| 

| 

Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.

| 

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.
[Re: perbl]
23/03/2022 08:30
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Ellers er det noe surrealistisk i å eskalere fra at man misliker et menneskes framtoning i et realityshow til å dra vei med generaliseringer om både kvinner og hindringer for disruptiv innovasjon i næringslivet…
 Surrealistisk, men likevel forventet. Supernalle har etter min oppfatning etablert ganske klart hva kjepphestene hans er, og det er nå en gang slik at når man er tilstrekkelig opphengt i noen temaer, ser man mønstre relatert til disse i de fleste kontekster.  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: supernalle]
23/03/2022 13:17
 | 

runermm

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Ingen skal beskylde deg for å ha ri kjepphester i hvert fall. 

|  

| 

| 

[Re: runermm]
23/03/2022 13:29
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Ingen skal beskylde deg for å ha ri kjepphester i hvert fall. Var denne kommentaren du har adressert til supernalle egentlig til meg?  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: GeirK]
24/03/2022 07:11
 | 

Anomyn

Ringrev 
 | 

Ringrev 
  ser man mønstre relatert til disse i de fleste kontekster.

Kan du gi minst tre etterrettbare eksempler på det?  

|  

| 

| 

[Re: Anomyn]
24/03/2022 07:36
 | 

Ndreas

Ivrig 
 | 

Ivrig 
 Kvinner reagerer generelt sterkt på mange kommentarer som i utgangspunktet er ment som uskyldig, ikke mist ment som spøk. Ikke nødvendigvis direkte til deg, men gjerne prøver de å få alle til å vende seg mot deg. Det er også overveldende mange som lar seg tvinne rundt lillefingeren av et eller flere kvinnfolk, så det er ikke særlig overraskende at det ikke er mange det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.   

|  

| 

| 

24/03/2022 08:15
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 "Etterrettbar" er  ikke et ord.Prøv igjen.  

|  

| 

| 

24/03/2022 10:20
 | 

Tex

Besatt 
 | 

Besatt 
Nå er du vanskelig.  Etterrett er et ord.  https://naob.no/ordbok/etterrett  "Etterettbar" betyr noe som er egnet som etterrett.  For eksempel karamellpudding.  

|  

| 

| 

[Re: Tex]
24/03/2022 10:23
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 

|  

| 

| 

[Re: Ndreas]
24/03/2022 12:59
 | 

Anomyn

Ringrev 
 | 

Ringrev 
 det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.  [/quote] Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner.  

|  

| 

| 

24/03/2022 13:59
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.  Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner. Da må du nesten først vise meg hvor jeg har skrevet dette slik at jeg kan se konteksten og forstå hva det var jeg formidlet.  

|  

| 

| 

24/03/2022 14:02
 | 

Hoaas

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Hele den situasjonen er vel summen av mye gnaging over rid. TA er 100% fokusert på å vinne alt alltid, mens Røtterud har litt bedre tid til å nyte utsikten. Man merket det på terapien de var igjennom at TA ikke tok tilbakemeldingen der så bra.
  Selve situasjonen var jo bare piss. Noe som hadde roet seg med et enkelt unnskyld i etterkant. Svakt av TA å dra mobbekortet. Men blir for dumt å furte i som en drittunge i flere dager. Skal Alsgaard unnskylde at han blir trakassert? Det er ingen tvil om at hun drev med manipulering i dagevis (også omtalt som mobbing), i tillegg til å prøve å vende folk mot ham. Ekstremt skittent spill. Hvorfor folk her ikke klarer å se det er fryktelig merkelig. Vil du også at voldtektsoffre skal si unnskyld til overgriper. Det hadde sikkert løst et eller annet det også (uten at jeg vet hva). Jeg kan ikke se at han furter, men at han ignorer henne. Dette er to forskjellige ting. Han gir tilsvar på oppgulpet hennes, det er det eneste.  Det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell. At hun ikke har ambisjoner i konkurransen kunne hun nok med fordel informert om. Samtidig er det helt klart at en slik holdning til livet er helt uforståelig for Alsgaard. Hvorfor stiller man da opp i en konkurranse? Det var supernalle som skrev det, ikke GeirK  

You are what you eat...mmm nuts
 |  

| 

| 

[Re: Hoaas]
24/03/2022 14:04
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Det ante meg at det var sitatfusk, ja - men jeg hadde ikke tid til å finne bevis. Takk! 

|  

| 

| 

24/03/2022 15:10
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 
 det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.  Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner. Fikset det for Anomyn  

|  

| 

| 

[Re: Tange]
03/04/2022 13:09
 | 

supernalle

OP
Søk hjelp! 
 | 

OP

Søk hjelp! 
 Skal kvinner få sympati/rett  i en konflikt kun fordi de er kvinner?

Så nu handlar det om kvinner och ikke bara vem som gjorde vad? Det handlet om kvinner fra starten. Stråmannsargument.  

Every man is guilty of all the good he did not do.
  - Voltaire
 |  

| 

| 

03/04/2022 13:28
 | 

supernalle

OP
Søk hjelp! 
 | 

OP

Søk hjelp! 
  Det er virkelig LOL når du lager en greie ut av noe annet enn at vi alle kun kan observere å gjøre oss opp våre egne formeninger om hva vi ser. Det er det denne tråden handler om. Hvordan folk tolker dette. 

Å påstå helt bastant at en person har gått og ventet på en anledning er ikke, en mening, men en faktapåstand. Hvis du hadde startet setningen med "På meg virker det som ...", hadde utsagnet ditt vært gyldig. Det er helt åpenbart at det er personens mening. Å kverulere over det er tåpelig.  

- Voltaire
 |  

| 

| 

03/04/2022 13:43
 | 

supernalle

OP
Søk hjelp! 
 | 

OP

Søk hjelp! 
 det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.  Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner.[/quote] Jeg kan ikke se at det er nedlatende. Bevis kan du skaffe selv ved å benytte deg av det. Det handler om å ta bunnen ut av et psykologisk spill, og det er den beste måten å handle på overfor slikt. Heldigvis slipper man å gjøre dette i det daglige da de fleste oppfører seg, og det er mest aktuelt i forhold til kvinner man "roter med".   De psykiske forskjellene mellom kvinner og menn er relativt små, men de er der. Problemet er ikke kvinner, men hvor forskjellig samfunnet reagerer på de samme handlingen (samfunnet består også av menn og deres reaksjoner, som er en del av min kritikk). Skal vi ha virkelig likestilling i samfunnet så må de samme handlingene få de samme reaksjonene, uansett kjønn. Her handlet det om hvilken side man tok, selv om det er relativt åpenbart hvem som plagde hvem. De flestes holding er at Alsgaard skulle "walk it off" og at han "overreagerer". Hvis kjønnsrollene hadde vært snudd så er jeg ikke like sikker på at de samme hadde valgt den holdingen. Som kvinne har hun også mer å spille på, som overdramatisering med gråting og tårer (noe hun også benytter seg av som en reaksjon på hans ignorering), og å si at "han forstår ikke hvordan å si slikt sårer". Hvem hadde da sagt at "du tar feil", "det var egentlig positivt ment", "du overreagerer" og "walk it off"?  
Redigert av supernalle; 03/04/2022 14:02.

- Voltaire
 |  

| 

| 

04/04/2022 08:31
 | 

Tex

Besatt 
 | 

Besatt 
Jeg har sett de fleste episodene i denne serien.  Klart lagene er satt sammen for å lage litt drama. Alle skjønner det. 
  Men den jeg synes mest synd på, er Victoria. Hun er en tøff deltager som kunne kommet langt.  Så blir hun satt på lag med en fyr som har vannskrekk, og i går ville han ikke mer. 
  Hvorfor er Safari i det hele tatt med på dette, når man på forhånd vet (burde vite?) han har problemer med vann, og flere av øvelsene foregår i vann? Det er feige lag og skikkelig dårlig gjort mot Victoria, som aldri hadde en reell sjanse til å vinne. 

|  

| 

| 

04/04/2022 08:41
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Det er helt åpenbart at det er personens mening.

Det at du synes noe er åpenbart, har ingen betydning for om det er sant eller ikke. Mener du virkelig at når en person synes noe er åpenbart, så beviser det at det personen synes, er sant?  

|  

| 

| 

[Re: Tex]
05/04/2022 07:11
 | 

Dexter

Ivrig 
 | 

Ivrig 
Jeg har sett de fleste episodene i denne serien.  Klart lagene er satt sammen for å lage litt drama. Alle skjønner det. 
  Men den jeg synes mest synd på, er Victoria. Hun er en tøff deltager som kunne kommet langt.  Så blir hun satt på lag med en fyr som har vannskrekk, og i går ville han ikke mer. 
  Hvorfor er Safari i det hele tatt med på dette, når man på forhånd vet (burde vite?) han har problemer med vann, og flere av øvelsene foregår i vann? Det er feige lag og skikkelig dårlig gjort mot Victoria, som aldri hadde en reell sjanse til å vinne.  Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant?  

|  

| 

| 

[Re: Dexter]
05/04/2022 07:16
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
  Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant? Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma. Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.  

|  

| 

| 

[Re: fredriks]
05/04/2022 07:23
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant? Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma. Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.  Jeg mener at en voksen person med normale kognitve evner klarer å lære seg kart og kompass hvis han eller hun virkelig vil. Men mange vil ikke gå ut av komfortsonen og lære seg nye ting. De vil heller lene seg på andre. Ja - jeg oppfattet også allmennheten som krelativt kunnskapsløs og tafatt.  

|  

| 

| 

05/04/2022 07:29
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
  Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant? Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma. Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.  Jeg mener at en voksen person med normale kognitve evner klarer å lære seg kart og kompass hvis han eller hun virkelig vil. Men mange vil ikke gå ut av komfortsonen og lære seg nye ting. De vil heller lene seg på andre. Ja - jeg oppfattet også allmennheten som krelativt kunnskapsløs og tafatt. Möjligt att det er så. Tror många relativt enkelt kan lära sig mer men möjligt att det faktiskt er vanskligare för en del än vad man kan tro. Många som börjar med orientering som voksna blir for eksempel ikke speciellt flinke trots att de kan vara i väldigt bra löp form.  edit: Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig.  
Redigert av fredriks; 05/04/2022 07:32.

|  

| 

| 

05/04/2022 07:37
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
  Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant? Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma. Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.  Jeg mener at en voksen person med normale kognitve evner klarer å lære seg kart og kompass hvis han eller hun virkelig vil. Men mange vil ikke gå ut av komfortsonen og lære seg nye ting. De vil heller lene seg på andre. Ja - jeg oppfattet også allmennheten som krelativt kunnskapsløs og tafatt. Möjligt att det er så. Tror många relativt enkelt kan lära sig mer men möjligt att det faktiskt er vanskligare för en del än vad man kan tro. Många som börjar med orientering som voksna blir for eksempel ikke speciellt flinke trots att de kan vara i väldigt bra löp form.  edit: Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig. Men kart kan de lære seg. Fire år og tre måneder: https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/619240351452004 

|  

| 

| 

05/04/2022 07:44
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 
Var väl varken en vansklig kart eller vansklig orientering det där ... och inte helt relevant för det jag skrev tycker jag. 

|  

| 

| 

05/04/2022 08:02
 | 

JoachimV

Besatt 
 | 

Besatt 
Jeg tror det er et opptakskrav til 71Nord å ikke hverken kunne eller ha noe som helst minimum av interesse for kart/kompass/GPS. 
  Kart er som med matte, de blir indoktrinert hjemmefra med at det er en umulig uoverkommelig overhvelmende oppgave for et stakkars menneske å klare noe sånt alene.
  De beste episodene er der Tom konkurrerer alene mot røkla. Mens røkla står igjen i grøfta å diskuterer opp/ned på kartet er Tom forlengst på vei med stø kurs mot seier. 

|  

| 

| 

05/04/2022 08:03
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Var väl varken en vansklig kart eller vansklig orientering det där ... och inte helt relevant för det jag skrev tycker jag.

Nei. Det var ikke veldig vanskelig for en voksen person - men her var kartleseren fire år. Men jeg har sett voksne som ikke en gang klarer å lese kart uten kompass. Selv veikart sliter de med.  

|  

| 

| 

[Re: JoachimV]
05/04/2022 09:00
 | 

gargan

Entusiast 
 | 

Entusiast 
 De beste episodene er der Tom konkurrerer alene mot røkla. Mens røkla står igjen i grøfta å diskuterer opp/ned på kartet er Tom forlengst på vei med stø kurs mot seier. 

Da kan du ikke ha sett episoden der han i tospann med Abid Raja konkurrerer mot de andre deltakerne. Der kommer det klart fram at han er rimelig elendig på kart og kompass https://www.facebook.com/watch/?v=630278087991370 
Redigert av gargan; 05/04/2022 09:03.

|  

| 

| 

05/04/2022 09:06
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Nei. Det var ikke veldig vanskelig for en voksen person - men her var kartleseren fire år. Men jeg har sett voksne som ikke en gang klarer å lese kart uten kompass. Selv veikart sliter de med.  Tycker det verkar som du diskuterar med dig sjelv. Er i alla fall ikke mye som handlar om det jag skrev.  En gång till: Jag tror att många kunde lära sig mer hvis de försökte men jag lurer också på hvis det kanske kan vara vanskligare för en del, kanske många, att lära sig kart och kompass bra än vad vi som kan kanske tror.  Min erfaring fra orientering er att voksna som börjar med orientering väldigt ofta ikke gör det speciellt bra trots att de kan ha bra löpform.   Når man ser på barn (8-12 år +-) så är det uppenbart att de har problem med löyper som en normalt kart kunnig voksen skulle klara enkelt. Har också läst noenstans att hjärnan inte er fullt utvecklad för kart kunskap innan kanske 15-16 år vilket nog överenstämmer med det jag ser. Så jag vet ikke men jag tror att det att lära sig kart och det att effektivt orientera sig efter en kart kan vara vanskligare än vad många som kan tror.  

|  

| 

| 

[Re: gargan]
05/04/2022 09:10
 | 

fredriks

Søk hjelp! 
 | 

Søk hjelp! 

Da kan du ikke ha sett episoden der han i tospann med Abid Raja konkurrerer mot de andre deltakerne. Der kommer det klart fram at han er rimelig elendig på kart og kompass https://www.facebook.com/watch/?v=630278087991370ja, Tom er dålig på kart och kompass vilket han alltid sier själv också. Att han brukar vinna tror jag mest beror på att han er i ok form och att det er enklare att färdas raskt alene än i en gruppe som oftast ikke fungerar helt bra ihop.  Bruker också oftast vara några som er bra på kart och kompass bland deltagarna och det er först på slutet där man tydligt ser att många av de som er kvar ikke er det.  

|  

| 

| 

05/04/2022 09:48
 | 

Tange

Flittig Bie 
 | 

Flittig Bie 

Nei. Det var ikke veldig vanskelig for en voksen person - men her var kartleseren fire år. Men jeg har sett voksne som ikke en gang klarer å lese kart uten kompass. Selv veikart sliter de med.  Har man ikke retningssans så har man ikke retningssans.  Da kan/må man (de fleste) lære å finne retningen, men det skjer ikke uten en ekstern pådrivende faktor. Åpenbart er 71 ikke å anse som pådrivende faktor. Med den forsiktige antakelsen at deltakerne har et håp om å vinne (hva er det de kan vinne nå?), viser det seg at gulroten ikke er stor nok allikevel. At allmenheten da uten gulrot heller surrer rundt (hele livet) enn å tilegne seg ny kunnskap overrasker i så måte ikke.  

|  

| 

| 

|  

|