Jeg er så heldig å ha en dobbeltgarasje med en ekstra bod-del innerst på siden, se bilde. Garasjedelen er på 550 x 629 cm og bod-delen er på 300 x 232 cm.
Per nå er det bare kaos, men planlegger å få skikk på dette i løpet av vår og sommer. Planlegger å få plass til en bil, bildekk, takboks (håper å få til en løsning hvor den henger i taket når ikke i bruk), mekkebenk, verktøy, samt en drøss med sykler og ski. Foreløbig har jeg 4 sykler i garasjen, kona 2 og barna har en sykkel hver pluss sparkesykkel. Det er også flust med alpin, topptur og langrennski.
Er på utkikk etter inspirasjon og tips til innredning av en slik garasje og bod. Gjerne også tips til spesifikke oppbevaringsløsninger eller produkter som funker bra. Tenker at jeg må ha følgende:[list] [*]vegghyller for oppbevaring av diverse [*]romslig arbeidsbenk med noen skuffer og småhyller til oppbevaring av sykkeldeler, skismøreting, etc [*]2-4 vegghengere for sykler som brukes sjeldnere enn de andre [*]praktisk og plassbesparende system for oppbevaring av ski, staver, etc [*]
Per nå ser det slik ut:
Så mulighetene for forbedring er tilstede. Fyr løs med bilder, linker og annet som viser gode løsninger. På forhånd takk!
Redigert av rogerha; 15/03/202222:34.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Søker inspirasjon til organisering i bod/garasje
[Re: rogerha]
#270169716/03/202207:25
Bruk hyllesystem med skinne på veggen og hylleknekter. Biltema har helt greit system, og man kan skru fast hobbyplater i knektene. Dette gir mer fleksibilitet enn de hyllene du har nå. Dekk kan rulles sammen og legges i en schwær plastkasse oppå toppen av hylla (og gjerne kast de som har ligget for mange år, brennbart på dynga). Hylleknekter kan også brukes til å henge opp kjelker etc. Gamle bruskasser?
Aller viktigst: Stor arbeidsbenk med solid skrustikke, gjerne benkslipemaskin og verktøyvegg. Taket må ha masse lys.
Redigert av baronKanon; 16/03/202207:26. Rediger grunn: viktigstist
Jeg har funnet ut at veggplass er verdifullt, så prøver å få hengt mest mulig høyt opp, og ski i taket
Den kroken er jo perfekt å lage et liten mekkekrok med arbeidsbenk osv. sykler, hvis det er plass bak bilen, henges etter forhjulene på rekke Ski henges i taket Thule har vel et system for å henge skiboks i taket
[Re: johannessen]
#270170016/03/202207:59
Kalas flott garasje. Det "ski-hjørnet" ditt ser akkurat ut som boden min på hytta. I sommer skal jeg skru opp bjelker på tvers oppunder taket så jeg kan tre inn langrenn og slalomski. Hjemme har jeg div sykler og dekk på gutterommet, ca 25 m2 hvor jeg også har rulle, spinningsykkel, tredemølle og dessverre også en ekstra fryseboks og det kastes inn div ute-puter og annet rask hver høst. Min plan er å henge syklene opp på veggen etter forhjulene på kroker og legge dekk under syklene.
Det viktigste er å ha disiplin noe som er mangelvare hos meg. Hver vår bør jeg flytte ski og snowracere fra uteboden på hytta og legge de opp på en hems vi ikke bruker. Hjemme må vi bare ta oss sammen :-)
Lykke til, du har et flott utgangspunkt ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#270171416/03/202210:21
Trenger å få litt orden i egen garasje jeg og, lenge siden det var plass til bil og min er 50m2 grunnflate med loft.
Arbeidsbenken bygger du ganske lett selv. Greit å lage oppbevaring under med hyller eller skuffer, ,men pass på at høyde og bredde på hyller passer for eks oppbevaringskasser som skal inn i hyller slik at du ikke sløser plass på sidene eller i høyden. Bra dybde er viktig når du jobber på benken. Et poeng til er å ikke overdrive dimensjoner når du bygger. Bygget selv i 1,5" x 3" og det er i overkant solid og tar litt for mye plass. Solid benkeplate (valgte eik fra et gammelt kjøkkenbord) og skikkelig skrustikke er veldig greit
Hyllesystem på veggen med knekter støttes så lenge det som skal i hyllene ikke er for tungt. Større tunge ting kan evt så på gulvet under hyllene.
For å henge sykler på veggen har jeg brukt enkle kroker fra Clas Ohlson eller Biltema som er tenkt til formålet. Funker veldig greit og gir plass til 4 sykler annenhver vei på ca. 1,5m veggbredde.
En løsning av tre hvor man kan ha flere syklere stående på rekke på gulvet kan også være greit. Typisk for eksempel 2" x 2" med passe bredde til frem eller bakhjul, som et sykkelstativ. Veldig praktisk for de syklene som brukes mest slik at at barn og de som er litt mindre høye(og sterke) kan få de ut selv. Har 2 døtre på 156 og 158 og kona er 158 og alle sykler. Blir dårlig stemning om jeg ikke er hjemme og de skal sykle, men sykkelen henger høyt på veggen ;o)
Ski har jeg ikke funnet noen skikkelig god løsning på, men har et enkelt system med 2 tverrliggere etter hverandre under bjelkene i taket. Der kan jeg stikke inn ski og staver og andre lange ting utenom sesong.
I sesong så har jeg laget knekter på veggen hvor skiene ligger vannrett, men det tar litt for mye plass og skiene blir veldig støvete. 4 sett med knekter gir i mitt tilfelle plass til 15 - 20 par ski, men spiser 3-4m vegg.
Har en plan om å lage et mer gjennomarbeidet system frem mot våren, men først må det ryddes litt.
Lykke til!!
AG
40+ and still climbing......
#270171716/03/202210:48
Jeg delte av garasjehemsen i to deler, coronapåsken-2021, og fikse isolert rom på 2/3 av flaten, der. 190cm under taket. På endeveggen snekret jeg meg en benk, av kryssfiner av bjørk, handlet på Nilsson i Trondheim. Lakkerte alt med tokomponent polyuretanlakk fra Biltema, sånn for båtdekk. Svært fornøyd med lakken, slitesterk.
Jeg snekret skuffer av 15mm kryssfiner, lånte dykksag av BjørnS, og saget i vei. Etpar tabber ble det. Jeg skulle kappet til fire like sider av skuffene, og sett til at det ble høy presisjon på delene. I stedet kappet jeg til tre deler, og en litt større skuffefront, og brukte Kreg-jig for å skru på fronten. Da mistet jeg presisjon, og skuffene glir ikke så bra.
I tillegg skrudde jeg opp en stenderverk av granplank for å holde skuffene. Heller ikke bra. Jeg skulle kappet dette til av kryssfiner, og sett til at presisjonen var låst med tverrliggende biter av kryssfiner, sånn som Ikea-skapstammer.
I ene skuffa, ordnet jeg alt verktøyet fint i bånn, la klede av badetøystoff fra Stoff&Stil oppå, og tømte en boks med byggskum oppå, og så la avispapir oppå, så ei plate, og ventet til skummet hadde tørket. En dag eller så etter, kunne jeg dra opp støpen, snu den, og legge verktøy, som på bildet der. Ikke helt bra, skummet herdet i kaldt vær, og jeg la diverse verktøy for langt ut mot kanten. Det fungerer såvidt, så jeg har ikke somlet meg til å fikse det, så det ser bedre ut.
Det er en sløyd-skrusikke der, og når jeg trenger maskinskrustikke, så er denne montert på ei plate, med en plankebit under, som klampes fast i skrustikka under. Inspirert av Paul Sellers. Dermed kan maskinskrustikka være midt på når jeg trenger den, og jeg kan gjøre samme med benksliper, som kan settes vekk når jeg ikke bruker den.
Redigert av ØysteinS; 16/03/202210:54.
#270172216/03/202211:18
Kan anbefale SkiJack (kan kjøpes på XXL) i tilfelle du er ute etter å skaffe et skiopphengsystem. Med antallet par du har så kan også Mira-Racks være et godt alternativ. Begge har også alternativer for å feste i taket. Minus er litt knot med skøyteski hvor det følger med en liten kloss/spacer for å gjøre tuppene brede nok til henge.
Redigert av dandor; 16/03/202211:19.
#270172416/03/202211:32
Dekk: på vegg bakerst, innerst der de ikke er i veien.
Ta mål av bod-delen, og sett opp et Finn-søk etter gratis kjøkkeninnredning/skapstammer. Lag benk. Heng opp noe verktøy. Gjem resten i skap. Smører du ski selv, så lag benken stor nok til å romme en smøreprofil.
Sykler: Plassert slik at kidsa ikke føkker opp bilen når de skal trille de ut og sykle. Men ut i fra tegninga må nødvendigvis en del av tingene stå langs siden av bilen?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
[Re: Knirkekne]
#270173016/03/202212:08
Brukes skiene/syklene aktivt er det større sannsynlighet for at de blir satt på plass hvis de henger på veggen med noe ala SkiJack og sykkelholder. Har du en fin sykkel, og veggplass, kan den jo henges langs veggen ala det de gjør i sykkelbutikken. Det vil booste humøret hver gang du er i garasjen.
Hvis du fyller hele den bakre bodveggen med litt dype oppbevaringshyller, f.eks.Jula Oppbevaringshylle vil du få vekk endel av kaoset dilldallet, spesielt om du sorter og legger mindre ting i tette SmartStore/StrongBox-bokser.
Med dagens finer/tre-priser er det kanskje like greit å kjøpe en arbeidsbenk, kanskje noe ala dette Jula Arbeidsbenk.
Som baronen skriver, lys er viktig, jeg har 2 stk. Clas Takarmatur-LED-4000K som fungerer ok. Hadde valgt en med bevegelsessensor om jeg skulle valgt pånytt.
Personlig synes jeg verktøyvegger alltid ser kaos ut, og er veldig glad jeg har arvet et gammelt verktøyskap med dør i tre. Kaos inni, skjult kaos når døren er lukket. Døra kan pyntes med det man vil. Det er trenger ikke være spesielt avansert.
Hvis det er et kaldt hardt betonggulv kan ganskje garasjegulv/matter være en komfortoppgradering.
Nøkkelen til orden er at alt er lett å henge opp og har sin plass, det er kjipt å alltid måtte gå på skattejakt siden noen bare har slengt fra seg rosesaksen Fiskars Ryddekniv.
Når det er skisesong henger jeg ski og staver i SkiJack. Har 12 par langrennsski hengende på tre veggfester på 50/60 cm veggbredde. Enda plass til flere par. Veldig plassbesparende! Kunne med fordel hatt noen flere cm mellom, særlig for å enklere ta ut staver, men har minimert plassbehovet til et hjørne mellom to dører. Fungerer ypperlig. SkiJack fungerer både til alpint og langrenn. Skøyteski kan ha litt smal tupp til at de sklir gjennom, men her kan man 1) bruke en kile mellom skiene, 2) fore mellomrommet i festet med en gummilist og gjøre det smalere. Det medfølger én kile... men man kan jo sage til noen fra et trestykke om nødvendig.
Utenfor sesong er skiene pakket i skiposer og lagt på hemsen.
Arbeidsbenk: Kjøkkenstammer fra IKEA og kjøkkenbenk. Enkelt og mange muligheter.
For sykler: Kjøpt veggfester for oppheng etter hjulet, men ikke montert enda. Henger man annenhver med styre opp/ned tar det relativt lite plass. Tenkte å montere slik at ikke all vekt henger i hjulet, men at nederste hjul også hviler på gulvet/noe annet.
[Re: perbl]
#270175716/03/202219:49
Mange bra tips og forslag her. Mange takk! Og del gjerne bilder av boder, garasjer og løsninger dere selv er fornøyd med.
For skioppbevaring synes jeg Mira-racks ser veldig bra ut. Tror det vil fungere bra her. Ikke så verst pris heller. Har tenkt på noe lignende DYI-løsning i tre, men tror vel egentlig det ikke er verdt tidsbruken det vil medføre å skulle lage noe som er like bra.
For arbeidsbenk med skuffeseksjoner tror jeg noe DYI-IKEA-hack vil fungere bra. Skal undersøke videre rundt det. Mekkekrakk var et godt tips! Det skal jeg skaffe meg.
Hvordan lagre syklene må jeg tenke litt mer på. Tror muligens det blir en kombo av at noen sykler vil henge i forhjulet på en krok, og at andre blir hengende på veggfeste for pedalen. Og barnesyklene bør antagelig bare stå fritt langs ene veggen. Må nok måle og sjekke mer rundt dette.
Gleder meg skikkelig til å komme i gang med dette!
PS! Er det noen som har erfaring med å legge epoxygulv i en slik garasje? Har et trist betonggulv nå, og kunne tenke meg å oppgradere dette til noe som er noe enklere å holde rent og tørt. På vinteren drar biler og sykler inn mye snø som gjør det fuktig og guffent. Vil tro det er lettere å feie unne vann, snø, slaps og skit på et epoxy-gulv.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
#270177417/03/202207:25
En del av arbeidsbenken kan jo være en brukt høvelbenk fra Finn. Ta av understellet, og forankre den til veggen med skråbein. Veldig praktisk å kunne spenne fast noe man jobber med. Da har du mulighet til å lagre ting under den også. Vedsekker f.eks.
Oppheng for takboks har jeg løst med fire øyeskruer, fire lengder flaggstangsnor og to plankebiter.
Epoxygulv er supert for å holde det rent, men pass på at det blir lagt på kvartssand før det siste laget epoxy blir lagt på. Bare epoxy blir såpeglatt når det blir vått
Gi noe som varer, gi fan
[Re: johannessen]
#270182217/03/202211:15
Mekkehylle inni hjørnet med skrustikke, solid benkeplate. Dra til en blikkenslager og få laget en stålplate til benkeplaten. Mye diggere å jobbe på og enklere renhold. Gjerne en skuffeseksjon til verktøy.
Syklene ville jeg hengt langsmed den korte veggen med enkle kroker.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
#270194118/03/202213:18
Jeg sliter med det samme og har laget noen enkle og gode løsninger av materialer som lå igjen etter div byggeprosjekter:
Takboks: To hengsler på vegg (skrudd i stender) og så en liten ramme ut som er bredere enn boksen. I tillegg er det en krok i taket med en gammel lastestropp så jeg kan bære inn boksen, plassere den i 'treramma' og så heisen den opp med stroppen. Der henger den trygt og fint og klint opptil taket. Kost = prisen for 2 hengsler.
Ski: Hvordan port har du? Jeg har alle skiene under taket og de som ikke brukes så ofte ligger i rommet mellom porten og taket (har vippeport) sammen med padleårer og div. andre ting. Ski som brukes oftere er hengt under taket ved den ene veggen. Jeg gadd heller ikke kjøpe oppheng til ski men har laget to 'bøyler' i passende avstand slik at man kan hekte tuppen på den ene og vippe bakskia innenfor den andre. Meterialer = noen klosser og plankerester. Kost = ca null.
PS: Jeg har også en arbeidsbenk, 4 kajakker en bunke sykler, 8 bilhjul og litt til der. Men ingen bil for det er ikke plass (wonder why...)
#270201719/03/202217:01
SkiJack nå med bilder. Tre fester på hele 52 cm bredde. 12 par ski nå + 4 par voksenstaver og 2 par barnestaver. Plass til 3 par ski til om nødvendig. 6 om det kniper.
[Re: baronKanon]
#270207420/03/202220:28
Jeg har laget skioppheng i garasjen som jeg synes fungerer bra. For å spare plass så har jeg hengt plater i taket. Disse henger i skinner slik at jeg kan trekke frem platen som har de skiene jeg trenger. Dermed kan platene henge relativt tett (jeg kunne hengt dem enda tettere enn jeg har gjort). På hver plate har jeg montert et egenlaget skifeste. I bunnen er det en planke som skiene hviler på med en liten kan nederst for å hindre at baktuppen faller av. Lengre oppe er det en planke som er montert i passende avstand ut fra platen, slik at jeg kan hekte tuppen av skiene inn bak denne før jeg setter bakenden på planken i bunn. Plankene går i hele platens bredde og har plass til mange par ski. For å beholde litt orden har jeg montert små avstandsstykker i den øverste planken mellom hvert par ski.
Platene glir veldig lett frem, og jeg synes dette er brukervennlig. Men det forutsetter at du har fri plass foran alle platene så det går greit å komme til.
Slik ser det ut når platene er i lagringsposisjon, se vedlagte bilder for å se når en plate er fremme, oppheng i taket, skifeste nede og skifeste oppe. Vi har gips i taket, så jeg har montert skinnene i en OSB-plate som så er limt og skrudd i taket.
Redigert av Arne_And; 23/03/202208:05.
#270240423/03/202212:21
Jeg som var så fornøyd med dandor sitt forslag om Skijack lengre opp i tråden at jeg allerede har kjøpt og skrudd opp en slik i garasjen (for bruksskiene til hverdags, vinterlagring er i egenmekket løsning i boden) - så kommer Arne_And med de fete skihyllene!
Kudos og ti tomler opp for Arne her :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han