Pass-krisen, men enn kun irriterende?
|
Pass-krisen, men enn kun irriterende?
21/04/2022 07:52
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg fikk endelig time til å fornye passet mitt. Jeg har da fulgt med daglig i en måneds tid og plutselig kom det ledige timer her i Trondheim. Etter å ha vært nede på politikammeret noterer jeg følgende:
1) Man må velge enten pass eller ID kort. Man får ikke begge deler. Ønsker/trenger du begge deler må du finne en ny time, men du bli satt i en udefinert karantene før du får det andre.
2) Det tar mer enn en måned etter at du er hos politiet kommer før du får passet - og de regner med at den tiden vil øke. 3 måneder ble nevnt.
3) Det går raskere å få ID kort, men det funker jo kun i EU og Sveits. Jeg måtte likevel dokumentere flybilletter for å få ID kort i løpet av to uker.
Jeg har tenkt litt på dette og er det ikke egentlig ganske alvorlig at norsk politikere har outsourcet dette slik at vi /Norge) i praksis ikke kan levere det mest håndfaste beviset vi har på at vi er nordmenn? At vi har en rett til å tilhøre nasjonen Norge?
Dette er vel et prinsipielt problem langt utover det at det er ergerlig for de som eventuelt går glipp av en ferietur. Nå kan alle komme og sutre over covid og krig, men dette handler jo om noen prinsipper om uavhengighet og robusthet. Har vi gjort oss avhengig av Putins velvilje for å gi norske borgere at bevis på sin nasjonalitet? Ja, dette er kanskje en liten detalj i alt som er gæli, men nok et bevis på at ikke alt kan outsources og gjøres avhengig av omverden.
|
|
|
Re: Pass-krisen, men enn kun irriterende?
[Re: erikskon]
21/04/2022 08:06
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Pass har gyldighet på 10 år. Da er det noe påfallende at alle skal fornye det samme uka de skal på den ferien.
|
|
|
21/04/2022 08:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke --- hva er det som er outsourcet og hva er sammenhengen med Putins velvilje?
Er ikke dette en midlertidig forsinkelse som skyldes at det har hopet seg opp med utgåtte pass, ettersom få har reist under pandemien? Altså et praktisk problem, ikke et prinsipielt?
|
|
|
21/04/2022 08:10
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har tenkt litt på dette og er det ikke egentlig ganske alvorlig at norsk politikere har outsourcet dette slik at vi /Norge) i praksis ikke kan levere det mest håndfaste beviset vi har på at vi er nordmenn? At vi har en rett til å tilhøre nasjonen Norge?
Dette er vel et prinsipielt problem langt utover det at det er ergerlig for de som eventuelt går glipp av en ferietur. Nå kan alle komme og sutre over covid og krig, men dette handler jo om noen prinsipper om uavhengighet og robusthet. Har vi gjort oss avhengig av Putins velvilje for å gi norske borgere at bevis på sin nasjonalitet? Ja, dette er kanskje en liten detalj i alt som er gæli, men nok et bevis på at ikke alt kan outsources og gjøres avhengig av omverden.
Hva er det som er outsourcet her egentlig? Jeg skjønner ikke hva du problematiserer... Også det JoachimV sa
|
|
|
21/04/2022 08:20
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kan da velge pass og ID, velger jeg begge er det ledig tid her i Drammen allerede til uka. Ellers er det vel noe utfordringer med produksjon av pass for tida.
|
|
|
[Re: JoachimV]
21/04/2022 08:29
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Pass har gyldighet på 10 år. Da er det noe påfallende at alle skal fornye det samme uka de skal på den ferien. Gyldigheten på f. eks barn er vesentlig kortere 10 år. Og så må gjerne ungen være født før man får bestilt time. Vi hadde tenkt oss til utlandet i oktober i foreldrepermisjon/ferie. Jeg har brukt en del tid på jobb for å refreshe ledige timer til pass sånn at jeg er sikker på at vi rekker å få pass til minstemann før avreise. Ikke verdens undergang om man ikke hadde fått det til tidsnok, men 3 mnd leveringstid på pass er uholdbart langt på en såpass viktig tjeneste.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
21/04/2022 08:35
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kan da velge pass og ID, velger jeg begge er det ledig tid her i Drammen allerede til uka. Ellers er det vel noe utfordringer med produksjon av pass for tida. Jeg kunne også velge pass+ID, men da jeg kom til politiet fikk jeg beskjed om at jeg måtte velge en av dem. Ville valgt pass, men det tok minst en måned å få det - og de var redd for at det ville ta enda lengre tid.
|
|
|
21/04/2022 08:38
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skjønner at dette kan virke som bagateller. Og det er kanskje bagateller. Men tror vi at Ukrainere i dag setter pris på muligheten for en trygg og akseptert dokument som viser hvem de er? Muligheten til å gi sine borgere et bevis på nasjonalitet handler jo om mer enn ferieturer.
|
|
|
21/04/2022 08:41
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Pass har gyldighet på 10 år. Da er det noe påfallende at alle skal fornye det samme uka de skal på den ferien. Ferien du skal på i August når første ledige time er i August? Slik er/var det mange steder. Er det så påfallende å tenke det er litt lenge å vente? Dette var før problemene med Thales. Om det stemmer at time er ledig i Drammen til uka så er det selvsagt flott.
Redigert av appelsin2; 21/04/2022 08:42.
|
|
|
21/04/2022 08:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Med outsourcing så tenker jeg vel på at vi har overlatt vår evne til å utstede pass til et utenlandsk selskap: https://cpl.thalesgroup.com/ - håper det er riktig Thales selskap jeg lenker til. Jo, men hvis problemet skyldes en global råvaremangel, slik det står i artikkelen du lenker til, så ville vel det også rammet produksjonen av pass uansett hvem som står for denne. Sitat: Mangel på råvarer og påfølgende produksjonsproblemer er ikke et problem som kun rammer Norge, men hele verden.
Redigert av Tex; 21/04/2022 08:47.
|
|
|
21/04/2022 08:46
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Er faktisk en bekjent som har laget et script for raskt pass.Ser det kan være store variasjoner men at det ikke nødvendigvis trenger å være mer problematisk enn å måtte dra til "naboen"...
|
|
|
[Re: Tex]
21/04/2022 08:49
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Med outsourcing så tenker jeg vel på at vi har overlatt vår evne til å utstede pass til et utenlandsk selskap: https://cpl.thalesgroup.com/ - håper det er riktig Thales selskap jeg lenker til. Jo, men hvis problemet skyldes en global råvaremangel, slik det står i artikkelen du lenker til, så ville vel det også rammet produksjonen av pass uansett hvem som står for denne. Tja, vi kunne vel ha bygget opp eget lager av de viktigste råvarene slik at vi var mer selvforsynt litt lenger? Man kan jo også spekulere i hvor man havner i køen hos Thales. Selvsagt ville man kunne havne i trøbbel uansett - til slutt.
|
|
|
21/04/2022 08:51
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er faktisk en bekjent som har laget et script for raskt pass.Ser det kan være store variasjoner men at det ikke nødvendigvis trenger å være mer problematisk enn å måtte dra til "naboen"... Du har jo nå sett at det å få en time kun er starten, fra du har time kan det ta mer enn en måned før du får passet ditt. Og de sa at de trodde det ville at lengre tid. Så når russerne står på Svinesund og du vil at amerikabåten er du bare halvveis (ikke det en gang) om du klarer å finne deg en time.
|
|
|
21/04/2022 09:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Självklart dåligt att man ikke kan få pass på rimeligt tid. Råvarumangel och tiden att faktiskt få passet visste jag ikke om. De borde verkligen försöka få till en lösning på detta. Ett pass borde man kunna skaffa på kort tid.
Att det er långa köer er i alla fall till viss del beroende på dålig kapacitet på grund av korona restriktioner tidigare. Vi skaffade norska pass i november - december och tror det var 3-4 ukers tid då men vi fick passet efter en uke.
Er ikke så lång holdbarhetstid på pass för barn så att bara skylde på dåligt planering blir lite fel: Passet varer i: barn 0 til 5 år: 2 år barn 5 til 10 år: 3 år barn 10 til 16 år: 5 år over 16 år: 10 år
|
|
|
21/04/2022 09:15
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Tja, vi kunne vel ha bygget opp eget lager av de viktigste råvarene slik at vi var mer selvforsynt litt lenger? Man kan jo også spekulere i hvor man havner i køen hos Thales. Selvsagt ville man kunne havne i trøbbel uansett - til slutt. Joda, ,man kunne sikkert hatt et lager av plastråstoff som brukes til laminering av pass, i tilfelle forsyningslinjene for dette skulle bryte sammen. Problemet er bare at det er så uendelig mange ting vi er avhengige av å importere, så beredskapslagre for "alt" er vanskelig. Og det ikke sikkert at akkurat råstoffer til passproduksjon er det som bør gis høyest prioritert, da.
|
|
|
21/04/2022 09:17
|
Bakbrudd
Fersking
|
Fersking
Det virker som det er litt varierende praksis rundt om også med hensyn til om du kan få begge deler på en gang. Kona hadde booket time kun for pass i Sandvika, og der fikk hun spørsmål om ikke hun ville ha ID-kort også når hun først var innom, så da ble det ordnet på sparket.
|
|
|
21/04/2022 09:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er en viss kapasitet for å produsere pass, det er jævlig mange som vil ha pass samtidig etter en pandemi der få har hatt bruk for pass, det blir dermed ventetid.
|
|
|
21/04/2022 10:08
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken råvare er det egentlig snakk om? Chip?
Vanlige adgangskort får man raskt enda.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
21/04/2022 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tja, vi kunne vel ha bygget opp eget lager av de viktigste råvarene slik at vi var mer selvforsynt litt lenger? Man kan jo også spekulere i hvor man havner i køen hos Thales. Selvsagt ville man kunne havne i trøbbel uansett - til slutt.
Den globale chip-mangelen er ikke noe vi kan gjøre noe med raskt og ikke en gang vi i bransjen så den komme.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/04/2022 12:03
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Å få passtime i Østfold var håpløst også før pandemien 
|
|
|
[Re: GeirK]
21/04/2022 14:26
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Den globale chip-mangelen er ikke noe vi kan gjøre noe med raskt og ikke en gang vi i bransjen så den komme.
Mer enn litt rart, gitt mangelen på tiltak etter jordskjelvene i Japan for 10-15 år siden
|
|
|
[Re: Tagelli]
21/04/2022 14:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mer enn litt rart, gitt mangelen på tiltak etter jordskjelvene i Japan for 10-15 år siden Hva er sammenhengen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/04/2022 16:17
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er en som har laget en knalltjeneste: passvarsel.no
Da får du løpende sms når det legges ut nye/ blir ledige timer. Med den fikk jeg time en måned tidligere enn vi opprinnelig hadde.
Men obs, alle som har valgte stasjon som overvåking får sms samtidig, så det blir er rush som ved konsertbilletter. Trikset er å ha gjort klart så langt man kan på politiets sider så man kan klikke inn umiddelbart. Koster 125 kr, men vel anvendte penger for å sikre time med god margin til ferien. Etter et par forsøk fikk jeg booket time en måned tidligere enn min opprinnelige time.
|
|
|
22/04/2022 07:37
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Norge er blant landene i verden som har størst glede av at land handler med hverandre i stedet for å bygge opp et proteksjonistisk system der "alt" lages internt.
|
|
|
[Re: Gråstein]
22/04/2022 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Norge er blant landene i verden som har størst glede av at land handler med hverandre i stedet for å bygge opp et proteksjonistisk system der "alt" lages internt. Dette har vi ikke mulighet til uansett.
|
|
|
22/04/2022 13:02
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Pass krisen er kun irriterende. Men til gjengjeld så er den veldig irriterende. Jeg er overbevist om at med enkle grep så kunne man doblet kapasiteten på pass. Flaskehalsen er vel kapasiteten til "pass-funksjonærene", skal vel ikke mye opplæring til for å leie inn ekstrahjelp.
Dette er et gjentagende problem hver sommer, som har blitt eskalert nå siden ingen har brukt pass på to år. Er ikke et argument at dette bør folk ordne i lavsesongen, for erfaringsmessig så gjør folk ikke det.
|
|
|
22/04/2022 13:09
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er et løpende problem uansett sesong eller off-season. Men dersom vi alle tok dette fortløpende er det bare i kategorien "irriterende" Mitt pass går ut neste år. Kjenner jeg meg selv rett, venter jeg vel til det blir stress, så jeg burde jo bestille raskest mulig. Men siden jeg er så snill, lar jeg de med hastesaker bestille først :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Dexter]
22/04/2022 17:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er et gjentagende problem hver sommer, som har blitt eskalert nå siden ingen har brukt pass på to år. Er ikke et argument at dette bør folk ordne i lavsesongen, for erfaringsmessig så gjør folk ikke det.
I Trondheim var det i alla fall flera ukers ventetid i höstas och jag antar att alla tider blev brukt. Så tror ikke bara det handlar om att folk er för sent ute utan också om en rätt dåliga kapacitet. Lavare kapacitet på grund av korona tror jag också er en del av problemet. Nu börjar det bli så pass korta passtider för barn att barn familjer må tänka rätt ofta på pass förnying hvis man ska ha noen marginal.
|
|
|
22/04/2022 18:02
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Vi begynte å søke etter passtime til guttungen like etter at vi bestemte oss for dra på utenlandsferie igjen denne sommeren. Begynte å søke etter avtale på passkontoret i månedsskifte januar-februar, men her i Trøndelag var det da vanskelig å i det hele tatt få bestille avtale. «Ingen ledige timer. Prøv igjen senere». Når vi endelig fikk napp var det først i siste del av mai og to timers kjøring hjemmefra. Når jeg begynte å lese denne tråden ang leveringstid på pass ETTER å ha vært hos politiet begynte jeg å bli skeptisk. Vi hadde bare 30 dager mellom avtale hos politiet og avreise… Derfor ble det intensiv søking etter ledige timer i går og fant tilfeldigvis time i dag… i Surnadal! :-D Etter å ha møtt med guttungen og kopi av flybilletter fikk vi prioritet på pass og allerede i ettermiddag kom melding om at passet var produsert og straks på vei til postkassen!
|
|
|
|
|