Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704941 20/04/2022 19:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Den siste der var den jeg tenkte å kjøpe som prisgunstig alternativ i gangen, men pga at den er såpass lavtbyggende i sokkelen tviler jeg på at jeg får til å bruke kroken til noe feste, og må borre.

Hvis vi ser bort fra diskusjonen om armatur elelr ikke, så TRENGER du ikke benytte kroken.

Du skrur ned den DCL plata med krok. Det er mye mulig to ganske lange maskinskruer som holder den. Deretter napper du ut de tre ledningene fra den WAGO-lignende boksen.
Deretter kan du bare benytte braketten til IKEA-lampa. Bruk de to samme maskinskruene du tok ned tidligere. Koble på lampa med en adekvat WAGO.
Fungerte i alle fall her. Det er ikke rakettforskning å koble strøm om man tar seg tid og gjør det nøye.

Gjør dette på kvelden slik at du kan bekrefte visuelt at du har kobla ut riktig sikring først :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704943 20/04/2022 19:23
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å vite om denne nettsiden er elektrikerverdens svar på Breitbart News/OAN; så sier de altså at man kan koble lamper selv via sukkerbit o.l.

https://www.elhjem.no/monteretaklampe-2/

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704947 20/04/2022 19:53
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Nei, såvidt jeg kan se er de to beste argumentene så langt at man kan montere kontakten på lampettledninger i mer kontrollerte omgivelser ved å sitte ved et bord framfor å stå i gardintrappa, og man unngår at totalt uvettige folk tar fram drillen og borer seg inn i strømførende ledninger i taket.

Ellers klarer jeg ikke se de umiddelbare gevinstene, en upraktisk person vil jo ha samme potensiale for å montere ting dårlig med strekk på ledning, dårlig avisolerte ledere, etc om man bruker krok vs en sånn brakett.

Kan vel være mere oppe i en slik boks enn bare to ledninger? Ledninger videre til andre lamper og rom og slikt?

Ellers er det å fjerne muligheten for å gi seg selv støt oppe i en gardintrapp en ganske vesentlig fordel?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2704948 20/04/2022 19:55
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Knirkekne
Den siste der var den jeg tenkte å kjøpe som prisgunstig alternativ i gangen, men pga at den er såpass lavtbyggende i sokkelen tviler jeg på at jeg får til å bruke kroken til noe feste, og må borre.

Hvis vi ser bort fra diskusjonen om armatur elelr ikke, så TRENGER du ikke benytte kroken.

Du skrur ned den DCL plata med krok. Det er mye mulig to ganske lange maskinskruer som holder den. Deretter napper du ut de tre ledningene fra den WAGO-lignende boksen.
Deretter kan du bare benytte braketten til IKEA-lampa. Bruk de to samme maskinskruene du tok ned tidligere. Koble på lampa med en adekvat WAGO.
Fungerte i alle fall her. Det er ikke rakettforskning å koble strøm om man tar seg tid og gjør det nøye.

Gjør dette på kvelden slik at du kan bekrefte visuelt at du har kobla ut riktig sikring først :-D

Klart, men nå var det det å forstå denne standarden og hvordan den brukes jeg var ute etter å lære mer om. At jeg kan skru ned og feste lamper på konvensjonelt vis er jeg jo klar over.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2704955 21/04/2022 04:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Uten å vite om denne nettsiden er elektrikerverdens svar på Breitbart News/OAN; så sier de altså at man kan koble lamper selv via sukkerbit o.l.

https://www.elhjem.no/monteretaklampe-2/

Du utelot selvfølgelig et vesentlig ord fra teksten "visse typer".

"Det er faktisk helt greit å montere visse typer taklamper selv uten å involvere en fagperson, og det er ikke særlig vanskelig å gjøre."

"Visse" taklamper er de som ikke er en del av den faste installasjonen aka fastmontert.

Jeg har sikkert postet dette tidligere:

Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
'

Nå er det fritt frem å gjøre dette, for all det er jo sikkert stas å kunne tilfredstille kona for å opprettolde husfreden helt til dritten brenner ned. Jeg sier bare hva loven sier og hva TS spør om. Et armatur er fastmontert.

Redigert av JoachimV; 21/04/2022 04:47.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704956 21/04/2022 05:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Når jag leser dette nu tycker jag faktiskt att det er obegripligt att i allt man läser om detta har samma oklara formuleringer utan att ens komma med eksempel.

Finns ju väldigt många forskjelliga varienter på lamper och tillkopling. Vad menas for eksempel med "den faste installasjonen"? Är en fastmonterad senglampe med "i den faste installasjonen"? Alle lamper som får strömmen fra ett håll i taket eller veggen som går till en lysbrytere? En lampe som er tilkoblat en stikkkontakt som kontrolleras med en strömbrytare? Tvivlar på att allt som er fastsatt med några skruver hör till "den faste installasjonen".

Försökte också söka opp vad som egentligen menas med armatur som Joakim liker och bruke och jag klarade i alla fall ikke å finne en tydlig definition som var relevent för spörsmålet. Var väl mest att armatur kunde man kalla lamper som i lysrörsarmatur.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704961 21/04/2022 05:56
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan prøve på et eksempel her, så får elektrikere rette meg.

Du kjøper et hus. På prospektet er det avbildet en stue med taklampe. Denne: https://www.lampegiganten.no/lindby...kQJjPw5ieUaAg7QEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lampa er skrudd fast i taket og limt med TEK7-lim. Sitter dønn fast, og er en del av den faste installasjonen og følger med på salget :-D
Fra lampa går det ledning, som er terminert i kontakt og plugget i et stikk innerst ved taket.

Kan man da rive ned lampa og bytte den ut med en annen?

Hvis ja så synes jeg reglene for hva man kan gjøre selv suger balle. Det er ti ganger mer som kan gå galt når man kobler en kontakt, enn når man stapper tre ledninger i en WAGO-klemme oppunder taket.
Mulig det er slik for å hindre folk i å å ta i noe uten å ta ut sikringen først, men det er jo et fritt land og det må jo folk få lov til om de vil....

Redigert av Knirkekne; 21/04/2022 05:57. Rediger grunn: kontakt/stikk

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704964 21/04/2022 06:17
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Nå er det selvfølgelig fritt for egne tolkninger her, @knirkekne har jo tydeligvis 70 av de og sikkert flere på lur.

Men jeg mener at når det er en kombinasjon av at lampe skrus fast/limes fast og termineres i "boks" altså et internt elektrisk opplegg som IKKE er en løs skjøteledning med stikkontakt så er den pr def fastmontert.

Så ja du kan skru opp donaldducksoveromslampa med løs ledning og kontakt på barnerommet. Akkurat som knirkekne kan skru opp bordlama me dløs ledning.

Men: NEI du kan ikke terminere den samme lampe i veggen og skru den fast og gjøre det til et skjult fastmontert anlegg. Det er jo også ett tema her når ting blir S-K-J-U-L-T.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704965 21/04/2022 06:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Så du får man alltså ikke enligt dig byta ut den hängande bordslampen där man har ett håll i taket med en krok att hänga lampen i och ledningar som man kan koppla till lampen med en sukkerbit?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2704967 21/04/2022 06:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: fredriks
Så du får man alltså ikke enligt dig byta ut den hängande bordslampen där man har ett håll i taket med en krok att hänga lampen i och ledningar som man kan koppla till lampen med en sukkerbit?

Hvorfor skulle du ikke kunne bytte den med en egnet taklampe type pendel med krok?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704973 21/04/2022 07:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag vet ikke. Tycker bara mycket i dina inlägg tyder på att den lampen enligt dig tillhör det fastmonterade anlegget bland annat för att allt er skjylt och att det helt klart på en måte er en del av den faste installationen.

Men jag förstår ikke reglerna längre och jag tror ikke du heller förstår reglerna så ingen poäng med att försöka få dig att förklara dem.

Min slutsats nu er att hvis reglerna faktiskt er tydliga och det bara er folk som jag som ikke klarar av att förstå dem så borde man enkelt kunna formulera dem mycket bättre. Man kan bruke eksempel och man kan förklara begreppen som bruks.

Jag tror vel egentligen att alla lamper där man först monterar en braket eller krok och sen monterar lampen på den får monteras själv oberoende av kabling hvis kablingen antingen redan finns där eller att man kopplar till en sladd till en stickkontakt.

Men detta er ju en helt annan förståelse än vad du verkar ha så möjligt att den er helt fel.

Tycker i alla fall ikke det finns en logisk förklaring på att jag får installera lampen i köket som har en krok, ledningar i taket som går til en av på kontakt men ikke installerera lampene på övervåningen som sitter på en fastskruvad braket och jag satt in ledninger med vanligt stöpsel som jag kopplar i kontakter högt opp på väggen som er i kontakt med av på kontakter längre ned.

Redigert av fredriks; 21/04/2022 07:11.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704976 21/04/2022 07:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Dette kan du gjøre selv:
  • Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk.

Kilde: Sikker Hverdag (DSB)

---

Legg spesielt merke til: "Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk."

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2704977 21/04/2022 07:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk ... det var uppklarande och framförallt information som bara kommit opp i tråden 10+ gånger redan.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2704981 21/04/2022 07:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fortsetter diskusjonen vel vitende om at jeg kverulerer :-) Jeg er jo i utgangspunkter enig med JoachimV. Fagfolk er best til det de gjør. Men når det kommer til lampeoppheng er jeg uenig.

Der noen fokuserer på ordet "skjult" kan man jo også henge seg opp i ordet "bevegelig ledning"...
En lampe i taket, med krok ("eller lignende", som da representerer alle andre mulige oppheng) og sukkerbit har skjult tilkobling etc. Men ledningene der oppe er i høyeste grad bevegelige :-D
Så om man vil er man i aktsom god tro og har fulgt punktlista til DSB .....

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2704985 21/04/2022 07:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg fortsetter diskusjonen vel vitende om at jeg kverulerer :-) Jeg er jo i utgangspunkter enig med JoachimV. Fagfolk er best til det de gjør. Men når det kommer til lampeoppheng er jeg uenig.

Der noen fokuserer på ordet "skjult" kan man jo også henge seg opp i ordet "bevegelig ledning"...
En lampe i taket, med krok ("eller lignende", som da representerer alle andre mulige oppheng) og sukkerbit har skjult tilkobling etc. Men ledningene der oppe er i høyeste grad bevegelige :-D
Så om man vil er man i aktsom god tro og har fulgt punktlista til DSB .....

Dere er begge veldig flinke til å blande de to siste punktene som er to forskjellige punkter som omhandler 2 forskjellige situasjoner.

- Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
- Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

---

Nå som vi har konstatert punktlista så blir det jo opp til hver enkelt å vurdere hva som er sin egen god tro og hvor langt man ønsker å bevege seg inn i gråsonene.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705011 21/04/2022 08:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV

Nå som vi har konstatert punktlista så blir det jo opp til hver enkelt å vurdere hva som er sin egen god tro og hvor langt man ønsker å bevege seg inn i gråsonene.

Ja, før det er i alla fall uppenbart att ingen vill eller kanske kan komma med en god och enkel förklaring. Snakkar då i första hand om myndigheter eller elektriker.

Jag har i alla fall två spörsmål som jag ikke vet noe tydligt svar på och ikke klarat att finna noe om.
Vad specifikt menas med "takkrok eller lignende"
Vad menas specifikt med "Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen."

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2705012 21/04/2022 09:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705016 21/04/2022 09:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ok, takk för informationen... Må väl erkänna att jag vet vad en krok är. Det jag ville veta (och som det er uppenbart att du ikke vet) er vad "lignende" er.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705026 21/04/2022 09:41
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Det er jo da litt fascinerende at om man bruker de to samme skruene den plata festes med til å feste en lampebrakett nøyaktig samme sted, og gjøre samme el-relaterte installasjoner, er det plutselig en fast installasjon.

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2705030 21/04/2022 09:47
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Ok, takk för informationen... Må väl erkänna att jag vet vad en krok är. Det jag ville veta (och som det er uppenbart att du ikke vet) er vad "lignende" er.

Dette er bare barnslig trass.

Jeg har vel flytta i snitt annahvert år i mitt 47 år lange liv og jeg kjenner igjen en takkrok o.l. til taklampe når jeg ser den og jeg kjenner igjen hva som ikke er det (fastmontert).

Det er ganske vanlig i norske boligere da særlig i oppholdsrom å ha en krok i taket som er beregnet for taklampe med enkel kobling med Wago aka sukkerbit. Herav krok o.l.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2705032 21/04/2022 09:52
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det er jo da litt fascinerende at om man bruker de to samme skruene den plata festes med til å feste en lampebrakett nøyaktig samme sted, og gjøre samme el-relaterte installasjoner, er det plutselig en fast installasjon.

Lykke til med å finne en brakett som passer med de hullene. Greia her er jo at disse boksene har sine standard-hull som ikke alle taklamper har men som en takkrok har.

https://www.elektroimportoren.no/mu...t.html?Path=001143667&Event=pathlist

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705034 21/04/2022 09:53
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kn jeg skru opp denne over eksisterende innfelt boks og koble på lampa med Wago?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2705036 21/04/2022 09:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Kn jeg skru opp denne over eksisterende innfelt boks og koble på lampa med Wago?

Jeg hadde lett gjort det ja, så sant ledningsopplegget ligger klart.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705038 21/04/2022 10:00
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Lykke til med å finne en brakett som passer med de hullene. Greia her er jo at disse boksene har sine standard-hull som ikke alle taklamper har men som en takkrok har.

Etter å ha surfet innom en god del lamper har jeg nå kommet over ganske mange jeg tror kan passe med den radiusen der. Ellers er det vel heller ikke noe som hindrer meg i å drille et par hull på en brakett heller da?

Per B.
Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705039 21/04/2022 10:07
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg hadde lett gjort det ja, så sant ledningsopplegget ligger klart.

Enn dersom den lampa du erstatter var av typen armatur og fast?

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: Knirkekne] #2705041 21/04/2022 10:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Etter å ha surfet innom en god del lamper har jeg nå kommet over ganske mange jeg tror kan passe med den radiusen der. Ellers er det vel heller ikke noe som hindrer meg i å drille et par hull på en brakett heller da?

Hvis ikke det endrer noe på konstruksjonen av opphenget til lampa av betydning så tenker jeg det er mye bedre å mod'e braketten enn å perforere taket ja.

Enn dersom den lampa du erstatter var av typen armatur og fast?

I min gråsone så er det ikke så interessant hva som er erstattet, det er mer hvordan det som blir gjort gjøres.

Hvis du en dag skal ha samværserklæring fra en elektiker så tenker jeg at de lett skal kunne se at ikke taket er fullt av Reodor Felgen løsninger.

Redigert av JoachimV; 21/04/2022 10:16.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: JoachimV] #2705049 21/04/2022 10:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dette er bare barnslig trass.

Jeg har vel flytta i snitt annahvert år i mitt 47 år lange liv og jeg kjenner igjen en takkrok o.l. til taklampe når jeg ser den og jeg kjenner igjen hva som ikke er det (fastmontert).

Det er ganske vanlig i norske boligere da særlig i oppholdsrom å ha en krok i taket som er beregnet for taklampe med enkel kobling med Wago aka sukkerbit. Herav krok o.l.

Förlått...

Jag tror att ikke jag har haft noen sådan krok i något av de hjemmen jag har bott i Norge. Däremot boksar i taket men en krok inni där jag också tror att man kan sätta fast lampen i rammen.

Jag tror att diverse braket lösningar går under begreppet "lignende", for eksempel de jag visade fra IKEA

Tycker dina inlägg bare er barnslig trass. Du svarar ikke specifikt på det mesta av det jag skriver men du verkar ikke heller veta vad som gäller så jag förstår ikke hvorfor du ens svarar.

Som sagt så är jag inte intresserad av att veta att en krok er en krok utan att veta hvor grensen går

Vi har får eksempel flera lamper i taket som i praktiken er identiska med diverse vägglämper med tanke på kabling och koppling men de hänger ikke i en krok.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2705051 21/04/2022 10:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Har för mig att jag många gånger har fest lamper/braketter i skruvene som sitter på en sådan boks.

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: fredriks] #2705057 21/04/2022 11:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

---

Lampen

Men noen ting har også vi som ikke er utdannet elektrikere lov til å fikse. For eksempel har vi lov til å reparere taklampen når den går i stykker – så sant den henger i takkrok eller lignende, og er koblet til kroneklemme («sukkerbit») eller stikkontakt. Lampen må imidlertid ikke være en del av den faste konstruksjonen. Men hva betyr dette i praksis – at en lampe er en del av den faste konstruksjonen?

- Helt kort og enkelt forklart er det slik at en lampe som henger på en spiker eller skrue kan du koble opp selv, og du kan også sette på støpslet til lampen. Men med en gang du må begynne å skru ut tre skruer fra en vegg eller fra taket for å få løsnet lampen – der går grensen. Da er det en del av den faste konstruksjonen der fagmannen må inn. Downlights er for eksempel ikke noe du skal forsøke å reparere eller montere som ufaglært, sier serviceelektriker Nils Kristian Sunde. Han har jobbet med elsikkerhet i en årrekke, og er daglig leder i NK Elektriske, som blant annet gjør el-sjekker i bolighus.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/interior/elektrisk-arbeid--lovlige-reparasjoner/

Re: Lamper i tak, voksenopplæring om DCL-montering [Re: perbl] #2705063 21/04/2022 11:11
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fortsatt ullent.

Jeg har en lampe i taket på stua. Den har jeg hengt opp selv. med 4 skruer på 150mm lengde (det er en drit-tung lampe).
Fra lampa går det en normal ledning, som går til stikkontakt. Altså ingen takboks, ingen Wago, ingen sukkerbit.
Regelen over sier da at verken jeg eller neste huseier kan skru ned denne lampa?? Det er jo fullstendig løk.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support