Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Stihund eller traildog...

Re: Stihund eller traildog... [Re: heioghopp] #2690678 06/12/2021 17:25
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: heioghopp
Steike! Trodde ikke det var "mulig" (ihvertfall ikke artig) å stisykle med hund. Har alltid hatt kjempelyst på hund, men tenkt at det må vente til jeg kutter ut syklinga og heller kun løper og går på langrenn. Dette var en virkelig inspirerende tråd og en prat som må løftes opp igjen på hjemmebane. Takk for all input. HVIS det noengang blir mer aktuelt med kjøp av en firbent følgesvenn så kommer jeg nok tilbake for mer tips.

Ikke for å drepe entusiasmen, men stisykling med hund i bånd legger i hvert fall for min del en viss demper på selve "stisyklingen". Særlig hvis hunden trekker og du sykler stier som har noe teknisk ved seg. Du mister kontroll med å løfte forhjulet som det passer deg, timingen over steiner, røtter og småcrux blir en helt annen siden farten går opp i det bremsene slippes, og hunden skal selvfølgelig stoppe for å skvette litt opp en knotete kneik. Sykling på sti med huskyen teller derfor ikke som "stisykling" i min logg. Kan hunden løpe løs, eller følge fint i bånd ved siden av blir det litt annerledes.

Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2690680 06/12/2021 17:29
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: vids
Har akkurat fått en valp selv. Håper det skal gå an å sykle tur med den etter hvert!

Den blir fort over 40 kg, så det er jo viktig at den ikke trekker når man går tur med den.
Hva er trikset for å lære den å trekke på ski/sykkeltur, men ikke trekke når man går med den? Skjønner de det basert på hvilken sele man tar på?

Med konsekvent trening og en litt påskrudd hund er det mulig å få de til å skille mellom å trekke med sele og ikke trekke i halsbånd, eller annen type sele. Finnes jo både bånd og seler som gjør det ubehagelig å trekke, som kan være et fint hjelpemiddel. Funket ikke for oss, trekk- og jaktinstinkt var for sterkt ICON_SMILE

Re: Stihund eller traildog... [Re: Cerberus] #2690788 07/12/2021 12:30
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Takk, vi får vel føle oss litt frem her og se hva som er mulig. Det aller viktigste er nok at alle i familien kan gå tur med hunden uten å bli dratt ukontrollert rundt ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Stihund eller traildog... [Re: saladin] #2690789 07/12/2021 12:34
Lekrot72 Offline
Medlem
Medlem

, og mitt inntrykk er at forskjellene mellom hunderaser ofte blir overdrevet, særlig av kennelklubbene.

Det er store forskjeller på de ulike hundetypene, f.eks fuglehund vs gjeterhund. Det skal veldig mye til at du får en engelsk setter til å følge deg i helene sammenliknet med en retriever. Det er selvfølgelig en god del individuelle variasjoner, men en god oppdretter har ofte hunder med samme lynne/ferdigheter. Uansett, morgentur med bikkja er mye morsommere når man kombinerer det med stisykling.

[Linket bilde]

Redigert av Lekrot72; 07/12/2021 12:47.
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2690849 07/12/2021 15:01
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
det er stor forskjell på hunderaser og jeg vil tro at gjeterhunder er de som er greiest å ha med å gjøre, de vil løpe i ring rundt deg for å passe på at DU ikke stikker av ICON_SMILE , som nevnt over vil en del jakthunder gjerne stikke (langt) avgårde på egenhånd for å sjekke ut om det er noe vilt å skremme opp.

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2690914 08/12/2021 07:40
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Takk, vi får vel føle oss litt frem her og se hva som er mulig. Det aller viktigste er nok at alle i familien kan gå tur med hunden uten å bli dratt ukontrollert rundt ICON_SMILE

Hvilken rase er det? Jeg ville gått på valpekurs, trent på kontakt, innkalling og pent i bånd fra tidlig av. Det får du igjen for senere ICON_SMILE Vi gjemte oss mye på tur i skogen, og lot valpen finne oss. Det har gitt en hund som hele tiden er i kontakt med oss når hun er løs, og opptatt av å følge flokken. Kontakt-trening kan være mye men er gjennomgående viktig i alt. Belønne blikk-kontakt er en basis-ting man kan gjøre innendørs fra liten alder, så avansere med div ting utendørs og i travle områder. Du skal være tidenes fest for hunden.

Hunder er smarte, ihvertfall hvis du har et smart individ, ikke noe problem å skille mellom trekke-modus og gå-pent-modus. Mine hunder forstår forskjell på nå-skal-vi-ut-å-gå-tur-i-gata og trekke-tur, før turen starter. Tror det er en kombinasjon av hva slags utstyr som finnes frem til hund og menneske og selvsagt sykkelen/ski.

Men du skal jo ikke drive utstrakt trekke trening med en liten valp, ihvertfall ikke en stor rase som gror litt saktere sammen i leddene. Du kan begynne lett ved rundt 6 mnd alder, feks at du løper/går fort bak og belønner trekkeatferd. Kanskje 50 meter, kanskje 100 meter. Ikke hold på til hunden blir lei, og belønn fokusert-trekke-atferd med veldig glad stemme. Vi tok med yngste tispa på ski fra rundt 6 mnd. Korte turer, ikke mye i bånd, men lærte henne ting som at det å holde høyre siden av sporet var bra etc.

Re: Stihund eller traildog... [Re: Lekrot72] #2690939 08/12/2021 08:35
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Lekrot72
Uansett, morgentur med bikkja er mye morsommere når man kombinerer det med stisykling.

Ohh flott, ser jo veldig koselig ut !

Jeg trodde vi var ferdig med hund etter 14 + 12 år men ble nedstemt og nå blir det en Cocker Spaniel rett over nyttår, en (og en halv) størrelse ned fra sist da vi hadde Springer Spaniel. Engelskmennene har brukt noen hundre år på å avle frem en hund som holder seg innenfor haglehold og det virker. Støtende fuglehunder (typisk spaniel) skal enkelt sagt gå på kryss og tvers rett foran jegeren uten å ta stand men hoppe på så snart det sitter en fugl i et kratt. Spaniel rasen er føyelig, familievennlig, rolig, veldig opptatt av å være nær deg og veldig flott på tur. Men jo selvsagt det hender en slik kan ta seg en tur i nabolaget også. Mer styr med pels enn en enkelte andre raser og kombinasjonen hengeører + hengetryne medfører økt risiko for problemer med ører og øyne.

Retriever og gjeterhunder er også opptatt av å være sammen med deg i motsetning til setter, dachs osv som du i større grad bare ser snurten av på tur.

Jeg regner med noen helt rolige stiturer fra slutten av sommeren og fatbike på skaren i vinter med en liten tass snokende rundt. Toppfarten med en så liten hund blir en utfordring. Dachsen vi hadde tidligere satte seg ved siden av meg når jeg stoppet opp på ski, den forsto etterhvert at det var mulig å "sitte på" i lange nedoverbakker fremfor å bli hengene langt bak. Var farten "høy" holdt den seg til meg men så fort det gikk saktere fant den raskt sin egen agenda.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Stihund eller traildog... [Re: Cerberus] #2690970 08/12/2021 10:29
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: Cerberus
Steike! Trodde ikke det var "mulig" (ihvertfall ikke artig) å stisykle med hund. Har alltid hatt kjempelyst på hund, men tenkt at det må vente til jeg kutter ut syklinga og heller kun løper og går på langrenn. Dette var en virkelig inspirerende tråd og en prat som må løftes opp igjen på hjemmebane. Takk for all input. HVIS det noengang blir mer aktuelt med kjøp av en firbent følgesvenn så kommer jeg nok tilbake for mer tips.

Ikke for å drepe entusiasmen, men stisykling med hund i bånd legger i hvert fall for min del en viss demper på selve "stisyklingen". Særlig hvis hunden trekker og du sykler stier som har noe teknisk ved seg. Du mister kontroll med å løfte forhjulet som det passer deg, timingen over steiner, røtter og småcrux blir en helt annen siden farten går opp i det bremsene slippes, og hunden skal selvfølgelig stoppe for å skvette litt opp en knotete kneik. Sykling på sti med huskyen teller derfor ikke som "stisykling" i min logg. Kan hunden løpe løs, eller følge fint i bånd ved siden av blir det litt annerledes.

Enig i at en stitur på sykkel med hund i bånd blir noe annerledes, men for min del syntes jeg ikke det legger noe demper på turen. Heller snarere tvert i mot. Det gir meg noe mer. Jeg syntes det er superkos å ha hundene med på stitur i bånd foran, og ja seff, farten vil jo gå ned, (bortsett fra oppover), og man må være litt mer fokusert når det er teknisk og hunden trekker, men dette legger som nevnt ikke noe demper på turen syntes jeg da. Nå er jeg såpass gammel at jeg uansett er ferdig med Stravajag og full gønning nerrover til en hver tid så kosen og turgleden med hundene betyr ekstremt mye mer.

Har også vært på fellesturer der jeg har hatt med hund og når det går nerrover så legger vi oss bare bakerst og koser oss, så kan de andre få jage Stravatider. Det går så fint atte. :-)

Er jo forskjell på hunder, men vår lille tispe vimser ingen ting på sti. Det gjør nok ting enklere. Guttungen vimser litt mer, men blir bedre og bedre han og.

Sånne turer på sensommeren...<3
https://vimeo.com/654469332

Redigert av Fjeldheim; 08/12/2021 10:46.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Stihund eller traildog... [Re: Fjeldheim] #2690979 08/12/2021 11:29
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Fjeldheim
Sitat: Cerberus

Enig i at en stitur på sykkel med hund i bånd blir noe annerledes, men for min del syntes jeg ikke det legger noe demper på turen. Heller snarere tvert i mot. Det gir meg noe mer. Jeg syntes det er superkos å ha hundene med på stitur i bånd foran, og ja seff, farten vil jo gå ned, (bortsett fra oppover), og man må være litt mer fokusert når det er teknisk og hunden trekker, men dette legger som nevnt ikke noe demper på turen syntes jeg da. Nå er jeg såpass gammel at jeg uansett er ferdig med Stravajag og full gønning nerrover til en hver tid så kosen og turgleden med hundene betyr ekstremt mye mer.

Har også vært på fellesturer der jeg har hatt med hund og når det går nerrover så legger vi oss bare bakerst og koser oss, så kan de andre få jage Stravatider. Det går så fint atte. :-)

Er jo forskjell på hunder, men vår lille tispe vimser ingen ting på sti. Det gjør nok ting enklere. Guttungen vimser litt mer, men blir bedre og bedre han og.

Sånne turer på sensommeren...<3
https://vimeo.com/654469332

Var kanskje litt ensidig fokusert i det innlegget. Fint å være ute med hunden og ha et viss samspill i ekvipasjen. Definitivt forskjell på hunder ICON_SMILE . Det tempoet der kunne jeg bare holdt i veldig kort tid i flerfoldige plussgrader med vår som har mye sibirsk husky i seg. Tisper skal heller ikke skvette på hver eneste barnål som "enkelte" hannhunder tydeligvis har behov for. Passering av andre hunder på sti er også en utfordring, men kan i stor grad takke oss selv for manglende trening og sosialisering på dette. Hjalp ikke å få valp rett før lockdown i 2020 heller.

Re: Stihund eller traildog... [Re: SiljeKH] #2690982 08/12/2021 11:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: SiljeKH

Hvilken rase er det? Jeg ville gått på valpekurs, trent på kontakt, innkalling og pent i bånd fra tidlig av. Det får du igjen for senere ICON_SMILE Vi gjemte oss mye på tur i skogen, og lot valpen finne oss. Det har gitt en hund som hele tiden er i kontakt med oss når hun er løs, og opptatt av å følge flokken. Kontakt-trening kan være mye men er gjennomgående viktig i alt. Belønne blikk-kontakt er en basis-ting man kan gjøre innendørs fra liten alder, så avansere med div ting utendørs og i travle områder. Du skal være tidenes fest for hunden.

Hunder er smarte, ihvertfall hvis du har et smart individ, ikke noe problem å skille mellom trekke-modus og gå-pent-modus. Mine hunder forstår forskjell på nå-skal-vi-ut-å-gå-tur-i-gata og trekke-tur, før turen starter. Tror det er en kombinasjon av hva slags utstyr som finnes frem til hund og menneske og selvsagt sykkelen/ski.

Men du skal jo ikke drive utstrakt trekke trening med en liten valp, ihvertfall ikke en stor rase som gror litt saktere sammen i leddene. Du kan begynne lett ved rundt 6 mnd alder, feks at du løper/går fort bak og belønner trekkeatferd. Kanskje 50 meter, kanskje 100 meter. Ikke hold på til hunden blir lei, og belønn fokusert-trekke-atferd med veldig glad stemme. Vi tok med yngste tispa på ski fra rundt 6 mnd. Korte turer, ikke mye i bånd, men lærte henne ting som at det å holde høyre siden av sporet var bra etc.

Takk for gode tips Silje!

Hunden er en såkalt golden corso, halvt golden retriever og halvt cane corso. De to rasene er litt motsatt når det kommer til å enten ønske enhver fremmed velkommen, eller være skikkelig vakthund. Tiden vil vise hva som tar presedens...
Hun virker svært lærevillig så langt i alle fall, er glad når hun ser oss og får mye kos!

..Megatower v2..
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2691012 08/12/2021 14:37
saladin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Bailey
det er stor forskjell på hunderaser og jeg vil tro at gjeterhunder er de som er greiest å ha med å gjøre, de vil løpe i ring rundt deg for å passe på at DU ikke stikker av ICON_SMILE , som nevnt over vil en del jakthunder gjerne stikke (langt) avgårde på egenhånd for å sjekke ut om det er noe vilt å skremme opp.

Vet av erfaring at det kan være å stikke hånden ned i et vepsebol å begynne å diskutere raseforskjeller og hundeadferd med hundefolk... ICON_SMILE

Vil bare kort nevne at mye av forskningen som er gjort ikke finner så store forskjeller på hunderaser. De forskjellene man finner passer ofte heller ikke med hva man skulle forvente ut fra rasebeskrivelsene til klubbene. Her er en ganske fersk studie, for eksempel: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1558787819300656?casa_token=WDPrQdV8DsMAAAAA:oxNY1apNFDO4NgEondyAyO7d4qrJ4B1NJWGv0kTTUO6KlM0ZjO0KOjLMxV1_jUL5rBJ_pmfJN24

Når jeg etter hvert skal få meg hund er jeg derfor ikke så opptatt av hva rasebeskrivelsen til NKK sier om hvordan den eller den rasen oppfører seg. Det jeg er mest opptatt av er at det er en oppdretter som gjør en veldig god jobb med valpene fra de er små, dvs utsetter dem for god og variert stimuli veldig tidlig så de blir trygge hunder senere. I følge en del forskning er feks det beste man kan gjøre for at hunder ikke skal reagere på sau å sørge for å gi dem kontakt med sau så ofte som mulig umiddelbart når man får dem i hus, før de blir for gamle. Dermed ender gjerne sauer med å bli en del av inn-gruppen som ikke trenger å gjetes eller jaktes på.

Men har respekt for at dere som har mye erfaring med ulike typer hunder kan oppleve dette annerledes!

Redigert av saladin; 08/12/2021 14:37.

to hjul er bedre enn fire
Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2691022 08/12/2021 16:06
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: SiljeKH

Takk for gode tips Silje!

Hunden er en såkalt golden corso, halvt golden retriever og halvt cane corso. De to rasene er litt motsatt når det kommer til å enten ønske enhver fremmed velkommen, eller være skikkelig vakthund. Tiden vil vise hva som tar presedens...
Hun virker svært lærevillig så langt i alle fall, er glad når hun ser oss og får mye kos!

Golden Corso gir meg assosiasjoner om en hund på 75kg som er en usedvanlig matglad variant av en god familiehund, regner ikke med at du trenger boligalarm du heller.
Hvis du er konsekvent i oppdragelsen kan du få flott familiehund, håper det ikke er din første hund ettersom Cane Corso er en stor og sterk hund som kan by på utfordringer.

Redigert av Bailey; 08/12/2021 16:41.

Du kan ikke kjøpe lykke
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2691028 08/12/2021 16:41
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tipper at siden hun er en tispe så skal det holde med rundt 40kg-ish ICON_SMILE

Men blir spennende å se! De trenger visst mye mosjon, men du har sikkert rett i at marsjfarten ikke er så imponerende. Det er en solid bygd valp i alle fall.

"they are active dogs who will require exercise each and every day. Somewhere around 45 to 60 minutes of brisk walking will be sufficient, and doing that twice a day is even better"
https://www.loveyourdog.com/cane-corso-mixes/#Goldencorso

..Megatower v2..
Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2692670 22/12/2021 14:34
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg tipper at siden hun er en tispe så skal det holde med rundt 40kg-ish ICON_SMILE

Men blir spennende å se! De trenger visst mye mosjon, men du har sikkert rett i at marsjfarten ikke er så imponerende. Det er en solid bygd valp i alle fall.

"they are active dogs who will require exercise each and every day. Somewhere around 45 to 60 minutes of brisk walking will be sufficient, and doing that twice a day is even better"
https://www.loveyourdog.com/cane-corso-mixes/#Goldencorso

Hei! Kul bikkje. Ville tatt det meget piano til å begynne med, stor hund med "tung" beinbygning og mye muskelmasse så trenger ledd/sener/brusk nok litt mer tid til å sette seg enn andre mer atletisk bygde løpemaskiner. Vår Billy er en Goldendoodle og han er nesten litt for stor/tung til å "henge med" på kjappe stier han pusher 40kg. Vil si at vær forsiktig frem til de er året/halvannet med å dra den for langt når de er unge så har de ikke så mye sperrer selv så du må være sperren..... Men du har nok skaffet deg mer en ruslebiff enn en løpsmaskin ICON_GRIN

Re: Stihund eller traildog... [Re: Hogg75] #2692677 22/12/2021 15:59
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe, hun begynner å se ut som en ruslebiff allerede, bare ikke så høy ennå ICON_SMILE Matglad også, så må begrense litt tilgangen.
Gode tips, tar de til etteretning! Hun får vel bli med på de rolige turene med litt klatring i fremtiden da kanskje ICON_SMILE

..Megatower v2..
Re: Stihund eller traildog... [Re: saladin] #2693758 05/01/2022 15:05
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: saladin

Ellers, spørsmål til dere som har fått dette bra til: hvor tidlig begynte dere å sykle med hunden/valpen? Er kanskje smart å begynne å eksponere valpen for det tidlig, i små doser?

For min del så begynte jeg treningen allerede de første turene da vi fikk vår ca 6 uker gammel. Dvs, hun ble ikke med på sykkelturer da hun var så liten men treningen bør man begynne med tidligst mulig. Og da vi skaffet oss hund den gangen, skulle jeg ha en hund som kunne være med løs på sykkelturer så jeg føler at jeg hadde forberedt meg godt til dette. Jeg bor såpass landlig til at alle mine stirunder begynner rett ut fra hagen. Pinschere har en del vokterinnstinkt, som er mye av det samme som gjeterinnstinkt og når valper er små så er de redd for det meste. Derfor er det helt trygt å ha de løs mens de utforsker verden rundt seg. De tør ikke stikke av når de er noen uker gamle.

Så da jeg tok henne med ut i hagen og videre inn på stien, lot jeg henne gå løs og gjøre som hun ville. Etterhvert løftet jeg henne opp og satte henne ned bak meg mens jeg sa bak og gikk videre. Gikk hun forbi, løftet jeg henne opp på nytt, satte henne bak meg og samme greia. Så hennes aller første kommando var ikke sitt, dekk eller liknende, men "bak". Samtidig trente jeg innkalling slik at dette også satt så tidlig som mulig. Først med godbit, etterhvert uten, med unntak av når vi møtte på folk. Da fikk hun godbit hver eneste gang jeg kalte henne inn om vi møtte andre. Dette fortsatte jeg med frem til hun forbandt det å møte folk med å komme til meg og få godbit fremfor å gå bort og hilse. Da hun ble eldre ble turene lengre og farta gikk opp. Men alltid den samme treningen. Jeg kan jo nevnte at vi fikk henne i august så da hadde vi ca 6mnd uten båndtvang hvor vi kunne terpe på dette. Og da båndtvangen kom i mai så var hun ungdom og vrang så da var det digg med noen måneder båndtvang. Første sykkeltur var hun med på da hun var ca 1 år, utenfor båndtvang tiden igjen. Så da hadde vi igjen en lang periode hvor hun trygt kunne være løs. Og i løpet av denne tiden så ble jeg såpass trygg på henne og det å være løs på sykkeltur at vi ikke har sett oss tilbake.

Er sikkert mange måter å trene inn dette på. Men dette funket iallfall for vår hund.

Jeg sykler aldri med henne i bånd. Hun er alltid løs og alltid bak meg når vi sykler. Men dette er helt sikkert bare en vanesak og noe som sikkert hadde gått fint om jeg hadde fokusert litt på det også da hun var yngre. Om jeg hadde begynt å trene på det idag så tror jeg hun bare hadde blitt forvirret. Nå er det jo sånn at hun setter seg ned bak sykkelen og piper bare hun ser sykkelen.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Stihund eller traildog... [Re: erijon] #2694177 07/01/2022 10:16
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Sitat: erijon

Ellers, spørsmål til dere som har fått dette bra til: hvor tidlig begynte dere å sykle med hunden/valpen? Er kanskje smart å begynne å eksponere valpen for det tidlig, i små doser?

For min del så begynte jeg treningen allerede de første turene da vi fikk vår ca 6 uker gammel. Dvs, hun ble ikke med på sykkelturer da hun var så liten men treningen bør man begynne med tidligst mulig. Og da vi skaffet oss hund den gangen, skulle jeg ha en hund som kunne være med løs på sykkelturer så jeg føler at jeg hadde forberedt meg godt til dette. Jeg bor såpass landlig til at alle mine stirunder begynner rett ut fra hagen. Pinschere har en del vokterinnstinkt, som er mye av det samme som gjeterinnstinkt og når valper er små så er de redd for det meste. Derfor er det helt trygt å ha de løs mens de utforsker verden rundt seg. De tør ikke stikke av når de er noen uker gamle.

Så da jeg tok henne med ut i hagen og videre inn på stien, lot jeg henne gå løs og gjøre som hun ville. Etterhvert løftet jeg henne opp og satte henne ned bak meg mens jeg sa bak og gikk videre. Gikk hun forbi, løftet jeg henne opp på nytt, satte henne bak meg og samme greia. Så hennes aller første kommando var ikke sitt, dekk eller liknende, men "bak". Samtidig trente jeg innkalling slik at dette også satt så tidlig som mulig. Først med godbit, etterhvert uten, med unntak av når vi møtte på folk. Da fikk hun godbit hver eneste gang jeg kalte henne inn om vi møtte andre. Dette fortsatte jeg med frem til hun forbandt det å møte folk med å komme til meg og få godbit fremfor å gå bort og hilse. Da hun ble eldre ble turene lengre og farta gikk opp. Men alltid den samme treningen. Jeg kan jo nevnte at vi fikk henne i august så da hadde vi ca 6mnd uten båndtvang hvor vi kunne terpe på dette. Og da båndtvangen kom i mai så var hun ungdom og vrang så da var det digg med noen måneder båndtvang. Første sykkeltur var hun med på da hun var ca 1 år, utenfor båndtvang tiden igjen. Så da hadde vi igjen en lang periode hvor hun trygt kunne være løs. Og i løpet av denne tiden så ble jeg såpass trygg på henne og det å være løs på sykkeltur at vi ikke har sett oss tilbake.

Er sikkert mange måter å trene inn dette på. Men dette funket iallfall for vår hund.

Jeg sykler aldri med henne i bånd. Hun er alltid løs og alltid bak meg når vi sykler. Men dette er helt sikkert bare en vanesak og noe som sikkert hadde gått fint om jeg hadde fokusert litt på det også da hun var yngre. Om jeg hadde begynt å trene på det idag så tror jeg hun bare hadde blitt forvirret. Nå er det jo sånn at hun setter seg ned bak sykkelen og piper bare hun ser sykkelen.

Kult! Høres ut som dere har vært tålmodige og gjort det meste riktig.
Er nok mange som er utålmodige og tror hunden er en veldressert "trail" dog fra dag 1 som det er bare å slippe løs på tur. :-)

Tror ikke vi får hundene til å løpe pent bak oss på sti gitt. Hadde vel kanskje vært mulig om vi gikk all inn for å få det til, men siden dette er i hovedsak trekkhunder som SKAL trekke så er jeg redd for at vi bare forvirrer dem til å bli kommandert til å være bak oss. Og så neste tur bli jaget til å trekke.
Vi jobber med forskjellen på trekkselen der det skal trekkes og halsbånd til gatelangs rusleturer der drømmen er at de rusler pent ved fot... så da å bringe inn enda et element med å rusle bak oss på sykkelturer blir litt mye.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2694214 07/01/2022 12:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Etter 14 + 12 år med hund trodde jeg det var slutt men fruen fikk grått seg til en ny runde og jammen startet vi året som "småbarnsforeldre" igjen. 8 uker gammel Engelsk Cocker Spaniel tispe kom ganske plutselig. Utrolig koselig :-)

Jeg har en plan om å begynne å løpe litt når hun blir litt større og neste vinter blir det fatbike på fjellet og noen rolige turer på stisykkel hjemme. Der jeg sykler mest er det en del folk på stiene men utenom hekkesesong / båndtvang og på stier med færre folk skal vi kose oss. Lurer på om jeg skal lære henne å sitte i en sekk så jeg kan ta de første kilometrene hjemmefra ....

Re: Stihund eller traildog... [Re: EmilZipp] #2694216 07/01/2022 12:26
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: EmilZipp
Etter 14 + 12 år med hund trodde jeg det var slutt men fruen fikk grått seg til en ny runde og jammen startet vi året som "småbarnsforeldre" igjen. 8 uker gammel Engelsk Cocker Spaniel tispe kom ganske plutselig. Utrolig koselig :-)

Jeg har en plan om å begynne å løpe litt når hun blir litt større og neste vinter blir det fatbike på fjellet og noen rolige turer på stisykkel hjemme. Der jeg sykler mest er det en del folk på stiene men utenom hekkesesong / båndtvang og på stier med færre folk skal vi kose oss. Lurer på om jeg skal lære henne å sitte i en sekk så jeg kan ta de første kilometrene hjemmefra ....

Det anbefales på det varmeste å hive bikkja i sekken med en gang, da kan du etterhvert ta den med på lange ski- og sykkelturer.

Jeg gjorde det med en labrador jeg hadde for maaange år siden og den ble med på motorsykkelturer. Ble ofte reaksjoner når den stakk hodet opp av sekken ICON_SMILE når vi ventet på rødt lys i storbyen

Du kan ikke kjøpe lykke
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2694222 07/01/2022 12:58
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Det anbefales på det varmeste å hive bikkja i sekken med en gang, da kan du etterhvert ta den med på lange ski- og sykkelturer.

Jeg gjorde det med en labrador jeg hadde for maaange år siden og den ble med på motorsykkelturer. Ble ofte reaksjoner når den stakk hodet opp av sekken ICON_SMILE når vi ventet på rødt lys i storbyen

Hadde du noen form for sele så ikke hunden risikerte å falle i bakken ?

Re: Stihund eller traildog... [Re: EmilZipp] #2694259 07/01/2022 15:18
Bailey Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: EmilZipp

Hadde du noen form for sele så ikke hunden risikerte å falle i bakken ?

jeg strupet igjen åpningen slik at kun hode kunne stikke frem, dette var en stor Bergans sekk av den gode gamle vadmels typen
dette var noe vi kun gjorde når hun var valp - frem til hun veide 15-20kg ( tror jeg, dette er noen år siden)

for deg som har en liten valp så er det bare å lempe henne oppi sekken når hun blir sliten,
ha gjerne noen tepper og godbiter oppi også. jeg vil anbefale en sekk som er så stor at hunden kan krølle seg sammen i bunn - men også så grunn at hunden kan få hodet ut gjennom åpningen

Du kan ikke kjøpe lykke
Re: Stihund eller traildog... [Re: Fjeldheim] #2694284 07/01/2022 20:37
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erijon

Er nok mange som er utålmodige og tror hunden er en veldressert "trail" dog fra dag 1 som det er bare å slippe løs på tur. :-)

Tror ikke vi får hundene til å løpe pent bak oss på sti gitt. Hadde vel kanskje vært mulig om vi gikk all inn for å få det til, men siden dette er i hovedsak trekkhunder som SKAL trekke så er jeg redd for at vi bare forvirrer dem til å bli kommandert til å være bak oss. Og så neste tur bli jaget til å trekke.
Vi jobber med forskjellen på trekkselen der det skal trekkes og halsbånd til gatelangs rusleturer der drømmen er at de rusler pent ved fot... så da å bringe inn enda et element med å rusle bak oss på sykkelturer blir litt mye.

De klarer å skille mellom kommandoen "gå bak" og "JA". Ville begynt med å lære de å gå bak uten sele, for deretter å introdusere kommandoen med selen på.
Det er fullt mulig å lære hundene det, men det krever en del jobb- og kanskje et hundetekke utenom det vanlige.
Liten kuriositet fra "gamle dager" er at en kamerat av meg gikk med 2 løse hunder bak seg (med sele på), spente opp uten hjelp- og vant det aller meste både med sparkesykkel og pulk.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Stihund eller traildog... [Re: stosu] #2694489 10/01/2022 07:38
OHD Offline
Medlem
Medlem
Har god erfaring med å sykle med mine fuglehunder på sti, der jeg stort sett lar dem løpe foran bundet i styret. Er de vant til dette på ski er det min erfaring at de raskt tilvenner seg dette også ved sykling. Jeg lærer mine hunder å kunne veksle mellom å gå foran der de trekker eller å løpe løs bak hvis man ønsker å slippe mer på nedover i teknisk terreng eller isete løyper med mye folk på ski. Det er også en stor fordel om de lærer seg høyre/ venstre. Med inntrening fra de er små lærer de dette raskt og gleden av å kunne være på tur med hunden ved ulik aktivitet øker.

Instragram - #happywheel_bikes
Re: Stihund eller traildog... [Re: Fjeldheim] #2694587 10/01/2022 16:48
erijon Offline
Ivrig
Ivrig

Det har nok krevd en god del tålmodighet ja men det er utrolig hvor godt ting sitter når man begynner å trene tidlig.

Høres fornuftig ut det du sier. En trekkhund som SKAL trekke vil kanskje slite litt mer enn en pinscher som i utgangspunktet ikke er spesielt trekkvillig med å både trekke og gå pent bak. Spesielt om man begynner å trene inn dette når hunden er litt opp i åra og har automatisert trekkingen. Jeg har også prøvd halsbånd vs trekksele men det har jeg aldri fått til. Bikkja drar like jævlig når hun går i bånd uansett hva hun har på seg. Det er vel minuset med å fokusere på at hun skal være lydig når hun er løs...

Jeg har allerede begynt å tenke litt på neste hund og er litt i klinsj på hva jeg ønsker. Er veldig fornøyd med dagens hund men rasen har noen svakheter når det kommer til kulde og fryser fort, selv med påkledning. I tillegg er det veldig individuelt innad i rasen om den er trekkvillig eller ikke og det hadde vært litt digg med mer hjelp i motbakker på løpeturer og på skiturer. Andre raser jeg har vurdert er husky og vorsteher. Men da er jeg litt redd for at jaktinnstinktet til disse vil gjøre at det blir noe vanskeligere å stole på den når den løper løs bak meg på sykkeltur. Ny pinscher vurderes også, men da en hann som har litt mer pønsj enn tisper og med et litt annet fokus på treningen når den er valp. Dvs, samme fokus på innkalling og å gå bak men også mer fokus på trekk og å gå pent i bånd.

Her er en kort video hvor hun er med. Har planer om å lage en liten edit av videoene mine hvor hun er litt mer i fokus.

https://www.youtube.com/watch?v=8Oe2qZFiMdA

Redigert av erijon; 10/01/2022 17:13.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2701457 14/03/2022 07:41
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Litta oppdatering..
Nå er det jo vinter og fokuset har vært mest på ski, men slik vinteren har vært i år er det fine forhold for fatbike i harde skiløyper og nedtråkka labbeløyper. Tur med hundene blir bare mer og mer morro syntes jeg. Det funker veldig bra og de jobber meget godt sammen når de trekker.

Fikk testet en nydelig sti impå skauen her i går som noen lokale ildsjeler har lagd ved å trekke dekk etter seg. Hundene var også med at par ganger å trekke dekk i denne løypa som ble en fin styrkeøkt på dem.

Så de fortjente å få testet stien de hadde vært med å lage. :-)

https://vimeo.com/687831287

@aronhuckeforening
@solsiaracing
Re: Stihund eller traildog... [Re: Fjeldheim] #2701458 14/03/2022 07:54
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Litta oppdatering..
Nå er det jo vinter og fokuset har vært mest på ski, men slik vinteren har vært i år er det fine forhold for fatbike i harde skiløyper og nedtråkka labbeløyper. Tur med hundene blir bare mer og mer morro syntes jeg. Det funker veldig bra og de jobber meget godt sammen når de trekker.

Fikk testet en nydelig sti impå skauen her i går som noen lokale ildsjeler har lagd ved å trekke dekk etter seg. Hundene var også med at par ganger å trekke dekk i denne løypa som ble en fin styrkeøkt på dem.

Det står: This video is private
Men gleder meg til å se så snart rettighetene er på plass!

..Megatower v2..
Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2701462 14/03/2022 08:06
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Litta oppdatering..

Det står: This video is private
Men gleder meg til å se så snart rettighetene er på plass!

Hehe - sånn da. Åpen for alle. :-)

@aronhuckeforening
@solsiaracing
Re: Stihund eller traildog... [Re: Fjeldheim] #2701470 14/03/2022 08:31
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Bra fart på riggen!

..Megatower v2..
Re: Stihund eller traildog... [Re: vids] #2701472 14/03/2022 08:37
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
Bra fart på riggen!

Joa - men er ikke full sprint detta. Mer marsfart over lengre strekke. Går mer unna om de jages litt på. :-)
På smalsti er det jeg som må ligge å bremse og holde farta nede.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
Re: Stihund eller traildog... [Re: Bailey] #2701534 14/03/2022 14:09
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ut som det er bra trøkk i det spannet der. Rått! Trenger ikke elsykkel du :-) Trenger du å hjelpe til i det hele tatt eller klarer de å trekke deg i motbakkene også?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå