Tips til randonee utstyr?
|
Tips til randonee utstyr?
01/03/2022 11:58
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Randonee utstyr skal kjøpes, men hva? Har brukt telemarksutstyr til topptur, men nå skal det kjøpes randonee. Testet Vølkl VTA 98 på eit par turer ifjor, og tenker noe i den dur. Har i grunn bestemt meg for Vølkl Rise Beyond 96. Sko er allerede kjøpt(men mulighet å levere tilbake viss det skulle vise seg å bli helt feil). Skoa er Scott Cosmos Tour, valgt fordi eg syns den satt bra på, pris og vil helst ikke bruke all verdens tid på å gå innom alle butikker.
Så var tanken bindingen Marker Alpinist 12. Men her stusser eg litt. Ser den har flat, 5 og 9 grader hælløft. Er 9 grader for lite? Bindingen eg prøvde med Vta skien, mener eg hadde 13 grader. Mener eg stusset litt på det i dei bratteste partiene, men med kun et par turer har eg for lite erfaring til å bedømme det. Ser Fritschi xenic 10 har 2 og 11 grader. Hvor stor forkjell er det på gradene i praktisk? Er f.eks 2 og 11 for stort sprang, at en gjerne skulle hatt eg velg i mellom også?
Eg er 182, 75-80 kg. Turene har ofte ein god del høgdemeter (stortsett turer i Hurrungane), kjøre ikke dei heftigste rutene ned igjen.
Oppsummert: tips til binding? I same prisklasse.. tar gjerne imot andre tips på same prisnivå.
|
|
|
Re: Tips til randonee utstyr?
[Re: eskval82]
01/03/2022 12:26
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vølkl Rise Beyond 96 er en ren toppturski og syns den er litt "nervøs" nedover. Men vekta på skia er fin. Et alternativ til ski er https://www.xxl.no/atomic-n-backlan...fK8H_DxvhBoCCdsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds , denne er lettkjørt og selv mener jeg den har bedre kjøreegenskaper enn Vølkl skia. Alpinist bindingen er sikkert ok, men patenten ved låsing av stopper syns jeg er veldig knotete og vanskelig å få på plass på kalde dager. Et alternativ til binding er: https://braasport.no/produkter/frit...nJWaKp5ypwmof1aqDVaqxAnZPgBoCzfEQAvD_BwE , har selv brukt denne et par år nå og fungerer bra og lett vekt. Når det gjelder ski er det mye bra på markedet, det man må tenke litt på er hvilken kjørestil man selv har og det er mange meninger om hva som fungerer. Vinkel tilpasser du med kryssinger ;-)
|
|
|
01/03/2022 12:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har Alpinist 12 selv. Brukt i 2 sesonger, dog ikke ekstremt mye. Nok til å vite hva jeg liker og ikke liker.
Stoppere handler om hvor brei skia er. Ellers ingen forskjell. Du kan bytte stopper, og du kan kjøre uten, med fangreim, på Alpinist. Ser at den ene du linker til ikke er laget for Alpinist, den er til "vanlig" Marker binding.
Alpinst føles bra, jeg har den på bred ski også, også brukt på hardt underlag i bakke. Den er lett, og solid til vekta.
I praksis bruker jeg kun 0 og 9 grader. Har ennå ikke følt behov for mer enn 9. Det ene negative med Alpinist er at 5grader er upraktisk i bruk fordi du må snu hele bindingen for å bruke den. Ok for lengre jevne partier, men du skifter ikke mellom 0-9 og 5. Har brukt G3 ION 12 litt og der er de tre nivåene mye enklere å bruke.
Har sånn generelt ikke noe problem å anbefale bindingen.
Redigert av RazeFaze; 01/03/2022 12:28.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
01/03/2022 13:07
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har Alpinist 12 selv. Brukt i 2 sesonger, dog ikke ekstremt mye. Nok til å vite hva jeg liker og ikke liker.
Stoppere handler om hvor brei skia er. Ellers ingen forskjell. Du kan bytte stopper, og du kan kjøre uten, med fangreim, på Alpinist. Ser at den ene du linker til ikke er laget for Alpinist, den er til "vanlig" Marker binding.
Alpinst føles bra, jeg har den på bred ski også, også brukt på hardt underlag i bakke. Den er lett, og solid til vekta.
I praksis bruker jeg kun 0 og 9 grader. Har ennå ikke følt behov for mer enn 9. Det ene negative med Alpinist er at 5grader er upraktisk i bruk fordi du må snu hele bindingen for å bruke den. Ok for lengre jevne partier, men du skifter ikke mellom 0-9 og 5. Har brukt G3 ION 12 litt og der er de tre nivåene mye enklere å bruke.
Har sånn generelt ikke noe problem å anbefale bindingen.
Takk for dine tanker og erfaringer. Dette oppklarte jo en del. At eg skifter fra forskjellige grader ofte tror eg ikke blir aktuelt. Utfra dine erfaringer, så tenker eg flat eller 9 grader modus som kommer til å bli brukt. Dette med å snu bindingen mener eg var på den eg prøvde, og syns det var mye styr ja. Stortsett går det jevnt oppover. Kan man montere på stopper etter binding er montert, viss eg f.eks skulle gå for frangreim, men ombestemmer meg senere? Har fangreim på telemarkskia, og syns det er litt styr, med på og av.
|
|
|
01/03/2022 14:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kan man montere på stopper etter binding er montert, viss eg f.eks skulle gå for frangreim, men ombestemmer meg senere? Har fangreim på telemarkskia, og syns det er litt styr, med på og av.
Jeg mener den kommer uten stopper som std, den må man kjøpe i tillegg uansett. Jeg kjørte med fangreim første perioden selv. Du kan altså montere/demontere dette. Er litt skruing, men ikke vanskelig. Skal sies at den stopperen ikke er voldsomt kraftig(sammenlignet med alpinbindinger hvertfall), men den stopper skia fra å gli på toppen :-) Jeg har ennå ikke savnet 5grader, for å være ærlig, bruker flat og 9. Har sko med godt utslag i vinkel. Går relativt bratt terreng ofte, savner ikke mer enn 9 hvertfall.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/03/2022 19:11
|
eskval82
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg mener den kommer uten stopper som std, den må man kjøpe i tillegg uansett. Jeg kjørte med fangreim første perioden selv. Du kan altså montere/demontere dette. Er litt skruing, men ikke vanskelig. Skal sies at den stopperen ikke er voldsomt kraftig(sammenlignet med alpinbindinger hvertfall), men den stopper skia fra å gli på toppen :-) Jeg har ennå ikke savnet 5grader, for å være ærlig, bruker flat og 9. Har sko med godt utslag i vinkel. Går relativt bratt terreng ofte, savner ikke mer enn 9 hvertfall.[/quote] Stopper må eg ha.. som sagt syns det er litt knot med fangreim, og at den stopper skia fra å gli på toppen er eit must å ha Da er ski bestilt med marker alpinist 12 
|
|
|
05/03/2022 21:42
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kaster meg på denne tråden jeg også.
Er i markedet for fjellski, og lukter på rando.
Var på XXL i dag og prøvde på sko. Er det noen som kan si noe om hva man skal kjenne etter når man prøver randosko? Jeg har normalt str 43 i sko, og prøvde et par Atomic i str 29/29.5 og et par i 28/28.5 Den største kjentes "god" ut der jeg stod på gulvet. De minste (og nærmest min normale str) var likk klem over hoklekulen (kaller man det det i hele landet??) Sokkene var forøvrig ullsokker, type sport.
Så da lurte jeg på om det er stor forskjell på å stå der i butta og gå litt på stedet og det å gå på ski..... Altså hvor godt skal skoene sitte? Klemme litt? være gode å ta på? Utvider skoene seg noe?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/03/2022 22:29
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker du 43, er 29/29,5 normalt for store. Men ulike sko og føtter gjør at hva som er riktig er umulig å si per internett. Det er stor forskjell på 30 minutter i romtemperatur og 8 timer i minusgrader, men ulike føtter reagerer ulikt. Generelt bør det ikke være ubehagelig å ha på støvelen i butikk, men det bør heller ikke føles for romslig.
Har du mulighet, dra et sted med godt utvalg og flinke folk, og prøv nok støvler til å kjenne forskjell. Innerstøvler utvider seg, men min erfaring er at det som er vondt etter 20 min, er veldig mye vondere etter tre timer.
|
|
|
05/03/2022 23:26
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det "tester" man kan ta i butikk for å få en indikasjon på passform og følelse?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
06/03/2022 08:07
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Et klassisk utgangspunkt: Ta ut innerstøvelen. Ta på ytterstøvelen. Stå slik at tåa berører tuppen. Fra hæl til skall bør det da være en til to fingerbredder avstand. Gode sportsbutikker har gjerne en målestav de bruker til dette. Dette er er utgangspunkt for alpinstøvler. Randostøvler har mindre plast å jobbe med, som gjør det mer kritisk at lesten passer deg sånn noenlunde i utgangspunktet. I tillegg trenger man plass til noe tykkere strømper samt rom til å la føttene svelle når de blir varme. Selv pleier jeg å gå opp 5 punkter på mondoskalaen hvis det ikke går på bekostning av hælgrepet når jeg handler randostøvler. Jeg bruker riktignok tynne strømper.
Redigert av mob; 06/03/2022 08:08.
|
|
|
06/03/2022 08:08
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder sko så er det fortsatt stor forskjell på passform og spesielt bredde. Så les deg opp på lestbredder. En virkelig bra butikk vil jo finne en sko som er bra fit og så tilpasse plasten til den er perfekt. Det enkleste er jo å besøke VPG. Ikke glem kanelboller.
Siden du nevnte fjellski antar jeg at du skal ha noe ganske lett. Der er det også mye å velge i nå. Jeg valgte dynafit tlt8 fordi jeg har brei fot. Svært fornøyd med dem, veldig gode å ha på, lett å få på/av og mer enn nok sko til 105 kg ørlending på 115 mm ski. Jeg tror de lettere atomic skoene har en betydelig trangere fit. De hadde det.
|
|
|
06/03/2022 10:06
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Trådstarter bor i Bergen, han bør dra til Skibua i Hafjell.
For han i Trondheim er det jo like kort/langt til Åre som Oppdal.
Åre har flere butikker som er vassere enn vpg på bootfitting, er min mening ihvertfall
|
|
|
06/03/2022 10:45
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mange gode tips her. Ved prøving i butikk er tipset om «shell fit» bra. Hva annet man kjenner etter kan variere litt avhengig av egne føtter og erfaringen med disse. Hælen må sitte godt, og ideelt vil du ha jevnt grep uten punktvis press/vondter. Men noen slike er enklere å fikse enn andre. Press på vrist i høyden er vanskelig å fikse. Bredde til tærne eller knoklene på siden lar seg ofte løse med blokking, men for lette støvler er det mindre å jobbe med så passform ut av boksen er viktigere.
Skallene vokser bare per annenhver størrelse. For de fleste merker er dette per 27.5, 28.5, 29.5, men jeg tror Scarpa bryter på hele (27, 28, 29). Prøv alltid den største innenfor hvert steg - den skoen som er mindre men med samme skall har bare litt tykkere innerstøvel, og denne pakkes fort ut.
Å kjøpe støvler kan være det verste. Men noen har gullføtter som tåler alt. Selv bruker jeg aldri tykkere sokker eller større størrelse i rando enn alpin, men det er mange veier til Rom.
|
|
|
[Re: Stupfull]
06/03/2022 10:45
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Enig. Det var vel først i fjor at VPG satset for alvor på bootfitting. Jeg fikk blokket et par randostøvler der før vårsesongen, og det var ikke spesielt bra
|
|
|
06/03/2022 11:09
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Får vel ta en tur på XXL en rolig dag og prøve litt utfall og spensthopp iført sko. Har litt rar fot med ganske tydelige ekstrakuler i tillegg til ankelkulene. Så om dette kan fixes med varmebehandling er det jo gull. Var denne skoa jeg prøvde: https://www.xxl.no/atomic-backland-...pinstovel-unisex-svart/p/1189751_1_styleDe har jo mange andre, men jeg var på utkikk etter noe oppover-rettet. At andre sko er stivere og bedre på nedkjøringer er ikke så viktig. Jeg er en 44 år gammel småbarnsfar som kommer til å ha fjellturer, ispedd alpinbakker der jeg ploger rolig etter de håpefulle. Skal ikke dra på noe, og har samme syn på skikjøring som med sykling. Gummi/såle skal ha konstant kontakt med underlaget :-D
|
|
|
08/03/2022 08:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Testrapport fra XXL og en riiimelig svett runde med skoprøving: K2 Mindbender, Atomic Backland Sport OG Expert cl, Dynafit TLT8 Butikken sa jeg skulle ha 27.5, men rent fysisk klarte jeg ikke å få foten oppi uten å demontere noen av skoa halvveis. (Prøvde alle skoa med tynn dress-ullsokk) Atomic har et par klempunkter på grunn av lesten, men kan vel varmebehandles. K2 Mindbender var i øvre sikt av det jeg synes er lette nok sko. Dynafit TLT var gode, men dyre. Så enten må jeg legge randonee-tanken på hylla eller ta skoa i 28.5 og ta på en tykkere sokk den dagen skoa eventuelt utvider seg for mye? En liten apropos: Noen som har handla på www.topptur-ski.no før? De har noe som ser ut til å være helt greie skipakker i et prisleie som ikke koster skjorta? https://topptur-ski.no/shop/produkt...ding-hagan-pure-83-1-0-med-atk-crest-10/
Redigert av Knirkekne; 08/03/2022 14:22.
|
|
|
[Re: Stupfull]
08/03/2022 14:21
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trådstarter bor i Bergen, han bør dra til Skibua i Hafjell. Anbefales! Veldig dyktige på tilpasning og rett skovalg. Det er jo en liten tur fra Bergen, men får kombinere det med litt sykling i Hafjell! Jeg har fått tilpassa både alpint- og gåsko der, begge sitter som et skudd. De klarte å ta ganske mye i bredden rundt ankel på mine Atomic Backlands.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/03/2022 18:42
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er jo flere andre merker igjen i kategorien rundt 12-1300g, så jeg ville ikke gitt opp helt enda. Om 27.5 eller 28.5 er vanskelig å si per internett, men hvis skoa var vanskelige å få på er det jo litt urovekkende; dette er ikke akkurat racingstøvler. Å gå opp en størrelse for å få passformen man ønsker pleier sjelden å være lurt med mindre man er akkurat på vippepunktet.
Aldri hørt om topptur-ski.no, men Hagan lager helt greie ski (noen får gode skussmål og andre helt ok) og ATK er jo rolls roycen av tech-bindinger som du trolig evt. kan ta med deg til andre skipar senere. Hadde ikke vært bekymret for å handle derfra.
|
|
|
08/03/2022 19:36
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
topptur-ski.no er vel en slags fortsettelse av Fast Bikes? Sykelbutikken på Dælenenga for en god del år siden. Legendarisk innehaver. Kjenner heller ikke til Hagan, men kan signere på at ATK er bra saker. ATK lager blant annet bindinger for Hagan. Har noen turer på ATK R12 og det virker veldig veldig solid til tross for at de veier 330g inkludert stoppere.
|
|
|
08/03/2022 20:50
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Hva er grunnen til at randosko skal være så innmari akkurat (les små)?
Ketil
|
|
|
[Re: ket16]
08/03/2022 22:11
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva er grunnen til at randosko skal være så innmari akkurat (les små)? De skal passe foten din.. Ingenting ødelegger skifølelsen mer enn sko og såler som ikke passer.. Foten skal være "stabil" inni skoen (aller helst med støpt såle), slik at man ikke først må bevege foten inni skoen før skoen og skien responderer... Går man opp i lengde vil de også bli større i breidde.. For store sko er vanskelig å gjøre mindre, en tilpasser kan gjøre veldig mye med passelige sko som klemmer litt her og der. Gode passende sko er etter min mening den beste investeringen for en god skiopplevelse. Med gode sko kan du takle dårlige ski, men ikke omvendt
Redigert av hmhelland; 08/03/2022 22:20.
|
|
|
[Re: hmhelland]
08/03/2022 22:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Dette er nå heller ikke noe jeg vil si kun gjelder for randosko. Jeg ble overtalt til å gå for mindre alpinstøvler og sist jeg handlet det, og de er suverent komfortable sammenligna med det jeg hadde hatt tidligere.
Men nøkkelen er vel å gå til noen som kan å finne det du skal ha.
Per B.
|
|
|
09/03/2022 06:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva har vi av butikker i trondheim med grei peiling da? Bruun, Hank og Skandinavisk?
|
|
|
09/03/2022 07:34
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Skandinavisk av de, men syns det er litt begge deler der også
|
|
|
07/03/2023 07:23
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har erfaringer de vil dele ett år etter sko-leting/prøving? Hva fungerte best av "riktig modell" eller tilpasning/blokking?
Har sjøl handlet Scarpa Maestrale RS (ett år siden), har noen få turer (to i alpinanlegg og to på topptur). Bekrefter at det som gjorde vondt etter 20 min innendørs hjemme gjør mer vondt etter noen timer i bruk. Innser at skoa burde vært i 27 istedet for 275, og at den bør blokkes ut i bredden (rett sør for lilletå)
Har ikke varmebehandlet eller prøvd annen form for tilpasning i butikk, disse Maestralene.
Har vært på butikkrunde og prøvd div Dynafit modeller, Atomic, Scott, Dalbello og et par andre. Tildels store forskjeller, ikke overraskende i det hele tatt. De mest romslige for min fot er de med bred lest, Dynafit Radical og Seven Summits er favoritter foreløpig, de har lest på 103-105 mm.
Bryr meg ikke så mye om vekt pr støvel, bruker heller den tiden det trengs på vei opp. Har ikke mye peil på stivhet og oppgitt fleks, men prøvde Scarpa Gea en gang. De var myke gitt, Maestrale var gode i alpinbakken, så da konkluderer jeg med flex tallet i Maestrale RS passer meg og mitt bruk.
Bjørn.
|
|
|
07/03/2023 11:51
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har akkurat vert gjennom en runde etter å ha kjøpt mine første alpinski og støvler på 35år og solgt telemark utstyret. Støvler Atomic Hawx Prime GW med 100mm lest
Fant ut at jeg måtte ha noe å gå toppturer med etter at jeg solgte telemarkski, feller og støvler og det sammenfalt av en eller annen grunn med sesongslutt salg i en masse butikker i og rundt Oslo samt en masse nettbutikker.
Fikk tak i ski på XXL til en latterlig pris og ubrukte bindinger på finn.no og feller på fjellsport.
Rosinen i pølsa er jo å finne gode støvler.
Første forsøk var 2016 Scarpa Maestrale RS 2016 i str. 28. Ble valgt fordi Scarpa T2 i 28,5 var akkurat litt for romslige og de var rimelige og pent brukt.
Scarpa bryter på hele nummer slik at 27,5 og 28 er samme skall og dermed blir 28 mer som en stor 27,5 som en butikkansatt så fiffig uttalte det. Denne var for kort i skallet slik at det var kun en knapp centimeter bak hælen med tåa i skallet uten innerstøvel. Bortsett fra lengden så satt det kjempegodt. De havna på finn.no og ble solgt innen dager.
Andre forsøk var en Salomon MTN Explore i 28/28,5 og den passa meg ganske bra både på bredde (99mm lest) og lengde, men de var ganske tunge (1600g) samt at løsningen med 2 spenner gjorde det vanskelig å få helen til å sitte. Ble returnert til Sportsnett på angrefrist uten problemer.
Endte opp med å kjøpe pent brukt 20/21 Scarpa Maestrale i 28,5 som jeg hadde antatt var for store basert på T2 opplevelsen, men de passa bra spesielt med en 1mm volum reducer såle og prisen og tilstanden var fin.
Det hele konkluderte når jeg var innom Jesting Sport for å få montert bindinger på skia og fikk tilbud om å prøve det de hadde av støvler som jeg kunne tenke meg. Ble ikke anbefalt Dynafit pga bred lest på de. Jeg har typisk 100-102mm fot og lest bredde øker i størrelser over 27/27,5. Kommenterte at jeg synes topptur støvler var kortere enn slalomstøvler og fikk mer eller mindre bekreftet det av han jeg prata med. Prøvde følgende:
Scarpa sin nye Maestrale XT i 28,5 med 4 spenner Den satt dårlig i hælen pga spenne plassering
Technica Pro Tour 28,5 Denne satt opgså dårlig i hælen, men fin passform ellers med 99mm lest
Atomic Hawx Ultra XTD 130 Denne passa like godt som mine egne Atomic Hawx Prime alpinstøvler, men er litt smalere så denne måtte nok varmeformes for å funke uten vondter. Litt begrenset gå utslag
Konklusjonen ble at jeg går videre med Scarpa Maestrale i den oransje vanlige utgaven og evt bruker litt tid på varmetilpassing om den fortsatt ikke er perfekt etter nonen turer. For min del ble
Komplett rando utstyr med nye ski, bindinger og feller samt brukte sko for under 7000kr kan jeg like.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
07/03/2023 12:30
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjempefin tråd, jeg er gjerrigknark og før vinterferien kjøpte jeg noen gamle planker som passer til slalomstøvler for å se om topptur er noe for meg. 5 forskjellige topper, støle lår og noen flotte gnagsår senere viste det seg at dette er supergøyalt og jeg har flere kalas flott topper med 4-500 høydemetre rett utenfor døra på hytta og Høgevarde / Ranten 40 minutter unna med bil. Skal sluke alle råd og ligge som gjedda i sivet til det dukker opp noe på finn eller på super-duper-tilbud. Her er ventepølsene https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=284112221
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/03/2023 12:43
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Tror du vil få en vesentlig annen opplevelse med tech bindinger om turen opp er viktig.
Kjørte mine 2 første turer i bakke med tech bindinger på søndag og det var forbausende bra. Trodde egentlig at dette skulle være veldig vinglete og rart nedover, men det var kult.
Har en plan om å prøve de oppover i helga som kommer for å få "gå" feelingen.
Det ligger ganske mange fine pakker rundt 5-6000 på finn.no om dagen. Tror jeg hadde fokusert på støvler med tech og gå funksjon først, for de vil passe i skia du allerede har.
Brukte ski og bindinger er det veldig mange av der ute.
AG
Redigert av Gullars; 07/03/2023 12:45.
40+ and still climbing......
|
|
|
|
|