Hjulsett, marathon, XC og snill sti
|
Hjulsett, marathon, XC og snill sti
24/02/2022 11:46
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hadde en tråd med konvertering av hjulsett her om dagen, der konklusjonen ble at det ikke er verdt jobben, så nå har jeg researchet og rotet rundt etter hjulsett. Har forsøkt å snevre inn utvalg og krav, og håper på litt innspill fra det allvitende forum før jeg trykker "bestill". Bruksområde som i tittel, marathon- og XC-ritt og sti på rittfulldemper. Kommer ikke til å hive meg ned de groveste steinrøysene - og dersom jeg har lyst til å pushe på sti kan jeg ta original-hjulsettet, som tåler deng. Krav: Boost, 15x110 front og 12x148 bak, helst 6-bolt, men CL kan funke, Shimano/SRAM HG kassett Vekt, hjulsett: maks rundt 1500g-ish Brukervekt: et sted på 80-tallet Budsjett: Tjah, 6-10.000 et sted, ish. Foretrekker pålitelighet og lite fuzz/behov for etterstramming heller enn å spare 25 gram. Av kandidater jeg har funnet: Silt XC Alloy - 1510g, ca. 6000 kr levert Hunt Race XC Wide - 1517 g, ca. 7500 kr levert Mavic Crossmax SLS - 1595 g (og i tungeste laget), ca. 6500 kr levert Custom-sett fra R2-bike - Litt i overkant mange alternativer for en som alltid bare har brukt det hjulsettet som fulgte med, så setter veldig pris på om folk har konkrete anbefalinger. Har i hvert fall fått med meg, at DT Swiss sine 240- og 350 nav skal være solide, men felgene er ukjente navn for meg og det ser ikke helt ut til at vekt-kalkulatoren deres funker, men umiddelbart kan jeg få et sett med DT240 nav, Newmen felger og D-light eiker på under 1500 g, til ca. 8700 kr levert "Flå meg" og bygge med carbon-felg fra Lightbicycle.com - ser ut til jeg kan få et sett på rundt 1400-1500 g med enten DTS 240 eller 350 til hhv. 11.500/9000 kr levert. Kjør debatt, og kom gjerne med gode alternativer jeg ikke har fått med meg!
|
|
|
Re: Hjulsett, marathon, XC og snill sti
[Re: MagnusWJ]
24/02/2022 12:58
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ettersom økt bredde både på felger og dekk er "greia" på mange fronter i sykkelverdenen i dag, ville jeg sagt at 24-25 mm er et minimum. I eliten er 28-30 mm innvendig bredde kombinert med 2,4-dekk blitt helt vanlig. Å få bygd noe bredere med selvvalgte karbonfelger, sprenger gjerne budsjettet. Med DT som utgangspunkt, har man noe som potensielt kan vare og vare. Derfor kan brukte hjul vurderes, f.eks. disse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=246329302Utover våren kommer sikkert finfine hjul til å plukkes av nye sykler av sånne som har noe enda lettere og raskere stående klart.
Gaute
|
|
|
24/02/2022 14:01
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Hart 2 sett Hunt Race XC wide som jentene mine (14/17) har brukt som ritthjul til rundbane.
Velbyggde lette hjul med greie nav, men de tåler ikke allverdens og når de er blitt skjeve er de ganske vanskelige å rette. Har 2 velrenomerte hjulbyggere som har prøvd seg på de og begge sier det samme.
Felgringen er rett og slett litt "skjelven" å bygge.
Støtter gauter sitt forslag DT nav som er håndbygget med karbon ring med rundt 30mm innerbredde er helt topp.
Har et sett sånne bygget på Bontrager nav med DT innmat og 29mm innerbredde som veier under 1500g og som er stive som "hønn". Jeg veier 93kg så er ingen lettvekter.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
24/02/2022 14:32
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar! Har fått med meg at det går mot økende innvendig bredde, ja - uten at jeg har følt/testet behovet Er vel 24-25mm på de settene jeg har funnet. Har søkt brukt også - men hadde tydeligvis oversett noen alternativer, den så lovende ut! Er vel så å si samme, som jeg kan få som nytt til rundt 11', får vurdere om jeg "flår" meg og punger ut noen tusenlapper ekstra for å vite det er helt nytt. Når tenåringsjentene til Gullars klarer å herje Hunt hjulene er de kanskje ikke for meg, nei!
|
|
|
24/02/2022 14:55
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skal ikke avskrive Hunt Race XC wide helt, tror det er flotte hjul til sitt bruk. Vurderte de som ritthjul til meg selv basert på spec som sier maks 110kg og bruk på grus.
Revurderte etter at jentene på 60kg hadde kjørt på de et år.
Hunt har vel XC wide uten race delen som er litt tyngre og sterkere.
DT lyser fortsatt sterkest for min del i skjæringspunktet mellom pris/vekt og kvalitet.
Kjører du i filler et DT hjul så navet verdt å bygget ny ring på så lenge du holder deg til navene med ratchet innmat dvs. 350 og opp.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
24/02/2022 22:14
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
... Custom-sett fra R2-bike - Litt i overkant mange alternativer for en som alltid bare har brukt det hjulsettet som fulgte med, så setter veldig pris på om folk har konkrete anbefalinger. Har i hvert fall fått med meg, at DT Swiss sine 240- og 350 nav skal være solide, men felgene er ukjente navn for meg og det ser ikke helt ut til at vekt-kalkulatoren deres funker, men umiddelbart kan jeg få et sett med DT240 nav, Newmen felger og D-light eiker på under 1500 g, til ca. 8700 kr levert ... wheel-builder.de har noe bredere utvalg på felger. Et eksempel kan være DT Swiss XM481 - som er 30 brede - med 240-nav ... https://www.wheel-builder.de/en/whe...iss-xm481-wheelset-with-dt-swiss-cl-hubs
|
|
|
25/02/2022 07:24
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for fler innspill! @EspenS: Nå var det vel ikke bredere utvalg jeg manglet, men hjelp til å snevre inn Men skal se nærmere på det! @MortenV: Takk for forslaget - men både 40% dyrere enn toppen av det budsjettet jeg hadde satt OG tyngre enn 1500g, vet det er tradisjon her for å gå på en smell og kjøpe over planlagt budsjet, men står over den 
|
|
|
25/02/2022 08:11
|
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for fler innspill! @EspenS: Nå var det vel ikke bredere utvalg jeg manglet, men hjelp til å snevre inn Men skal se nærmere på det! @MortenV: Takk for forslaget - men både 40% dyrere enn toppen av det budsjettet jeg hadde satt OG tyngre enn 1500g, vet det er tradisjon her for å gå på en smell og kjøpe over planlagt budsjet, men står over den Hehe, ser den! Budsjetter er jo laget for å sprekkes, så tenkte jeg kunne lure deg utpå :-) Når det gjelder vekt så kunne jeg ikke se at det var kommet noen forslag med 30mm innvendig bredde under 1500g (mulig jeg ikke har fått med meg alle forslagene). Derfor foreslo jeg Livewire siden kriteriet ditt også innebærer stibruk. Vi har også et karbonhjulsett som heter Hotwire. Dette er et XC-hjulsett, veier 1480g, har 25mm innvendig bredde og koster 14 000kr det også. ______________________ Forhandler av Deviate, Kavenz og Ridefast www.wildslopebikes.com
|
|
|
[Re: MortenV]
25/02/2022 08:59
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder vekt så kunne jeg ikke se at det var kommet noen forslag med 30mm innvendig bredde under 1500g (mulig jeg ikke har fått med meg alle forslagene). Det har nok noe med de antyda budsjettgrensene å gjøre. 
Gaute
|
|
|
25/02/2022 09:04
|
jos
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har kjøpt hjul bygd hos/av R2, men ikke fått testet de enda og kan således ikke si så mye om byggekvaliteten. Men de er veldig behjelpelige med å svare på spørsmål per e-post på det du måtte lure på. Hva gjelder vekt på deres online konfigurator så er det letteste variant som er oppgitt, du må selv holde styr på tillegg ved endring av felger/eiker. Men mine hjul fra r2 kom inn på nærmest nøyaktig 'excel' vekt. De bygger til nærmest null-kost, men det påløper noe kronasje i frakt (70,- euro mener jeg), samt fortolling selvfølgelig.
Jeg har kjørt/kjører på hjulbygg fra Ole aka Dogstar, fra action-sports.de, på felger fra lightbicycle, fabrikkhjul fra DT, samt bygg fra r2 som nevnt. Det er bra greier alt sammen i min bok. Men den lokale oppfølgingen med raske reparasjoner fra Ole er selvfølgelig i en egen liga når man skulle være uheldig å knerte en eike eller smelte felgen bak eksosanlegget på bilen.
Når det gjelder nav så er 2022 modellen av DT350 blitt nesten identisk med fjorårets 240 hva gjelder både vekt og ratchet mekanisme (36t SL). Fjorårets oppdaterte DT240 har den nye RatchetEXP som jeg ville lest meg opp på før jeg valgte. DT har hatt trøbbel med denne som nå skal være løst, men det er greit å være klar over før man knuser sparegrisen. I mine øyne gir årets 350 både lav nok vekt og nødvendig driftsikkerheten til å sove godt. DT350 vil kunne bli med deg i mange år og gjennom mange hjulbygg fremover. På felger ville jeg ikke valgt de letteste alufelgene. Jeg har selv slått skeive slike felger, og hvis de får seg en hard nok kakk bøyes de og vil innta en 'ny normalposisjon'. De lar seg som regel rette opp, men vil søke tilbake til denne nye posisjonen ved mindre påkjenninger. Jeg tror ikke dette er noe særegent med de letteste Hunt hjula, men mer en svakhet med de eller lettest alu-felgene.
Så - what to do? Gode nav og brede felger ville jeg satt høyere enn en absolutt vektgrense på 1500g. Jeg ville enten kjøpt gode fabrikkhjul med alufelg (DT, Hunt, Newmen etc.) gjerne på Finn.no som nevnt tidligere og akseptert at vekta kryper opp midt på 1600-tallet eller sendt en epost til R2 og presentert mine ønsker og sett hva de kom opp med. Alternativt lightbicycle sine billigste karbonfelger (USD180/stk) på DT350 nav. Men de er ikke så latterlig billige som de engang var. Ikke glem å legge til frakt, moms og mva.
Hvis du kjøper gode nav og senere skulle være uheldig å slå skeiv en alufelg kan du jo ta turen til dine lokale hjulbygger og bygge de opp igjen med en dyrere/lettere karbonfelg.
|
|
|
25/02/2022 09:41
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
25/02/2022 10:43
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehe, ser den! Budsjetter er jo laget for å sprekkes, så tenkte jeg kunne lure deg utpå :-)
Når det gjelder vekt så kunne jeg ikke se at det var kommet noen forslag med 30mm innvendig bredde under 1500g (mulig jeg ikke har fått med meg alle forslagene). Derfor foreslo jeg Livewire siden kriteriet ditt også innebærer stibruk. Vi har også et karbonhjulsett som heter Hotwire. Dette er et XC-hjulsett, veier 1480g, har 25mm innvendig bredde og koster 14 000kr det også. No worries, er godt utpå allerede Har i "alle" år kjørt med 2,1-2,3" bredde og vært fornøyd med det, og ser at 25mm innvendig bredde skal muliggjøre bredere også dersom jeg kommer til å føle behovet for å dyppe tærne. Men tar absolutt til meg innspillene jeg får her, og vekt og bredde kryper seg nok litt oppover  @jos: har sendt mail til R2 med basically samme beskrivelse som over, og håp om hjelp til å velge ut, fikk tilbake link med samme filtrerte søket jeg selv var kommet fram til dessverre... @eSkåra: tikker en del bokser i hvert fall, men XD-boss - så må i så fall konvertere.. Har du mer info om nav og konvertering?
|
|
|
25/02/2022 11:43
|
jos
Entusiast
|
Entusiast
Du er nok nødt til å gjøre noen valg på veien her :-) og vekt kommer ofte i veien for andre (mer fornuftige) valg.
Hvis vi holder oss til DT350-verdenen, så må du velge mellom CL/6-bolt, 28H/32H og Straightpull/J-bend. Jeg valgte alle de tyngste alternativene (6bolt/32H/J-bend), men parret det med lette karboonfelger. Men her er det 'mye vekt' å spare på de andre alternativene (82g på nav + ca.50g på eiker/nipler). Men vekta av navene er plassert i senter av hjulene. Er vekta da like viktig? Her krangler både de lærde og de mindre skolerte.
Hvis du videre (hos r2) sorterer felgene på alu og indre bredde (26,0-30,9mm) finner du et utvalg som spenner mellom 427g (Duke Lucky Star) og 610g (DT E532). Så er det verdt å merke seg at r2 priser CX Ray eiker med et ganske beskjedent premium på bare 30-35euro per hjulsett, så der kan du hente bortimot 50g per hjulsett litt avhengig av eikeantall.
Så er det 'bare' å krumme nakken og ta noen valg :-)
|
|
|
25/02/2022 11:45
|
jos
Entusiast
|
Entusiast
Og så skal man jo ikke glemme at du har et skikkelig luksusproblem her og kan boltre deg i godtebutikken.
Her er det gode muligheter til å sette sammen et knakende godt hjulsett. Det er jo bare å dra fram excel-arket og storkose seg blandt alternativene. God fornøyelse og god helg!
|
|
|
25/02/2022 12:04
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jada, kan klare å sortere ut på vekt kontra pris - men for en hjul-kjøper-novise (har lest meg brukbart opp de siste dagene da) er konsekvensene, ut over vekt og kostnad, ved for eksempel 28/32H, J-bend/straight-pull, valg av eiker, nipler m.m. vanskelig å bli helt klok på Jeg driver også med en del konkurranser, der jeg kan risikere å måtte bære sykkelen relativt langt, og da begynner absolutt vekt også å bety noe, selv om jeg også har tenkt tanken å prioritere lett felg og tyngre nav 
|
|
|
25/02/2022 12:40
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
@eSkåra: tikker en del bokser i hvert fall, men XD-boss - så må i så fall konvertere.. Har du mer info om nav og konvertering?
De kom med HG-boss også, ser ut til at cycleservice nordic har. De har noen typer hos bikehop også, koster 499,- der Hvaslags drivverk er det du har siden du vil ha hg og ikke xd? Jeg kjører selv sram kassetter på shimano drivverk uten problemer
|
|
|
[Re: eSkåra]
25/02/2022 13:04
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
@eSkåra: tikker en del bokser i hvert fall, men XD-boss - så må i så fall konvertere.. Har du mer info om nav og konvertering?
De kom med HG-boss også, ser ut til at cycleservice nordic har. De har noen typer hos bikehop også, koster 499,- der Hvaslags drivverk er det du har siden du vil ha hg og ikke xd? Jeg kjører selv sram kassetter på shimano drivverk uten problemer Regnet med at det gikk å konvertere - men da blir det i så fall en ekstra-kostnad "Må" ikke ha HG, men siden de to syklene jeg har med 12-delt har det, så er det greit å beholde samme. Ellers måtte jeg ut og kjøpe ny kassett også, da går det en tusenlapp med det 
|
|
|
25/02/2022 13:07
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
De kom med HG-boss også, ser ut til at cycleservice nordic har. De har noen typer hos bikehop også, koster 499,- der Hvaslags drivverk er det du har siden du vil ha hg og ikke xd? Jeg kjører selv sram kassetter på shimano drivverk uten problemer Regnet med at det gikk å konvertere - men da blir det i så fall en ekstra-kostnad "Må" ikke ha HG, men siden de to syklene jeg har med 12-delt har det, så er det greit å beholde samme. Ellers måtte jeg ut og kjøpe ny kassett også, da går det en tusenlapp med det Kassett har jeg liggende...  GX, X01 eller XX1!?
Redigert av eSkåra; 25/02/2022 13:09.
|
|
|
[Re: eSkåra]
25/02/2022 13:15
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
De kom med HG-boss også, ser ut til at cycleservice nordic har. De har noen typer hos bikehop også, koster 499,- der Hvaslags drivverk er det du har siden du vil ha hg og ikke xd? Jeg kjører selv sram kassetter på shimano drivverk uten problemer Regnet med at det gikk å konvertere - men da blir det i så fall en ekstra-kostnad "Må" ikke ha HG, men siden de to syklene jeg har med 12-delt har det, så er det greit å beholde samme. Ellers måtte jeg ut og kjøpe ny kassett også, da går det en tusenlapp med det Kassett har jeg liggende...  GX, X01 eller XX1!? Regner ikke med, at du gir bort kassett gratis? Uansett; foretrekker som sakt å holde utstyret mitt så likt som mulig, for å redusere behov for reservedeler/lager 
|
|
|
25/02/2022 17:51
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg har fått bygd hjul hos R2 og var veldig fornøyd med disse. Det er riktig nok ca 8 år siden. DT 240s, CX- ray og Stans no tubes Crest. Hjulene veide midt på 1400 tallet. CX-ray er jo overlegent. Crest var en veldig lett felg på rett under 400 gram og bare 21 mm bred mener jeg å huske. Hadde disse på en Tallboy som var med på mye herjing og Flere runder på TSR, UB og rask stisykling. Solgte Boyen med noen andre hjul og satte Crest hjulsettet over på en helstiv Niner som jeg fortsatt homper rundt på. Så vidt jeg vet er R2 drevet av entusiaster og byggekvaliteten på hjulene var den gang meget bra.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
25/02/2022 20:14
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Ikke det? Har en 10-49 gx(mangler en tann på 50 drevet), merket ikke noe til det, men satt på en x01 kassett på hjulet, oppdaget det når jeg skulle til å ta den av, så hvis du er interessert så bare ta kontakt! 
|
|
|
26/02/2022 16:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det høres ut som om du trenger enda flere alternativer. Derfor skyter jeg inn hva jeg har selv, og er knakende fornøyd med: Newmen Evolution X.A.25For de som kan dekode det betyr dette omtrent følgende: De letteste aluminiumshjulene vi lager som er 25 mm brede innvendig. De oppgir vekta til 1485 for settet, og mitt landet på 1495 på egen vekt. Innvendig bredde er 25 mm, det er nok til 2,3 og 2,4 dekk uten kompromisser og 2,6 om det kniper. Men det er bredere bedre. Jeg kjøpte min fra R2 i april 2019 og har hatt dem som primærhjul til din skisserte bruk etter det. Jeg veier det samme som deg og hjulene har sittet på sykler i "down country" klassen som har blitt brukt til lokal rælling i nord og østmark, kalas cuper, terrengsykkelrittet, Ultrabirken, noen andre matratonritt, 24 timer i Sverige og en uke i Sierra Nevada i Spania. Jeg har byttet lager foran, og på drivsiden bak en gang. Og kjenner at forhjulet snurrer "mistenkelig lett" nå. Utover det har det ikke vært noen behov for service. De er like rette som alltid, alle eiker er intakt og felgene har ikke fått noen vesentlige bulker. Når jeg kjøpte dem kom de på 586 Euro før moms og frakt, aå ligger de på 571 samme sted.. Og den prisen er de verd og mye mer til. For gapet opp til karbon kan du smelle til med stem og styre fra samme fabrikant. Seeexy! LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
26/02/2022 19:27
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg ville kjøpt ferdige hjulsett fra xmcarbonspeed.com i Kina. Har veldig gode erfaringer med dem, har kjøpt masse felger og noen ferdige hjulsett fra dem. Superkvalitet på felgene, jeg kjøpte en gang 15 like felger. Alle 100% strøkne, og jeg veide alle. Var klin like på vekt, noe som viser at de har stålkontroll på produksjonen.
570 USD inkludert frakt for ferdig bygde hjul med Novatec nav. Så kommer mva på toppen, men det blir uansett en ok pris. For min del ville jeg ikke hatt kvaler med Novatec, kvaliteten er bra og det er lett å få tak i reservedeler, så dette er mye greiere enn en del Kinagreier som både holder dårlig og umulig å skaffe reservedeler (boss) til. Har du likevel angst så kan du velge DT-nav også. Velg f.eks en variant med 935-felg, som betyr 29er med 35mm ytre bredde. Indre bredde er 6mm mindre, altså 29. I 2022 er det helt avleggs med smalere enn dette, jeg ville heller vurdert å gå til 40 ytre/34 indre bredde enn å gå ned, du vil aldri angre.
sv
|
|
|
27/02/2022 17:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er ikke like imponert over Newmen Evolution X.A. 25 som larsb som bakhjul. Hadde et som der eikene løsna til tross for jevnt, høyt spenn over hele fjøla. Mulig jeg kjørte hardere enn det var meningen å kjøre, men det ble i hvert fall byttet til ny DT XM421 bak istedet.
|
|
|
|
|