Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

God pulverkaffe?

Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705142 21/04/2022 19:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Pulverkaffe og trekopper til x 1000 kroner…

Hatt lyst på trekopp men trur jeg kutter en null av disse summene deres.

Guksi eller bare en Øyo? Andre moderate forslag?

Redigert av JoachimV; 21/04/2022 19:56.

Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705182 22/04/2022 06:24
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det bare meg som synes trekopper er dritt å drikke av? (ikke det at jeg ikke har lyst på en trekopp til 5000)

Det blir litt som øl av sånn digert keramikk-krus. Det ser fint ut på bilder, men føler vi sluttet med det for lenge siden - av god grunn.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: God pulverkaffe? [Re: Alpers] #2705187 22/04/2022 06:41
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Alpers
Er det bare meg som synes trekopper er dritt å drikke av? (ikke det at jeg ikke har lyst på en trekopp til 5000)

Det blir litt som øl av sånn digert keramikk-krus. Det ser fint ut på bilder, men føler vi sluttet med det for lenge siden - av god grunn.

Ikke bare deg nei, har testet ymse trekopper, men like det ikke! Dog har aldri testet en til 5.000,-. Kanskje man får det man betaler for.. Samme med emaljekopper som er så in for tiden, funker dårlig i praksis for min del.. Favoritten på tur er snyltekoppen til 19,-, gullegod den, lett og lite volum.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: God pulverkaffe? [Re: Alpers] #2705193 22/04/2022 06:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Helt enig. Pappkrus, snyltekopp eller den koppen som sitter på toppen av termosen funker vel fint?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: God pulverkaffe? [Re: yalla] #2705198 22/04/2022 07:07
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: yalla

Ikke bare deg nei, har testet ymse trekopper, men like det ikke! Dog har aldri testet en til 5.000,-. Kanskje man får det man betaler for.. Samme med emaljekopper som er så in for tiden, funker dårlig i praksis for min del.. Favoritten på tur er snyltekoppen til 19,-, gullegod den, lett og lite volum.

Snyltekoppen fungerer uten tvil den, og den som oftest blir brukt for egen del. En kostbar Guksi er vel som mye annet et spørsmål om hva som behager og den er vel under katergorien av ting en bevilger seg eller får ved runde fødseldager. Og som vi ser og leser, syklister kjøper bl.a. dyre verktøy for sporadisk bruk når vi sannsynligvis allerede har et velfungerende verktøy til formålet i verktøykassa si.

Re: God pulverkaffe? [Re: Alpers] #2705199 22/04/2022 07:08
Panda Offline
Besatt
Besatt

Enig.
Foretrekker vanlig kaffekopp som er litt høy, ikke for tjukk heller (termo porselen kopper er for tjukke)

Re: God pulverkaffe? [Re: JoachimV] #2705205 22/04/2022 07:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: JoachimV
Pulverkaffe og trekopper til x 1000 kroner…

Hatt lyst på trekopp men trur jeg kutter en null av disse summene deres.

Guksi eller bare en Øyo? Andre moderate forslag?

Haha ja.
Koke drittkaffe til et par tiere for en pose i en skitten bålkjele og så drikke skvipet fra en trekopp til 5 lapper?
Koppene er fine, det skal være sagt, men jeg tror jeg ville brukt den heller til å drikke en skikkelig whisky, om det skal stå til stilen.

Kaffen drikkes utmerket fra stål- eller emaljert krus.

Re: God pulverkaffe? [Re: Tange] #2705220 22/04/2022 08:36
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Tange

fra en trekopp til 5 lapper?
Koppene er fine, det skal være sagt, men jeg tror jeg ville brukt den heller til å drikke en skikkelig whisky, om det skal stå til stilen.

Whisky, evt. whiskey, fra trekopp? Har ikke prøvd, men blir det helligbrøde?

Arvet et stort krus i tre i fjor, ser ut til å være laget av knudre-bjørk? Trolig laget for øl. Lokalprodusert i Nord-Østerdal (Tolga-Os?). Står ikke noe merke på det.
Bedre enn gamle tysk-pregede ølkrus i keramikk, med tinn-lokk?

Om kaffe fra metallkopp (rustfritt stål), mener jeg noen ganger kjenner en svak metallsmak da? Andre med lignende erfaringer?

Redigert av Anomyn; 22/04/2022 08:45.
Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705231 22/04/2022 10:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas
Fan, guksi virka kjempekult. Vet dere om noen andre som lager skikkelig?

Hadde du bare kjent noen med en velutstyrt snekkerbod og interesse for trearbeid..... ICON_WINK

Dog, jeg syns også trekopper er rimelig dritt å drikke av. Har en turkopp fra MSR som (selvsagt) er laget i titan. Kjøpt på REI, tror jeg betalte 190kr. De har holdt bra, er greie å holde i men blir selvsagt litt for fort kalde.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: God pulverkaffe? [Re: Anomyn] #2705234 22/04/2022 10:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anomyn

fra en trekopp til 5 lapper?

Whisky, evt. whiskey, fra trekopp? Har ikke prøvd, men blir det helligbrøde?

Godt mulig, de fleste ville nok satset på et kjipt lommelerke-med-fire-'glass'-sett, gjerne gravert med et kjipt jaktmotiv.
Men ja, jeg ville valgt en trekopp anytime fremfor det. Og husk at whisky modnes på trefat.

Arvet et stort krus i tre i fjor, ser ut til å være laget av knudre-bjørk? Trolig laget for øl. Lokalprodusert i Nord-Østerdal (Tolga-Os?). Står ikke noe merke på det.
Bedre enn gamle tysk-pregede ølkrus i keramikk, med tinn-lokk?

Om kaffe fra metallkopp (rustfritt stål), mener jeg noen ganger kjenner en svak metallsmak da? Andre med lignende erfaringer?

Antageligvis fordi folk vasker koppen med zalo/såpe. Dedikert kaffekrus i stål skal bare renskes med vann (som med støpejern).
Uhøytidelig gjetting sier at det er syrene i kaffen som 'løser' opp koppen slik at det blir metallsmak. Derfor skal koppen impregneres med oljene i kaffen slik at metallet ikke blir angrepet av syrene.

Re: God pulverkaffe? [Re: Anders A-R] #2705235 22/04/2022 11:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anders A-R
Sitat: Ndreas
Fan, guksi virka kjempekult. Vet dere om noen andre som lager skikkelig?

Hadde du bare kjent noen med en velutstyrt snekkerbod og interesse for trearbeid..... ICON_WINK

Hadde folk bare tatt seg bryet til å lage selv. Ikke mye verktøy man trenger for å lage en trekopp, antagelig holder det med en opinel.
Mest tidkrevende er nok tørking av emne.

Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705350 23/04/2022 18:43
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Mjaaaa...
Altså, en kopp til 5k er naturligvis noe jeg fikk på en rund fødselsdag. Men hadde kjøpt meg det uansett. Når man avskriver over levetid kommer den nok bedre ut enn mye av de tingene folk ellers har liggende i skuffer og skap. Ekte kopper/guksi lages av rikuler/knuter. De er knallharde og tåler masse. Må ikke forveksles med de billige som skjæres ut av trestykker og holdes på plass med lim/epoxy.
Og så et det noe med å drikke av et lite kunstverk som noen har gjort seg flid med.
Av alt turutstyr jeg har kommer guksien til å vare lengst. Sannsynligvis et arvestykke.

Smaksmessig merker jeg ingen tresmak. Kanskje litt i starten. Kommer jo an på hva koppene er behandlet med. Klart, kopper av andre materialer kan gi en renere kaffesmak, men stemning gjør jo noe med smaken også ICON_SMILE

Re: God pulverkaffe? [Re: eirikbk] #2705363 23/04/2022 23:47
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eirikbk
Mjaaaa...
Altså, en kopp til 5k er naturligvis noe jeg fikk på en rund fødselsdag. Men hadde kjøpt meg det uansett. Når man avskriver over levetid kommer den nok bedre ut enn mye av de tingene folk ellers har liggende i skuffer og skap. Ekte kopper/guksi lages av rikuler/knuter. De er knallharde og tåler masse. Må ikke forveksles med de billige som skjæres ut av trestykker og holdes på plass med lim/epoxy.
Og så et det noe med å drikke av et lite kunstverk som noen har gjort seg flid med.
Av alt turutstyr jeg har kommer guksien til å vare lengst. Sannsynligvis et arvestykke.

Smaksmessig merker jeg ingen tresmak. Kanskje litt i starten. Kommer jo an på hva koppene er behandlet med. Klart, kopper av andre materialer kan gi en renere kaffesmak, men stemning gjør jo noe med smaken også ICON_SMILE

Jaja. Men pulverkaffe?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: God pulverkaffe? [Re: kolli] #2705365 24/04/2022 06:37
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kolli

Men Nescafe Azera overrasket meg positivt når jeg fikk denne servert på fjelltur. Sjølsagt så smaker jo det meste godt etter å ha vandret mange høydemter i fjellheimen, men smaken var kraftig og ikke så ille som alt det andre av frysetørret kaffe.

https://www.kaffekapslen.no/azera-espresso-instant-nescafe.html

Takk for tips! Jeg prøvde denne på tur i går for første gang, etter å ha lest denne tråden. Desidert den beste pulverkaffen jeg har smakt.
Spørs om reise-Aeropressen min kommer til å bli benyttet en del mindre fremover.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: God pulverkaffe? [Re: Tange] #2705369 24/04/2022 07:09
Furu Offline
/Stig
/Stig
Dedikert kaffekrus i stål skal bare renskes med vann (som med støpejern).
Uhøytidelig gjetting sier at det er syrene i kaffen som 'løser' opp koppen slik at det blir metallsmak. Derfor skal koppen impregneres med oljene i kaffen slik at metallet ikke blir angrepet av syrene.
Kan nok være at all kaffe du da drikker får en eim av gammel kaffe.
Kanskje det går brenne den inn med nøytral matolje, som folk gjør med stålpannene sine?

Selv har jeg en titankopp. Får ikke metallsmak fra den, men den blir sabla varm utenpå og kaffen blir litt fort lunken.

Redigert av Furu; 24/04/2022 07:10.

Stig

Re: God pulverkaffe? [Re: Furu] #2705370 24/04/2022 07:34
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Furu
[quote=Tange]

Selv har jeg en titankopp. Får ikke metallsmak fra den, men den blir sabla varm utenpå og kaffen blir litt fort lunken.

Har lyst på ny kopp av den ene grunnen at kaffen blir fort lunken ute i plast.

Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705372 24/04/2022 08:09
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det finnes ikke god pulverkaffe.

Men noe må man jo nerde om.

Re: God pulverkaffe? [Re: Alpers] #2705391 24/04/2022 16:17
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Mjaaaa...

Jaja. Men pulverkaffe?

Lager bare kokekaffe på tur, så vet ikke. Dette er tradisjonsmessig en avsporing fra trådens opprinnelse.
Men nå har jeg som følge av denne tråden kjøpt en pakke Azera, så da får vi se. Kjekt å ha liggende på lur sammen med gassbrenneren i tilfelle ICON_SMILE

Re: God pulverkaffe? [Re: Furu] #2705437 25/04/2022 07:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Furu
Dedikert kaffekrus i stål skal bare renskes med vann (som med støpejern).
Kan nok være at all kaffe du da drikker får en eim av gammel kaffe.
Kanskje det går brenne den inn med nøytral matolje, som folk gjør med stålpannene sine?

Tviler på at 100 grader er høy nok temperatur til å brenne inn, det jeg ikke tviler på er at stålkopper ikke skal vaskes med såpe. Bléh!
Om du ikke er fornøyd med varmt vann kan du gjerne prøve litt bakepulver, eddik eller f.eks. ekte yoghurt (ikke Tine--skvipet).
Titan er til koking, ikke til drikkerkopper for varm drikke, med mindre du har det veldig travelt.

Re: God pulverkaffe? [Re: eirikbk] #2705441 25/04/2022 07:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Mjaaaa...

Njaaa, om avkommet ser på det som en skitten trekloss går den rett i søple når du tar den siste kvelden.
At den er billigere i drift og mer holdbar enn en stålkopp tviler jeg litt på.

At stemning har mye å si er jeg dog helt enig i. Det må jo være en grunn hvorfor folk tåler billig kokekaffe i en svinedyr trekopp.

devilsmile

Re: God pulverkaffe? [Re: erikskon] #2705447 25/04/2022 08:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kaffe på tur er mer ritualet og stemninga. Ikke for smaken.

Bålkaffe smaker jo grut, røyk og middels kaffe. Pulverkaffe smaker mindre bra.
Stålkopp: Brenner leppa, og kaffen blir kald 3 sekunder senere.
Trekopp: Som å drikke brus av krus. Helt feil tykkelse på kanten
Brettekopp: Brenner seg på langefingeren/støttefingeren :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: God pulverkaffe? [Re: Knirkekne] #2705458 25/04/2022 08:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Knirkekne

Stålkopp: Brenner leppa, og kaffen blir kald 3 sekunder senere.

Ah, nå ser jeg problemet dere har, du skal selvfølgelig kjøpe dobbelbunna, ikke sånne kjipe speiderkopper.

Og å lage bålkaffe på 1600+ høyde i Jotunheimen blir jo lit plunder også, barer dere med ved for en uke på fjellet?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support