, men innser at det går mot skifte av all stein om noen år.
Oppsummert: Ikke avskrekkende, hverken med tanke på tid eller penger. Vi gjør alt vi har lov til å gjøre selv og da koster det ikke mer enn innkjøp og tid.
|
|
|
[Re: parob]
26/04/2022 11:55
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker helt motsatt, er drittlei av stort hus og hage og ønsker meg leilighet. Hadde det bare vært mulig å kjøpe leilighet med 30m2 bod, har for mange sykler og annet plasskrevende sportsutstyr.
Minuset med å flytte er selvsagt at her har jeg hyggelige naboer på alle kanter, mens man aldri vet hva man får ved en evt. flytting. Vi gjorde det. Etter noen år med hage og uten barn hadde vi lagt oss på pensjonistnivå på hagestellet og holdt på med masse prosjekter. Stadig små oppdrageringer av tomannsboligen. Sammen med lang reisevei til jobb så funka det ikke når vi fikk barn. Kjøpte leilighet som er like stor som tomannsboligen/enderekkehuset, men med 4 boder på til sammen 30 kvadrat (sykkelparkering i tillegg), istedenfor egen hage så har vi en bakgård/hage vi deler med noen andre barnefamilier, og minimalt med vedlikehold. Hender jeg savner en egen privat uteplass, men totalt sett så var dette en mye bedre løsning for oss.
|
|
|
26/04/2022 12:19
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi bygget helt nytt hus på 240m2 i 2018 og stortrives med det. Ja, det koster, i vårt tilfelle 8,5 millioner, men de neste 10-12 årene så slipper jeg unna alt av kostnader til oppgraderinger og helt minimalt med vedlikehold. Vi har bygd med mest mulig vedlikeholdsfrie materialer og har en lettstelt hage der vi ikke trenger så mye mer enn å stille inn robotklipperen. I en fase der vi har tre små barn er det deilig å kunne prioritere familieliv fremfor oppusning og vedlikehold. En bonus med nytt hus er også svært beskjedne energikostnader. Snittet de første fire årene har vært ca 13 000 kWh.
|
|
|
|
|