Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 30 1 2 11 12 13 14 15 29 30

Proffsesongen 22

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704514 17/04/2022 16:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En seier for teorien om at ikke-karismatiske ledere er de beste. Jeg kan like det.

Bortsett fra at finalen var kjedelig, var det en flott dag å være sykkelidiot på. Ineos har virkelig levert denne våren og det er i grunn et veldig sympatisk lag, bortsett fra sponsoren og Brailsford.

Litt rart at MvdP ser ut til å ha bare noen få fyrstikker å gå
på. Etter RVV skjønner jeg ikke hvordan han kan bli frakjørt på flatmark.

Godkjent fra de norske deltagerne, men hvem skal egentlig ta dette monumentet for oss? Tobias?

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704516 17/04/2022 16:43
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Rune, 2025, dobbeltseier til det nye laget Uno-X-Quick-Step med Gino van Oudenhove som sjef og Johannessen brødrene :-) Lefevre får sparken angivelig etter upassende uttalelser og svake resultater. Kristoff blir kreativ på sine gamle dager og tar niendeplassen på Grussykkel med 1x13, demper i styret og 37 mm slangeløse dekk med skum-innlegg (Etter 12 og 13 plass i 2023 og 2024).

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Proffsesongen 22 [Re: runermm] #2704517 17/04/2022 16:43
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm

Litt rart at MvdP ser ut til å ha bare noen få fyrstikker å gå
på. Etter RVV skjønner jeg ikke hvordan han kan bli frakjørt på flatmark.

MVDP har et veldig tynt treningsgrunnlag så det er ikke rart om det har innhentet han nå. Tror nok toppformen forsvant med utladningen etter Flandern egentlig. Og så er han ikke helt bra i ryggen heller. Jeg har en mistanke om at han kjente på det i dag.

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704520 17/04/2022 17:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@skubisan: Du har nok rett. Å mobilisere en gang var det beste han kunne håpe på.

@Emil: Lefevre er virkelig gått ut på dato. Særlig hans kommentarer om kvinnesykling i fjor var jo helt fjerne, men han trusler om kontraktsbrudd er jo også veldig moderne og motiverende.

Uno-X lærte nok en del i dag. Jeg tenker på dem som nye Ineos. De brukte jo også noen år på å knekke klassikerkoden ICON_LAUGH

Re: Proffsesongen 22 [Re: Gråstein] #2704524 17/04/2022 18:33
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Det merkeligste er imidlertid dette med dekktrykk. Hvor vanskelig var det for UAE å finne ut at Kristoff trengte bredere dekk? Testet de ikke noe som helst?

Eg trur ikkje han har hatt plass til breiare dekk i ramma.

Re: Proffsesongen 22 [Re: runermm] #2704547 18/04/2022 06:37
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm
@skubisan: Du har nok rett. Å mobilisere en gang var det beste han kunne håpe på.

@Emil: Lefevre er virkelig gått ut på dato. Særlig hans kommentarer om kvinnesykling i fjor var jo helt fjerne, men han trusler om kontraktsbrudd er jo også veldig moderne og motiverende.

Uno-X lærte nok en del i dag. Jeg tenker på dem som nye Ineos. De brukte jo også noen år på å knekke klassikerkoden ICON_LAUGH

Hvis Resell hadde trynet i en mindre kritisk situasjon, og Tiller hadde unngått fallet ville P-R blitt enda bedre for Uno X.
Med all smartness Arvesen, Kristiansen og Gino gir rytterne, så er det flaks/uflaks og fysisk kapasitet som blir det utslagsgivende

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704585 18/04/2022 11:27
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hvorfor er det så sinnsykt mye punkteringer i paris roubaix når svært mange kjører tubeless?

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704586 18/04/2022 11:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Stosu, du glemte Uno-X damene som satt med langt inne i finalen. Synd de tok en dobbel.

Jeg hadde virkelig trua på Kristoff. Men å ikke rekke toget en gang pga uoppmerksomhet er kanskje litt enkelt når man ser på Wout, hvor mange ganger kom han bakpå og kjempet seg tilbake rett fra sykdom ? Man må ha mer enn en hysterisk redningsaksjon i bena for å lykkes i PB.

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704591 18/04/2022 12:41
stosu Offline
Besatt
Besatt
Helt enig, Emil. Uno X damene kjørte også veldig bra. Ikke bare Andersen og Leth, men Lutro som kom seg med i bruddet også. Med litt mer kjørestyrke som også gir mindre uflaks kan det bli gøy.

Når det gjelder Kristoff, så har han jo vært tydelig på at han på max-dager kan være med å kjøre om topp ti. At han ikke klarer å tette etter et øyeblikks uoppmerksomhet når 2 lagkamerater sitter foran synes jeg er helt greit, og i nærheten av hva man kan forvente av en aldrende mann.
Hvis han klarer å konservere vårformen godt kan VM bli morsomt.

Re: Proffsesongen 22 [Re: stosu] #2704607 18/04/2022 17:45
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu
Helt enig, Emil. Uno X damene kjørte også veldig bra.

UXT damene har skuffet i år. Tynt lag. Håper de kan signere noen gode ryttere neste år.

7. pl. i Gent Wevelgem beste resultat i år så langt

Re: Proffsesongen 22 [Re: Panda] #2704625 18/04/2022 19:47
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Panda
Sitat: stosu
Helt enig, Emil. Uno X damene kjørte også veldig bra.

UXT damene har skuffet i år. Tynt lag. Håper de kan signere noen gode ryttere neste år.

Men det visste vi vel.
Andersen må bygges opp som kaptein, og Ysland m. fl. er fortsatt unge.
Uno X kan ikke sammenlignes med stjernegalleriene i SDworx, Trek og andre. Mange andre lag har en soleklar kaptein det skal kjøres for- det har ikke Uno X.
Hadde vært kult om de klarte å få karret til seg en soleklar kaptein før neste sesong.

Re: Proffsesongen 22 [Re: olasun] #2704681 19/04/2022 08:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: olasun
Hvorfor er det så sinnsykt mye punkteringer i paris roubaix når svært mange kjører tubeless?

Tubeless er som kjent ikke punkteringsfritt det heller. Blir gjennomslaget hardt nok blir det hull i dekkets sidevegg(er), noe som ikke tetningsguffa klarer å fikse. Alle med noen år på terrengsykkel har erfart dette - altså hull der hvor felgkant møter dekk.
Slike gjennomslag ville ha punktert en slange også. Om tubeless nødvendigvis er mye bedre enn tubular på Paris - Roubaix er nok ikke helt entydig. En stor fordel med tubular er jo at du ikke har noen skarp kant på felgen.

Ang Kristoff så er det jo like mye han som har valgt bort de bredere dekkene. Han insisterte f.eks selv på 25 mm kontra breiere dekk i 2019.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704709 19/04/2022 10:51
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
^Håper virkelig at Uno-X bygger opp WTT-laget sitt slik de har bygget opp Proteamet. Det er da det blir bra. Kjøpelag nei takk.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704754 19/04/2022 18:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fantastisk hva noen mm bredere dekklaring og en smule vibrasjonsdemping kan gjøre.

Cycling Weekly: Are normal bikes the new normal at Paris-Roubaix?

Sitat: sykkeloyvind
Tubeless er som kjent ikke punkteringsfritt det heller. Blir gjennomslaget hardt nok blir det hull i dekkets sidevegg(er), noe som ikke tetningsguffa klarer å fikse.

Nettopp. Som man kan lære i Paris-Roubaix eller i den rufsete nedstigningen fra Bærumsmarka den morgenen man glemte å sjekke trykket i silkemyke Strada Bianca ICON_SMILE

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704757 19/04/2022 19:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tok en sjelden titt på TV2 før PR på søndag. Tidenes kleineste studiosending. Hva hadde ballspillentusiastene sagt dersom de satt i studio før premier Leaguekampen og forklarte offside og at fotballkamper spilles i 2 x 45 min omganger. Gjerne med folk som ikke helt kan ballspill heller.

Re: Proffsesongen 22 [Re: sykkeloyvind] #2704775 19/04/2022 22:01
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D

Tubeless er som kjent ikke punkteringsfritt det heller. Blir gjennomslaget hardt nok blir det hull i dekkets sidevegg(er), noe som ikke tetningsguffa klarer å fikse. Alle med noen år på terrengsykkel har erfart dette - altså hull der hvor felgkant møter dekk.
Slike gjennomslag ville ha punktert en slange også. Om tubeless nødvendigvis er mye bedre enn tubular på Paris - Roubaix er nok ikke helt entydig. En stor fordel med tubular er jo at du ikke har noen skarp kant på felgen.

Specialized-lagene kjører på 35mm brede forhjul, da skal vel gjennomslag på 28-32mm dekk godt gjøres? Bakhjulet er dog smalere.

Create the problem and sell the solution
Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704785 20/04/2022 06:32
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Med den farta og det underlaget, så er vel ikke gjennomslag særlig usannsynlig? Legg til litt trykktap og evt. droppe å ha innlegg.

Re: Proffsesongen 22 [Re: aug11x] #2704790 20/04/2022 06:57
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: aug11x
Med den farta og det underlaget, så er vel ikke gjennomslag særlig usannsynlig? Legg til litt trykktap og evt. droppe å ha innlegg.

Nettopp. Er ikke bredden som avgjør om man får gjennomslagspunktering, men trykket. Fullt mulig å punktere 2.4 terrengdekk med tjukk dekkstamme dersom trykket er lavt nok og man treffer kanten hardt nok.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Proffsesongen 22 [Re: aug11x] #2704791 20/04/2022 06:58
Panda Offline
Besatt
Besatt
Tok en sjelden titt på TV2 før PR på søndag. Tidenes kleineste studiosending. Hva hadde ballspillentusiastene sagt dersom de satt i studio før premier Leaguekampen og forklarte offside og at fotballkamper spilles i 2 x 45 min omganger. Gjerne med folk som ikke helt kan ballspill heller.

Tok en titt på dansk TV2, der var det Lars Bak og Rolf Sørensen som kommenterte.
Zappet over på dansk Eurosport, der var det Brian Holm og Jesper Worre som kommenterte.

4 karer med solid erfaring og som alle har syklet PR flere ganger selv. Det var bra det.

Fatter ikke at Tv2 eller Eurosport N ikke hyrer inn noen syklister til å kommentere fast.
Det er mange å ta av. Steffen Kjærgaard, Thor Hushovd, Morten Hegreberg, osv...

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704803 20/04/2022 07:48
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg liker Theis og Henrik på Eurosport.

TV2 har nok et litt annet publikum og kanskje passer det helt ok å forklare offside. Fruen kunne sitte i timevis å høre gamlefar Kaggestad prate om borger, industriproduksjon på 1800 tallet, Napoleon i TdF. Etter at han ha seg sitter jeg alene og ser på Eurosport.

Men selvsagt ekspertkommentatorer gir sendingen enda mer. Klassisk eksempel. SVT satt i OL sending med to spillere på landslaget i Volleyball og så bla på fingertegn hvordan de skulle angripe, hvilke servemottagere og blokkere de la press på osv. På NRK satt Sølve Grotmol og konsekvent uttalte navnene med etternavn først med elendig uttale fordi det sto slik på skjermen. Han ante ikke hva som skjedde :-) Ikke lenge etter ble han satt til å snakke om kunstløp.

Re: Proffsesongen 22 [Re: DuffMcShank] #2704806 20/04/2022 07:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DuffMcShank

Specialized-lagene kjører på 35mm brede forhjul, da skal vel gjennomslag på 28-32mm dekk godt gjøres? Bakhjulet er dog smalere.

Du kan jo dundre inn i Arenbergskogen i 70 og sjekke?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Proffsesongen 22 [Re: EmilZipp] #2704807 20/04/2022 07:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Jeg liker Theis og Henrik på Eurosport.

TV2 har nok et litt annet publikum og kanskje passer det helt ok å forklare offside. Fruen kunne sitte i timevis å høre gamlefar Kaggestad prate om borger, industriproduksjon på 1800 tallet, Napoleon i TdF. Etter at han ha seg sitter jeg alene og ser på Eurosport.

Men selvsagt ekspertkommentatorer gir sendingen enda mer. Klassisk eksempel. SVT satt i OL sending med to spillere på landslaget i Volleyball og så bla på fingertegn hvordan de skulle angripe, hvilke servemottagere og blokkere de la press på osv. På NRK satt Sølve Grotmol og konsekvent uttalte navnene med etternavn først med elendig uttale fordi det sto slik på skjermen. Han ante ikke hva som skjedde :-) Ikke lenge etter ble han satt til å snakke om kunstløp.

TV2 tror de har et annet publikum. Men de kan fint kombinere dette, jeg synes bare det blir pinlig når Kaggestad og Drivenes må tvangsfordumme seg selv. Det går an å gjøre sykkel folkelig uten å forklare selv det mest åpenbare.

Arne Scheie greide fint å gjøre hopp underholdende og folkelig selv om han ikke forklarte at hoppski skilte seg fra langrensski.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Proffsesongen 22 [Re: Alpers] #2704819 20/04/2022 08:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Alpers

TV2 tror de har et annet publikum.

Du har sikkert rett, jeg har ikke peiling på hvilke seere TV2 har men de skal ha for at de har gjort sykkel tilgjengelig for mange flere enn de som har kragebeinsbrudd på CV'n. Når jeg tenker tilbake var senior Kaggestad flink til å underholde selv om han kunne spart seg for laktatverdier og et par andre gloser. Han og en ordentlig syklist i studio kunne gitt et bredt utvalg seere en god mix. Jeg lurer på om det er et sommerferie / TdF fenomen eller om interessen er (nesten) like stor i klassikersesongen, Giro'n osv. Flere av de jeg kjenner som ikke sykler selv ser TdF i ferien men har ikke noe forhold til Paris Roubaix.

Arne Skeie hadde i hvertfall historien i orden, jeg kunne ønske meg en kommenator som var god på enkeltryttere, lag, taktikk slik de sykler i dag, som tør å spå scenarier (og ofte treffer) og som hadde referansene tilbake til Eddy Merckx, Roger de Vlaeminck, Francesco Moser, Johan Museeuw og de andre brosteins-kongene :-)

Re: Proffsesongen 22 [Re: Panda] #2704825 20/04/2022 08:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Panda

Tok en titt på dansk TV2, der var det Lars Bak og Rolf Sørensen som kommenterte.
Zappet over på dansk Eurosport, der var det Brian Holm og Jesper Worre som kommenterte.

4 karer med solid erfaring og som alle har syklet PR flere ganger selv. Det var bra det.

Fatter ikke at Tv2 eller Eurosport N ikke hyrer inn noen syklister til å kommentere fast.
Det er mange å ta av. Steffen Kjærgaard, Thor Hushovd, Morten Hegreberg, osv...

Magnus Backstedt kommenterte på den engelske Eurosport-feeden. Sammen med Dan Lloyd m.fl. Blir ikke mer solid enn det. Med Wiggins på motorsykkel i løypa i tillegg er de godt dekket.

Øyvind Aas
Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704836 20/04/2022 09:00
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Eurosport, og spesielt den engelske er bra ja!
Jeg switchet innom TV2 før rittet, og det skulle ikke mer til enn 10 min før jeg husket hvorfor jeg aldri ser TV2.

Re: Proffsesongen 22 [Re: Alpers] #2704853 20/04/2022 10:46
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Alpers

Du kan jo dundre inn i Arenbergskogen i 70 og sjekke?

Poenget var at jeg ikke skjønte hvordan gjennomslagspunktering mot felgkanten, som Øyvind postulerte, er mulig for rytterne som sykler på felger som er bredere enn dekkene. Vanlig punktering får de nok i bøtter og spann.

Create the problem and sell the solution
Re: Proffsesongen 22 [Re: DuffMcShank] #2704855 20/04/2022 10:52
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Poenget var at jeg ikke skjønte hvordan gjennomslagspunktering mot felgkanten, som Øyvind postulerte, er mulig for rytterne som sykler på felger som er bredere enn dekkene. Vanlig punktering får de nok i bøtter og spann.

For det første blir jo dekkene bredere når de trykkes flate. Men de sykler vel ikke på 35mm brede _hjul_ vel? (i hvert fall indre bredde). Har du en link til det noe sted? Det er jo terrengfelg-bredde for 2.4+ dekk og oppover.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Proffsesongen 22 [Re: DuffMcShank] #2704857 20/04/2022 10:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Poenget var at jeg ikke skjønte hvordan gjennomslagspunktering mot felgkanten, som Øyvind postulerte, er mulig for rytterne som sykler på felger som er bredere enn dekkene.

Det er et godt poeng, som flere av oss oppfattet ICON_SMILE

Mine tanker er:

Man må huske at oppgitt dekkbredde er i henhold til ETRTO et oppblåst dekk med et bestemt dekktrykk på felg med en indre bredde på 19 mm.

Det er dermed to faktorer som vil bidra til at et dekk på nevnte bredder 28 og 32 mm ved gjennomslag vil kunne være bredere enn en felg selv med ytre bredde på helt opp til 35 mm som hos Roval - og dermed komme i klemme.

For det første, får man ved gjennomslag et sammenpresset dekk som selvsagt er betydelig bredere enn statisk under trykk.

For det andre, er nevnte dekk i utgangspunktet reelt bredere på en bred felg enn på standard 19C-felg med samme dekktrykk..

Kombinasjonen av brede landeveisfelger og smalere dekk er interessant på mange vis. Både Specialized/Roval, SRAM/Zipp, guruer som Josh Poertner/Silca og ikke minst de vise menn i redaksjonen vil ha mange betraktninger om alle sider av det. God mat for dertil egnet tråd.

Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704865 20/04/2022 11:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det er nok ikke sånn at et dekk med oppgitt bredde smalere enn felgens oppgitte bredde vil komprimeres innenfor felgens kanter når du treffer en skarp kant, som en brostein. Dekket vil trykkes flatt og dermed få et tverrsnitt som er breiere enn felgen der dekket komprimeres. Bred felg vil nok hjelpe på, men det vil ikke garantere at det ikke punkteres. I tillegg vil også bred felg gi dekket lavere høyde, noe som kan øke sjansen for gjennomslag, men gjør dekket mer stabilt med lavere trykk.
Specializeds hjul med 35 mm bredde foran og 30 mm bak har begge mindre enn 25 mm innvendig bredde. Forfelgen har ganske flate kanter på felgene som nok begrenser punkteringsfaren noe, samtidig så er det bak de aller fleste punkteringer skjer. Man har vesentlig mer vekt over bakhjulet enn forhjulet.

Selv har jeg 3T Discus 45/40-hjul på grussykkelen. Disse har 29 mm innvendig felgbredde og 40 mm utvendig. Jeg har likevel ingen illusjoner om at jeg ikke kan punktere med 32-35 mm dekk på disse. Med 35 mm dekk flukter felg og dekkets sidevegger helt, samtidig kan jeg helt fint klemme dekket slik at felgens sidevegger klyper dekkveggene - hvis jeg slipper ut en del luft. Det er jo dette som skjer når man får en gjennomslagspunktering.

Redigert av sykkeloyvind; 20/04/2022 11:15.

Øyvind Aas
Re: Proffsesongen 22 [Re: Valentino] #2704874 20/04/2022 11:27
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Laporte og WvA hadde litt mer problemer enn en liten gjennomslagspunktering (!)

Side 13 av 30 1 2 11 12 13 14 15 29 30

Moderator  support, Valentino