Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shim stacks o.l.

Shim stacks o.l. #2703202 02/04/2022 10:45
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Hei dere, hvor handler dere shim stacks og annet tilbehør til Fox-demperne deres? Jeg gjorde et forumsøk men fant ingenting, jeg sjekket også Bikeshop men fant kun stæsj til RockShox.

Takk for tips og innspill

Martin Hagen
Re: Shim stacks o.l. [Re: s0und] #2703203 02/04/2022 11:13
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ville startet med VPG. De er nå importør av Fox.

https://www.vpg.no/merker/fox-racing-shox

Re: Shim stacks o.l. [Re: s0und] #2703211 02/04/2022 14:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du skal shimtune demperen, må du nok skaffe shims fra en shimleverandør. SRAM og Fox leverer såvidt jeg vet kun ferdige tune. Shims er ikke leverandørspesifikk, men avhengig av str. en 17x8x0,1mm er den samme uansett hvor du får den fra.

Hva er det du skal oppnå? Er mye forskning og utvikling for å få til gode shimstacks, og det er ikke bare å bytte (selv om det er en del tips der ute f.eks. på Manitou).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shim stacks o.l. [Re: baronKanon] #2703217 02/04/2022 15:50
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Takk for tips @JoachimV, skal høre med VPG.

@baronKanon
Jeg er på den tunge siden av skalaen og opplever å sykle mye mid-stroke, sag er satt korrekt og lufttrykk er forsåvidt så høyt som jeg kan gå (200+ psi) så jeg ønsker å forsøke meg frem med de andre muligheten som er der ute (shims, pakninger osv.). Litt av gleden er å gjøre dette selv og å orientere meg om de forskjellige mulighetene. Jeg spurte om dette fordi jeg håpet at det fantes ferdige stacks til de tyngre rytterne, som det jo er til de lette. Om ikke så er det jo en hel vitenskap å sette se inn i og dermed er det jo bare å starte en plass ICON_SMILE

Takk for tips

Martin Hagen
Re: Shim stacks o.l. [Re: s0und] #2703219 02/04/2022 16:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Da høres det nesten ut som om du ikke har en gaffel som er dimensjonert for deg eller har helt feil luftfjær for din vekt. Hvis du mangler støtte i midten, er det gjerne fjæra man bør gjøre noe med. Hvilken type gaffel har du? Hvis det er Fox 36/38, Rockshox Pike, Lyrik eller Zeb, DVO Onyx eller Öhlins RXF 36, kan man bygge om til Vorsprung Smashpot med stålfjær. Den støtter opptil 120/125kg rytter ned mot 150mm vandring. Det er nok muligheter for tuning hos f.eks. Trek SuperStore i Göteborg, TFTuned i UK, shockcraft på New Zealand eller NSR Racing i Australia (og sikkert mange andre også) hvis du må gjøre noe med demperen; hvilket du nok må uansett for å få tunet f.eks. retur til fjærraten du trenger, bl.a. Har du Öhlins, kan du evt. høre med Gavin hos Gira. Öhlins har nemlig flere tunes tilgjengelig, vet jeg.

Basert på trykkene du bruker, høres det ut som om du har en Fox 38, og da ville jeg gått for Smashpot med en gang.

Rockshox er dårlig på tuning av kompresjon. Der er det ikke så mye å gå på på shimstack, og low speed er en vits. Hvis du har Pike/Lyrik eller ZEB med Charger 2 eller 2.1, kan du trygt bytte til en PUSH HC97, som gjør underverker på støtte og kontroll på kompresjonen, og det følger med shims til å tune returen også. Sammen med Smashpot eller ASC3 (Push sin coil), får du gaffel for store gutter. ACS3 finnes dog bare for Fox 36 og Rockshox Lyrik/Yari.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shim stacks o.l. [Re: s0und] #2703226 02/04/2022 17:43
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Gaffel er ingen prolbem egentlig det er for øvrig en float 38 ja, bakdemper som er utfordringen. Har en Float X2 Performance Elite som ikke spiller på lag med meg, mulig jeg kan forsøke å legge til en pakning, endre viskositet på oljen e.l.?

Når det kommer til gaffel skal jeg definitivt vurdere smashpot, både til meg selv og til kona (52kg)... Ingen av oss finner egentlig noe som fungerer optimalt desverre. Hun er for lett og jeg er for tung haha

Martin Hagen
Re: Shim stacks o.l. [Re: s0und] #2703378 04/04/2022 11:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Litt avhengig av sykkel, så høres det nesten ut som om det er coil som er tingen for deg. ALternativt har du for kort demper for vandringen på bakramma. Det er både demper og fjær som er begrensningen din. Du kan ha helt feil ramme for deg, rett og slett. Vet at Raaw har egen link for store gutter for å få slippe å pumpe bakdemperen for hardt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shim stacks o.l. [Re: baronKanon] #2703447 04/04/2022 16:37
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Skal sjekke det, sykkelen det er snakk om er en Turbo Levo, med 150/160mm. Jeg tror ikke ramma er feil, eller at vandringen er problemet... det er vekten min ICON_LAUGH

Tusen takk for mange gode tips Kristian, det setter jeg pris på.

Martin Hagen

Moderator  support