Jeg må ha nye sommerdekk og er på finn og leter etter brukte. Har funnet noen billige piggfrie vinterdekk, og lurer på hvordan det er å kjøre med disse på sommeren? Det er Yokogama Iceguard. Og om noen skulle tilfeldigvis ha dekk liggende på Østlandet, så leter jeg etter 205/55 r16 til Toyota Avensis.
rett dekkdimensjon finner du i vognkortet ditt. Kjøper du dekk på nett må du gjerne betale for omlegging, kan vere like greit å kjøpe direkte på rette plassen.
Er det hjul du er ute etter så er dette det du må spørre etter.
Nei, det finne ikke helårsdekk. Nordiske piggfrie vinterdekk er dårligere enn sommerdekk i kritiske situasjoner, dette har med sikkerhet å gjøre, din egen og andres. Økt bremselengde, mindre sidestabilitet og større sjanse for vannplaning, det går bra helt til det ikke gjør det vet du. I din dimmensjon får du 4 nye ok sommer dekk fra 3000,- hos dekkforhandler, over en 5år periode er ikke dette en veldig stor kostnad i bilregnskapet.
Ja jeg vet det var felgene, jeg klarer visst bare ikke bruke riktige navn på dette her. Jeg vet at noen tall må man ikke ha helt nøyaktig, men ikke hvilke...må jo ha tre års utdannelse for å finne frem i felgjungelen.
Jeg vet, det koster rundt 1000 for omlegging. Og brukbare dekk kan man få fra ca 700 og oppover, så jeg går alltid på finn først istedenfor å vege nytt.
Re: Kjøre med vinterdekk på sommer?
[Re: jaks74]
#270512121/04/202216:04
Det var ikke så ille nei, men finner jeg de helt riktige dekkene brukt, så koster det en tusenlapp omtrent. Min bil holder ikke i 5 år til uansett, så det er meningsløst for meg å kjøpe nye dekk til den..
Det var ikke så ille nei, men finner jeg de helt riktige dekkene brukt, så koster det en tusenlapp omtrent. Min bil holder ikke i 5 år til uansett, så det er meningsløst for meg å kjøpe nye dekk til den..
Da kan du snu på det, kjøpe billige nye dekk nå, og legge de på Finn når bilen blir skrotet. Regnskapet vil da være omtrent det samme, men du har i hvertfall trygge dekk frem til bilen skrotes, i stedet for å kjøre gamle dårlige
Fikk kjøpt knallfine sommerhjul i kveld, riktig dimensjon og fra samme bilmodell som min, til den nette sum av kr 1000,- Skal sjekke om de faktisk passer i morgen. Hvis de gjør det selger jeg felgene mine og kommer temmelig billig ut av det
Det er ikke alle som har flust med tusenlapper å bruke på nye ting. Jeg kjøper det meste brukt på finn, klær, sko, bil(selvsagt), datamaskin, mobil, alt. Ett år kjøpte jeg nesten nye Nokian Hakkapellita for kr 700, og betalte 800 for å legge dem på mine felger. Jeg solgte dem igjen for kr 500, da bilen ble vraket. Dekkene var fortsatt så bra at han som kjøpte dem var villig til å kjøpe hele bilen på grunn av dekkene, men da var den allerede på huggeren. Det er utrolig hva man kan få tak i brukt, rimelig og nesten nytt faktisk, men har folk penger vet de ikke det.
Glem det hvis du har et snev av interesse for egen og andres sikkerhet.
Ved nødbremsing fra 80 km/t på våt asfalt i 20grader vil du med piggfrie vinterdekk holde 50 km/t i det du når 0 km/t med sommerdekk..
Jeg har litt problemer med å akseptere den store risikoen med dette. De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp. Jeg nekter å tro at det skal utgjøre en så stor forskjell for egen og andres sikkerhet, og at dette bare er en akseptert standard. Og hvorfor skal det være verre å bruke piggfrie dekk i sommerhalvåret på ofte tørre veier?
Glem det hvis du har et snev av interesse for egen og andres sikkerhet.
Ved nødbremsing fra 80 km/t på våt asfalt i 20grader vil du med piggfrie vinterdekk holde 50 km/t i det du når 0 km/t med sommerdekk..
Jeg har litt problemer med å akseptere den store risikoen med dette. De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp. Jeg nekter å tro at det skal utgjøre en så stor forskjell for egen og andres sikkerhet, og at dette bare er en akseptert standard. Og hvorfor skal det være verre å bruke piggfrie dekk i sommerhalvåret på ofte tørre veier?
Dette er vanskelig å ta seriøst.
Du skriver selv en viktig faktor "De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp."
Jeg har litt problemer med å akseptere den store risikoen med dette. De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp. Jeg nekter å tro at det skal utgjøre en så stor forskjell for egen og andres sikkerhet, og at dette bare er en akseptert standard. Og hvorfor skal det være verre å bruke piggfrie dekk i sommerhalvåret på ofte tørre veier?
Piggfrie dekk er dårlige når det er kaldt og elendige når det er varmt. Gummien blir mykere når det blir varmt, alt for myk. At de er dårlige når det er kaldt aksepterer vi fordi de er så veldig mye bedre når det er snø/is. En av grunnene til at sommerdekk er så dårlige på vinter er faktisk at gummien blir så hard når det blir kaldt.
Se på F1 så ser du at de varmer opp dekkene for at de skal ha rett temperatur, samme prinsippet selv om kravene selvsagt ikke er relevante å sammenligne med vanlige biler uten videre.
Foreslår du tar deg en tur på tom parkeringsplass og tester hard bremsing og hard svinging med piggfrie dekk og sommerdekk. I tillegg/om du ikke gidder at du leser tester.
Har fått tak i "nye/ubrukte" sommer dekk og "nye/ubrukte" piggfridekk til min mors bil på finn. Tror jeg betalte 1200-1500 pr. sett. Michelin og Continental, så kvalitet. Finn et billig verksted for å legge om. Under 1000 lappen er mulig. Så det er vel bare å lete og kjøpe noe kurrant på finn. Å ikke skifte til sommerhjul er latskap. Bør også gjøres selv spør du meg.
Du skriver selv en viktig faktor "De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp."
Ja, jeg tok et forbehold, og baserer det på min situasjon og der jeg kjører bil. Merk at gjennomsnittstemperaturen her jeg bor varierer med ca 10 grader i løpet av året. I f.eks. Oslo er det over 20 grader variasjon.
For meg opplever jeg at det kan være lite forskjell på temperatur og føre i store deler av året, og det er like vanlig med 10 grader og regn en vinterdag som en sommerdag. Derfor reagerer jeg på at det skal være en så stor risiko. Jeg sier ikke at det er feil. Men betyr det at jeg bør la bilen stå enkelte vinterdager hvis jeg «har et snev av interesse for min og andres sikkerhet?»
Du skriver selv en viktig faktor "De aller fleste av oss bruker piggfrie dekk 5 måneder i året der det svært ofte er våt asfalt, men med lavere temp."
Ja, jeg tok et forbehold, og baserer det på min situasjon og der jeg kjører bil. Merk at gjennomsnittstemperaturen her jeg bor varierer med ca 10 grader i løpet av året. I f.eks. Oslo er det over 20 grader variasjon.
For meg opplever jeg at det kan være lite forskjell på temperatur og føre i store deler av året, og det er like vanlig med 10 grader og regn en vinterdag som en sommerdag. Derfor reagerer jeg på at det skal være en så stor risiko. Jeg sier ikke at det er feil. Men betyr det at jeg bør la bilen stå enkelte vinterdager hvis jeg «har et snev av interesse for min og andres sikkerhet?»
Ja, hvis du bor på et sted det er vinter hele året bør du kjøre med vinterdekk hele året ;-)
Det blir sagt at det er farligere med vinterdekk om sommeren enn sommerdekk om vinteren siden folk ikke kommer på at vinterdekkene om sommeren er dårligere enn sommerdekk, så de tilpasser ikke farten. Dersom du konstant kjører som en mann med hatt om sommeren med vinterdekk vil du jo ikke risikere noe. Dersom du derimot skulle falle for fristelsen å kjøre i 100km/t så bør du vite om at bremselengden øker med 21 meter med vinterdekk sammenlignet med sommerdekk. De 21 metrene kan komme godt med hvis du akkurat er ferdig med å lage en snap-story mens du ruller en rullings og samtidig prøver å sparke av deg skoene i fart.
For meg opplever jeg at det kan være lite forskjell på temperatur og føre i store deler av året, og det er like vanlig med 10 grader og regn en vinterdag som en sommerdag.
Og asfalttemperaturen når sola står høyt og skinner på det sorte underlaget midtsommers?
For meg opplever jeg at det kan være lite forskjell på temperatur og føre i store deler av året, og det er like vanlig med 10 grader og regn en vinterdag som en sommerdag. Derfor reagerer jeg på at det skal være en så stor risiko. Jeg sier ikke at det er feil. Men betyr det at jeg bør la bilen stå enkelte vinterdager hvis jeg «har et snev av interesse for min og andres sikkerhet?»
Korrekt. Akkurat de dagene KAN det være omtrent likt, bortsett fra at det er en del treghet her, så i de fleste tilfeller vil asfalten holde langt høyere temperatur om sommeren enn om vinteren selv ved samme luftemperatur.
Men hva med de dagene lufttemperaturen IKKE er den samme. Er det da tryggere å kjøre med sommerdekk om sommeren?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg må ha nye sommerdekk og er på finn og leter etter brukte. Har funnet noen billige piggfrie vinterdekk, og lurer på hvordan det er å kjøre med disse på sommeren? Det er Yokogama Iceguard. Og om noen skulle tilfeldigvis ha dekk liggende på Østlandet, så leter jeg etter 205/55 r16 til Toyota Avensis.
Hvis du er på ett tynt budsjett så kjøp regummiert eller billige nye sommerdekk, begge deler fungerer mye bedre enn vinterdekk. eventuelt hør med nærmeste bilopphuggeri om de har noen dekk som ikke er eldre enn firefem år Vinterdekk er dårlige når det blir varmt og direkte farlige når det blr vått. https://www.youtube.com/watch?v=9KJ9nD6swF0&t=103s
Leste i manualen på bilen at regumierte dekk kunne være farlige. Typisk norsk sommer vær kan være 12-15 grader. Hvis man tar hensyn til bilens egenskaper, så vil vinterdekk ikke være uforsvarlig. Er det solsteik og over 20 grader er det noe helt annet. Når det er vått ledes varmen 4 ganger fortere vekk.