Lading/effektiv ladetid, hva kan man forvente?
|
Lading/effektiv ladetid, hva kan man forvente?
07/03/2022 10:17
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det vanlig å bare få ut 1/3 av oppgitt effekt på Normalladere? Kona sin bil og har bare blitt ladet hjemme på stikk hvor alt fungerer etter oppgitte tall, men vi var avgårde i helgen og ved en tilfeldighet la jeg merke til at effekten inn på batteriet bare var 3,4 kW på en 11 kW lader. Sjekka med et par andre dagen etter med oppgitt max på 22. Der fikk jeg kun 7,4. Et visst spenningstap er jo tatt inn i beregningen og jeg skjønner det er mange parametere som skal klaffe for å makse, men 70% er jo et helt annet ballgame.
Redigert av sanouka; 07/03/2022 10:18.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Lading/effektiv ladetid, hva kan man forvente?
[Re: sanouka]
07/03/2022 10:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er det vanlig å bare få ut 1/3 av oppgitt effekt på Normalladere? Kona sin bil og har bare blitt ladet hjemme på stikk hvor alt fungerer etter oppgitte tall, men vi var avgårde i helgen og ved en tilfeldighet la jeg merke til at effekten inn på batteriet bare var 3,4 kW på en 11 kW lader. Sjekka med et par andre dagen etter med oppgitt max på 22. Der fikk jeg kun 7,4. Et visst spenningstap er jo tatt inn i beregningen og jeg skjønner det er mange parametere som skal klaffe for å makse, men 70% er jo et helt annet ballgame.
kmmer an på belastning oppstrøms og temperatur på batteri
|
|
|
07/03/2022 10:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Støtter bilen lading fra trefase?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/03/2022 11:13
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken bil og hvilken temp og batteriprosent var dere på?
|
|
|
07/03/2022 11:18
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du spør og jeg må jo innrømme at jeg ikke kan svare. Det er en 21 modell med alt av siste skrik. At den ikke takler 3 fas vil være bortimot utenkelig? Batteriet tar opptil 80kw. På verkstedet mente de det var laderne siden leverandørene ofte skryter på seg max effekt, men sjeldent leverer. På test 2 og 3 i parkhuset så kan en slik teori kanskje forklares, men første testen ble gjort på Verdens ende. Det var kun oss som brukte lading der. Sjekka også nymontert hurtiglader på Circle K. Husker ikke hvor mye de kan levere, men det er mye mer enn 80kw. Der fikk jeg 54 kw på nesten tomt batteri (10%) Anslått tidsrom for 80% var ca 50 min så selv om kw var litt lav ift oppgitt så var anslått tid likevel innafor det jeg tenker er akseptert avvik. Stemmer også godt overens med test fra NAF. Men 70% mindre på Normalladere med type 2 er jo noe helt annet. Kan det være kabelen? Eller må man bare slutte å regne med at en to timers lunsj/handletur/sykkeltur på en tilfeldig Normallader sjeldent gir maks?
Redigert av sanouka; 07/03/2022 11:21.
|
|
|
07/03/2022 11:21
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Bilens ombordlader setter begrensninger på antall kW inn. Hvis feks bilen har maks 11 kW ombordlader, får man ikke utnyttet 22 kW, selv om kontakten på veggen i teorien skulle kunne levere det. I tillegg kommer vel 1-fas / 3-fas, som GeirK er inne på.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
07/03/2022 11:30
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja ok, det der var nytt for meg. Ser på et kjapt søk at ombordlader på 20 modellen har maks 11 kw og støtter 3 fas. Da er jo vår 21 modell ihvertfall ikke dårligere. Sånn i teorien så skulle jeg da ha kunnet utnytte 11 kw laderen på Verdens ende til maks. Der fikk jeg 3,5 noe som er helt vilt mye mindre. På parkeringshuset fikk jeg 7,3 og vil jo, hvis 21 modellen er lik 20, være innafor gitt at maks inn er 11 og laderen var oppgitt til 22. F.... mye greier å holde styr på ass. Bra vi ikke var avhengige av å få den mengden jeg regnet med på lunsjstoppet.
Redigert av sanouka; 07/03/2022 11:37.
|
|
|
07/03/2022 11:40
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
I tillegg har man selve ladekabelen. 22kW krever 3fas kabel. Den som følger med bilen skal støtte max det bilen kan tai, men om man kjøper en ettermarkedskabel må den være av riktig type. Konebilen lader med 22kW på riktig kabel men begrenser seg til 7,4kW på Defa ettermarkedskabe vi kjøpte for å få litt lenger snøre.
------------------------------- NOTS
|
|
|
07/03/2022 11:41
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Gitt at den 11 kW-kontakten faktisk var satt opp med 3-fas, så ville du nok kunne fått borti 11, ja. Det høres vel ut som den kun leverte 1-fas. Sånt kan konfigureres i selve kontakten.
Samme med phus-kontakten. 22 kW i 3-fas, men bare 1/3 i 1-fas, som er ca 7,3 kW. Trur eg.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lunix]
07/03/2022 12:12
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I tillegg har man selve ladekabelen. 22kW krever 3fas kabel. Den som følger med bilen skal støtte max det bilen kan tai, men om man kjøper en ettermarkedskabel må den være av riktig type. Konebilen lader med 22kW på riktig kabel men begrenser seg til 7,4kW på Defa ettermarkedskabe vi kjøpte for å få litt lenger snøre.
Det er en svær kladeis av en type 2 kabel som fulgte med. På størrelsen å regne vil jeg tro den kan fungere som backup for statnetts utenlandseventyr. I tillegg fikk vi en stikkontakt lader. Den funker som ventet.
Redigert av sanouka; 07/03/2022 12:13.
|
|
|
[Re: Lenny]
07/03/2022 12:16
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gitt at den 11 kW-kontakten faktisk var satt opp med 3-fas, så ville du nok kunne fått borti 11, ja. Det høres vel ut som den kun leverte 1-fas. Sånt kan konfigureres i selve kontakten.
Samme med phus-kontakten. 22 kW i 3-fas, men bare 1/3 i 1-fas, som er ca 7,3 kW. Trur eg. Ja der kan du være inne på noe. Enten kabelen, porten eller muligens et rele av noe slag. Ser etter et kjapt søk at 1 fas eller 3 fas styres med et rele. Jeg får ta en tlf til til verkstedet, ser ut som om det er det riktige å gjøre.
|
|
|
07/03/2022 12:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
7.3kW på én fase krever krever 32A kurs. Om du har fått lagt opp ny strøm til laderen, vil du jo se av ferdigmeldingen hva slags størrelse det er på sakene.
Om de har lagt opp for 11kW trefas men surra til tilkoblingen eller feilkonfigurert boksen, så risikerer du å bare få ut én fase. Eller 3.7kW da.
|
|
|
07/03/2022 17:05
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du spør og jeg må jo innrømme at jeg ikke kan svare. Det er en 21 modell med alt av siste skrik. At den ikke takler 3 fas vil være bortimot utenkelig? Batteriet tar opptil 80kw. Nå skriver du ikke hvilken bil du har, men f.eks. på Peugeot e-208 så får du 3-fase ombordlader hvis du husker på å krysse av for dette i ekstrautstyrslisten. Det er 1-fase som er standard. (nå skriver du jo 80kWh batteri, så det er jo garantert ikke en 208, men det var ment som et eksempel. Mulig andre bilfabrikanter gjør det på samme måte). Ser ellers at TU har en artikkel om 3-faselading på elbiler. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542Virker som du uansett er inne på noe og at det kan være kabelen din som er flaskehalsen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
08/03/2022 00:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du spør og jeg må jo innrømme at jeg ikke kan svare. Det er en 21 modell med alt av siste skrik. At den ikke takler 3 fas vil være bortimot utenkelig? Batteriet tar opptil 80kw. Nå skriver du ikke hvilken bil du har, men f.eks. på Peugeot e-208 så får du 3-fase ombordlader hvis du husker på å krysse av for dette i ekstrautstyrslisten. Det er 1-fase som er standard. (nå skriver du jo 80kWh batteri, så det er jo garantert ikke en 208, men det var ment som et eksempel. Mulig andre bilfabrikanter gjør det på samme måte). Ser ellers at TU har en artikkel om 3-faselading på elbiler. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542Virker som du uansett er inne på noe og at det kan være kabelen din som er flaskehalsen. Det er en Hyundai Kona I flg linken din så er det nesten ingen som leverer opplegg for 3 fas. Jeg kjenner jeg blir rimelig svett. På verkstedet måtte jeg fortelle fyren på den andre siden hvor mange kw ombordladeren min hadde. At den ikke støtter 3 fas er det ingen som har kunnet opplyse meg om, men greit nok etter denne tråden vet jeg det. Slapp å ta turen til verkstedet også for nå ser det jo ut til at ladingen fungerer etter spesifikasjonene likevel. At den er rævva på Type 2 er jo klart, trøsten får være at det så langt kun ser ut til å være Tesla som støtter 3 fas. Blir vel egentlig mer oppgitt over verkstedet som ikke klarer å kommunisere en såpass enkel greie. Med så lite standarder så blir alt utover å lade hjemme eller på skikkelige hurtigladere med alle pluggene i bruk nærmest bingo ser det ut som og førstepremien blir isf ganske lusne 7,3 kw. Haha greit å vite så man ikke blir stående.
|
|
|
08/03/2022 10:52
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har lett litt rundt på nettet og fant denne(link nederst) som forklarer det hele veldig greit. I hovedsak dreier det seg om hva slags spenning (hoved)nettet er tilpasset til. 400 som er vanlig i EU og 230 som er det vi stort sett har her oppe. Jeg er ingen El ingeniør, men forstår hovedprinsippene og da stemmer alle observasjonene/erfaringene mine. Det er ikke noe galt som så, men igjen, rart at verkstedet ikke kan forklare dette. Det er jo helt essensielt og heller ikke veldig vanskelig å skjønne. Mulig jeg bare har vært uheldig med valg av salgssted/verksted. 11 kw drives av 16A og gir 3,6 på 1 fas. 22 kw drives av 32A og gir ( som nevnt i tråden) 7,4 kw 32A/7,4 kw er maks på 1 fas. Skal man sette opp lader hjemme, som jeg har tenkt, så vil man potensielt kunne få seg en overraskelse på lusne 3,6 kw mot forventet 7,6 kw hvis bilen ikke har alt på plass for å utnytte 1 fas. Min ser ut til å ha det, men en en ekstra runde for å forsikre seg om det er nok ikke dumt før elektriker kontaktes. Han jeg har snakket med virker heller ikke å være klar over dette.
"Jeg har satt opp en tabell som viser ladeeffekten for 1-fas og 3-fas lading ved forskjellig strømstyrke (amper). Tabellen går opp til 32A som er det høyeste som normalt brukes. Som vi ser så er maks ladeeffekt ved 1-fas lading 7,4kW. En 11kW ladestasjon er 16A."
"F.eks. kan min BMW i3 lade inntil 11kW ved 3-fas lading og 7,4kW med 1-fas lading. Dette gjøres ved et system inne i bilen sender ladestrøm gjennom 2 ladespoler når den kjenner at den er tilkoblet en 1-fas ladestasjon. På denne måten går det 16A i to ladespoler som til sammen blir 32A. Hadde den ikke hatt switchingen ville den kun ladet med en ladespole og ladestrømmen hadde blitt 16A."
https://www.emobilitynorway.com/post/1-fas-og-3-fas-hvilken-effekt-f%C3%A5r-jeg
Redigert av sanouka; 08/03/2022 10:53.
|
|
|
08/03/2022 11:19
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
230 V i standard norsk IT-nett er mellom fasene, og man vil med 3-fase få roten av 3 ganger mere effekt enn 1-fase. Men om man ikke har en lader som kan bruke slik 3-fase hjelper det ikke, og man vil bare få 1-faseeffekten.
|
|
|
[Re: appelsin2]
08/03/2022 11:39
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
230 V i standard norsk IT-nett er mellom fasene, og man vil med 3-fase få roten av 3 ganger mere effekt enn 1-fase. Men om man ikke har en lader som kan bruke slik 3-fase hjelper det ikke, og man vil bare få 1-faseeffekten. Ja hvilket gjelder de fleste. Minus Tesla og de som evt er koblet opp på 400 nettet og har ombordlader som støtter 3 fas. Med forbehold om jeg har forstått hovedprinsippene. Det er ikke krise for min del, men å gå rundt som jeg har gjort og trodd at 22 kw = halv tank + på et par timer mens man hygger seg med med en bedre lunsj, kjører noen turer i heisen eller koser seg på sykkelen kan fort endre radikalt på planen for resten av dagen. Nå er det oppklart og da blir det ingen overraskelser. Hvis jeg legger et løp hvor jeg må ha strøm så blir det superlader fremover. Skal jeg stå over natten er 7,4 nok til å fylle batteriet.
|
|
|
08/03/2022 12:38
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Bare for å klargjøre en ting: Det er ingen elbiler på markedet (meg bekjent) som lader på 400VAC, og mange misforstår dette. Har du TN-nett, så har du 400V tilgjengelig mellom fasene, men elbilene trekker strøm mellom fase og nøytral, hvor det er 230V. Ved trefaselading på TN så trekker altså bilens ombordlader strøm fra L1+N, L2+N og L3+N. Tallet 400 skal altså ikke inngå i regnestykket om man vil være helt korrekt (selv om det går an å regne på feil måte og likevel få samme resultat).
Grunnen til at få elbiler (unntatt f.eks TM3/Y) lader fullverdig trefase på IT, er at de sparte litt penger på å gjøre bilens ombordlader enklere. Det er tross alt Norge som er unntakslandet med stor utbredelse av IT-nett. Rent teknisk er det ikke spesielt komplisert å lage en ombordlader som støtter begge deler, men den blir gjerne litt dyrere.
|
|
|
08/03/2022 13:15
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Du spør og jeg må jo innrømme at jeg ikke kan svare. Det er en 21 modell med alt av siste skrik. At den ikke takler 3 fas vil være bortimot utenkelig? Batteriet tar opptil 80kw. Nå skriver du ikke hvilken bil du har, men f.eks. på Peugeot e-208 så får du 3-fase ombordlader hvis du husker på å krysse av for dette i ekstrautstyrslisten. Det er 1-fase som er standard. (nå skriver du jo 80kWh batteri, så det er jo garantert ikke en 208, men det var ment som et eksempel. Mulig andre bilfabrikanter gjør det på samme måte). Ser ellers at TU har en artikkel om 3-faselading på elbiler. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542Virker som du uansett er inne på noe og at det kan være kabelen din som er flaskehalsen. Det er en Hyundai Kona I flg linken din så er det nesten ingen som leverer opplegg for 3 fas. Jeg kjenner jeg blir rimelig svett. På verkstedet måtte jeg fortelle fyren på den andre siden hvor mange kw ombordladeren min hadde. At den ikke støtter 3 fas er det ingen som har kunnet opplyse meg om, men greit nok etter denne tråden vet jeg det. Slapp å ta turen til verkstedet også for nå ser det jo ut til at ladingen fungerer etter spesifikasjonene likevel. At den er rævva på Type 2 er jo klart, trøsten får være at det så langt kun ser ut til å være Tesla som støtter 3 fas. Blir vel egentlig mer oppgitt over verkstedet som ikke klarer å kommunisere en såpass enkel greie. Med så lite standarder så blir alt utover å lade hjemme eller på skikkelige hurtigladere med alle pluggene i bruk nærmest bingo ser det ut som og førstepremien blir isf ganske lusne 7,3 kw. Haha greit å vite så man ikke blir stående. Hvis bilen din er 2020 modell eller nyere skal den ha oppgradert ombordlader til 11 kW, Type 2 kabelen din er den kanskje bare 1 fas?
|
|
|
[Re: ileirtro]
08/03/2022 15:41
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du spør og jeg må jo innrømme at jeg ikke kan svare. Det er en 21 modell med alt av siste skrik. At den ikke takler 3 fas vil være bortimot utenkelig? Batteriet tar opptil 80kw. Nå skriver du ikke hvilken bil du har, men f.eks. på Peugeot e-208 så får du 3-fase ombordlader hvis du husker på å krysse av for dette i ekstrautstyrslisten. Det er 1-fase som er standard. (nå skriver du jo 80kWh batteri, så det er jo garantert ikke en 208, men det var ment som et eksempel. Mulig andre bilfabrikanter gjør det på samme måte). Ser ellers at TU har en artikkel om 3-faselading på elbiler. https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542Virker som du uansett er inne på noe og at det kan være kabelen din som er flaskehalsen. Det er en Hyundai Kona I flg linken din så er det nesten ingen som leverer opplegg for 3 fas. Jeg kjenner jeg blir rimelig svett. På verkstedet måtte jeg fortelle fyren på den andre siden hvor mange kw ombordladeren min hadde. At den ikke støtter 3 fas er det ingen som har kunnet opplyse meg om, men greit nok etter denne tråden vet jeg det. Slapp å ta turen til verkstedet også for nå ser det jo ut til at ladingen fungerer etter spesifikasjonene likevel. At den er rævva på Type 2 er jo klart, trøsten får være at det så langt kun ser ut til å være Tesla som støtter 3 fas. Blir vel egentlig mer oppgitt over verkstedet som ikke klarer å kommunisere en såpass enkel greie. Med så lite standarder så blir alt utover å lade hjemme eller på skikkelige hurtigladere med alle pluggene i bruk nærmest bingo ser det ut som og førstepremien blir isf ganske lusne 7,3 kw. Haha greit å vite så man ikke blir stående. Hvis bilen din er 2020 modell eller nyere skal den ha oppgradert ombordlader til 11 kW, Type 2 kabelen din er den kanskje bare 1 fas? Ikke lett dette her, men slik jeg har forstått det så vil vår 21 modell heller ikke kunne lades 3 fas på store deler av det norske nettet. Det er det iflg link lengre oppe I tråden så langt kun Tesla som gjør. Kan hende kabelen som fulgte med er en billigløsning fra Birger N Haugs side, men jeg kjenner jeg ikke gidder å styre mer og bruke tid på å finne ut av om det er 400 eller 230 der jeg evt skal lade. Hjemme vet jeg at det er det gammeldagse 230 nettet. Det viktigste var å finne ut av hvordan dette funker så man slipper å gå på en ladeblemme. Enkleste fremover er bare å ikke regne med mer enn 3,6 og ta 7,4 som bonus. Det er ikke ofte vi trenger å fylle på veien helller. De gangene det er strengt nødvendig får man ta stoppet på en kjedelig ladestasjon istedenfor en hyggelig lunsj. Trengs det fullt batteri over natten så får jeg dykke litt inn i effekten til diverse ladere på P hus og se etter 22 kw. Den gir jo 7,4 og vil gi meg fra 0 til 100 på 8 9 timer.
|
|
|
09/03/2022 08:00
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Utfordringene med lading i Norge er IT-nett som er en standard som svært få moderne land bruker. Når produktutviklerne hos bilprodusentene skal legge opp til ombordlader så har de ganske enkelt sett bort fra dette fordi det stort sett gjelder Norge som med unntak av elbiler er en mikro-nasjon når det kommer til volum av bil. Det skal også sies at det er uenighet blant kompetente fagpersoner om det er forsvarlig å lade på tre faser i et IT-nett i det hele tatt, uten at det skal være vesentlig, riktig dimensjonert skal det gå bra.
At Tesla har lagt inn (delvis) støtte for IT-nett har nok noe med at Norge har spilt en veldig stor rolle i deres utvikling som selskap. Så når de ulike bilprodusentene ikke støtter flerfase på IT-nett så er det det norske nettet som egentlig er problemet. Det skal også sies at vi i Norge i det minste i det siste ti årene har gått mot TN-nett.
Selv bor jeg i blokk bygget i 2016 og der er det TN-nett, så alle biler med støtte for trefase lader som en drøm der så lenge en har riktig dimensjonert kabel.
Så er det også slik at alt håp ikke er ute for de som har trefase IT-nett og som ønsker å utnytte dette. Da kan man enten gå til de ladeplattformene som lager en kvasi-løsning av dette (med noe redusert effekt) - Eease er et slikt eksempel, eller man kan installere en skilletransformator og så er man der.
Lars-Erik
|
|
|
09/03/2022 10:36
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjører Kona 2021 modell og det er ingen problemer med å få denne til å lade på 7,2 kw. Det forutsetter dog at kabelen støtter det (noe min medfølgende fra BNH gjør), at du har 32A kurs og ladeboks som støtter det og ikke er begrenset. For å få 11KW må du ha 400V TN nett. Da Kona kun støtter dette på 3-fas. Jeg får konsekvent 7,2 kw hjemme og var det jeg forventet.
Hva gjelder hurtigladning er dette ganske varierende avhengig av temperaturer ute og på batteri. Av min erfaring er den ofte ganske treg på lav batteriprosent (under 15%) mens dette stiger etter hvert og ligger stortsett jevnt på 50-60 kw de få gangene jeg har hurtigladet nå i vinter. På sommeren bør den kunne nærme seg 80 kw gitt en hurtiglader med nok power. Ble opplyst om at 100-150 kw ladere er optimalt for kona. Noe testvinner på snabblading er ikke Kona..
Redigert av Hen9ng; 09/03/2022 10:37.
|
|
|
[Re: Ugla]
09/03/2022 16:00
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Så er det også slik at alt håp ikke er ute for de som har trefase IT-nett og som ønsker å utnytte dette. Da kan man enten gå til de ladeplattformene som lager en kvasi-løsning av dette (med noe redusert effekt) - Eease er et slikt eksempel, eller man kan installere en skilletransformator og så er man der. Ja, man kan installere en temmelig kostbar trafo (men det kalles ikke skilletrafo, selv om den i likhet med trafoer flest gir et skille) for å lage seg et lokalt TN-nett, men for de aller fleste er dette temmelig bortkastede penger, vil jeg påstå. Åpen delta (som er kvasi-løsningen du refererer til) gir i beste fall marginalt høyere ladeeffekt, men det gir litt mindre skjevlast på strømnettet, så slik sett kan det være en fordel. Mange biler støtter dette i praksis, men produsenten sier det ikke skal brukes (f.eks VW).
|
|
|
09/03/2022 19:53
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Med 3*16A på IT får jeg 3,6kW lading. Dette fordi bilen ikke utnytter 3-fase. på IT. Hadde jeg fått 3*16 på TN, skulle det ha blitt 6,2kW. Jeg skulle gjerne hatt litt mere effekt, men dette holder stort sett når jeg lader over natten.
Ladeboks: easee Bil: Audi e-tron 50
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
09/03/2022 20:02
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Med 3*16A på IT får jeg 3,6kW lading. Dette fordi bilen ikke utnytter 3-fase. på IT. Hadde jeg fått 3*16 på TN, skulle det ha blitt 6,2kW. Jeg skulle gjerne hatt litt mere effekt, men dette holder stort sett når jeg lader over natten.
Mener du IT der du skriver TN?
|
|
|
09/03/2022 20:14
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
3x16A og 400V bør bli mer enn 6.2kW….
|
|
|
[Re: appelsin2]
10/03/2022 19:41
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Mener du IT der du skriver TN? Nei. Jeg har kun tilgang på IT nett, 3-fase, dersom alle 3 fasene hadde blitt utnyttet ville jeg fått: 230*16*sqrt(3) = 6,4 kW (litt slurvete utregning i innlegget mitt)
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
10/03/2022 20:19
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Nei. Jeg har kun tilgang på IT nett, 3-fase, dersom alle 3 fasene hadde blitt utnyttet ville jeg fått: 230*16*sqrt(3) = 6,4 kW (litt slurvete utregning i innlegget mitt)
Men TN (rettet fra IT) har vel 400V mellom fasene? Eventuelt at man tar det ut som 230 mot nøytral? I så fall skal du altså har 400*16*sqrt(3) eller 230*16*3. Ok, men da mener du altså IT der du skrev TN?
Redigert av appelsin2; 10/03/2022 20:59. Rediger grunn: blandet IT og TN selv....
|
|
|
|
|