Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Noe for bremsenørdene

Re: Noe for bremsenørdene [Re: Flamini] #2702564 25/03/2022 12:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flamini
Har jobbet fem år på bilverksted og aldri hørt om at noen bruker noe annet (bedre) enn bremserens for å få bremsene rene,
mulig vi har noen bilmekanikere her som kan synse litt

Fordelen på biler, er at de har vesentlig større krefter som virker på bremseklossene, så man kan klare å mose vekk det verste av søl på disse etter en runde bremserens. Det er såpass små krefter på en sykkel til sammenligning, så der vil det på en måte ikke slites løs på samme måte. Tviler ikke på at det virker på bil, men man må også se på hvilke rammebetingelser man har.

Du får ikke vasket vekk bremsebelegget som sitter i porene på skiva di bare med bremserens, det må fjernes mekanisk. Ellers hadde de nok i videoen sagt "skal du bytte bremsebelegg, rens skiva med bremserens" ICON_SMILE De er ganske ærlige på en del annet i videoen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702565 25/03/2022 12:28
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hva er feil med å bruke ispopropanyl i stedet for å kjøpe dyre produkter som inneholder det samme?
Undrer meg forøvrig på dette utsagnet som Muc-Off reklamerer med, "rehydrate your brake pads".
Høres ut som det reklameres for dag- eller nattkrem, alt ettersom en ser på det.

Re: Noe for bremsenørdene [Re: Labbetuss] #2702570 25/03/2022 13:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Labbetuss
Hva er feil med å bruke ispopropanyl i stedet for å kjøpe dyre produkter som inneholder det samme?
Undrer meg forøvrig på dette utsagnet som Muc-Off reklamerer med, "rehydrate your brake pads".
Høres ut som det reklameres for dag- eller nattkrem, alt ettersom en ser på det.

Bremserens er kraftigere skyts enn isopropanol, bl.a. nafta. Bruker det faktisk fremfor isopropanol til f.eks. demperservice etc. Hett tips er å kjøpe en femliterskanne og gjenbrukbar sprayflaske på Biltema.

Man skal heller ikke undervurdere sterk såpe (zalo) for fettfjerning. Det er faktisk ganske hissige greier på fett.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702593 25/03/2022 18:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Apropos bremsenørding. Hørte på Just Riding Along show i dag, og der var dagens tirade om folk som dytter møkkete bremsevæske opp i hendlene sine. Det er jo mange som har shimano bremsekopp på hendelen og skryter av det på Instagram. Det de ikke vet, er at møkkete bremsevæske gjør mer skade i hendelen enn i kaliperen, siden det er så utrolig små hull mellom reservoar og stempelsylinderen som kan tettes helt eller delvis. Skjer det, vil ikke bremsen funke helt etter hensikten. Dette er info fra f.eks. Shimano. Har du gammel bremsevæske, la den komme ut av kaliperen før du lufter skikkelig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702598 25/03/2022 19:28
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden vi nørder. Hvor får man kjøpt den kraftigste bremserensen i økonomisk volum? Jeg vil ha noe som knurrer når det ser meg og som korter ned levetiden min betraktelig. No skikkelig krutt. Ikke kom med no bio drit...

Re: Noe for bremsenørdene [Re: erikskon] #2702600 25/03/2022 20:19
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon
Siden vi nørder. Hvor får man kjøpt den kraftigste bremserensen i økonomisk volum? Jeg vil ha noe som knurrer når det ser meg og som korter ned levetiden min betraktelig. No skikkelig krutt. Ikke kom med no bio drit...

https://www.biltema.no/bilpleie/bil...odukter/bremserens-refill-5-l-2000038231

Den.

Redigert av ØysteinS; 25/03/2022 20:20.
Re: Noe for bremsenørdene [Re: ØysteinS] #2702604 25/03/2022 21:28
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hadde i utgangspunktet sett for meg et eller annet proffprodukt som kun selges i mørke smug, men ble beroliget av denne beskrivelsen hos biltema:

"Meget brannfarlig væske og damp. Kan være dødelig ved svelging om det kommer ned i luftveiene. Irriterer huden. Kan forårsake døsighet eller svimmelhet. Giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann."

Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702606 25/03/2022 21:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kan bekrefte HMS-datablad. Må ta litt pauser når det mekkes i boden

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702608 25/03/2022 21:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ellers bestilte jeg meg en ti-liter med sitrusrens i dag.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: erikskon] #2702610 25/03/2022 21:53
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Hadde i utgangspunktet sett for meg et eller annet proffprodukt som kun selges i mørke smug, men ble beroliget av denne beskrivelsen hos biltema:

"Meget brannfarlig væske og damp. Kan være dødelig ved svelging om det kommer ned i luftveiene. Irriterer huden. Kan forårsake døsighet eller svimmelhet. Giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann."

Nesten like (antatt) farlig og guffent som trikloretan, som ble helt forbudt, men som sikkert er å få tak i, om en har tvilsomme kontakter. Trikloretan var førstevalget mitt fram til det ble forbudt. Dunken fra Biltema er ganske sinna, den også.

Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ndreas] #2702662 26/03/2022 20:57
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Bremserens skal rense bremseskivene og fjerne det meste som er å fjerne
"Hurtigtørkende og effektivt produkt for rengjøring av alle bremse- og koblingsdetaljer. Fjerner fett, olje, smuss, bremsevæske og herdet avleiring. Skader ikke plast eller lakk."
Dette middelet er omtrent like sunt som syntetisk dop fra øst-europa og skal kun brukes utendørs eller i rom med god ventilasjon, løsemiddelskader er noe dritt og er uhelbredelige. det er bedre å sniffe heroin enn å sniffe tynner. det er absolutt ikke noe som helst behov for å lete etter noe som er mest mulig helseskadelig

Se for meg at bremserens er bremserens og at de aller fleste gjør jobben,

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Flamini] #2702727 28/03/2022 07:50
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
Hvis man skal slipe så bør man uansett rense først, med bremserens, isopropanol eller noe annet som fjerner smuss uten å etterlate seg rester/film.
Om man bare går på med slipepapir uten å vaske først så kan man pusse smuss ned i metallet.

Rens - puss - rens igjen.

Hvis man skal ha bremseskivene gullenes rene bruker man bremserens,
hvis man i tillegg pusser skivene med smergelpapir vil man øke friksjonen mellom klossene og skivene noe som gir bedre bremsekraft. Så vil jo skivene slites ut kjappere også.

Teorien med at man "pusser smuss ned i metallet" vil muligens henge på greip hvis vi snakker om porøst støpegods, men neppe på rustfrie bremseskiver.

For de av dere som nørder, puss skivene med grovt smergelpapir og rengjør med bremserens etterpå,
eventuelt bare kjøp større skiver og nye klosser med en gang

Ja, nå er jo dette lit mer enn teori da. Hvis du har en møkkete overflate og begynner å slipe uten å vaske først så vil du gni møkka utover og gjerne ned i de nye ujevnhetene du lager i overflaten.
La oss si at du f.eks har sølt litt mineralolje på skivene, da er det en stor fordel å vaske bort denne først og ikke begynne å gni den utover med slipepapiret.
Dette vet "alle" som kan litt om vedheft ved f.eks liming og lakkering. Man vasker først, sliper, og vasker igjen.

Såpe var aldri nevnt av meg og er fy-fy, bremserens brukers til bremser, men man kan også fint bruke ispropanol, det renser godt det også uten å etterlate film av noe slag.

Du får lese dette som det var skrevet, "Hvis man skal slipe".

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Noe for bremsenørdene [Re: baronKanon] #2702729 28/03/2022 07:53
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Til å vaske kassetten med da eller? Ikke som bremserens håper jeg? Sitrusrens etterlater seg en tynn film, kan bli mer pipekonsert enn før du vaska.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Noe for bremsenørdene [Re: erikskon] #2702732 28/03/2022 08:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke kom med no bio drit...

Jeg forbeholder meg retten til hetsing av dette som utgangspunkt. Vi har mye å gå på som aktivitet for å ta vare på miljøet rundt oss, med alskens tvilsomme kjedeoljer og slangeløsguffe som finner veien ut i naturen...
(selv om jeg er ifs tenker at ting som faktisk FUNKER i mindre kvanta antagelig er bedre enn ubrukelige produkter i store..)

Jeg prøver å være flink med å fjerne klosser når jeg skal gjøre noe som kan gi gris, og så bruker jeg (bio) vaskemiddel og glovarmt vann. Smergelpapir for å friske opp overflater på klosser og skiver. Det skal ikke veldig mye gnukk til. Bratt bakke på asfalt for innkjøring. (Ikke alltid like flink til å snike inn det.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ripen] #2702734 28/03/2022 08:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Til å vaske kassetten med da eller? Ikke som bremserens håper jeg? Sitrusrens etterlater seg en tynn film, kan bli mer pipekonsert enn før du vaska.

Til å løse opp voks til kjeder og drivverk før ultralyd. Ikke til bremser, nei. Fysjom.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe for bremsenørdene [Re: baronKanon] #2702986 30/03/2022 11:03
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Til å løse opp voks til kjeder og drivverk før ultralyd. Ikke til bremser, nei. Fysjom.

Gode ting! ICON_LAUGH

Roy

Re: Noe for bremsenørdene [Re: Ripen] #2702992 30/03/2022 12:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hvis man skal slipe så bør man uansett rense først, med bremserens, isopropanol eller noe annet som fjerner smuss uten å etterlate seg rester/film.
Om man bare går på med slipepapir uten å vaske først så kan man pusse smuss ned i metallet.

Rens - puss - rens igjen.

Hvis man skal ha bremseskivene gullenes rene bruker man bremserens,
hvis man i tillegg pusser skivene med smergelpapir vil man øke friksjonen mellom klossene og skivene noe som gir bedre bremsekraft. Så vil jo skivene slites ut kjappere også.

Teorien med at man "pusser smuss ned i metallet" vil muligens henge på greip hvis vi snakker om porøst støpegods, men neppe på rustfrie bremseskiver.

For de av dere som nørder, puss skivene med grovt smergelpapir og rengjør med bremserens etterpå,
eventuelt bare kjøp større skiver og nye klosser med en gang

Ja, nå er jo dette lit mer enn teori da. Hvis du har en møkkete overflate og begynner å slipe uten å vaske først så vil du gni møkka utover og gjerne ned i de nye ujevnhetene du lager i overflaten.
La oss si at du f.eks har sølt litt mineralolje på skivene, da er det en stor fordel å vaske bort denne først og ikke begynne å gni den utover med slipepapiret.
Dette vet "alle" som kan litt om vedheft ved f.eks liming og lakkering. Man vasker først, sliper, og vasker igjen.

Såpe var aldri nevnt av meg og er fy-fy, bremserens brukers til bremser, men man kan også fint bruke ispropanol, det renser godt det også uten å etterlate film av noe slag.

Du får lese dette som det var skrevet, "Hvis man skal slipe".

Jeg velger å ta tråden som en nørde/kveruleringstråd.

Anleggsflaten på bremseskiver til tråsykler er stort sett så rene at det bare er å bruke våtslipepapir direkte, sporene som våtslipepairet lager er ett par hundredelsmillimeter dype og det er ikke mye møkk som kommer ned i de sporene. Det som måtte være av møkk på skivene fjerner bremserensen. Hvis du gnir olje utover bremseskiven så vil bremserensen fjerne det i etterkan - null problem under forutsetning av at hjulet er demontert ICON_SMILE

Det går helt fint å bruke såpe på bremseskivene, men skyll godt i etterkant. Klossene er porøse og kan suge til seg såpe.

For rengjøring av bremser er bremserens optimalt, men teknisk sprit fungerer bra og varmt såpevann den enkleste løsningen.

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support