Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Budsjett El sykkel til ungdom.

Budsjett El sykkel til ungdom. #2702529 24/03/2022 18:23
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Hei.

Sett på Momas Jason 16000kr og White 29" fra XXL til 22000kr.

Sykkel som skal benyttes som fremkomstmiddel og ikke stort mer.

Andre forslag med krankmotor og hydrauliske skivebremser opp til 22000kr?

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: Tjuvtrener] #2704683 19/04/2022 08:48
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!

Hvis du er Terrengsykkel-abonnent, har du tilgang til elsykkel-tester hos UTE - der har vi testet både Momas Focus og Momas Ultimate som begge kan være aktuelle i den nevnte kategorien.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: KKippernes] #2704696 19/04/2022 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: KKippernes
Hvis du er Terrengsykkel-abonnent, har du tilgang til elsykkel-tester hos UTE - der har vi testet både Momas Focus og Momas Ultimate som begge kan være aktuelle i den nevnte kategorien.

Må bare spørre:

Det er deres redaksjonelle vurdering at det er helt i orden å teste/anbefale elsykler som forhandles av useriøse aktører som lenge har hatt som forretningsmodell å selge de samme elsyklene i ulovlige versjoner med dertil hørende risiko for fører og andre trafikanter, og med dertil hørende manglende ansvarsforsikring?

Det er også mulig å bestille sykkelen med motor uten fartssperre, men da vil den være ulovlig å bruke langs norske veier så lenge du ikke registrerer den som moped.

Og dere har sjekket at dette stemmer - altså at den er typegodkjent av Biltilsynet slik at den kan registeres som moped? I motsall fall er den rett og slett ulovlig, uten forbehold om registrering som moped.

Og hva mener dere med at den er ulovlig å bruke langs norske veier? Den er ikke lovlig å bruke noen steder, hverken på offentlige veier, private veier, avsperrede områder, i utmark eller annet sted.

Jeg trodde at selv E-Wheels og Kajakk & Fritid hadde måttet slutte å bruke disse villedende formuleringene, og bare skamløst konstaterer at versjon med "motoroptimalisering" og toppfart på 40 km/t rett og slett er ulovlig.

All honnør til redaksjonen for utmerkede magasiner for øvrig, og beklager til trådstarter for mulig avsporing. Sistnevnte kan gjerne tolke dette som en stemme for XXL og andre fremfor de nevnte forhandlerne yes ICON_SMILE

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: Sepeda] #2704708 19/04/2022 10:51
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Hei Sepeda!

Takk for spørsmål og konstruktiv tilbakemelding.

Vurderingen vår er at vi tester sykler/elsykler fra flere leverandører på det norske markedet. En test er ikke ensbetydende med en anbefaling fra vår side.

Jeg ser at formuleringen om lovlighet og typegodkjenning ikke er presis nok - den skal endres!

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: KKippernes] #2704747 19/04/2022 17:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for hyggelig og saklig svar på min iltre gneldring og gretne, ledende spørsmål.

Nå synes jeg fortsatt dere er for snille med E-Wheels i formuleringene om den ulovlige versjonen av Momas Focus når dere pålegger kjøper ansvaret for å undersøke om den kan typegodkjennes som moped. For det første bør forhandler selvsagt informere om modellen er eller kan bli typegodkjent, og for det andre vil jeg med glede spise Thor Hushovds grønne Crédit Agricole-lue i villsvinragu med Chianti om noen noensinne har fått registrert denne versjonen som lovlig el-moped. Realiteten er at den er ulovlig, uten noen forbehold.

Men takk - og beklager igjen tll trådstarter for avsporing ICON_SMILE Håper han finner en god sykkel, gjerne ved hjelp av de utmerkede testene hos Fri Flyt.

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: Sepeda] #2704893 20/04/2022 12:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Takk for hyggelig og saklig svar på min iltre gneldring og gretne, ledende spørsmål.

Nå synes jeg fortsatt dere er for snille med E-Wheels i formuleringene om den ulovlige versjonen av Momas Focus når dere pålegger kjøper ansvaret for å undersøke om den kan typegodkjennes som moped. For det første bør forhandler selvsagt informere om modellen er eller kan bli typegodkjent, og for det andre vil jeg med glede spise Thor Hushovds grønne Crédit Agricole-lue i villsvinragu med Chianti om noen noensinne har fått registrert denne versjonen som lovlig el-moped. Realiteten er at den er ulovlig, uten noen forbehold.

Men takk - og beklager igjen tll trådstarter for avsporing ICON_SMILE Håper han finner en god sykkel, gjerne ved hjelp av de utmerkede testene hos Fri Flyt.

E-wheels har et relativt rufsete rykte på reklamasjoner etc på blant annet elsparkesykler... kommer aldri til anbefale noen å handle derfra etter venners erfaring med "service" der.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: RazeFaze] #2704958 21/04/2022 05:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze
Sitat: Sepeda

E-wheels har et relativt rufsete rykte på reklamasjoner etc på blant annet elsparkesykler... kommer aldri til anbefale noen å handle derfra etter venners erfaring med "service" der.

E-Wheels er jo useriøse som fy, og skjønner ikke reglene. Leste her om at de selger "bane-elsparkesykler" som kan gå i 100. Er bare det at de ikke er lov å bruke noe sted som helst...

Redigert av baronKanon; 21/04/2022 05:45.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: RazeFaze] #2704962 21/04/2022 05:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: RazeFaze

Det rufsete ryktet gjelder like mye elsyklene som elsparkesyklene. Jeg har de lokalt her, sitter nesten å ser på sjappa "as we speak" og historiene stopper aldri derfra. Kjøper du noe derfra bør det være med visshet om at det er bruk og kast.

At TS/UTE velger å teste og involvere seg med dette røkkelet og en sånn suspekt businessmodell får stå for deres regning.

Re: Budsjett El sykkel til ungdom. [Re: Tjuvtrener] #2705037 21/04/2022 09:59
saladin Offline
Medlem
Medlem
Jeg er i litt samme situasjon som trådstarter. Riktignok ikke til eget bruk, men jeg er innleid som (el)sykkel-konsulent for min bror, en oppgave jeg selvsagt tar på blodig alvor. Han skal kjøpe seg elsykkel som skal brukes til daglig pendling, ca 1 mil hver vei med mye stigning den ene veien, helst året rundt. Det er et poeng at den ikke er for dyr, siden den av logistikk- og barneleverings-relaterte årsaker må stå låst på en togstasjon noen dager.

Enig med Sepeda i at det er useriøst at momas-syklene selges med avertering for ulovlig bruk.

Jeg var inne på sidene til biltema, og er ikke egentlig dette en usedvanlig funksjonell transport-elsykkel til en fornuftig pris?
https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/elsykkel/elsykkel-28-7-gir-2000047939
Krankmotor fra Shimano, ok batteri, nexus-navgir som gir mindre vedlikehold på vinteren for en sykkeluvant fyr. Min mening er også at det er unødvendig med framoverbøyd/sportslig sittestilling når man likevel har elmotor og aerodynamikk og fraspark blir mindre viktig. Plusspoeng for fastmonterte lys som er koblet til motoren. Den kunne hatt bredere dekk og stiv gaffel foran, det er mine eneste ankepunkt (hva skal man med dempegaffel i byen, det har jeg alltid lurt på).

to hjul er bedre enn fire

Moderator  support