Tåoverlapp er først og fremst et problem hvis man har ganske store føtter, eller i hvert fall gjennomsnittlig + - samt monterer pedalklossen ganske langt bak på skoen. Men også da på sykler med kort front. Jeg har 44 i sko og monterer kloss ganske langt bak. Helt bakerst i de fremre hullene på SPD-sko, som regel.
Som nevnt i podcasten har jeg noe tåoverlapp på alle mine egne bukkestyresykler - men ikke mer enn ca 0,5-1 cm når kranken er vannrett. Litt mer på grussykkelen når denne har skjerm på. På vintersykkelen er det litt i overkant mye med skjerm, slik at jeg stadig sparker skjermen litt slik at den begynner å subbe. Dette med SKS ShockBlade-skjermer som står noe mer ut enn skjermer som festes i ordentlige fester på gaffelen.
Jeg setter aldri ned foten i lysskryss hvis jeg kan unngå det, ei heller når jeg må vente 2 minutter på å komme over t-bane-skinnene på Vinderen, og skrubber borti skotuppene når jeg trackstander. Noe tåoverlapp er sjeldent et problem, men når det blir mye slik at du ikke kan ta krappe svinger uten å tenke på hvor du har pedalene kan det bli ganske ubehagelig.
Redigert av sykkeloyvind; 31/03/2022 13:09.