| 

| 

Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.

| 

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.
[Re: JoachimV]
05/04/2022 10:01
 | 

Garpen

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
 Kart er som med matte, de blir indoktrinert hjemmefra med at det er en umulig uoverkommelig overhvelmende oppgave for et stakkars menneske å klare noe sånt alene.

Kanskje du må gå deg vill og føle litt på angsten for å tilbringe en natt ute før du virkelig lærer deg kart og kompass (eventuelt holder deg innendørs)?  

NOTS – Vern om terrengsykling og  meld deg inn du også!  Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.

|  

| 

| 

[Re: supernalle]
05/04/2022 10:20
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 
 |  

| 

| 

[Re: fredriks]
05/04/2022 11:02
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 Tycker det verkar som du diskuterar med dig sjelv. 

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke.  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: Garpen]
05/04/2022 11:03
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Kanskje du må gå deg vill og føle litt på angsten for å tilbringe en natt ute før du virkelig lærer deg kart og kompass (eventuelt holder deg innendørs)?

Med mobiltelefon er det liten grunn til å gå seg særlig vill - med mindre man har dekning.  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

05/04/2022 11:10
 | 

larsdx

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
 Kart er som med matte, de blir indoktrinert hjemmefra med at det er en umulig uoverkommelig overhvelmende oppgave for et stakkars menneske å klare noe sånt alene.

Kanskje du må gå deg vill og føle litt på angsten for å tilbringe en natt ute før du virkelig lærer deg kart og kompass (eventuelt holder deg innendørs)? Jeg har gjort alle mulige dumme ting man kan gjøre i naturen omtrent, bortsett fra å dø. Fortsatt ikke lært å bruke kompass. Har god retningssans da. Og husker noen ganger å ha med ekstra batteri til GPSen.  

|  

| 

| 

[Re: GeirK]
05/04/2022 11:22
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke. Suck  

|  

| 

| 

05/04/2022 11:24
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 
  Med mobiltelefon er det liten grunn til å gå seg særlig vill - med mindre man har dekning.
 Bruker aldri mobilen til navigasjon, hvorfor funker det dårligere med dekning?  

|  

| 

| 

05/04/2022 12:03
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 Bruker aldri mobilen til navigasjon, hvorfor funker det dårligere med dekning? Det manglet et "ikke" der. Jeg bruker nesten utelukkende mobilen til navigasjon.  

|  

| 

| 

05/04/2022 12:04
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke. Suck Har du problemer med konseptet "utfyllende kommentarer"?  

|  

| 

| 

05/04/2022 12:23
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke. Suck Har du problemer med konseptet "utfyllende kommentarer"? Har faktiskt mest problem med din kverulerande retorikk.   Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den? "Men kart kan de lære seg. Fire år og tre måneder: https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/619240351452004"  Tycker väl faktiskt att allt det du skrivit i tråden idag är "motsatt" det jag försöker få fram. Förstår ikke hvorfor du siterer mig når det verkar som du motsier mig utan att för den skull alltså diskutera.  

|  

| 

| 

05/04/2022 12:35
 | 

Garpen

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Jeg bruker nesten utelukkende mobilen til navigasjon.
  Det funker altså overraskende dårlig selv i bynære strøk i Østmarka. Her fra Telenor sine sider for mobildekning. Du kan sikkert få 113 appen til å virke i en del av de hvite områdene, men om du skal belage deg på navigasjon med mobil (uten å laste ned kart først) sliter du. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122002&filename=dekning.PNG)  
Redigert av Garpen; 05/04/2022 12:36.

NOTS – Vern om terrengsykling og  meld deg inn du også!  Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.

|  

| 

| 

05/04/2022 12:50
 | 

yalla

Medlem 
 | 

Medlem 
 Det manglet et "ikke" der.

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Kart og kompass er alltid med. Men fordelene med elektronisk navigasjonshjelp i dårlig vær er såpass store at mobilen og dedikert gps benyttes desidert mest... Når du ikke ser skotuppene dine pga tåke eller whiteout på vinteren er det fryktelig lettvint å se eksakt hvor du er og hvor du går..  

hilsen en gammel mann med hatt
 |  

| 

| 

05/04/2022 13:12
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 
 Bruker aldri mobilen til navigasjon, hvorfor funker det dårligere med dekning? Det manglet et "ikke" der. Jeg bruker nesten utelukkende mobilen til navigasjon. OK. Trodde at det kanskje var en eller annen merkelig funksjon som gjorde at den fungerer bedre uten dekning. Litt mer logisk nå.  

|  

| 

| 

[Re: yalla]
05/04/2022 13:13
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Men viser den også posisjonen din i kartet? Eller er det bare kart på mobil?  

|  

| 

| 

[Re: yalla]
05/04/2022 13:15
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Kart og kompass er alltid med. Men fordelene med elektronisk navigasjonshjelp i dårlig vær er såpass store at mobilen og dedikert gps benyttes desidert mest... Når du ikke ser skotuppene dine pga tåke eller whiteout på vinteren er det fryktelig lettvint å se eksakt hvor du er og hvor du går..  Telefonen med offline kart där punkten som visar var du er har självklart sina fördelar men jag tycker också att skjermen er alldeles för liten för att få noenslags översikt når man trenger det. Kom fram till i somras når jag försökte navigera efter telefonen några gånger att jag tyckte det var väldigt vansklig.  

|  

| 

| 

[Re: Tange]
05/04/2022 13:15
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Men viser den også posisjonen din i kartet? Eller er det bare kart på mobil? gps:en fungerar utan dekning så med offline kart borde det fungera.  

|  

| 

| 

05/04/2022 13:23
 | 

yalla

Medlem 
 | 

Medlem 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Men viser den også posisjonen din i kartet? Eller er det bare kart på mobil? Den viser eksakt posisjon i kartet ja. Aktiverer du sporlogg, så ser du strek for hvor du går også, kan være gunstig i drittvær, om du foreksempel må snu i vanskelig terreng, så vet du at der du kom fra kommer du mest sannsynlig trygt tilbake også .. Du kan også tegne opp ruten(e) i forkant (på stor skjerm på pc) og følge den trygt frem dit du skal.  
Redigert av yalla; 05/04/2022 13:24.

|  

| 

| 

05/04/2022 13:38
 | 

yalla

Medlem 
 | 

Medlem 
Telefonen med offline kart där punkten som visar var du er har självklart sina fördelar men jag tycker också att skjermen er alldeles för liten för att få noenslags översikt når man trenger det. Kom fram till i somras når jag försökte navigera efter telefonen några gånger att jag tyckte det var väldigt vansklig.  Det er nok en treningssak på linje med papirkart og kompass. For min del fungerer det veldig bra, jeg har oftest studert papirkartet på forhånd så jeg har "oversikt" over området i hode, når man da ser på elektronikken hvor man er, så vet man hvor man skal    Aktiverer man kartlag for utløpssoner og bratthet ser man også umiddelbart om man står på et sted man helst ikke burde stå..  

|  

| 

| 

05/04/2022 13:53
 | 

Iselilja

| 

Ikke ofte jeg irriterer meg over deltakere, men selv jeg syns ER er alt for mye. Jeg blir irritert av å se power walken hennes, så føler med TA. Syns han er raus. 
  Victoria stakkars. Hun har jo aldri hatt en sjans, og at hun må trekke seg fordi Safari ikke klarer å fullføre er tragisk. Burde ha fått lov til å forsøke alene. Hadde hun vært på lag med hvilken som helst annen deltaker av de 4 som er igjen hadde hun kommet langt. 

|  

| 

| 

05/04/2022 16:49
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Men viser den også posisjonen din i kartet? Eller er det bare kart på mobil? gps:en fungerar utan dekning så med offline kart borde det fungera. Ja, jeg skjønner at GPS (GNSS) bruker satelitkonstelasjoner og ikke mobilnettet.  Det er ikke det samme som at mobilen viser posisjonen aktivt i kartet i alle apper. Derav at jeg spør.  

|  

| 

| 

06/04/2022 07:22
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Det funker altså overraskende dårlig selv i bynære strøk i Østmarka. Her fra Telenor sine sider for mobildekning. Du kan sikkert få 113 appen til å virke i en del av de hvite områdene, men om du skal belage deg på navigasjon med mobil (uten å laste ned kart først) sliter du. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122002&filename=dekning.PNG) Det samme i Bymarka i Trondheim, men jeg skal jeg et sted jeg ikke har vært før og det er muligheter for dårlig dekning, laster jeg jo ned offline kart før jeg begir meg ut i terrenget  

|  

| 

| 

06/04/2022 07:27
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den?

Nei, Nå må du jaggu meg gi deg. Det var ikke det du skrev. Du skrev at barn hadde problemer med å lære seg kart OG kompass. "Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig."Min kommentar var at bare kart, derimot - uten kompass, klarer de å lære seg. Så det var en utfyllende kommentar. Det er ikke rart du surrer deg inn i en oppfatning om at jeg kverluerer når du ikke en gang har oversikt over hva du selv skriver. Skjerpings!  

|  

| 

| 

06/04/2022 07:29
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..  Kart og kompass er alltid med. Men fordelene med elektronisk navigasjonshjelp i dårlig vær er såpass store at mobilen og dedikert gps benyttes desidert mest... Når du ikke ser skotuppene dine pga tåke eller whiteout på vinteren er det fryktelig lettvint å se eksakt hvor du er og hvor du går..  Telefonen med offline kart där punkten som visar var du er har självklart sina fördelar men jag tycker också att skjermen er alldeles för liten för att få noenslags översikt når man trenger det. Kom fram till i somras når jag försökte navigera efter telefonen några gånger att jag tyckte det var väldigt vansklig.   Da jeg gikk Trekanten i Trondheimen som randotur med eldstemann, hadde det blitt MYE vanskeligere å navigere uten offline bratthetskart som viser akkurat hvor du er og hvor bratt terrenget er rundt deg.  

|  

| 

| 

06/04/2022 07:30
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Men viser den også posisjonen din i kartet?

Ja. Det er jo hele poenget.  

|  

| 

| 

06/04/2022 08:07
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 
  Men viser den også posisjonen din i kartet?

Ja. Det er jo hele poenget. Om man bare har ett digitalisert kart på mobilen er det ikke sagt at at du vil se din posisjon i kartet om kart og GPS bruker forskjellig referansesystem eller det digitale kartet ikke støtter posisjonering i det hele tatt. Jeg bruker aldri mobil til navigasjon (bortsett fra ett eller annen testoppsett), så derav at jeg spør. Verre er det ikke.  

|  

| 

| 

06/04/2022 08:20
 | 

yalla

Medlem 
 | 

Medlem 
Da jeg gikk Trekanten i Trondheimen som randotur med eldstemann, hadde det blitt MYE vanskeligere å navigere uten offline bratthetskart som viser akkurat hvor du er og hvor bratt terrenget er rundt deg. Det er gull verdt!  Har sittet å ventet på sikt fra 18:00 til 07:00 neste dag, i terreng jeg egentlig var lommekjent (da lar man selvsagt "sikkerhetsutstyr" som telefon og gps ligge igjen, var jo bare en ettermiddagssvipp)..  Når du da har loka rundt i noen timer etter å ha blitt overrasket av smokk-tett-tåke med det som føles som to meter sikt, og ikke kjenner igjen et eneste landemerke.. Da må man til slutt bare sette seg ned å vente.. Det er kaldt når du kun har med deg det du står å går i.. Dagen etter, når være lettet var vi 20 minutter fra jaktbua, men også bare noen hundre meter unna område hvor man absolutt ikke bør oppholde seg uten å se noe.. Etter det har jeg som regel med meg elektronikk! Klokkeskjermen på Fenix- klokka er også stor nok til å redde dagen, fungerer greit å gå trackback med den også om sikten forsvinner og drittværet kommer fort.  

|  

| 

| 

06/04/2022 08:27
 | 

Ndreas

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Tror jeg bruker den erfaringen til å kjøpe meg en nød-bivvybag som jeg har sett på i noen mnder... 

|  

| 

| 

06/04/2022 08:58
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 Om man bare har ett digitalisert kart på mobilen er det ikke sagt at at du vil se din posisjon i kartet om kart og GPS bruker forskjellig referansesystem eller det digitale kartet ikke støtter posisjonering i det hele tatt. Jeg bruker aldri mobil til navigasjon (bortsett fra ett eller annen testoppsett), så derav at jeg spør. Verre er det ikke.

Jeg bruker bratthetskartet i Regobs-appen og har aldri hatt problemer med feilvisning  

|  

| 

| 

06/04/2022 09:11
 | 

perbl

More than words 
 | 

More than words 
  Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den?

Nei, Nå må du jaggu meg gi deg. Det var ikke det du skrev. Du skrev at barn hadde problemer med å lære seg kart OG kompass. "Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig."Min kommentar var at bare kart, derimot - uten kompass, klarer de å lære seg. Så det var en utfyllende kommentar. Det er ikke rart du surrer deg inn i en oppfatning om at jeg kverluerer når du ikke en gang har oversikt over hva du selv skriver. Skjerpings! Konstruktiv kritikk: Kan du ikke prøve å unngå å ta semifjasete diskusjoner som øvingsoppgaver i predikatlogikk eller lignende? Det at du tar ca alt rimelig bokstavelig, fører til rimelig mye støy som er alt annet enn interessant og gjør diskusjoner unødig lange. Jeg er enig med deg i svært mye av det du skriver mange steder, men det blir til tider mye støy og. Selvsagt er det mye som er vanskelig å tolke kun utfra hva folk skriver, men ofte er det mulig å være litt raus i tolkningene og, og en grei øvelse kan være å tolke ting i beste mening inntil man er helt sikker på at folk faktisk mener noe man kan være sterkt uenig i. Dessuten, blant friluftsfolk er "kart og kompass" ca like innarbeidet som begrep som "pil og bue". Mange kan gjøre mye med et kart alene, men når folk skriver "kart og kompass" tolker jeg det hvertfall som bruken av kombinasjonen som i mine øyne er noe helt annet enn å kunne tolke det du ser på et kart, særlig når det er folk som tydeligvis driver med orientering som skriver det.  
Redigert av perbl; 06/04/2022 09:13.

Per B.
 |  

| 

| 

06/04/2022 09:19
 | 

JoachimV

Besatt 
 | 

Besatt 
Før det blir en sannhet på forumet at det er så vanskelig som de tafatte deltagerne på 71° nord skal ha det til: Å gå etter kompasset1. Finn ut hvor du er på kartet (A) og hvor du skal (B). 2. Plasser kompasset oppå kartet. Legg kanten på kompasset, med marsjretningspilen fra det stedet du er, til det punktet du skal. Vær nøye. Marsjretningspila må peke den veien du skal. (Ikke bry deg om kompassnåla). 3. Drei kompasshuset slik at nordpilen og hjelpelinjene i bunnen av kompasshuset er parallelle med nord–sør linjene på kartet. 4. Ta kompasset vekk fra kartet. Hold det vannrett i hånden. Snu deg og kompasset slik at kompassnåla ligger inne i kompasshusets nordpil. Pass på at den røde delen av kompassnåla peker mot N-merket inne i kompasshuset. Marsjretningspila peker nå i den retningen du skal gå. https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/ 
Redigert av JoachimV; 06/04/2022 09:20.

|  

| 

| 

|  

|