Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi

Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi #2705379 24/04/2022 10:48
tormodg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei

Jeg er tidligere aktiv mannlig landeveissyklist på 51 år som de siste 10 årene har slitt med sykdom og helt ute av stand til å sykle de siste 5 årene. Jeg har nå omsider fått diagnose ME/CFS og fibromyalgi.

Det betyr at jeg har svært lite krefter, mye smerter og skal ikke pushe meg selv noe særlig på grunn av kronisk utmattelse.

Jeg tror at en skikkelig elsykkel vil hjelpe meg å komme ut på tur uten å slite meg ut.

Ber folket her om hjelp. Beklager lang post, jeg har prøvd å gjøre det ganske oversiktlig.

Bruksområde:
- Komme meg ut på turer, i butikk, gjøre enkle ærend. Dra ut og drikke kaffe i skogen. Sykle turer på hytta.
- Jeg bor i Oslo i ganske kupert terreng. Har hytte på Nesfjellet hvor det er gjørmete grusveier og også veldig kupert.
- Jeg er 171 cm «høy» og «normalt slank».

Budsjett
Inntil 50 000, men helst rundt 40 000. Kan gjerne koste enda mindre.

Krav:
- Jeg må kunne komme meg opp relativt bratte grusveier uten å måtte bruke mye krefter (for jeg orker rett og slett ikke).
- Må kunne ha bagasjebrett på sykkelen for å ha sidevesker på (kan ikke sykle med sekk på ryggen).
- Noenlunde oppreist sittestilling (jeg kan ikke «hvile» på armene uten å få store smerter)
- bør ha mulighet for skjermer også

Ønsker:
- Sykkel som kan brukes på asfalt, grus og lette stier. Gjørmete grusveier vår/høst.
- Skjerm med info om batteristatus, gjenværende rekkevidde, gjerne BT så jeg kan koble til tlf for mer info, navigasjon osv.
- mulighet for «addon» batteripack ved behov, ikke noe krav (jeg kommer nok ikke til å kunne sykle langt uansett)
- sykkel som enkelt kan få service på de fleste sykkelsjapper/verksted (jeg orker ikke fikse mer enn veldig enkle ting selv)
- vil helst handle i butikk for å få ordnet det jeg trenger

Jeg har sett på:

- Trek Powerfly 5. Bosch CX/85nm, 500W batteri
Dro meget godt i oppoverbakke. Kommer på 50 000 med skjermer og bagasjebrett, uten lykter, lås, vesker osv. Liker sykkelen veldig godt, men litt høy pris. Litt bråkete motor kanskje.

- Haibike Trekking 6.0. Yamaha 70nm, 500W batteri
Helt OK. Litt rusk i maskineriet i sterk oppoverbakke. Ca 38000 med det meste av utstyr. Synes den var litt kjedelig, men behagelig.

- Elride Prime Evolv. Bafang M500 100nm, 730W batteri
Veldig behagelig å kjøre. Prøvde L men jeg trenger M, ble litt feil sittestilling på L og dermed vondt i armene. Likte denne veldig godt. Kr 39000 med alt. Alternativt kr 46000 med «Kindernay» lukket gir. Det var det på sykkelen jeg prøvde, virker interessant. Stillegående sykkel.

Jeg har ikke ork til å reise rundt og prøve masse sykler, men jeg kan klare noen turer til for å se på utvalgte modeller.

Er det noen forslag til sykler som jeg bør sjekke ut? Jeg bor i Oslo og har hytte i Hallingdal så kan besøke butikker i de områdene.

Er det eventuelt andre ting jeg bør tenke på?

Redigert av tormodg; 24/04/2022 10:56.

Trek Domane 5.2 2013
Marin Team CXR 26" HT
Re: Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi [Re: tormodg] #2705679 26/04/2022 19:16
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Nå kjenner ikke jeg til Elride-sykkelen, men for en som trenger hjelpen, vil en motor som gir deg 80+ nm være å foretrekke.

Jeg ville valgt den sykkelen som gir deg bra nok trekkraft og som du sitter godt på. Da ville jeg betalt de 5-10 000 ekstra som Trek koster kontra Haibike, det vil gi deg så mye mer både sykkelglede, men lettelse fra plagene dine om sykkelen er sterk nok.

Jobber selv med trehjuls ligge/sitte-sykler og som man kan søke støtte fra NAV og det er betydelig forskjell på trekkraften ved de forskjellige motorvariantene.

Re: Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi [Re: tormodg] #2705681 26/04/2022 19:39
tormodg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei og takk for svar!

Jeg kom akkurat hjem med en knallrød Trek Powerfly 4 som har samme motor som Powerfly 5. 85nm/250w og 625wh batteri.

Den har jo litt enklere komponenter men de kan jeg oppgradere hvis behovet oppstår.

Tror Powerfly 4 er et bra kompromiss på pris, kvalitet og kraft for mitt behov.

Håper jeg ikke blir avhengig av trehjuling på en stund, men det er godt å vite at muligheten er der.

Redigert av tormodg; 26/04/2022 19:48.

Trek Domane 5.2 2013
Marin Team CXR 26" HT
Re: Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi [Re: tormodg] #2705695 27/04/2022 05:51
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det forstår jeg godt. Bra du fant en god sykkel.

Det fine med trehjulinger for de som har diverse utfordringer er i tillegg til hjelpemotoren, komforten ved å sitte i et bedre sete, samt at man kan stoppe og hvile sittende og du får ikke trykket gjennom armene. Men går man fra oppreist sittestilling til sittende får man kjenne det i hamstring/setemuskulatur ICON_SMILE

Re: Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi [Re: tormodg] #2705862 28/04/2022 08:13
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grattis med ny sykkel - del gjerne mer om hvordan den passer deg og hvordan du opplever bruken.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elsykkel for ME/CFS/fibromyalgi [Re: tormodg] #2706191 02/05/2022 11:18
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei! Jeg har vært igjennom samme eksperiment. Jeg har selv ME og kjøpte el-sykkel året etter at jeg ble nødt til å slutte med sykling. Jeg hadde forsåvidt litt glede og nytte av sykkelen den sommeren men eksperimentet var ikke bærekraftig. Jeg anbefaler å bruke en klokke/pulsmåler som måler hjertefrekvensvariasjon, ikke bare puls. Er ikke helt oppdatert på hvilke klokker og apper som er bra nå men jeg brukte en app som heter Welltory. Jeg lå konstant i rødt ved el-sykling og annen lett aktivitet. Ser i ettertid at jeg burde ha tatt verdiene i appen og signalene fra kroppen mere på alvor for jeg gravde meg bare enda dypere. Hvis du har mild grad og kjenner grensene dine veldig godt så kan du sikkert sykle men det er en fin balanse til forverring.

Moderator  support