If er vel også ganske ålreite på sykkel?
Her er i hvert fall en kopi av deler av en mail jeg fikk av If da jeg forhørte meg om nødvendigheten av egen forskring for sykkel.
Dette er hva innboforsikringen min (den som heter Super) dekker:
Sykkelforsikringen din er slik
- Sykkel som blir stjålet når den står låst på jobb, skole, utenfor butikken eller annet sted i hele Norden, erstattes med inntil 40 000 kroner.
- Vi erstatter tyveri av sykkel fra boligen din med ubegrenset sum.
- Sykkelen er også dekket mot skader som skjer ved uhell.
- Dersom du skader noen eller noe når du sykler, kan du få et erstatningsansvar. Dette dekkes også av innboforsikringen.
- Bruker du forsikringen betaler du en egenandel.
Mange har i tillegg reiseforsikring (som ofte kommer med bedre pris dersom man allerede har innbo), og denne dekker sykkelrelaterte uhell. Fikk testa If sin ved å tryne i fjor høst. Med utlegg på rundt 10000 kroner til ødelagte klær, henting av sykkel, egenandeler på sykehus, smertestillende fra apoteket, osv., dekket If ca. 6000 (egenandel på 4000 kroner).
Synes således If leverer mye uten ekstra utgifter til spesialforskring for sykkel.
Ifølge
denne testen i Landevei stiller heller ikke If krav til lås, så skulle sykkelen bli stjålet når man løper inn for å hente en kaffe etter tur, holder det altså med en sånn 40-grams-sak man har på lomma (men det er klart at da blir kaffen dyr dersom den stjålne sykkelen har verdi på 100000).