Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tå-overlapp frykt - Canyon Endurance

Tå-overlapp frykt - Canyon Endurance #2702834 28/03/2022 17:51
J
Jojoba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Ref. tå-overlapp diskutert i nyeste landevei podcast. Jeg har planer om å bytte ut landveisykkelen min med en Canyon Endurance CF 2022, tanken er at jeg da får et mye større bruksområde med plass til 35 mm brede dekk på den nye Endurance. Det blir fort en størrelse M som er aktuelt, men når jeg ser på geometrien på denne ramma sammenliknet (Akselavstand m.m.) Ultimate, Grizl og Grail begynner jeg å frykte ett tåoverlapp-problem, altså at tuppen av skoen vil gå i veien for dekket ved vinkling av styret (spesielt ved bruk av grovere dekk/skjermer).

Er det noen som har testet denne ramma? Jeg har sett at en Grail Alu i stl. small har i grense-land kort avstand på dette.

https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf/endurace-cf-8/2736.html?dwvar_2736_pv_rahmenfarbe=BK%2FPK

Redigert av Jojoba; 28/03/2022 19:20.
Re: Tå-overlapp frykt - Canyon Endurance [Re: Jojoba] #2703001 30/03/2022 13:34
K
koppen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Kjører selv en 2018 Endurace CF SLX og har lyttet til siste Radio Landevei. Joda, det er litt tåoverlapp på denne rammen (er vel uendret geometri på vinterens revisjon av Endurace?).

Jeg opplever ingen problemer eller utfordringer med dette. Bruker sykkelen både på landevei og til skogs. Har vane (uvane?) med å stå i pedalene (balansere) med dertil store styreutslag mens jeg venter på rødt lys, og har aldri vært i konflikt med tåspissene pga dette.

Når det er sagt, finnes det sikkert mer moderne rammer som omgår tåoverlapp.

Redigert av koppen; 30/03/2022 13:35.
Re: Tå-overlapp frykt - Canyon Endurance [Re: Jojoba] #2703074 31/03/2022 08:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tåoverlapp er først og fremst et problem hvis man har ganske store føtter, eller i hvert fall gjennomsnittlig + - samt monterer pedalklossen ganske langt bak på skoen. Men også da på sykler med kort front. Jeg har 44 i sko og monterer kloss ganske langt bak. Helt bakerst i de fremre hullene på SPD-sko, som regel.

Som nevnt i podcasten har jeg noe tåoverlapp på alle mine egne bukkestyresykler - men ikke mer enn ca 0,5-1 cm når kranken er vannrett. Litt mer på grussykkelen når denne har skjerm på. På vintersykkelen er det litt i overkant mye med skjerm, slik at jeg stadig sparker skjermen litt slik at den begynner å subbe. Dette med SKS ShockBlade-skjermer som står noe mer ut enn skjermer som festes i ordentlige fester på gaffelen.

Jeg setter aldri ned foten i lysskryss hvis jeg kan unngå det, ei heller når jeg må vente 2 minutter på å komme over t-bane-skinnene på Vinderen, og skrubber borti skotuppene når jeg trackstander. Noe tåoverlapp er sjeldent et problem, men når det blir mye slik at du ikke kan ta krappe svinger uten å tenke på hvor du har pedalene kan det bli ganske ubehagelig.

Redigert av sykkeloyvind; 31/03/2022 13:09.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tå-overlapp frykt - Canyon Endurance [Re: Jojoba] #2703093 31/03/2022 12:55
J
Jojoba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Takk for to nyttige svar, jeg får gå noen runder til..

Moderator  support, Valentino