Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ski til å labbe på fjellet med

Ski til å labbe på fjellet med #2704895 20/04/2022 12:15
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Svigers har en hytte utti telemark og det som er mest praktisk er å labbe opp i heia og ikke kjøre en mil til nærmeste kjørte skiløype. Men her snakker vi hei i betydningen "ikke akkurat optimalt for langrennski".

Skiteknisk er jeg ikke verdensmester utenfor trikkeskinne-spor, så den må ha gode svingegenskaper. Langt viktigere enn fartsegenskaper.

Alpinski har jeg, langgrennski har jeg. Så trenger kun være god til dette.

Pris rundt "jeg betaler gjerne for å få en god opplevelse, men jeg gjør ikke dette hver helg".

Noen forslag?

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704896 20/04/2022 12:30
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Fischer E109 høres ut som passende redskap. Det står E99 og E109 og diverse andre fjellski som er 20 år gamle, i kåken, og E109 er vel en sånn ski. Om man skal gå milevis på rundtur i fjellet så er vel ski som E99 passende, mens E109 er/var mer passende til å labbe rundt, og kjøre noen telemarksvinger med.

(Mulig telemark er blitt forbudt, siste årene, jeg har ikke sjekket, men sjelden andre enn meg, og, maks to til, å se, om jeg drar til en skiheis, en gang eller to, i året.)

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704897 20/04/2022 12:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Åsnes Ingstad også. Hvis det er trang skog bør de ikke være for lange.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704907 20/04/2022 13:17
yalla Offline
Medlem
Medlem
Natoplanken fra Åsnes (Combat Nato) er samme ski som Ingstad, men med et par forbedringer som nedfrest kortfelle-feste foran og hull til bakfeste på kortfellen.

https://www.fjellsport.no/asnes-combat-nato-jeger-spesial-hvit.html?q=%C3%A5snes%20nato

Gode erfaringer med den. Både til labbing og kjøring i skog og fjell. Spesielt bakfeste til fellen er fin, uten bakfeste har kortfell en tendens til å løsne bak utover dagen, spesielt om man bakser rundtomkring i bratte lier med mye vendinger og vas.

*edit - laget klikkbar lenke

Redigert av yalla; 20/04/2022 13:20.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704909 20/04/2022 13:20
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg har Åsnes Nansen og er bare sånn mellomfornøyd. De er litt halvveis å gå med uten særlig spenn, men gåopplevelsen ble litt forbedret av mohairkortfell i stedet for nylon da forholdet mellom glid og feste jevnet seg ut litt. Samtidig synes jeg ikke de er fantastisk å kjøre nedover med heller. Her har selvfølgelig type binding og sko (og ferdigheter...) mye å si. Føler uansett at skien faller litt mellom flere stoler. Funderer på å bytte de ut med en ski type Åsnes Gamme e.l. som både har litt mer markert smørespenn, innsving og rockertupp.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704911 20/04/2022 13:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fjellski blir et kompromiss uansett. Har Fischer E99 selv, eldre modell, og selv om de passer i skispor etc. er de sykt daffe i forhold til selv ganske dårlige langrennski. Og for lite svingvillige til at jeg har noe særlig glede av de nedover utenom snaufjell hvor man kan ta store svinger.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704913 20/04/2022 13:41
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Du sier ikke noe om bratthet eller snøforhold, men både Fischer Transnordic 82 (nytt navn på E109) og Åsnes Ingstad er fine ski til alt. Med kortfeller har de ganske godt feste oppover og ikke veldig god gli bortover eller nedover. Kortfeller kan velges smalere for bedre gli og dårligere feste, og de tas lett av før nedkjøring. Alternativt hvis det er mer rett opp og ned så kan Åsnes Falketind og Rabb eller Fischer Sbound 98 være gode alternativer. Noen av skiene kan leveres med smørefri såle, hvor ofte Fischer har prioritert feste framfor gli og Åsnes motsatt.

Sko koster gjerne neste like mye som ski, og er enda viktigere at passer. Det finnes 3 systemer: gamle NN 75mm, NNN-BC og helt nye Xplore. Hvis du vil ha mer tilbakemelding på ski og sko så er gjerne fjellforum.no bedre enn her.

Karbonbasert livsform.
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2704932 20/04/2022 16:57
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Abonerer du på. FriFlyt?
utemagasinet.no har tester. av både sko og ski type fjell.

Redigert av jag; 20/04/2022 16:57.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705010 21/04/2022 08:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg bruker Fischer E89 som kompromissløsning.
Mulig å gå i kjørte spor, kommer seg fram utenfor om forholdene ikke er veldig løse.
For oss som har hytte i nærheten av scooterkjørte løyper, men svigerfamilietradisjonen er ikke tilpasset sånne moderne greier, er disse bra.

Men som sagt over så er fjellski et kompromiss uansett, så det er nok ikke disse du skal ha.

LarsB

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705047 21/04/2022 10:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har Åsnes Gamme og er ganske fornøyd med dem. Veldig gode på hardt underlag, men alt for smale om det er løst underlag. De fungerer fint til min bruk som stort sett har vært å labbe i oppkjørte løyper, enten det er skuterspor på fjellet eller trikkeskinner i marka. Men de få gangene jeg har vært på tur utenfor spor i løs snø, har jeg vært rimelig oppgitt. Hvilken ski som passer deg best er avhengig av føret du skal bruke dem mest på, men om jeg kunne valgt på nytt hadde jeg valgt bredere ski med bedre bæreevne i løssnø og akseptert at de ikke passer i oppkjørte spor (før litt utpå dagen når sporene er utvidet og tråkket ned).

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705062 21/04/2022 11:08
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg har også Åsnes Gamme og er stort sett veldig fornøyd med dem. Men når de en dag er utslitt ligger det per i dag an til å bli erstattet av de nye Åsnes Otto Sverdrup (med Xplore sko/binding). Såvidt jeg forstår er de omtrent som en bredere versjon av Gamme, men ikke fullt så heftige som Ingstad/Nato. Gjetter de er veldig gode å svinge med:)

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705088 21/04/2022 13:06
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Hvis det er lov å komme med et tilleggsspørsmål:

Dersom en har hytte på et sted hvor det kjøres opp løyper med scooter som drar et skispor etter seg, som en har lyst å få skiene nedi, men at løypene er på fjell som er såpass kuperte at en ikke tør å kjøre nedoverbakkene, og en tar skiene av seg ned de bratte bakkene......hvilke ski bør en kjøpe da for å slippe å ta av skiene / tørre å ploge ned? Er jo noe løst nedover da det ikke er så mange som går på ski her. Ser at hyttenaboene har mange par ski, så er gjerne ikke nok med ett par...men har ikke tenkt å kjøpe mer enn ett par til å begynne med per person.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: MannenFallerIkke] #2705089 21/04/2022 13:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Beror väl helt på hur brant det er och hur snön er. Skulle väl si att det första som blir stabilt på många underlag er randonne ski ... er ikke heller sikkert att det er så stor forskjell på konkurranse ski och lite bredare marka ski som fremdeles får plass i spåren.

Ett problem med ski er att det ikke finns noe som passar allt och det ofta blir en kompromiss. Är sällan man ser folk ta sig ned fint i skogen eller der det er bratt med fjellski.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: MannenFallerIkke] #2705108 21/04/2022 14:17
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg vil slå et slag for f.eks. Åsnes Mountain Race, med 3/4 stålkant og nokså lett vekt. Disse fås også i skin-variant.

https://www.fjellsport.no/asnes-mou...S1Kul9wIVwe5RCh2DLAzQEAQYASABEgL1jPD_BwE

Gjetter disse skal funke greit med vanlig NNN binding. Jeg har kun erfaring med disse med BC-binding fra turer med noen km transportetappe i preppet løype før man tar en runde i terrenget.

Ellers finnes det div langrennsski med stålkant, f.eks. Fischer Steel lite/Powerlite. En del mer stabil enn uten stålkant. E89 er også nevnt tidligere, disse går nok også greit nedi spor.

Redigert av asbjste; 21/04/2022 14:19.
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705136 21/04/2022 19:12
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg har hatt e99 i 20 år, til mitt bruk har de vært gode, fjellturer, til hytta. Har nå fått tak i Åsnes Nansen m kortfell. Ok ski det også, men vil påstå spennet i fischer skia var mer livlig for bortovergange

Ola
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705137 21/04/2022 19:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Apropå fjellski och feller. Hur gör man hvis man har vanliga fjellski och ibland vill bruke feller? Blir ikke limet på fellene fort dåligt hvis man ikke tar bort smørningen och ingen orkar väl göra det på tur?

Kort feller fungerar det bra jämfört med vanliga feller når det ikke er alltför bratt och medför att skiene glir lite också?

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705140 21/04/2022 19:48
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvor i Telemark? Hvordan er terrenget der hytta ligger? Er det kupert og mye småskau er Åsnes Ingstad eller Fischer 109 (eller hva den heter nå) fine ski. Ligger hytta høyere oppe (typ over tregrensa) hvor det er flatere og åpnere, ville jeg gått for smalere ski. Velg lengde etter terreng. Ulendt og mye skog - kortere ski, Åpne vidder og god plass - lengre ski.
Har selv hytte litt under tregrensa i øvre Telemark, og på grensa mellom Seljord og Vinje er det ulendt terreng, mye småskau og mye av det vi internt kaller "ufseli". Jeg bruker Fischer E109 i kroppslengde, og er veldig fornøyd med dem. Kombinert med 75mm binding med hælbøyle og noen solide og stabile lærstøvler fungerer dette finfint til Telemarkskjøring også.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: fredriks] #2705149 21/04/2022 20:32
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg har kortfell , brei type mohair. De sitter veldig godt, men i mine øyne funker de dårlig nedover. Dvs dårlig glid og lugger endel. Men det finnes vistnok smalere feller a la de for vanlige langrennski som kanskje er bedre.

Ola
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: oladonk] #2705151 21/04/2022 20:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tänker på hvis det finns noen bra lösning på långa turer i varierande terräng som till viss del er bratt. Har svårt att se att fjellski er så mycket bättre än randonne/telemark når man ända trenger feller ibland. Antar att ski med kort feller kan vara en bra ide hvis det ikke er alltför bratt och man delar av turen kan ta av dem. Turer med mycket opp och ned i bratt terräng blir antagligen jobbiga med alla typer ski.

Har tänkt på detta når folk noen gång har sagt att for eksempel Neodalsnota* i Trollheimen er en tur för fjellski. Jag har svårt att se att man egentligen tjener noe på fjellski på en sån tur** och nedkörningen blir garanterat mycket sämre.

* turen er bratt, mindre bratt ett lite längre parti, en knekk, långt nedför, ett parti mindre bratt och tillslut väldigt bratt många höjdmeter och tillbaka igen. Tycker det borde bli feller, av med feller och feller med alla typer ski och man tjänar antagligen inget på att försöka gå delar av första partiet utan feller.

** förutom kanske lite vikt.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705154 21/04/2022 21:40
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg anbefaler et par av Fischer sine crown/skin fjellski. Jeg har hatt Åsnes Nato/Ingstad og E99 (begge med kortfell), men overgangen til Fischer EXCURSION 88 crown/skin er kanskje et av de bedre skibyttene jeg noensinne har gjort. De her smørefri skiene kan ikke på noen måte sammenlignes med de smørefri skiene jeg hadde for 25 år siden. Du må nesten prøve dem for å skjønne hvor bra de er ICON_SMILE Nå skal jeg selge samboerens Ingstad ski slik at hun også får like gode ski. Jeg fikk overbevist en kompis som er ganske hardcore smøreski (sikkert løsemiddelskadet) og til og med han ga de tommel opp. En ting er at de sitter utrolig godt (jeg gikk 2 dagers tur over Okstind breen uten ha på fellene), men gleden over å aldri mer måtte klisje med smurning - for ikke å snakke om glemme smurning - er også utrolig verdifull.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: asbjste] #2705164 22/04/2022 05:11
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Sitat: asbjste
Jeg vil slå et slag for f.eks. Åsnes Mountain Race, med 3/4 stålkant og nokså lett vekt. Disse fås også i skin-variant.

https://www.fjellsport.no/asnes-mou...S1Kul9wIVwe5RCh2DLAzQEAQYASABEgL1jPD_BwE

Gjetter disse skal funke greit med vanlig NNN binding. Jeg har kun erfaring med disse med BC-binding fra turer med noen km transportetappe i preppet løype før man tar en runde i terrenget.

Ellers finnes det div langrennsski med stålkant, f.eks. Fischer Steel lite/Powerlite. En del mer stabil enn uten stålkant. E89 er også nevnt tidligere, disse går nok også greit nedi spor.

Mountain Race er gode !

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705167 22/04/2022 05:40
B
baardei Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg var svært misfornøyd med mountain race. Alt for myke generelt sett slik at det blir svært dårlig glid. I tillegg var hele framskien så myk at den kollapset i myk snø, noe som gjorde det svært tungvint å gå utenfor løype i oppoverbakker. Jeg veier bare 70kg.
Jeg brukte de noen få ganger og solgte de. Bruker noen gamle madshus med jevnt spenn som fungerer mye bedre.

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: baardei] #2705174 22/04/2022 06:09
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Kom fra noen halvgamle Sondre som var tunge og slappe, så for min del var de en stor oppgradering. Grei gli, manøvrerbare og stabile.
Men de har jo begrenset flyt pga at de er halvsmale.

Redigert av kid; 22/04/2022 06:10.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705240 22/04/2022 11:35
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Oh Em Dji...hodet popper.....
.....tydelig at en ikke kan få alt i samme fjellski....ser jo at skisko er like dyrt som skiene. Er det sånn at en ikke bør bruke vanlige langrenns-skisko (har noen gamle klassisk skisko)? (røde og hvite Alpina). De er gode og varme selv når en ikke går fort. Men en skal gjerne få litt mer slalom-følelse/stivelse i skoene? Dersom en velger f.eks. noen smalere fjellski (som f.eks. Åsnes Mountain Race), samtidig som en ser at på sikt så vil en gjerne kjøpe bredere nedover-fjellski når en ikke går i sporene, er det sånn at en da bør kjøpe en spesiell type bindinger til Mountain Race, så en slipper å kjøpe to par skisko, eller bør en ha forskjellige skisko for at det er vits å ha forskjellige ski?

Re: Ski til å labbe på fjellet med [Re: GeirEivind] #2705590 25/04/2022 23:07
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Mountain race kan godt brukes med NNN eller NNN-BC. Se f.eks.
https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=4620
Jeg tror en stødig NNN sko kan fungere veldig godt med slike ski, men det spørs også litt på hva annet utstyr du har og bruker. Hvis du f.eks. skal ha Sverdrup, Ingstad e.l. på hytta og vil bruke samme sko, så passer NNN-BC.

Ellers så ser det nye Xplore-systemet fint ut på fjellski, men blir litt i overkant på MR48. Lykke til.

Karbonbasert livsform.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå