Det er dog uansett en del viktige ting der. Det med bremsevæske er nok valg av kompromisser. Det påstås at mineralolje er mye mer miljøfarlig, men DOT er jo ikke bra det heller. HMS er nok bedre på mineralolje, når man fokuserer på H. De har nok poeng med at pakninger må velges utfra forskjellige kjemiske egenskaper, og der har de nok muligens et poeng. Pga HMS velger jeg kun bremser for mineralolje, og bruker vegetabilsk Bionol som bremsevæske. Denne er basert på rapsolje, og "kan drikkes". Eneste drit med den, er at den er fet, og et hælvete å vaske av etter søl
Redigert av baronKanon; 23/03/202213:06. Rediger grunn: detaljer lagt til
Mye grei fisk synes jeg da for en basic innføring i hvordan de vanligste parameterne påvirker bremsesystem.
Ja til mere fakta og mindre fiksjon i sykkelverden.
Det er jo ikke bare bra reklame for SRAM at du ikke trenger å vedlikeholde mineroljebremser på samme måte. De sier jo der også implisitt at "dritten" dems er ubrukelig uten vedlikehold beyond lufting. "Dritten"... Mens jeg selv favoriserer Code bremser over det meste til mtb. Jobber litt på sykkelverksted og da er det typisk oljeskift på Shimano fikser alt. Mens SRAM-Avid osv som er gått over så er det gjerne å hive å sette på nytt.
Mye grei fisk synes jeg da for en basic innføring i hvordan de vanligste parameterne påvirker bremsesystem.
Det er jo ikke bare bra reklame for SRAM at du ikke trenger å vedlikeholde mineroljebremser på samme måte. De sier jo der også implisitt at dritten dems er ubrukelig uten vedlikehold beyond lufting.
Det er jo ikke bare bra reklame for SRAM at du ikke trenger å vedlikeholde mineroljebremser på samme måte. De sier jo der også implisitt at dritten dems er ubrukelig uten vedlikehold beyond lufting.
I del to er det en viktig ting som gås gjennom: innkjøring.
Bare kjør inn bremsene, så blir de bedre. Nei, å dra på stitur er ikke innkjøring. De blir ikke "kjørt inn i løpet av turen". Bare gjøre det! Så blir det mindre gnål om dårlige, bråkete bremser (selv om det kan skje med innkjørte bremser, men da er det nok en annen grunn)
Edit: det er også morsomt at de selv sier at organiske klosser er dårligere enn sintrede i vått. Tar jeg ikke helt feil, så var det en bremsebeleggtest i tyske Bike, der de målte de organiske bremseklossene til SRAM til å bli bedre på alt. Målt, der altså.
Redigert av baronKanon; 23/03/202214:20. Rediger grunn: edit
Mens SRAM-Avid osv som er gått over så er det gjerne å hive å sette på nytt.
Ninjatriks jeg og RazeFaze har prøvd er å bytte stemplene i hendlene til titanstempler fra Aliexpress. Risk eller Shoutai funker fint. Når det gjelder Shimano, så har jeg kastet så jævlig mange kalipere at jeg ikke orker mer. Møkk. Lekkasje stanser ikke med lufting.
I del to er det en viktig ting som gås gjennom: innkjøring.
Bare kjør inn bremsene, så blir de bedre. Nei, å dra på stitur er ikke innkjøring. De blir ikke "kjørt inn i løpet av turen". Bare gjøre det! Så blir det mindre gnål om dårlige, bråkete bremser (selv om det kan skje med innkjørte bremser, men da er det nok en annen grunn)
Edit: det er også morsomt at de selv sier at organiske klosser er dårligere enn sintrede i vått. Tar jeg ikke helt feil, så var det en bremsebeleggtest i tyske Bike, der de målte de organiske bremseklossene til SRAM til å bli bedre på alt. Målt, der altså.
Ja bare kjør de inn... Første bud om du er usikker, gjør reint skivene og kjør de inn på nytt.
Sitat: baronKanon
Sitat: JoachimV
Ninjatriks jeg og RazeFaze har prøvd er å bytte stemplene i hendlene til titanstempler fra Aliexpress. Risk eller Shoutai funker fint. Når det gjelder Shimano, så har jeg kastet så jævlig mange kalipere at jeg ikke orker mer. Møkk. Lekkasje stanser ikke med lufting.
[u][/u]
Kommentaren min om akkurat det var mer utenfor nerderiet med erfaring fra forbrukersegmentet når ting er gått tre år etter de burde vært på service.
Ja bare kjør de inn... Første bud om du er usikker, gjør reint skivene og kjør de inn på nytt.
Puss ned skivene for å gjøre rent.
Takk, tok meg i det når jeg trykte "post svar" at det var noe ufullstendig og at kunne bli arrestert. Jeg har har aldri hatt behov for mer enn bremserens.. Litt usikker på effekten. På verksted er det rens eller bytt.
Hvis man skal slipe så bør man uansett rense først, med bremserens, isopropanol eller noe annet som fjerner smuss uten å etterlate seg rester/film. Om man bare går på med slipepapir uten å vaske først så kan man pusse smuss ned i metallet.
Rens - puss - rens igjen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Litt på siden, men når jeg har gjort dette så har jeg sett at plastforingene som hendelbladet ligger har hatt synlig slitasje, noe som også har gitt slark i hendelen. Har du sett noe sted disse foringene selges løst, originalt eller uoriginalt?
Litt på siden, men når jeg har gjort dette så har jeg sett at plastforingene som hendelbladet ligger har hatt synlig slitasje, noe som også har gitt slark i hendelen. Har du sett noe sted disse foringene selges løst, originalt eller uoriginalt?
Hvis dette er Guide/Code R som har plastforing der Code/Guide RSC har kulelager, så følger plastforingen med når man kjøper hendel-blad. For RSC kan man kjøpe nye kulelager løse, mens dessverre kommer plastforingene på R kun med hel hendel av en eller annen grunn.
Shimano har ikke reservedeler på det nivået. Shimano leverer pakker med en liten regnskog med bruksanvisninger på 40 språk som går i søpla. Shimano kjøper jeg ikke med vilje, rett og slett.
Shimano har ikke reservedeler på det nivået. Shimano leverer pakker med en liten regnskog med bruksanvisninger på 40 språk som går i søpla. Shimano kjøper jeg ikke med vilje, rett og slett.
Takk for svar, forventet vel egentlig ikke å finne noe originalt, men tenkte kanskje var noen som visste om en ebayvariant. Trodde du kjørte shimanohendler jeg?
Er shimano sine bruksanvisninger noe verre enn andre da? Hvis du kjøper et Sram DUB kranklager så får du vel bruksanvisningen til gxp "på kjøpet"? Er enig i at det er unødvendig, men personlig oppfatter jeg det mer som et generelt "problem" enn et shimanoproblem
Takk for svar, forventet vel egentlig ikke å finne noe originalt, men tenkte kanskje var noen som visste om en ebayvariant. Trodde du kjørte shimanohendler jeg?
har på hardtailen, Trickstuff på godsykkelen. Ingen regel uten unntak
Er shimano sine bruksanvisninger noe verre enn andre da? Hvis du kjøper et Sram DUB kranklager så får du vel bruksanvisningen til gxp "på kjøpet"? Er enig i at det er unødvendig, men personlig oppfatter jeg det mer som et generelt "problem" enn et shimanoproblem
SRAM sender med et lite kort med en link og en QR-kode på nyere produkter. Shimano har bare fryktelig mye. Skal dog sies at sist jeg fikk et kranklager derfra, var det mer miljøvennlig emballasje, så kanskje de forbedrer seg.
De har bruk og kast-mentalitet på mange av produktene. Bremsekaliper er bare å kaste hvis du har trøbbel med pakninger (man får dog kjøpt ettermarkedsstempler og pakninger på Ali/eBay). Bremsehendel nesten likeså. Gir har knapt en reservedel etc. Se på forskjellen på SRAM og Shimanos sprengskisser med reservedelsliste, så skjønner du. SRAM har faktisk gjort flere deler tilgjengelige for ettermarked på AXS (ser det ut til) for å kunne reparere dyre produkter. Det liker vi.
ingen tvil om hvem som produserer mest papir, men ett A4-ark fremstår ikke akkurat som noe godt argument for å velge hverken det ene eller det andre.
på Shimano gir kan man (eller kunne ihvertfall i gamle dager) i det minste stramme clutchen. Jeg har liggende flere fullt brukbare Sram X01 Eagle gir der clutchen er utslitt og ikke kan fikses. Selv har jeg en miks av de to merkene og kan ikke si jeg kjenner meg igjen at den ene er så mye bedre enn den andre på levetid og servicevennlighet. I tillegg til et gammelt sett med Dt 240 nav så er shimanobremser de delene i vår sykkelstall som har overlevd lengst. De eldste er fra 2014 eller 15 og de nyeste fra 2018. Allle har vært i kontinuerlig bruk, men jeg har byttet et par calippere. Driftssikkerheten og det minimale behovet for mekking har vært grunnen til at jeg har holdt meg til Shimano (det skal sies at jeg kunne tenkt meg å prøve noe annet, men har ikke kommet så langt enda).
Men hver sin smak. Heldigvis kan vi velge hvilke sykkeldeler vi ønsker å kjøpe uten å legitimere valget ovenfor noen andre.
Den Red panda dingsen så egentlig fin ut, men i tillegg til at den ikke ser ut til å være tilgjengelig, så fant jeg følgende: Designed and made in Russia with love - ikke akkurat noe som er så veldig aktuelt nå om dagen. Jeg får nok heller leve med litt hendelslark frem til bremsene går av med AFP
Er jo laget av SRAM så klart er reklame (team dot her også). Men noenlunde informativ video uansett. Likte spesielt godt segment om temperatur, ser en tilbøyelighet til at tenke at større skiver er bra fordi mer kraft (pga av raskere kjøling), men glemmer jo ofte at pads og skiver har et optimalt temperatur-område der de jobber best sammen. Kanskje 220 millimeteren ikke rekker bli så veldig varm i østmarka
Er jo laget av SRAM så klart er reklame (team dot her også). Men noenlunde informativ video uansett. Likte spesielt godt segment om temperatur, ser en tilbøyelighet til at tenke at større skiver er bra fordi mer kraft (pga av raskere kjøling), men glemmer jo ofte at pads og skiver har et optimalt temperatur-område der de jobber best sammen. Kanskje 220 millimeteren ikke rekker bli så veldig varm i østmarka
Hvis man skal slipe så bør man uansett rense først, med bremserens, isopropanol eller noe annet som fjerner smuss uten å etterlate seg rester/film. Om man bare går på med slipepapir uten å vaske først så kan man pusse smuss ned i metallet.
Hvis man skal ha bremseskivene gullenes rene bruker man bremserens, hvis man i tillegg pusser skivene med smergelpapir vil man øke friksjonen mellom klossene og skivene noe som gir bedre bremsekraft. Så vil jo skivene slites ut kjappere også.
Teorien med at man "pusser smuss ned i metallet" vil muligens henge på greip hvis vi snakker om porøst støpegods, men neppe på rustfrie bremseskiver.
For de av dere som nørder, puss skivene med grovt smergelpapir og rengjør med bremserens etterpå, eventuelt bare kjøp større skiver og nye klosser med en gang
Hvis man skal ha bremseskivene gullenes rene bruker man bremserens, hvis man i tillegg pusser skivene med smergelpapir vil man øke friksjonen mellom klossene og skivene noe som gir bedre bremsekraft. Så vil jo skivene slites ut kjappere også.
Teorien med at man "pusser smuss ned i metallet" vil muligens henge på greip hvis vi snakker om porøst støpegods, men neppe på rustfrie bremseskiver.
For de av dere som nørder, puss skivene med grovt smergelpapir og rengjør med bremserens etterpå, eventuelt bare kjøp større skiver og nye klosser med en gang
Bytter du klossemateriale, må du egentlig bytte skiver. Det er jo ikke snakk om å slipe ned metallet, men å få vekk overflaten fra forrige type klosser, så ny type bremsemateriale kan sette seg. Det er også noe jeg praktiserer hvis jeg har fått olje på skivene som bremserens alene ikke tar. Det er porer i rustfritt stål også. Har sett flere smartinger (bl.a. verkstednerden Dave Rome fra CyclingTips) som koker skivene i såpevann (bruk Zalo e.l.) for å få vekk det siste av fett når alt håp er ute. Utfordringen jeg møter der er når jeg har CL-skiver som har mye fett i festet for ikke å sitte fast uten å SITTE fast.
Bremserens må da være ett mye bedre egnet rensemiddel enn vanlig såpe, for meg er det udiskutabelt. Hvis du skal vaske vekk oljeflekker med såpe så holder det strengt tatt at temperaturen på vannet er 60-65grader, på denne temperaturen skifter olje karakter og blir mye enklere og fjerne. Derav 60graders klesvask. Bytter du mellom klosser med forskjellig friksjonsbelegg skal det holde med å brukebremserens. Dersom det er ett problem med olje i porene på rustfrie bremseskiver så er vi vel på ett nivå som definitivt er nørding.
Har jobbet fem år på bilverksted og aldri hørt om at noen bruker noe annet (bedre) enn bremserens for å få bremsene rene, mulig vi har noen bilmekanikere her som kan synse litt