Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

VO2-max-øktene - må de være spesifikke?

VO2-max-øktene - må de være spesifikke? #2703924 08/04/2022 20:40
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg lurker jo stadig i løpegamet selv om sykkel har hovedfokus, men for å løpe fort må jeg nettopp "løpe fort" også. Det holder ikke å loffe rundt for å få steget til å sitte.

Og da er det jo lett å stille seg spørsmålet - trenger VO2-max-trening å være så veldig spesfikk til øvelsen egentlig?

Det betinger selvsagt at jeg uansett vil kjøre terskeløkter, særlig på sykkelsetet, og det er heller ikke slik at all VO2-max-trening legger til feil satsningsområde.

Men variasjon på disse harde hardøktene - har det noen negativ virkning, det være seg i teori eller praksis?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2703957 09/04/2022 13:04
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde sikkert fått flere svar hvis du hadde lagt denne under Treningsforumet ICON_SMILE

Noen tanker:
Om Vo2-maks trening trenger å være spesifikk, kommer an på øvelsen og overføringsverdien. Min mening er at hvis du løper Vo2 maks øktene på tredemølle med en stigning på mellom 5 og 10 % er overføringsverdien til sykling stor. Man bruker da en del av den samme muskelaturen som på sykling. Har også lest forskning der man har kjørt en toukers Vo2 maks bolk på tredemølle som har vært positivt for syklister. Husker ikke kilden.
For å løpe fort ville jeg hatt et helt annet fokus enn Vo2 maks, men fokus på å forbedre arbeidsøkonomien og masse tid rundt og rett under terskel.
Har dessverre tidligere prioritert alt for mye løpetrening på Vo2 maks tidligere. Så med mindre du satser på bakkeløp, ville jeg nok prioritert annerledes. Har også opplevd en fantastisk fremgang da jeg kuttet ut løpingen og satset kun sykling.
Tok med guttungen på et løp for 2 eller 3 år siden, da han var 7 eller 8 år. Han hadde da kun syklet mye, hadde svært høye wattverdier og absolutt ingen løpetrening. Han løp i fra alle, også de som var 5 år eldre en han og trente løping. Så helt klart en overføringsverdi også den veien, men tror at hovedårsaken var stort volum og høy kvalitet på treningen gjennom flere år.

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2704004 10/04/2022 06:27
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Æsj, det var jo et arbeidsuhell, hensikten var jo å legge den under "Trening". Kanskje en Admin kan flytte den?

Intressante tanker du har rundt overføringsverdien i tillegg til den faktiske effekten på VO2-maks. Jeg er helt enig i hva en burde gjøre i forhold til å trene mot å løpe raskest, men litt av tanken min bak spørsmålsstillingen var også "hvordan inkludere løping i et sykkelprogram, uten at sykkelform/-prestasjon får nevneverdig negativ effekt". Jeg har jo noe empiri rundt dette selv også ved å få til å løpe bra, men føler det alltid handler om et kompromis der sykkelformen enten lider eller ved at total treningsbelastning gjennom uka blir for stor.

Den største problemstillingen jeg ser med VO2-maks-økter i form av løping er skaderisken.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: John_Harald] #2704015 10/04/2022 09:37
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: John_Harald
Hadde sikkert fått flere svar hvis du hadde lagt denne under Treningsforumet ICON_SMILE

Tok med guttungen på et løp for 2 eller 3 år siden, da han var 7 eller 8 år. Han hadde da kun syklet mye, hadde svært høye wattverdier og absolutt ingen løpetrening. Han løp i fra alle, også de som var 5 år eldre en han og trente løping. Så helt klart en overføringsverdi også den veien, men tror at hovedårsaken var stort volum og høy kvalitet på treningen gjennom flere år.

En gutt på 7-8 år med svært høye watt-verdier, stort treningsvolum og høy kvalitet på treningen gjennom flere år?

Når begynte han å trene med høy kvalitet, stort volum og måling av watt? I 4-årsalderen?

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2704978 21/04/2022 07:20
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Er blitt litt rusten på disse tingene, så les meg med kritisk blikk. Du kan evt søke på hvordan/hva triatleter trener. De bør jo vite en god del, selv om det er temposykling de driver med.

Med det forbeholdet: Får du høyere VO2max av "vilkårlig" VO2max-trening? Ja. Får du ut maksimal effekt av den VO2max-treningen målt som fart på sykkelen? Nei, ikke maksimalt mulige effekt.

Hjertet og lungene vet ikke hvilke muskler du belaster, så effekten sentralt bør være omtrent den samme uansett. Men det er jo mer som foregår i kroppen enn det, man trener jo muskler og arbeidsøkonomi også. For et rent sykkelfokus er det ikke optimalt, da bør hardøkter være på sykkel.

Men det er jo et smalt perspektiv. Jeg ville hatt et litt avslappet (haha) forhold til det. Trening må jo totalt sett være gøy. I og med du har hardøkter på sykkel uansett, som definitivt trengs for å bli god, så ville jeg kjent etter om den løpetreningen du gjør reelt sett kommer i veien. Hvis ikke, kjør på. Hvis den gjør, må du vurdere.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: EHAa] #2705015 21/04/2022 09:07
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EHAa
Sitat: John_Harald

En gutt på 7-8 år med svært høye watt-verdier, stort treningsvolum og høy kvalitet på treningen gjennom flere år?

Når begynte han å trene med høy kvalitet, stort volum og måling av watt? I 4-årsalderen?

Vi er en aktiv familie. Han begynte å sykle med balansesykkel hver dag til barnehagen i 2 års alderen. Volumet har blitt økt gradevis gjennom årene. Lange turer som 4 åring ja. Wattmåling fra 6 år.

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2705061 21/04/2022 11:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
.

Den største problemstillingen jeg ser med VO2-maks-økter i form av løping er skaderisken.

Jeg har tidligere kjørt vo2max i kombinasjoner av løping og sykling med stort hell. Vi snakker motbakke og stiløping. I motbakker og på sti er skaderisikoen betraktelig mindre enn å gønne på med høy fart på asfalt eller andre harde og jevne underlag.
Jeg mener også at man ikke trenger å tenke så mye på overføringsverdien. Du trener vel i all hovedsak på sykkel, og da vil utnyttelsesgraden av vo2max øke over tid, med riktig trening (langtur/terskel-ish osv), uavhengig av hvor du har vo2maxen din fra.

For noen år siden var det jo veldig snakk om en norsk elitesyklist som hadde tatt et voldsomt skippertak på løpemølla for å øke vo2max, minnes at det var Stake Laengen, men ta det med en klype salt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2705067 21/04/2022 11:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har trua. Løper ikke selv på grunn av kaputte knær.
Men når Borghild satsa så løp hun mye intervall på mølla hjemme. Mye fordi hun liker å løpe og for variasjonen sin del. Men det funka veldig bra på motoren også. Kjørte mest typiske vo2 max økter, men og endel 8x6 f.eks på høsten.
La inn bolker med hardt og planla opp mot når det var samling. 11 harde dager på 14 dager var hvertfall prøvd og desember et år bestod av 20 hardøkter, de fleste på mølle.

Hun målte aldri O2 jevnt, og uansett vet man jo aldri om noe annet hadde funka bedre. Men i tillegg så er det veldig fin avveksling fra rulla.

Redigert av Kriss; 21/04/2022 11:52.
Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: Hoaas] #2705105 21/04/2022 14:01
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
Sitat: eOpseth
.

Jeg har tidligere kjørt vo2max i kombinasjoner av løping og sykling med stort hell. Vi snakker motbakke og stiløping. I motbakker og på sti er skaderisikoen betraktelig mindre enn å gønne på med høy fart på asfalt eller andre harde og jevne underlag.
Jeg mener også at man ikke trenger å tenke så mye på overføringsverdien. Du trener vel i all hovedsak på sykkel, og da vil utnyttelsesgraden av vo2max øke over tid, med riktig trening (langtur/terskel-ish osv), uavhengig av hvor du har vo2maxen din fra.

For noen år siden var det jo veldig snakk om en norsk elitesyklist som hadde tatt et voldsomt skippertak på løpemølla for å øke vo2max, minnes at det var Stake Laengen, men ta det med en klype salt.

Hadde litt kontakt med Knut A. Fostervold da han satset som mest og han sa han hadde en løpe/mølleøkt i uka for å kontrollere at han var der han skulle. Ikke mange som hadde høyere vo2max vel.

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2705367 24/04/2022 07:04
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det som er fint er at det ikke er "en fasit: Og jeg har tro på treningsprinsipper og et av dem handler om spesifisitet. Dog, så er jeg overbevist om at for mange av oss med familier, som kanskje ønsker å trene mest mulig(oftest mulig), så er det lite som er et så godt kompromiss som en 40 min hardøkt på mølla. Får man inn det en til to ganger i uka i tillegg til spesifikk trening gjør kanskje det at man får en ekstra treningsdag.

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2705392 24/04/2022 16:21
stosu Offline
Besatt
Besatt
Spesifisitet er viktig, men variasjon er også viktig. Også i bevegelsesformer.
Hjerte/lunger forstår ikke om man løper, sykler eller gjør noe annet. Jeg har veldig god erfaring med å variere, og kommer til å løpe litt gjennom sommeren. I hovedsak fordi jeg ikke gidder å dra med meg sykkel på sommerferie.
Etter en høst og vinter med mye zwifting blir det gøy å få servert fasit når høsten kommer og ny zwiftsesong drar i gang

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: VO2-max-øktene - må de være spesifikke? [Re: eOpseth] #2705863 28/04/2022 08:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne var veldig interessant når det kommer til spesifisitet: https://alancouzens.com/blog/specificity.html og støtter langt på vei tesen om at man ikke trenger å være redd for "kryss-trening". Variasjon er flott

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support