Etter covid kan vi alle klemme, Ruter? Ikke pent!
|
Re: Etter covid kan vi alle klemme, Ruter? Ikke pent!
[Re: Labbetuss]
12/04/2022 17:26
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Hvorfor bygger man buss- sykkelfelt helt inntil hverandre på denne måten? Det er helt håpløst. Dette kan ikke bidra til mer sykling blant alminnelig folk?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Garpen]
12/04/2022 17:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
@joachimv Det var da voldsomt. Så da er du enig i at ingen andre enn bussjåføren er ansvarlig for situasjonen som oppstår? Ja når du tillegger folk meninger de ikke har ei heller har gitt utrykk for så blir det sånn. På andre fora med aktiv modering så blir sånne åpenbare stråmenn rapportert og slettet da de ikke bidrar til en dritt. Det er ikke opp til meg å være bøddel her men at busssjåføren er den som utløser situasjonen med en dårlig vurdert forbikjøring er det vel ikke noen tvil om. Jeg bare ser det jeg ser og det er merksnodig nok ikke alltid sånn at syklisten alltid er den som oppfører seg eksemplarisk i trafikken. -Erfaringsmessig sjeldent lurt å overreagere på førsteinntrykk man får av å se sånne klipp. Greit å ta en pust å tenke og se en to og tre ganger hva som egentlig skjer.
|
|
|
[Re: Loki]
12/04/2022 18:27
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvorfor bygger man buss- sykkelfelt helt inntil hverandre på denne måten? Det er helt håpløst. Dette kan ikke bidra til mer sykling blant alminnelig folk? Det er det store problemet i mine øyne. Sålenge maling liksom er infrastrukturen, får man ikke gjort en dritt med bilbøller som tar seg til rette eller farlige situasjoner og opplevd risiko i sykkelfeltene. Hvertfall ikke med dagens håndheving. Ingen vil sende ungene eller bestemora si i sånne felt. Husker godt hvor totalt uaktuelt det var for mora mi å sykle i noen av de nyeste sykkelfeltene i Trondheim. Hun ville ikke ha busser og andre store kjøretøy susende forbi skuldera si.
Redigert av perbl; 12/04/2022 18:28.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
12/04/2022 18:46
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Skal man kjøre forbi på en forsvarlig måte, er det ofte ikke snakk om noen få sekunder. I dette tilfellet er nå syklisten alt oppe og holder på å bli skvisa av bussen i det denne svinger, så jeg klarer ikke å forstå hvordan det kan være snakk om særlig forsinkende tidsrom akkurat her. Forskjellen i distansen kjørt på tiden vedkommende sparte er jo knapt lengden av bussen. I setningen før den du siterer siktet jeg ikke til denne hendelsen, der hadde jeg denne saken i tankene. Hvorfor bygger man buss- sykkelfelt helt inntil hverandre på denne måten? Det er helt håpløst. Dette kan ikke bidra til mer sykling blant alminnelig folk? Det er ikke et sykkelfelt der hendelsen skjer.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
13/04/2022 07:30
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@joachimv bare for å ha det på det rene var jeg faktisk usikker på om du mente at syklisten hadde noen form for ansvar for situasjonen han havnet i.
At han eskalerer ved å ikke vike opp på fortauet når han har noen tonn buss på skuldra kan sikkert være idioti, men han har fortsatt ikke noe ansvar for situasjonen som oppstår.
Så lenge bussjåfører kan bølle seg rundt i byen uten å bli stilt til ansvar for det vil det alltid dukke opp noen som står på sin rett og setter seg selv i fare. At det kan ende i kamikaze er åpenbart, løsningen ligger imidlertid hos bussjåføren og ikke hos syklisten.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
13/04/2022 08:11
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
@joachimv bare for å ha det på det rene var jeg faktisk usikker på om du mente at syklisten hadde noen form for ansvar for situasjonen han havnet i.
At han eskalerer ved å ikke vike opp på fortauet når han har noen tonn buss på skuldra kan sikkert være idioti, men han har fortsatt ikke noe ansvar for situasjonen som oppstår.
Så lenge bussjåfører kan bølle seg rundt i byen uten å bli stilt til ansvar for det vil det alltid dukke opp noen som står på sin rett og setter seg selv i fare. At det kan ende i kamikaze er åpenbart, løsningen ligger imidlertid hos bussjåføren og ikke hos syklisten. Vel her er vi alle hobbyjurister og du må selvføgelig mene det. Hvorfor begynne å snakke om å måtte vike opp på fortauet når han helt latterlig enkelt kunne redusert hastigheten? Fra bussen kommer på siden av han (etter å ha fått lydsignal) så har han, syklisten selvfølgelig sitt ansvar for å tilpasse seg sitasjonen på en defensis måte noe han på ingen måte gjør. Tvertimot opptrer han aggresivt ved å følge på, noe han selv innrømmer i avisen. Se sitat over. Case closed for min del. God påske.
|
|
|
16/04/2022 18:33
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
At han eskalerer ved å ikke vike opp på fortauet når han har noen tonn buss på skuldra kan sikkert være idioti, men han har fortsatt ikke noe ansvar for situasjonen som oppstår. Og dette oppsummerer vel hele debatten? Syklisten har ikke ANSVAR, men oppfører seg likevel som en idiot.
|
|
|
[Re: Gråstein]
18/04/2022 18:38
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
At han eskalerer ved å ikke vike opp på fortauet når han har noen tonn buss på skuldra kan sikkert være idioti, men han har fortsatt ikke noe ansvar for situasjonen som oppstår. Og dette oppsummerer vel hele debatten? Syklisten har ikke ANSVAR, men oppfører seg likevel som en idiot. Tja. Veitrafikkloven §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette betyr at når syklisten ser at han vil bli skvist, så må han faktisk bremse og ikke framprovosere en skvis. Det betyr ikke at bussjåføren ikke gjorde en hårreisende manøver, men at man skal unngå ulykke når man kan. Dette ville vært sentralt i en evt forsikringssak. To personer gjorde feil her, av ulik alvorlighetsgrad. Jeg personlig hadde også blitt forbanna, men hadde bremset. Ble nylig nesten skvist selv da en buss la seg over i sykkelfeltet med meg på siden. Heldigvis var jeg såpass bak at jeg kunne bremse meg ut av det. Men ga noen skikkelige gestikuleringer da jeg dro forbi. Han skjønte åpenbart ikke hva han hadde gjort.
|
|
|
16/05/2022 06:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Etter dette har jeg desverre hatt han der provokatøren på min twitter men nå har jeg fått fjernet han for godt håper jeg.
Nå siste så presterer han å stå i gate mot enveiskjøring å vente på at trikken kommer så han kan legge seg ut foran den.
"Med livet som innsats".
|
|
|
[Re: JoachimV]
16/05/2022 07:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Etter dette har jeg desverre hatt han der provokatøren på min twitter men nå har jeg fått fjernet han for godt håper jeg.
Nå siste så presterer han å stå i gate mot enveiskjøring å vente på at trikken kommer så han kan legge seg ut foran den.
"Med livet som innsats". Gjøk. ALLE har vikeplikt for trikk.
|
|
|
|
|