Jotunheimen rundt - valg av pulje
|
Jotunheimen rundt - valg av pulje
21/04/2022 10:59
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Ærede forum.
Jeg skal (relativt spontant) sykle livets første sykkelritt. Få ting er vell mer naturlig enn å gå rett på Jotunheimen rundt.
Er nå litt usikker på hvilken pulje jeg skall melde meg på. Alternativene er 1: over 20 timer. 2: 16-20 timer. 3: Under 16 timer.
Har som sagt ikke syklet ritt før, men har ok form. FTP er på ca 4,15. De siste fem årene har årlig treningsmengde vært på 450-500 timer. Har gjennom årene hatt noen litt lange turer (eks everesting og div bikepacking prosjekter) Forventer å legge inn rimelige mye treningsarbeid de neste ukene (målet er to turer i uken på 130-170km, to intervalløkter, to 60-90 min restitusjonssøkter og en styrkeøkt med fokus på kjernemusklatur.
Noen som har noe innspill til valg av pulje? Hvordan er nivået på deltagere? kommer jeg til å bli fullstendig Lantern Rouge? Andre gode tips i oppkjøringen til rittet, samt underveis i rittet?
|
|
|
Re: Jotunheimen rundt - valg av pulje
[Re: hanedalen]
21/04/2022 14:39
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
FTP på 4.15 syns jeg høres mye ut til ikke å ha syklet ritt. Ifølge statistikk fra 2018 er det bare 17.9% som har FTP høyere enn dette: https://www.cyclinganalytics.com/blog/2018/06/how-does-your-cycling-power-output-compareHer kan du legge inn FTP i watt og watt/kilo. Har sett litt på tidene og det beste kjører vel på rundt 13 timer og de som bruker lengst tid nærmer seg 30. Trener litt med en jeg som har kjørt rittet 5 ganger og kjører på rundt 17-18 timer. Med det er han blant de 1/3 beste totalt. Han har en FTP på 3.6 (ca 300w). Med din FTP bør du da være en god del foran dette. Kan jo bli Lantern Rouge om du tar det piano, men er det ritt så kjører man det man klarer selvsagt. Tipset hans er å henge på gruppa du er i ihverfall til Fagernes. Mye å hente på å ligge i gruppe sa han. Så les deg litt opp på hvor lange bakkene er så du vet hvor lenge på må pushe til det flater ut.
|
|
|
[Re: kaiost]
21/04/2022 18:03
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for svar.. sist jeg tok en test på rulla var FTP på 361, vekt 87 kg. Tilnærmet identisk i fjor. Kart test på wahoo kickr v5 og tacx neo så rimelig sikker på at dataen stemmer..
Når det er sagt tenker jeg, uten å ha erfaring med JR, at det er andre egenskaper som er betydelig mer sentrale enn FTP i dette rittet.
Vil det være å ta vann overhodet å melde seg på i raskeste gruppe (under 16 timer)? Klatringen opp til Filefjell er, hvis jeg husker riktig, tidvis ganske grei. Kan være mye å spare på et godt felt helt. Samtidig er det enda mer å tape på å ha overtenning i starten av rittet.
|
|
|
21/04/2022 18:26
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har en jeg trener med som har din vekt med lavere ftp, litt usikker på akkurat hvor mye men ser han kjørte et strava segment på snaue timen denne uka med 335 w, med litt å gå på. Han er nå omtrent like sterk som klassevinner av Birken i fjor. Begge disse er i Heinemanntroppen med mål om å være på laget fra Trondheim i år (målsetning beste lag). Han er i bedre form nå mener jeg enn da han syklet Birken i 2014 på 2.47. Ut fra det du da kjører av watt er det bare å melde seg på beste pulje, med forutsetning at du har normalt gode ferdigheter i felt. Tviler på at det er mange av de stigningen som kjøres med mer enn 4 w/kg.
Ellers gjelder det som vanlig da, å kjøre billigst mulig fra start , holde gruppa over toppen, vite hva du skal ha i deg og når.
Og så må du tåle å ha det vondt.
Redigert av kaiost; 21/04/2022 18:32.
|
|
|
21/04/2022 19:50
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan får du meldt deg på nå og kan velge startpulje ? Jeg prøvde å melde meg på det minuttet de ble lagt ut, muligens noen minutter over. Fikk da tilbud om å starte i P3, noe som var uaktuelt. Var så "dum" at jeg ønsket å få utbetalt startkontigent fra i fjor når rittet ble avlyst, og mange av de som hadde startnr i P1 da tok nok det over til i år. Jeg var litt for grådig og ville ha pengene tilbake. Har startet i P1 og kun det som er aktuelt.
Har du mulighet til å velge P1 så velger du det. Er ikke spesielt interessert i FTP/watt eller bruker det i min trening og har sikkert ikke mer en 300 FTP og 70 kg, men var greit under 14 timer i 2019, som var ca 50 plass totalt. Kan ikke skjønne noe annet en du skal fint henge med når jeg gjorde det, og når du beskriver 2 turer i uken på 16-17 mil tipper jeg du har denne turen inne om 2 mnd+. Og stikkordet er tur, som i turritt hvor turen kommen foran rittet. Nå mener jeg fra dine turbeskrivelser tidligere at du har ikke noe problem med å nyte turen underveis. Går du bare i rittmodus tipper jeg dette blir en middels opplevelse. Skal jeg være ærlig så tror jeg hodet/ det mentale er viktigere en FTP på JR. Kai er mer i glad i matte en meg da han jo har undervist i det inntil i fjor he he.
For min del. Henger veldig lett med til Fagernes og kan gjerne være med å kjøre litt i rullen. Opp til Beitostølen handler det om gjøre stoppen på Fagernes effektiv nok til at en har god posisjon ut av Fagernes. Første året (2018) pisset jeg bort hele pausen og måtte jage meg i senk for å nå igjen teten. Slapp på Beito. 2019 hadde jeg derimot god posisjon og brukte mindre krefter. Men slapp på Beito igjen. Ofte flere rykk før der, men det er der det virkelig blir dratt på. Forskjellen var at jeg var mindre kjørt i 19 og sammen med andre klarte å kjøre oss inn på teten igjen, før jeg måtte slippe som ca sistemann opp Valdresfløya. Kom noen bakfra så vi kjørte sammen før en større gruppe også dukket opp på Randsverk. Stort sett syklister ved godt mot, i motsetning til 2018 hvor Randsverk så ut som et slagsfelt med traumatiserte syklister. Var meldt 5 + og sol over flya, ble 5- og sol. Mange/alle som bommet på klesopplegget, ikke bare Frank Løke. I 2018 fikk jeg dratt igang kompisen min som hang med teten til Randsverk (jeg forsto med en gang at jeg måtte sykle meg varm og ikke vente meg varm) og vi syklet sammen til mål, jeg var i kjelleren siste 5 timer. Rett under 15 timer med skikkelig smell ble resultatet. 2019 hadde jeg en god gruppe fra Randsverk og til mål, noen falt av + plukket opp de som slapp teten senere en oss. Følte meg i finf form og var nok blant de som var mest i front. Litt over en time raskere en i 2018, men mye bedre opplevelse. Opplevelse triumfer tid/prestasjon i min bok.
Soloppgang mot Krossbu og vaffler på Sognefjellhytta er terningkast 6..
|
|
|
[Re: kaiost]
22/04/2022 05:02
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
med forutsetning at du har normalt gode ferdigheter i felt.
Og så må du tåle å ha det vondt. Har aldri vært i et sykkelfelt, så kan nok ikke skryte på meg normalt gode ferdigheter. Får prøve å tilpasse meg, samt ikke ødelegge for andre.
|
|
|
[Re: Oddefa]
22/04/2022 05:15
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Hvordan får du meldt deg på nå og kan velge startpulje ? Jeg prøvde å melde meg på det minuttet de ble lagt ut, muligens noen minutter over. Fikk da tilbud om å starte i P3, noe som var uaktuelt.
Og stikkordet er tur, som i turritt hvor turen kommen foran rittet. Nå mener jeg fra dine turbeskrivelser tidligere at du har ikke noe problem med å nyte turen underveis. Går du bare i rittmodus tipper jeg dette blir en middels opplevelse. Skal jeg være ærlig så tror jeg hodet/ det mentale er viktigere en FTP på JR. Kai er mer i glad i matte en meg da han jo har undervist i det inntil i fjor he he.
For min del. Henger veldig lett med til Fagernes og kan gjerne være med å kjøre litt i rullen. Opp til Beitostølen handler det om gjøre stoppen på Fagernes effektiv nok til at en har god posisjon ut av Fagernes.
Soloppgang mot Krossbu og vaffler på Sognefjellhytta er terningkast 6.. Takk for mange gode innspill. Er veldig mottakelig for flere tips triks. Er som sagt helt grønn på dette. Jeg overtok startnummeret til kompis av en kompis. Når jeg skulle overføre dette kunne jeg velge startpulje. Målet er å kunne nyte turen samtidig som jeg skal komme meg helskinnet gjennom. Er veldig enig i at det mentale er sentralt her... I all ydmykhet tror jeg det er ganske greit på plass. Målet er å kunne henge minimum frem til Fagernes. Forhåpentligvis helt til beito eller over flya, men dersom støtingen blir veldig hard er jeg fort inne i ukjent farvann. Grunnet manglende erfaringer med ritt generelt, også såpass lange, er jeg usikker på hvor mye det koster å brenne fyrstikker for å hente igjen diverse støt-.
|
|
|
22/04/2022 06:26
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Takk for svar.. sist jeg tok en test på rulla var FTP på 361, vekt 87 kg. Tilnærmet identisk i fjor. Kart test på wahoo kickr v5 og tacx neo så rimelig sikker på at dataen stemmer..
Når det er sagt tenker jeg, uten å ha erfaring med JR, at det er andre egenskaper som er betydelig mer sentrale enn FTP i dette rittet.
Vil det være å ta vann overhodet å melde seg på i raskeste gruppe (under 16 timer)? Klatringen opp til Filefjell er, hvis jeg husker riktig, tidvis ganske grei. Kan være mye å spare på et godt felt helt. Samtidig er det enda mer å tape på å ha overtenning i starten av rittet. Jeg syklet for noen år siden sammen med en kamerat (et av de første rittene jeg var med på). Veldig like vitale data. Hadde ftp på rett over 360w og var 90kg. Vi var to stk som syklet sammen og trillet inn til 15:30, uten at jeg opplevde å være i nærheten av syreverdier iløpet av turen. Jamnt og fint trav. Satt i stor gruppe til Fagernes, mindre gjeng til Randsverk, etter det var vi to stk som syklet sammen til mål. Jeg hadde veldig lite ritterfaring, men hadde syklet Trondheim Oslo to ganger tidligere (siste gangen var to uker før JR), så hadde testet lange ritt/turer i forkant. Vi meldte oss på i 16+ den gang, men burde nok kanskje heller vert i den raskeste gruppen, så hadde vi hatt flere å samarbeide med fra Beito/Randsverk og inn, der havnet vi som nevnt for oss selv og fant ingen grupper som "klaffet" med tempo vi ville holde. Trur sub 16 er helt innafor for deg om du "takler" lengden og tiden på sadelen greitt 
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
22/04/2022 09:02
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Du er sterk nok til å vere med i pulje 1, men du bør ikkje undervurdere dette med ferdigheiter i felt. Eg ville heller brukt rittet til å lære meir om riktig teknikk i felt, i ei litt roligare pulje 2. Det kan vere både skummelt og kreve mykje konsentrasjon å ligge tett på hjul både på flat mark og i utforkøyringane. I pulje 1 vil nok dei du køyrer med forvente at du er dreven på dette.
Tor Hovland
|
|
|
22/04/2022 10:16
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha vært påmeldt i tre år skal jeg endelig debutere i JR og har signed up for sub-16.
I skrivende stund er jeg et godt stykke unna 4 w/kg, men forhåpentligvis går vekta litt ned og watt litt opp fram til 1. juli og i så fall håper jeg under 16 timer skal gå, samtidig som jeg får en fin tur.
Har sykla noen landeveisritt (Oslo-Mysen og Oslo-Lærdal), men JR blir noe annet. Det jeg er mest spent på er vær og bekledning, samt bespisning og avvikling av pauser uten å miste feltet.
|
|
|
[Re: yalla]
22/04/2022 12:23
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Jeg syklet for noen år siden sammen med en kamerat (et av de første rittene jeg var med på). Veldig like vitale data. Hadde ftp på rett over 360w og var 90kg. Vi var to stk som syklet sammen og trillet inn til 15:30, uten at jeg opplevde å være i nærheten av syreverdier iløpet av turen. Jamnt og fint trav. Satt i stor gruppe til Fagernes, mindre gjeng til Randsverk, etter det var vi to stk som syklet sammen til mål. Jeg hadde veldig lite ritterfaring, men hadde syklet Trondheim Oslo to ganger tidligere (siste gangen var to uker før JR), så hadde testet lange ritt/turer i forkant. Vi meldte oss på i 16+ den gang, men burde nok kanskje heller vert i den raskeste gruppen, så hadde vi hatt flere å samarbeide med fra Beito/Randsverk og inn, der havnet vi som nevnt for oss selv og fant ingen grupper som "klaffet" med tempo vi ville holde. Trur sub 16 er helt innafor for deg om du "takler" lengden og tiden på sadelen greitt  [/quote] Dette høres relativt likt ut med min situasjon ja 
|
|
|
[Re: torhovl]
22/04/2022 12:26
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Du er sterk nok til å vere med i pulje 1, men du bør ikkje undervurdere dette med ferdigheiter i felt. Eg ville heller brukt rittet til å lære meir om riktig teknikk i felt, i ei litt roligare pulje 2. Det kan vere både skummelt og kreve mykje konsentrasjon å ligge tett på hjul både på flat mark og i utforkøyringane. I pulje 1 vil nok dei du køyrer med forvente at du er dreven på dette. takk for godt innspill. Føler meg ok komfortabel med å ligge i felt oppover og i flatt terreng. Er mer skeptisk til høy hastighet i tekniske nedkjøringer. Er derfor forberedt på å måtte sitte på halen fra tunnelen ned fra Filefjell og ned til Vangsmjøse. Ville tro at det kan være mulig å hente inn litt i områdene med veiarbeid da utnyttet av feltet i denne seksjonen nok er noe lavere enn ved vanlige forhold.
|
|
|
[Re: runermm]
22/04/2022 12:28
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Etter å ha vært påmeldt i tre år skal jeg endelig debutere i JR og har signed up for sub-16.
I skrivende stund er jeg et godt stykke unna 4 w/kg, men forhåpentligvis går vekta litt ned og watt litt opp fram til 1. juli og i så fall håper jeg under 16 timer skal gå, samtidig som jeg får en fin tur.
Har sykla noen landeveisritt (Oslo-Mysen og Oslo-Lærdal), men JR blir noe annet. Det jeg er mest spent på er vær og bekledning, samt bespisning og avvikling av pauser uten å miste feltet.
Så stas  Hygge å få lov til å sitte i samme startpulje som en av de store turguruene (ja, jeg sikter til deg rune  ). Hvilke tanker har du gjort deg rundt bekledning og oppakning på sykkel? Vil det være hodemist/meningsløst med en liten rammeveske for å ha tykke hansker/ hals/ lue osv til natta?
Redigert av hanedalen; 22/04/2022 12:28.
|
|
|
22/04/2022 18:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antar det er samme opplegg som i Oslo-Lærdal. Det betyr at du leverer inn to kasser/bagger som plasseres ut i løypa på strategiske steder slik at du både legge fra deg og hente opp utstyr/mat. Bag A legges ut på stopp 1, 3 og 5. Bag B på 2, 4 og 6. Ekstra klær er nødvendig. JR kjøres jo om natta og det er stor forskjell på temperaturen gjennom døgnet. Særlig ned fra Valdresflya kan det være jævlig kaldt, mens det er varmt opp den trange Bøverdalen etter Lom. Turguru, jeg?! 
|
|
|
23/04/2022 06:30
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Jeg ville meldt meg på et annet landeveisritt som trening i å sykle i ei gruppe. Har selvsagt noe å si hvor du bor, men Lillehammer - Oslo, Randsfjorden rundt, etc går i god tid før Jotunheimen og vil gi deg verdifull erfaring. Fysikken din er jo langt over snittet for den jevne mosjonist, så tipper det er "smartness" i feltet, rasjonering av kreftene og distansen som blir dine utfordringer.
|
|
|
[Re: runermm]
25/04/2022 04:54
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Antar det er samme opplegg som i Oslo-Lærdal. Det betyr at du leverer inn to kasser/bagger som plasseres ut i løypa på strategiske steder slik at du både legge fra deg og hente opp utstyr/mat. Bag A legges ut på stopp 1, 3 og 5. Bag B på 2, 4 og 6. Ekstra klær er nødvendig. JR kjøres jo om natta og det er stor forskjell på temperaturen gjennom døgnet. Særlig ned fra Valdresflya kan det være jævlig kaldt, mens det er varmt opp den trange Bøverdalen etter Lom. Turguru, jeg?!  Strålende Ja, du ja. Har opp gjennom årene fått mange strålende tips av deg.
|
|
|
[Re: Gew88]
25/04/2022 04:56
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Jeg ville meldt meg på et annet landeveisritt som trening i å sykle i ei gruppe. Har selvsagt noe å si hvor du bor, men Lillehammer - Oslo, Randsfjorden rundt, etc går i god tid før Jotunheimen og vil gi deg verdifull erfaring. Fysikken din er jo langt over snittet for den jevne mosjonist, så tipper det er "smartness" i feltet, rasjonering av kreftene og distansen som blir dine utfordringer. Takk for tips. Det hadde nok vært veldig lurt å gjøre det, men har dessverre ikke mulighet. Nå har jeg heldigvis med meg 2 stk om er relativt lik form som meg selv. Dersom vi feltet blir for krevende kan vi i ha en fin tur sammen.
|
|
|
28/04/2022 07:49
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta det som en tur og få en hyggelig opplevelse. Det er tross alt et turritt. Drit nå i den tiden.
|
|
|
|
|