Har en sykkel som jeg pinlig nok ikke klarer å fjerne den såkalte akselen på og dermed ta av bakhjulet. Det er en m12 såkalt thru axle hvor det på venstre side er fester med gjenger slik at man skal kunne feste på et feste og kunne montere på tilhenger av merke Croozer (noe jeg ikke har).
Hjulet foran er uproblematisk å fjerne med unbrako på høyresiden av hjulet (m12 aksel). På høyresiden av bakhjulet er det også et hull hvor jeg prøver å bruke unbrako, men det sitter knallhardt (langt over 15nm) og usikker om det virkelig er her man skal løsne.
Enten er det høyresiden jeg må løsne, og da er hjul montert knallhardt fra fabrikk, eller så er det venstresiden hvor det i dag er denne saken med gjenger som jeg ikke kan bruke verktøy på uten å ødelegge.
Har lagt med bilde av høyre og venstreside av bakhjul rundt navet. Noen tips?
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270157615/03/202207:32
Sikker på at det ikke er umbrako inne i gjengepartiet? En hel gjennomgående bolt vil jo ikke bry seg om hvilken side den skrus ifra, og da det tydeligvis er umbrako på girsiden så skrur du derfra. Bruk penetrerende olje og pass på å skru riktig vei. Den er IKKE venstregjenget.
- Stefan
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: Stefan77]
#270162415/03/202212:17
En hel aksel har gjenger (de som skrus inn i rammen) på enten høyre eller venstre side. På framhjulet er gjengene på venstre side og jeg skrur opp med unbrako på høyre side. Ut i fra bildene som er vedlagt her kan jeg ikke forstå annet enn at den må skrus opp fra høyre siden, men her sitter det bom fast (som sagt mulig det er montert fra fabrikk med et trykk langt over normale 15nm).
Skrur jeg opp fra høyre side så har jeg naturligvis prøvd å løsne i samme retning som jeg har gjort med framhjulet (skrur mot klokka for å løsne).
Om jeg omsider klarer å få løs akselen må jeg erstatte med en original Thule gjennomgående aksel (https://www.thule.com/nb-no/search?search=Axle). Vet det skal være M12 men ser at akslene til Thule heter M12 1,5 eller M12 1,0 eller M12 1,75. Sistnevnte tall (1,0 eller 1,5 eller 1,75) er kanskje tykkelsen på akselen helt ytterst eller kanskje skruestørrelsen?)
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270162515/03/202212:25
Vet det skal være M12 men ser at akslene til Thule heter M12 1,5 eller M12 1,0 eller M12 1,75. Sistnevnte tall (1,0 eller 1,5 eller 1,75) er kanskje tykkelsen på akselen helt ytterst eller kanskje skruestørrelsen?)
Sistnevnte tall viser til stigningen på gjengene. Dvs. hvor langt det er mellom gjengene, lavere tall = fine gjenger, høyere tall = grove gjenger. En helt standard M12 bolt(uavhengig av sykkelrelevans) har stigning på 1.75, og er "grovgjenget".
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270162715/03/202212:28
Hvilken sykkel er det, og hvorfor skal du ha Thule aksel?
Alle sykler (jeg har sett) med gjennomgående aksel har gjengene på drivsiden. Slik jeg forstår det er det der du har umbrakospor. Om jeg har forstått dette riktig så må du da skru løs fra drivsiden, med skruretning som du skrur fra non drive side. (Noe som gjør at min kommentar over at den ikke er venstregjenget kansje har virket mer forvirrende enn noe annet)
- Stefan
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270162815/03/202212:29
'In order to remove the thru-axle, use a 6mm hex key from the drive side. The axle will come through the non drive side. Please note that you open the axle by turning the key clockwise.
On the non drive side there is the Croozer trailer adapter'.
Leser jeg riktig står det at jeg skal løsne på høyre side ved å skrue med klokken. Jeg har prøvd motsatt vei ettersom det virket logisk når framhjulet skulle bli løsnet også fra høyresiden (ved å skru mot klokken)
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270162915/03/202212:30
Om du skru fra drivsiden, så må du snu med klokka. Bolten skal forsvinne innover, og komme ut på venstresiden av sykkelen. Gjengene er på drivsiden på bakhjulet.
Jeg ville først prøve med varmluft, varmet opp til, 60-70 grader, og sett om det løsnet. Dvs skru fra drivsiden. Med klokka.
Om det ikke ble råd, så ville neste triks være å sage av den gjengede tappen som stikker ut på venstre side av sykkelen. Deretter borre med 3mm borr, så 6mm, og så bruke en sånn:
Forleden slåss "man" med en Bluto-gaffel der QR-akselen hadde korrodert fast ii gjengene. Uttrekkeren over, sammen med muttertrekker fikset saken umiddelbart.
Redigert av ØysteinS; 15/03/202212:56.
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270163215/03/202212:52
Dere har nok rett i det dere skriver. Etter mitt siste forsøk ser det ut som om det blir vanskelig å løsne på ordinær måte ettersom fabrikken har festet denne så ekstremt hardt. Kan ikke forstå annet enn at jeg må ta den på et bra verksted med riktig utstyr. Heldigvis er jeg ikke redd for akslingen (skal byttes ut uansett), men ikke akkurat måten jeg hadde håpet mitt eierskap av ny sykkel skulle være....
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270174316/03/202214:04
Har du prøvd med en forlengerarm tredd utenpå unbraco-en? Jeg bruker f.eks. et gammelt styre på ca. 700mm. Evt. noen slag på unbraco-en med en gummihammer. Husk vernebriller og hansker.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hvordan demontere bakhjul med vanskelig aksel
[Re: andrevr]
#270186217/03/202217:36
Om du finner to 12mm muttere med riktige gjenger så kan du skru de inn på gjengestykket som stikker ut. Du strammer de så hardt mot hverandre og bruk en fastnøkkel på den innerste mutteren og skru mot klokka. Søk på youtube "two nut method" (om det er lov å si).