Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enda en dekktråd...

Enda en dekktråd... #2701435 13/03/2022 18:46
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har brukt Nobby Nic 2,6 på stisykkelen de siste årene. Rett og slett latskap som gjør at jeg sverger til disse som gode allround dekk. Å bytte dekk med cushcore er stress....

Men nå må bakdekket byttes og framdekket flyttes bak. Holdt på å kjøpe nytt NN for å sette på foran. Men så tenkte jeg å kanskje være litt gal og prøve noe nytt. Så da lurer jeg på hva som gjelder som gode allround dekk på en Tallboy med 30mm felg. Egenskapene jeg er ute etter, i prioritert rekkefølge er:

1. Grep
Vil ha et dekk som først og fremst sitter godt over røtter og steiner når det er vått. Gjerne også i svingene når det bikker nerrover.
2. Vekt
Jeg er en forholdsvis lett fyr på ca 70kg og vil ha minst mulig roterende vekt. Cushcore er allerede tungt nok og et dekk på 1300-1400g i tillegg er uaktuelt.
3. Rulleegenskaper
Er ikke spesielt opptatt av dette. Sykler kun i skogen og jeg konkurrerer ikke. Om dekket suger på grus og asfalt med ruller greit på sti er dette helt ok.

Så finnes det noe bedre der ute enn Nobby Nic?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701437 13/03/2022 19:01
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Er vel lilla magic mary og assegai maxxgrip(?) som er de mest populære grep-dekka afaik

Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701439 13/03/2022 19:28
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Assegai er uaktuelt som allround dekk som sitter på mesteparten av året. 1300g + cushcore er MYE roterende vekt når det er tørt og fint.
Magic Mary veier vel også godt over kiloen? Jeg er ikke ute etter best grep men godt nok grep som samtidig er noenlunde lett (ikke birken lett). Det må da finnes noe under kiloen som sitter greit hele sesongen og som ikke heter Nobby Nic?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701443 13/03/2022 20:28
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Bondrager xr4

Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701444 13/03/2022 20:47
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hans Dampf / Super Trail / Soft er gode dekk til den slags bruk.
Ikke lett å finne til salgs i disse dager, men tror Bikeshop har noen på lager.

Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701468 14/03/2022 08:22
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Har to sånne som er lite brukt. Det ene har vel en plugg og det andre har to. Brukt to turer med litt lavt lufttrykk og skarpe steiner. 27.5"

Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701471 14/03/2022 08:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pirelli Scorpion Trail ?

En klassisk kombo med litt mer grep er jo Minion DHF foran og Highroller II bak. Til bruk på vått og tørt og allsidig stisykling er vel dette en av komboene jeg har hatt best erfaring med.

I fjor syklet jeg en del med Assegai foran og Forekaster bak, kanskje litt schizofrent, men det funka ganske bra på semivåte forhold.

Re: Enda en dekktråd... [Re: larsdx] #2701478 14/03/2022 09:11
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsdx
Pirelli Scorpion Trail ?

De så interessante ut. På papiret en grei kompromiss mellom grep og vekt. Har du erfaring med de selv?

En klassisk kombo med litt mer grep er jo Minion DHF foran og Highroller II bak. Til bruk på vått og tørt og allsidig stisykling er vel dette en av komboene jeg har hatt best erfaring med.

De har jeg i stallen allerede og om det er skikkelig vått og jeg gidder å krangle med cushcore så bruker jeg denne komboen istedenfor NN.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701479 14/03/2022 09:19
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erijon
Assegai er uaktuelt som allround dekk som sitter på mesteparten av året. 1300g + cushcore er MYE roterende vekt når det er tørt og fint.
Magic Mary veier vel også godt over kiloen? Jeg er ikke ute etter best grep men godt nok grep som samtidig er noenlunde lett (ikke birken lett). Det må da finnes noe under kiloen som sitter greit hele sesongen og som ikke heter Nobby Nic?

Kombo lenge var MM 2.35 SS soft/trailstar i front og enten NN eller HD i med samme blanding/sidevegger bak. Fikk ny sykkel med Maxxis setup omtrent samtidig med Schwalbes (helt unødvendige og uforståelige) oppbiffing av singleply dekkene sine og lot de stå på.
Frontdekket er DHR 2 2.35 3C Maxterra singleply. Det har ikke overraskende vært helt suverent. Litt mindre enn de gamle MM, men det er ikke sikkert det gjør noe på en Tallboy. Jeg har bestilt 2.5 for neste sesong, men det er på grovere redskap og egentlig mest fordi det finnes bredere enn 2.35.
Bakdekket har jeg byttet fra det nevnte over til Aggressor 2.4 singleply med den enklere og hardere Double compound. Det er et ganske stort og grovt bakdekk, men verdt å merke seg at det er oppsiktsvekkende lettrullende str tatt i betraktning.
Jeg sykler ikke bare nedover og får utslett av for mye roterende masse og bruker heller ikke innlegg.
En oldskool joker er Ardent 2.4 i Double comopund. Det er svære dekk på rundt 800g. 60a blandingen til Maxxis er omtrent som Schw soft. De er ganske like NN i bruksområde. Men vil du ha ekstra grip så er det 3C som gjelder for Maxxis. Mykere så blir det som tyggegummi og dekkene kommer vel heller ikke uten flere lag og vekt fra 1100g og oppover.

Redigert av sanouka; 14/03/2022 09:28.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701480 14/03/2022 09:19
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Minion DHR II foran og bak. Mykere gummi forran. 2.4 er bredt nok, så sparer bittelitt vekt der.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Enda en dekktråd... [Re: sanouka] #2701483 14/03/2022 09:29
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: sanouka

Kombo lenge var MM 2.35 SS soft/trailstar i front og enten NN eller HD i med samme blanding/sidevegger bak. Fikk ny sykkel med Maxxis setup omtrent samtidig med Schwalbes (helt unødvendige og uforståelige) oppbiffing av singleply dekkene sine og lot de stå på.
Frontdekket er DHR 2 2.35 3C Maxterra singleply. Det har ikke overraskende vært helt suverent. Litt mindre enn de gamle MM, men det er ikke sikkert det gjør noe på en Tallboy. Jeg har bestilt 2.5 for neste sesong, men det er på grovere redskap og egentlig mest fordi det finnes bredere enn 2.35.
Bakdekket har jeg byttet fra det nevnte over til Aggressor 2.4 singleply med den enklere og hardere Double compound. Det er et ganske stort og grovt bakdekk, men verdt å merke seg at det er oppsiktsvekkende lettrullende str tatt i betraktning.
Jeg sykler ikke bare nedover og får utslett av for mye roterende masse og bruker heller ikke innlegg.

Aggressor er oppe til vurdering. Finner kun 2.5 bredde hos BS og SK. Men vet ikke helt om jeg tør å kjøre uten innlegg på karbonfelg. Jeg er ganske flink til å herpe felger selv med innlegg... Så har jeg etterhvert blitt vant til den ekstra dempingen CC gir. Det er ganske digg selv om det veier litt ekstra.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701487 14/03/2022 09:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pirelli Scorpion Trail ?

De så interessante ut. På papiret en grei kompromiss mellom grep og vekt. Har du erfaring med de selv?

Nei, ingen erfaring. Mener larsb her på forumet har skrevet om de (?) og tror det var en test i Terrengsykkel i fjor.

Skal prøve med Ground Control foran og Fast Trak T7 bak i år og håper det gir nok grep og litt trill på grusveiene. Men da prioriterer jeg nok rullemotstand litt høyere enn deg.

Re: Enda en dekktråd... [Re: larsdx] #2701491 14/03/2022 09:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Pirelli Scorpion Trail ?

Nei, ingen erfaring. Mener larsb her på forumet har skrevet om de (?) og tror det var en test i Terrengsykkel i fjor.
(...)

Jeg har liggende tre Pirelli Scorpion. 29*2,4 to som jeg mener er dette til: bak/tørt

og ett fremdekk med mer mønster av typen MTB S.
https://velo.pirelli.com/en/ww/catalogue/Scorpion-MTB-mixed-terrain/29x24/yellow

Mine veier mer enn oppgitt, men er dønn solide og ruller som uvær samtidig som de ikke virker å bry seg om skarpe stein og annet farlig. Med S foran er det passe ok på vått også. De passer ikke min stil, jeg vil ha lettere og smidigere dekk enn det og lemper dem ut til kjøp tre- betal for en.

LarsB

Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701501 14/03/2022 11:16
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka

Aggressor er oppe til vurdering. Finner kun 2.5 bredde hos BS og SK. Men vet ikke helt om jeg tør å kjøre uten innlegg på karbonfelg. Jeg er ganske flink til å herpe felger selv med innlegg... Så har jeg etterhvert blitt vant til den ekstra dempingen CC gir. Det er ganske digg selv om det veier litt ekstra.

Santa Cruz plastikk felg 90 kg +
23 psi bak sub 20 i front
Er riktignok mye på flytstier siden jeg holder til i flytmekkaet til Ringerike Enduro, men er en del oppe i Hallingdal også. Den ene gangen gjennomslag har gjort skade var det VPP linken som brakk. Felgen var helt fin.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Enda en dekktråd... [Re: larsb] #2701511 14/03/2022 12:24
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsb

Jeg har liggende tre Pirelli Scorpion. 29*2,4 to som jeg mener er dette til: bak/tørt

og ett fremdekk med mer mønster av typen MTB S.
https://velo.pirelli.com/en/ww/catalogue/Scorpion-MTB-mixed-terrain/29x24/yellow

Mine veier mer enn oppgitt, men er dønn solide og ruller som uvær samtidig som de ikke virker å bry seg om skarpe stein og annet farlig. Med S foran er det passe ok på vått også. De passer ikke min stil, jeg vil ha lettere og smidigere dekk enn det og lemper dem ut til kjøp tre- betal for en.

LarsB

Fristende. Skal tenke litt på det. Av det lille jeg har lest så virker det som om de kanskje er mest ment for tørt med litt vått og ikke vått med litt tørt.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Enda en dekktråd... [Re: larsdx] #2701515 14/03/2022 12:43
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Skal prøve med Ground Control foran og Fast Trak T7 bak i år og håper det gir nok grep og litt trill på grusveiene. Men da prioriterer jeg nok rullemotstand litt høyere enn deg.

Hadde første tur med siste variant Ground Control Grid T7 som fordekk i helga, og ble skikkelig imponert (Fast Trak Grid T7 bak). Stor fan av den forrige utgaven som bakdekk, fordekk not so much. Syntes det nye triller veldig bra også, det kan jaggu ikke være mye dårligere enn Fast Trak T5 som satt på før byttet. Testa på alt mulig av underlag på semi-langtur, og ble ordentlig blid. Midt i blinken for min stirakett*, men usikker på om det vil bli brukt bak på grovere sykkel slik som med det gamle. Muligens litt tett/lavt mønster. Må nok prøves der og.

*Nedland

Redigert av knutspeed; 14/03/2022 12:51. Rediger grunn: fotnote
Re: Enda en dekktråd... [Re: erijon] #2701517 14/03/2022 12:59
C
Cmdanielssen Offline
Fersking
Fersking
C
Hørt mye bra om Dissector, tenker å ha det foran og Aggresor bak i sommer. Kommer nok også til å bytte skifte til Assegai foran og DHR bak når føret er sleipere.
Tror også DHR eller High Roller er fine fremdekk som funker til det meste.

Redigert av Cmdanielssen; 14/03/2022 13:01.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå