Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trolling i Østmarka igjen :(

Trolling i Østmarka igjen :( #2704125 11/04/2022 16:59
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
I lys av arbeidet med ny nasjonalpark har tydeligvis trollene fått blod på tann og gjennomfører store sabotasjeaksjoner i våres kjære Østmarka. Føler at aktiviteten har tatt seg markert opp nå og må ofte rydde opp farlige stokker og Stein etter kun få dager.

Er det noen som noen gang har hatt noe suksess med å anmelde eller på lignende måte få dette frem hos lokale myndigheter? Greit med litt CrossFit a la Jan Bøhler, men ikke hver eneste tur

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704129 11/04/2022 17:42
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Østmarkas uvenner har vært veldig aktive på særlig Slettfjell, ja.

At folk finner glede i å holde på med slik faenskap er deprimerende. Tviler på om politianmeldelse gir noen effekt, men slik aktivitet bør i hvert fall ikke være noe positivt argument for nasjonalpark og restriksjoner på ferdsel, tvert om!

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: runermm] #2704131 11/04/2022 17:45
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Sitat: runermm
Østmarkas uvenner har vært veldig aktive på særlig Slettfjell, ja.

At folk finner glede i å holde på med slik faenskap er deprimerende. Tviler på om politianmeldelse gir noen effekt, men slik aktivitet bør i hvert fall ikke være noe positivt argument for nasjonalpark og restriksjoner på ferdsel, tvert om!

En jeg tok på fersken med slik aktivitet i Lillomarka var ikke klar over at sykling var lovlig i marka en gang. Så hjelper det ikke med en nasjonalpark som virker som kun har til hensikt å begrense sykling. Vi er tydeligvis lagt grundig for har

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704132 11/04/2022 17:51
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hva med Viltkamera om samme plass er plaget.Kanskje noen kjenner trolle.Dialog kan kanskje føre fram .

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: Kjetil307] #2704133 11/04/2022 17:54
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Sitat: Kjetil307
Hva med Viltkamera om samme plass er plaget.Kanskje noen kjenner trolle.Dialog kan kanskje føre fram .

Men er ikke like det ulovlig som trolling?

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704143 11/04/2022 19:29
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BRD
Sitat: Kjetil307

Men er ikke like det ulovlig som trolling?

Jo.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704161 12/04/2022 06:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Litt usikker på hva det er man skal politianmelde;
at noen bærer stein eller flytter på kvist ?

Tilpass farten etter forholdene, hvis du ikke klarer å stoppe for hindringer som stein klarer du heller ikke å stoppe for unger eller løshunder.

Dersom noen har sabotert favorittstien så er det bare å ta seg fem minutter ryddepause underveis

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704179 12/04/2022 07:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kan jo gjøre det til en passiv-agressiv hobby. Ta med drill og lange skruer, evt tau, dra stokken vekk fra stien og fest den godt i en stubbe eller stort vindfall så tullingen må streve litt neste gang. Evt bygg et hopp på stokken.

Neida, seriøst. Jeg trekker på skuldra og rydder. Som Flamini peker på bør vi kjøre såpass kontrollert at det ikke er noe problem. Uansett litt å ta i hver gang det har vært skikkelig vær, så det blir rolige turer med sag i sekken et par ganger pr mnd minst.

Lokalt er det veldig få troll, og det eneste avanserte tilfellet vi hadde virker å ha gitt opp etter å ha vært veldig aktiv i et par år.

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704243 12/04/2022 16:51
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå synes jeg det er på sin plass å informere om at den stien trådstarter sier er trollet er den samme stien som har vært gjenstand for omfattende tilrettelegging uten tillatelse fra grunneier, og det har slettes ikke vært noen pryd for øyet, ref. trådstarters innlegg om akkurat det samme på facebook med identisk ordlyd i åpningsinnlegget. Vi snakker om noen av stiene som går fra toppen av Korpåsen og ned mot Sniken Finito og som har vært skjemmet av doseringer, voller, bygging av ramper, hopp, åpning av nye stier, samt at tidligere sti som neppe lot seg sykle nå har blitt til Strava-segmentet "Lovløs DH-anarki" som vel sier det meste

Da grunneier grep inn i slutten av mai i fjor gjorde de akkurat det trådstarter skriver nå, samt at de fjernet en del av installasjonene. De la diverse stokker på tvers for å markere sin misnøye, disse plakatene hang også oppe en stund.

[Linket bilde]

Så er det grunneier som agerer igjen, har han tillatt andre å legge ut sperringer, og er disse sperringene tydelige og synlige så det ikke medfører fare utover et "run" ødelegges? Det som har skjedd av uautorisert tilrettelegging her fra noen overivrige syklister er ikke veldig bra for vårt omdømme, og at vi har en grunneier som ikke er fornøyd, med god grunn hersker det ingen tvil om.

Her har noen syklister tatt seg til rette, provosert grunneier, åpnet nye stier, hogget ned trær, laget høye hopp og i det hele tatt gjort ting som grunneier nok betrakter som hærverk - så akkurat her skal vi være litt forsiktig med å heve en indignert stemme, det trådstarter føler blir tatt fra seg har vi aldri hatt rett til.

Så kan det godt tenkes at det er ekte troll som opererer her også, og det fordømmer jeg på det sterkeste uansett slik vi ser det over altfor store deler av østmarka regelmessig, men her er det noen tilleggsopplysninger som kan endre dette bildet ganske så mye.

Vedlegg
KorpåsenII.jpg (232.52 KB, 1360 nedlastinger)
Redigert av Ugla; 12/04/2022 16:52.

Lars-Erik
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: Ugla] #2704249 12/04/2022 17:42
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Dette gjeldet hele Østmarka, da kanskje slettfjell som det verdte i det siste. Bildet som lå på Facebook var ment som en illustrasjon. Da dette var den groveste samlingen trefall jeg har sett.

Flott om vi kunne oilde denne diskusjonen på et saklig nivå også her inne Ugla uten å tillegge meg meninger jeg ikke har. Du virker som du er oppriktig bekymret for mine runs, men det trenger du overhodet ikke være. Ingen syntes det var greit at det ble bygd ulovlig på den stien, men det er nå enda sånn at de var en sti der før også. Så hvorfor det skal være lov å blokkere enn sti som allerede eksisterer som dessverre noen har tatt seg tilrette på skjønner jeg ikke, men det har kanskje du lovtekst som kan forsvare?

Uansett. Det jeg ønsket med denne tråden, som igjen ble et oppgulp av folk som mener at de «unge» nok en gang tar seg til rette og bare er opptatt av strava, var å finne måter å angripe dette på lovlig og på en måte som kan gjøre situasjonen bedre for alle parter.

Men her er det en tydeligvis en moralisme som ikke gagner noen som rår.

Neste steg for min del er å prøve å få til en avtale med grunneier gjennom NOTS. Hadde vært fint å ha med noen fornuftige argumenter på veien… noen forslag?

Redigert av BRD; 12/04/2022 17:44.
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704271 13/04/2022 07:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Dette gjeldet hele Østmarka, da kanskje slettfjell som det verdte i det siste. Bildet som lå på Facebook var ment som en illustrasjon. Da dette var den groveste samlingen trefall jeg har sett.

Flott om vi kunne oilde denne diskusjonen på et saklig nivå også her inne Ugla uten å tillegge meg meninger jeg ikke har. Du virker som du er oppriktig bekymret for mine runs, men det trenger du overhodet ikke være. Ingen syntes det var greit at det ble bygd ulovlig på den stien, men det er nå enda sånn at de var en sti der før også. Så hvorfor det skal være lov å blokkere enn sti som allerede eksisterer som dessverre noen har tatt seg tilrette på skjønner jeg ikke, men det har kanskje du lovtekst som kan forsvare?

Uansett. Det jeg ønsket med denne tråden, som igjen ble et oppgulp av folk som mener at de «unge» nok en gang tar seg til rette og bare er opptatt av strava, var å finne måter å angripe dette på lovlig og på en måte som kan gjøre situasjonen bedre for alle parter.

Men her er det en tydeligvis en moralisme som ikke gagner noen som rår.

Neste steg for min del er å prøve å få til en avtale med grunneier gjennom NOTS. Hadde vært fint å ha med noen fornuftige argumenter på veien… noen forslag?

Stemmer det at du syklet nevnte "Lovløs DH-anarki" rett før du la ut både dette innlegget her og det på facebook, det samme området du la ut bilde fra? Stemmer det at @runermm skrev om Slettfjell her i tråden og jeg gjorde det samme på facebook som du nå prøver å skyve foran deg? Har jeg beskrevet de som har gjort tiltakene på Korpåsen som noe annet enn syklister?

En sti som er anlagt ulovlig blir ikke lovlig i det øyeblikket den er åpnet som synes å være argumentet ditt.

Jeg har ingen bekymring for dine runs som sådan, men jeg blir bekymret når man åpner en helt legitim tråd om trolling, men at det framkommer at dette gjelder nevnte område. Tenk om du hadde fått til det du tok opp da i den andre tråden din? En mediadekning om trolling, og så viser det seg at hele fundamentet for saken er feil? Det hadde vært en skikkelig "drittpakke" mot stisykling og alt det står for - det bekymrer meg, særlig i disse dager hvor myndighetene vurderer reguleringer mot stisykling i østmarka godt hjulpet av påvirkning fra Østmarkas Fiender, NOA mm.

Lars-Erik
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704275 13/04/2022 08:17
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Min intensjon var om generell trolling, men du har tydeligvis ett svært ondt øye for meg. Det er greit.

Og ja med unntak av siste del har den stien og nabostien vært i bruk lenge.

Edit: Også litt morsomt å bli stalket på Strava merker jeg.

Var du som lat ut tidene mine på strava i faceboonktråden om brumlebass? ICON_SMILE

Redigert av BRD; 13/04/2022 08:31.
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704279 13/04/2022 09:22
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Min intensjon var om generell trolling, men du har tydeligvis ett svært ondt øye for meg. Det er greit.

Og ja med unntak av siste del har den stien og nabostien vært i bruk lenge.

Edit: Også litt morsomt å bli stalket på Strava merker jeg.

Var du som lat ut tidene mine på strava i faceboonktråden om brumlebass? ICON_SMILE

Jeg har ikke noe forhold til deg, aner ikke hvem du er engang. Men, innlegg som er egnet til å undergrave stisykling må det være lov å reagere på når du åpenbart selv ikke forstår hvilke konsekvenser dette kunne fått:

1. Troll på ferde over Korpåsen
2. Media lager sak (som du var ute etter)
3. Grunneier sier: Nei, dette er det jeg som har gjort som følge av ulovlig anlagte stier på min eiendom med ditto inngrep fra syklister
4. Neste steg???

Ang. stalking: nå klarla du selv at det dreide seg om denne stien på facebook, så ja når du kom med det du skrev i går sjekket jeg for ordens skyld, siden du tillegger meg onde hensikter.

Ang. brumblebass - niks, kjenner ikke tråden og langt mindre saken.

Så for å gå tilbake til saken din, hadde du brukt f.eks Slettåsen eller et hvilket som helst annet område hvor det ikke er gjort ulovlige tiltak som eksempel, ja da hadde du hatt en sak som hadde fått stor sympati fra min side, men å bruke Korpåsen-stiene det er rett og slett selvmål for oss alle som gruppe.

Lars-Erik
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704280 13/04/2022 09:27
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Jeg klarla da veldig nøye på Facebook at det gjaldt Østmarka generelt og at jeg brukte bilde som illustrasjon fordi det var så drøyt.

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: BRD] #2704360 15/04/2022 05:40
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Det var et betydelig stinettverk på vestsiden av Korpåsen også før det ble bygd ulovlig i i åssiden, og disse stiene er først og fremst resultat av fottrafikk. Flere steder går disse tråkkene der det rett og slett ikke er farbart med sykkel. Grunneier var naturligvis i sin fulle rett til å fjerne de ulovlige byggverkene, men samtidig som disse ble fjernet ble det også lagd en rekke farlige hindringer på uoversiktlige steder i det som var allerede eksisterende sti. Resultatet ble et stygt tryn for noen som kun selv har syklet i området. Eventuelt får berørte part si mer om saken selv. Om det var grunneier som stod bak dette, så er også dette hensynsløs framferd i felles utmark og ikke mer lovlig enn de opprinnelige pøbelbyggverkene.

Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: Ugla] #2704379 15/04/2022 17:54
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla
gjenstand for omfattende tilrettelegging

Slikt kan man gjøre i egen hage. Kvalmende og tåpelig adferd.

Men å sette opp plakater som Skullerud gård gjør, er ulovlig. Det er straffbart, og går an å anmelde.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Trolling i Østmarka igjen :( [Re: supernalle] #2704382 15/04/2022 18:36
B
BRD Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Vil bare tilføye her at det ikke er noen grunn til å mistenke grunneier for siste tids blokkering. Dette var ikke ment å være noen sverte-operasjon av skullerud gård. De hadde rett til å fjerne byggene som var gjort som til dels ikke var en del av det segmentet som heter lovløs nå en gang. Den originale stien som har vært der lenge før noen litt for ivrige ungdommer litt naivt tok seg til rette på tror jeg det ikke var Skullerud gård sin intensjon og stenge.

Så det eneste lovbruddet som foregår der, svært mye på Slettfjell og til tider på segmentet brumlebass og omkringliggende stier er ulovlig utlegging av hinder som jeg ikke tror de som legger ut aner hvor farlige kan være en gang.

Jeg har god oversikt over den episoden altabjørn snakker om og det er noe av det skumleste jeg har sett og det var svært nær en alvorlig ulykke. Nok om det, det var ikke meg det gikk utover og personen valgte aldri å anmelde.

Så igjen.

Som mitt originale spørsmål var. Er det noen som har noen positiv erfaring hvordan problemstillingen kan fremstilles for lokale myndigheter med hell? Enten gjennom anmeldelse av konkret sak eller på annen måte?

Moderator  support