Et interessant moment kan bli dersom Putin blir stevnet for krigsforbryter-domstolen i Haag. Ikke at han vil bry seg så mye akkurat om selve stevningen, men det kan bli plundrete for ham å reise rundt omkring, etter at han er ferdig med å raide øst-europa. Men spørsmålet er vel om domstolen har mot til å faktisk stevne ham.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
NATO kan ikke gå inn med egne fly eller styrker, da er WW3 igang. Riktignok snakkes det nå om at USA eller andre kan tilby fly med flygere som melder seg i en Ukraina-brigade. Jeg er redd Putin gjennomskuer eller ikke aksepterer det.
Jeg er redd det er bare tre-fire mulige utkomme av denne tragedien: 1) Russland greier å ta hele Ukraina, etter lange kamper og store tap på begge sider. Deretter har vi et delt Europa inntil Putin-regimet faller. 2) Langdryg krig der landet blir delt på midten, deretter våpenhvile. Litt som i Korea. Hodepine og delt Europa også her i lang tid. 3) Putin blir styrtet på hjemmebane. Neppe trolig før om flere år. 4) Ukraina får så mye vestlig støtte med våpen og fly at de faktisk greier å kaste Russland på dør. Putin blir sittende igjen som giga-taper, virker -dessverre - helt usannsynlig. Vet ikke om jeg tør å håpe på det engang.
Frykter (1) og at det blir enorme lidelser og store flyktningestrømmer. Her må vi bare klargjøre for solidarisk mottak av mange ukrainere! Samt sikkert mange russere også.
Så hvis han tar hele Ukraina, altnernativ 1 - hva skal han bruke det til?
Det er ingen forestilling, ide eller indre logikk under. Handlingene er utelukkende nihilisme. Ingen verdens ting har noe verdi eller betydning. Det er kun makt som gjelder, ikke noe annet. Absolutt alt og alle benyttes som våpen og brikker. Ukraina er bare en del av. Det fins ikke noe endelig avgrenset mål. Det vil rulle videre helt til det møtes av en større motmakt.
Befri Ukraina fra fascistene som styrer landet. Forhindre at de samme fascistene fortsetter å trakassere og drepe russere i Ukraina. Det er jo det maniac narrativet han anga som grunn til å starte krigen .
Redigert av HeavyDude; 07/03/202220:20.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Befri Ukraina fra fascistene som styrer landet. Forhindre at de samme fascistene fortsetter å trakassere og drepe russere i Ukraina. Det er jo det maniac narrativet han anga som grunn til å starte krigen .
Problemet er at da må de også være tungt inne i Ukraina videre. Hjelper ikke å si til et folk at: "jeg vet jeg skøyt etter dere, men nå skal dere høre på den nye regjeringen her".
Problemet til Putin var vel den gigantiske "tabben" at de trodde de skulle kjapt inn og styrte ledelsen i landet. Hadde det gått fort nok hadde nok heller ikke sanksjonene blitt all verden.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
På sin vis har vesten gitt opp eller har ingen mottrekk annet enn nytteløse sanksjoner. Denne krigen kommer til å trekke ut i tid. Årevis? Med mindre at Russia bestemmer seg for å ødelegge hele landet. Det er kanskje det de pønsker på, siden de lar alle civile i div. storbyer evakuere. Smart måte å tømme landet på.
Spørsmålet er hva som skjer med verdensøkonomien hvis krigen drar ut i tid? Har vi virkelig gjort oss så avhengig av en russisk gal mann? Kan ikke mellomøsten selge oss gass/olje mens vi venter på det grønne skiftet? Kan vi dyrke korn selv i Europa slik vi ikke er avhengig av Ukrainisk og russisk hvete (trenger vi hvete? Er jo skikkelig usunt).
Grovt sagt kan man si at vi (Europa+USA) bør gjøre oss fullstending uavhengig av Russia. Om de prøver seg på Polen eller Baltikum da kommer "en for alle, alle for en" klausulen i spill og så dum er vel neppe Putin.
Kanskje kommer det noe godt ut av det. Omstilling til grøn energi og sunnere kosthold. Jeg tuller ikke!
Gassledningen fra Iran til Europa/Tyskland ble historie under US of A invasjonen av Syria. Nå skjer tilfeldigvis det samme i Ukraina.
Hups, ikke så god integrering med twitter her nei.
Russland har kommet med betingelser, Krim blir russisk, lpr og dpr blir 'uavhengige', så skal de trekke seg ut.
Sidekommentar: Ungarns statsminister Viktor Orban åpner for at Nato-styrker kan utplasseres vest i landet.
Dette var et uventa lyspunkt, som highlighter hvor lite støtte Putin har på dette hos sine "nærmeste allierte"
Mange militære som har ment at dette har vært målet hele tiden. Plan A med lett overtakelse gikk ut og plan B med litt mer styrker, men ikke mer enn nødvendig, og la maskineriet/kverna jobbe. Sakte oppbygging i N, Ø og S, sikre disse og gå mot Kiev på tre flanker når tiden er moden. Ca halvveis i en slik plan ligger det korridorer for sivilbefolkningen og det er vel sånn ca der vi er nå. Det trenger ikke nødvendigvis å være mer komplisert enn at de paranoide russerne føler de mister for mye strategisk dybde hvis hele Ukraina blir NATO/EU medlem. Ved en deling omtrent på midten så vil dybden fremdeles føles håndterbar samt at kontrollen av Svartehavet blir slik den var tidligere. Taper litt dybde, men vinner litt kontroll i Sør. Og superviktige Krim er tilbake i folden igjen med vannforsyning uavhengig av avtaler med et vrangt ( i russisk perspektiv) Ukraina. Resultatet blir Vest og Øst Ukraina delt med elven Djeper eller hva den nå heter. Kiev er Russlands mor og arnested så den blir Russisk og Vest Ukrainerne får Lviv som sin hovedstad. Slik de alltid egentlig har kjempet for. Vi får håpe Putin på et tidspunkt ikke føler han vil trenge å trekke frem 2022 utgaven av Stalinorgelet. De er jo egentlig kjent for å bare kjøre på med supertungt artilleri til alt ligger øde. Så langt har vi bare sett litt lett regn av denne kapasiteten. Vi får også krysse fingrene for at Polen står fast ved å ikke bite på det nylige tilbudet fra Blinken om å gi Ukraina jagerfly. Da er vi et nytt og veldig farlig farvann. Vi får ta i mot Ukrainerne med åpne armer. Det er ikke greit å være bonde på sjakkbrettet når stormaktene finner landet du bor i interessant. Ukraina er så uheldig å nesten alltid vært et slikt land. I flg A. Thoje så betyr Ukraina noe sånn som landet på grensen. For vår del får vi håpe historisk solide sanksjoner vil gi resultater, men som det blir sagt i videoen i linken lengre oppe i tråden så blir effekten kanskje ikke så stor som ønsket med et land som alltid har lavkonjunktur og et folk som tåler dårlige tider bedre enn de fleste. Det blir tøft her også etterhvert med lite gass, olje, stål kunstgjødsel og korn for å nevne noe.
Denne ideen om at Russerene har en iboende frykt for invasjon, greit nok, men er virkelig en atomvåpenmakt som Russland redd for det? Er det ikke en bedre forklaring at det enkelt og greit er en diktator med frykt for vestlig innflytelse på befolkningen, greit blandet med imperialisme?
Denne ideen om at Russerene har en iboende frykt for invasjon, greit nok, men er virkelig en atomvåpenmakt som Russland redd for det? Er det ikke en bedre forklaring at det enkelt og greit er en diktator med frykt for vestlig innflytelse på befolkningen, greit blandet med imperialisme?
Jo.
Det vil være plent umulig å holde på et land som Russland over tid. De sliter jo med å klare det selv.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Og hvilken garanti har Ukraina for at Russerne ikke kommer å forsyner seg mer av landet på et senere tidspunkt? Det er ikke "droppe nato forhandlinger" vi snakker om, men "får aldri lov å bli med i en "bloc" (EU, NATO, whatever framtiden skulle tilby).
Russland sin "vi hater nato ekspansjon"-regle som kanskje var delvis relevant på et punkt, har jo blitt tidenes mest selv-oppfyllende profeti takket være at de invaderte Ukraina. Tilogmed ex-bestie og fascist Orban har jo snudd på flisa og åpna døra helt for Nato-soldater.
Tatt ut av kontekst, men de har kanskje mer frykt for eget regime? God bekjent som jobber med russiske kunder, og har stort Russisk kontaktnett. Han mener Rusere flest vet ganske mye, men ingen tør eller gidder stå opp eller gjøre noe. Selv om de ser seg selv som veldig tøffe.
Mulig frykten har gjort Russerne til en haug med feiginger.
Tatt ut av kontekst, men de har kanskje mer frykt for eget regime? God bekjent som jobber med russiske kunder, og har stort Russisk kontaktnett. Han mener Rusere flest vet ganske mye, men ingen tør eller gidder stå opp eller gjøre noe. Selv om de ser seg selv som veldig tøffe.
Mulig frykten har gjort Russerne til en haug med feiginger.
Jeg har vært mye i Russland og bodd der i lengre perioder gjennom flere år. Har møtt mange fine folk, spesielt om sommeren på de store sommerhus(datcha)-områdene utenfor Moskva. Steder med så mange som 600 parseller på ca. 800m2 hvor noen få heldige moskovitter kan rømme til om våren og hvor familien samler seg i helger og ferier. En avslappet stemning kontra byen. Men ikke spør de om politikk, som å bruke stemmeretten. Svaret du da får er; Stemme på hvilke alternativer? Nei, politikk snakkes det uvillig om fordi de opplever at deres mening ikke gjør noen forskjell. Da lar de det likegodt være. Og det viser alle «valg», med lav oppslutning.
Det finnes mange nostalgikere, de som lengter etter Sovjettiden da de opplevde stabilitet og forutsigbarhet. Dårlig levestandard, sett utenfra, men for dem fantes ingen annen verden, forbudt som det var å vise verden utenfor til russere på den tiden. Og agurker og løk som pensjonistene for få år siden solgte på fortauene etter høstens grøde fra sine datcha-er for å spe på en liten pensjon, det ble forbudt. Unge russere, de som er født på 90-tallet og senere, har sett verden utenfor med inntrykk fra både sine reiser og fra nettet. Fra en verden utenfor som er totalt forskjellig. Ikke rart at oligarker, russiske tjenestemenn og deres barn har feriesteder utenfor Russland. Det i sterk motsetning til nostalgikerne som ikke har vært utenfor landet eller har vært på nettet.
Men i dag har Putins versjon av Russland rykket tilbake til Sovjet-tiden. En russer uttrykte det på sin måte i et russisk kommentarfelt nylig; -- Fotografier av bananer, appelsiner, pærer, kiwi, ananas og mer. Barnebarn vil spørre om de uforståelige navnene og hva de ser på bildene.
Ukraine blir nøytral og de dropper NATO forhandlinger. Krim og de to regioner gis til Russland
Krigen ferdig.
Er det ikke like gret å bare imøtekomme de kravene nå og bli ferdig med det?
Krim og de to regioner er jo mer eller mindre allerede russiske og Ukraine får aldri lov å bli med i NATO uansett.
Sleng på en "Finlands-avtale" så er det kanskje eneste mulighet ut?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
@mr. spørsmålsstiller: han innbiller seg vel at han kan etablere et slags Belarus med en dust som president. Han har jo god erfaring med å undertrykke eget folk. Naivt, selvfølgelig.
Noen hevder at det var umulig å forutse Russlands invasjon av Ukraina. Mon det. Ungarn 1956, Tsjekkia 1968, Georgia 2008, Ukraina/Krim 2013, Ukraina/Donbass 2014, og 200.000 russiske soldater oppmarsjert på grensen til Ukraina november 2021. Og da sier man …at Russland invaderer Ukraina i 2022 hadde jeg aldri trodd ? Historiens kraftlinjer er uomtvistelige. Og nyttige idioter, som ikke ville innse fakta og snakket om NATO som agressor, … er nettopp det.
[quote=sun flyer]Kan det hende at en australsk sykkelyoutuber er mer inne på hva som er årsaken til invasjonen enn mesteparten av offentligheten?
Nei.
Så hva er grunnen til invasjonen? De uttalte årsakene er jo ikke reelle f.eks fra Putin - Ukraina er fullt av nazister (vikarierende bløffeargument) - Ukraina er styrt av nato (bullshit) - Ukraina driver folkemord (fjas) - Ukraina er styrt av klovner (fjas) - Nato vil invadere russland (vås)
Mediene her hjemme er - urolige for at han skal angripe alle tidligere sovjetstatene. (Vås og totalt urealistisk)
Noen hevder at det var umulig å forutse Russlands invasjon av Ukraina. Mon det. Ungarn 1956, Tsjekkia 1968, Georgia 2008, Ukraina/Krim 2013, Ukraina/Donbass 2014, og 200.000 russiske soldater oppmarsjert på grensen til Ukraina november 2021. Og da sier man …at Russland invaderer Ukraina i 2022 hadde jeg aldri trodd ? Historiens kraftlinjer er uomtvistelige. Og nyttige idioter, som ikke ville innse fakta og snakket om NATO som agressor, … er nettopp det.
Noe av årsaken til skepsisen, eller mangel på troen at dette skulle kunne finne sted, ligger jo i rasjonaliteten dette angrepet mangler. Politisk kostnad blir abnorm, og å gjenbygge tillitten til verdenssamfunnet for Russland som nasjon nå vil ta tiår. Antagelig flere tiår. Økonomien blir jo et kapitell for seg.
Det som er veldig interessant å tenke litt rundt, dersom det blir en snarlig løsning på dette, er hvor raskt sanksjonene løftes. Dersom det ikke skjer vil Russland som nasjon sendes mange, mange tiår tilbake i tid, og da vil det over tid vokse frem et ekstremt sterkt hat mot vesten. Det kan selvfølgelig være slik at skruen skrus hardt til nå, så det er lett å gi noe tlibake raskt, men konflikten med Russland stopper ikke ved en løsning på Ukraina-konflikten vi nå er vitne til.
Noe av årsaken til skepsisen, eller mangel på troen at dette skulle kunne finne sted, ligger jo i rasjonaliteten dette angrepet mangler.
Hadde angrepet manglet rasjonalitet, hadde det aldri blitt iverksatt. Men det er en annen rasjonalitet enn din. Men like rasjonell som angrepene på Ungarn, Tsjekkia Georgia, Ukraina/Krim og Ukraina/Donbass. Husk at Russland startet angrepet på og invasjonen av Ukraina i 2013, ikke i 2022.
Noe av årsaken til skepsisen, eller mangel på troen at dette skulle kunne finne sted, ligger jo i rasjonaliteten dette angrepet mangler.
Hadde angrepet manglet rasjonalitet, hadde det aldri blitt iverksatt. Men det er en annen rasjonalitet enn din. Men like rasjonell som angrepene på Ungarn, Tsjekkia Georgia, Ukraina/Krim og Ukraina/Donbass. Husk at Russland startet angrepet på og invasjonen av Ukraina i 2013, ikke i 2022.
Selvsagt ser jeg det fra min vinkel, og jeg tror ikke jeg utmerker meg nevneverdig for de som bor vest for Russland i så henseende. Og nettopp derfor trodde ikke folk flest at dette kunne skje.
Hvordan det er mulig å rasjonelt forklare at dette er OK gitt den politiske og økonomiske kostnaden landet må bære i tiår fremover, skal jeg gladelig innrømme er over min fatteevne også. Regimet virker å være en objektfunksjon i det hele, og det tror jeg er vanskelig å forstå fullt ut uten å være en del av det.
Og det at dette var så utenkelig , skjønner jeg ikke. Tatt i betraktning Kremls fortid som agressor mot nabostater tidligere. Og med invasjon i Georgia i 2008. Og i krig mot Ukraina siden 2014. Og med en hærstyrke på 200.000 oppmarsjert mot Ukraina siden i høst. Jeg tror heller, fremfor å si at «jeg trodde ikke at dette kunne skje», at en del burde stille seg spørsmålet : gitt forhistorien fra Kreml, hvorfor innså jeg ikke at dette kom til å skje ?